Hae Anna.fi-sivustolta

Viini päivällispöydässä

Viestiketju osiossa 'Juhlaruoka' , käynnistäjänä vinho verde, 07.09.2015.

1. vinho verde Vierailija

Jos olen ystäväni luona päivällisellä, niin voinko minä vieraana kaataa talon viinipullosta vapaasti täydennystä lasiini? Vai onko niin, että jos lasiani ei täytetä, se pitää ymmärtää niin, että enempää ei ole tarkoituskaan tarjota?

Minulle sopii kumpikin tapa, mutta olishan se etiketti hyvä tietää.

2. mas Vierailija

Kaipa se riippuu siitä, kuinka tutussa paikassa olet ja onko kyseessä vain vapaamuotoinen ystävien yhteinen illanvietto vai juhla jossa on vieraampiakin.
    Jos katsot voivasi pyytää kotoisasti lisää ruokaa, voit kaataa kerran lisää viiniäkin.
    Mutta jos istut sukujuhlien illallispöydässä , kannattaa odottaa tarjoilua.

Useimmiten juhlissa on tapana juoda samaan tahtiin.

3. marleena18 Vierailija

Olin itse vieraana serkkuni luona. Istuin olohuoneessa ja olin juonut minulle tarjotun valkoviinilasillisen. Isäntäväki kävi hakemassa keittiössä omiin laseihinsa täydennystä, mutta kumpikaan ei huomannut tarjota minulle lisää. Istuimme ja seurustelimme tv:tä katsellen ja minulla itselläni oli aika vaivautunut olo. En olisi missään nimessä mennyt heidän keittiöönsä hakemaan täydennystä. Olen sitä mieltä, että isäntäväen kuuluu pitää vieraistaan huolta, tarjota lisää ruokaa tai juomaa kun huomaa, että lautanen tai lasi on tyhjentynyt. Vaivautuneisuuteni voi myös johtua siitä, että perhe ei ole suomalainen ja meillä ei ole yhteistä kieltä vaan puhumme keskenämme englantia.
    Pyrin itse siihen, että vieras huomioidaan aina ensin ja vasta sitten tulevat oman perheen tarpeet.

4. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Eikös juuri tuo englanti ole se yhteinen kieli? Näin minä asian ymmärrän.

5. emmaliisa Vierailija

Minulla on eräs ystävä, jonka olen silloin tällöin kutsunut luokseni syömään.
    Siinä vaiheessa kun alkuruokaa (kevyt salaatti tai keitto) ollaan kaksistaan syömässä, hän juo jo itse kaatamaansa toista lasia tyhjäksi.
    Pääruokaa odotellessa (lähinnä astioiden vaihtoajan) hän kiskaisee jo kolmatta lasillista hoputtaen minuakin juomaan nopeammin. Minulle riittää lasillinen.
    Pääruoka kun tulee pöytään, on avattava jo toinen pullo, koska hän on jo lähes täysin tyhjentänyt pullon. Täysin tyhjäksi hän ei kehtaa pulloa yksin tyhjentää.

Kun täällä mainittiin, että yleensä juodaan samaan tahtiin, sitä ei voi tämän henkilön kanssa toteuttaa. Tulee ihan fiilis, että hän tulee luokseni vetämään kännit.

Itse en kylässä kaataisi omaan lasiini täydennystä ellei ystävä sitä erikseen jostain syystä pyydä kaatamaan.
    Samaa pätee ruuan lisäsantsaukseen tai vaikkapa pelkkään kahviin.

6. Anise Vierailija

7. helppoa Vierailija

Kannattaa otaa käyttöön normaali "firman juhlat-käytäntö": kaksi kaatoa. Pullo piiloon keittiöön ja kaadat lasiin vain sen kaksi pikku lorausta aterian aikana. Jos olet kerran noin sniidu emäntä...

8. tapakulttuuria Vierailija

Ei ole kysymys pihistä emännästä. Näin ymmärrän lukemaani tekstiä.

Etiketin mukaan isäntäväen tehtäviin kuuluu mm. seuraavaa.

"Huomaavainen isäntä ja emäntä pysyy tilaisuuden ajan tapahtumien tasalla ja tarvittaessa säännöstelee juomien kulutusta, jottei säädylliseksi tarkoitettu tapahtuma äidy aivan juomingeiksi."

9. Ranskalainen Vierailija

Näin Ranskassa asuvana sanoisin että isäntäväen kuuluu huolehtia vieraiden lasien täytöstä. On erittäin epäkohteliasta vieraana täyttää itse lasinsa. Ja noloa myös isäntäväelle. Itselle ei tulisi mieleenikään, naisena varsinkaan, kaataa viiniä itselleni lisää.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri