Hae Anna.fi-sivustolta

Viininlehtikääryleet

Viestiketju osiossa 'Omat ruokaohjeet' , käynnistäjänä ei tietoa, 22.03.2007.

1. ei tietoa Vierailija

Minulla on ollut purkki viininlehtikääryleitä niin kauan, että viimeinen käyttöpäivä alkaa häämöttää. Syy käyttämättömyyteen on ollut tyhmyys. Kuinka näitä kääryleitä oikein tarjoillaan? Onko ne joku alkupala, naposteluruoka vai mikä, kun ei niitä siinä purkissa kaikesta päättäen kovin monta ole? Ja miten niitä tarjotaan?

2. Immi Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Tarjoan niitä välillä ihan lisukkeena ruuan kanssa tai sitten tapas-tyyliin naposteluherkkuna. Mielestäni ne ovat niin hyviä että voisin vaikka joka päivä syödä. Niitä ja jättipapuja tomaattikastikkeessa sekä oliiveja....

3. MariK3 Vierailija

Viininlehtikääryleitä ei tarjota tapas-tyyliin, vaan mezenä. Purkitetut dolmat antavat vain kalpean aavistuksen itse tehtyjen kääröjen ihanuudesta. Kannattaa siis tehdä itse, mieluiten talkoilla samalla tavoin kuin pelmenejä tehdään joukolla. Säilöttyjä viininlehtiä saa maahanmuuttajien kaupoista.

4. Immi Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Voi anteeksi MariK3! Nyt kyllä lopetan niiden ostamisen kun en edes osaa tarjota/syödä oikein. Ja kun kehtaan vielä ostaa valmiita enkä näpertele itse.

5. Kestilän leipuri Vierailija

Kuulehan, nimimerkki "Immi". Pseudonyymin takaa sinäkin närkästelet anonyymisti. Etkö ole sitä itse huomannut?

[...]

6. Kirjatumispakko Vierailija

Vaikka tänne tulisikin kirjautumispakko, täällä silti ollaan anonyymejä. MariK3 vierailijana ja Immi kirjautuneena ovat ihan samassa asemassa.

7. a-r Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Miksi sitten Keittiössä-palsta on pysyy paljon siistimpänä, kuin tämä? Siellähän on kirjautumispakko.

8. Aioli Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Immi vastasi ihan ystävällisesti. Mezejen tapaan tai tapasten tapaan tarjoaminen merkinnee käytännössä samaa asiaa, vaikka meze- tai tapas-pöytä sisältääkin osin eri herkkuja.

Eiköhän keskitytä ruokaan.

9. Oulun informaatikko Vierailija

Viininlehtikääryleet ovat tyypillinen mezealkupalajuttu. Mutta ei mikään tapas, ei niitä Espanjassa edes tunneta. Kysytään,mutta ei siedetä tietävää vastausta. jos jupiset, syö ne kääryleesi vaikka jälkkärinä kermavaahdon kera!
    Purkissa olevat valmiskääryleet ovat muuten aika kaameita, teen niitä itse ja ovat maultaan ihan toista luokkaa. Täytteenkin teen vähän erilailla. Ne voi myös pakastaa.

10. Immille Vierailija

11. Mezettäjä Vierailija

Mezetä ei tunenta espanjassa, [...]

12. Immi Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Voi espanjalaisia kun eivät tunne viininlehtikääryleitä ;)
    Syön kääryleeni tänään purkista suoraan ja viilin kanssa! Ja soitan samalla terapeutilleni ja itken huonoa itsetuntoani ja fiksuja ihmisiä täällä elleissä. Ja onneksi joku tiesi hiusvärinikin! Kyllä nyt on paljon pätemään päässeitä, onnea teille!

13. Aioli Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    No sieltäpä taas lehahti lämmin henkäys langoille. Älä suotta kanna huolta minun kaaleistani. Tässä ei nimittäin ollut kyse kaali- vaan viininlehtiruuasta.

Mitä mielestäsi tarkoittaa jonkin ruokalajin tarjoaminen meze-tyyppisesti vs. tapas-tyyppisesti? Käsittääkseni molemmat tarjoilut hoidettaisiin alkupalalajitelmana, vaikkapa omista pienistä kipoistaan tai sopivalta tarjottimelta. Eli mezejen/tapasten TAPAAN tarjoaminen, jota ilmaisua Immi muistaakseni käytti, merkinnee suunnilleen samaa. Meze- ja tapas-pöydässä on toki sitten eri sortteja tarjolla, senhän tietää jo oululaisetkin. Comprende?

14. TapaMeze Vierailija

Eiköhän sekä tapat että mezet ole arabien peruja. Onko niissä yhtään samanlaista ruokalajia?

Miksi Aioli olet noin hyökkäävä?

[Viestiä muokattu]

15. Plaza-tiimi Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Ylläpito on moderoinut keskustelua. Koitetaan pysyä asiassa ja kunnioittaa toisia kirjoittajia.

16. mar Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Tuosta "tietävästä" vastauksestasi sen verran, että yksi Katalonian perinneruoista on viininlehdistä valmistetut kääryleet! Tosin tässä tapauksessa täyte valmistetaan kalasta.
    Murciassa kääritään ankerias viininlehtiin ja koko maassa tarjoillaan viiriäisiä myös näiden kera. Tässä vain muutama esimerkki.
    Maailma on suuri Oulun ulkopuolella!

17. Marsalina Vierailija

No johan mentiin taas aiheesta kauas, ah niin ellimäistä. kaupassa valmiit purkissa myytävät viininlehtikääryleet ovat kreikkalaisa mutta ne ovat vain ns. hätätapauksia. Mauttomia ovat.
    kuuluvat "idän perinteeseen" eli esim. Kreikassa mezepöytään. meze taas tarkoittaa seuraavaa:
    suku tai seurue on menossa illalliselle tavernaan. Ensin kokoonnutaan jonkun luo mezelle (jotka ovat erilaisia pikkupaloja eli ruokahalun herättäjiä) ja vaihtamaan kuulumisia. Mainitut kääryleet ovat usein osa tarjoilua, nautitaan kylmänä. Varsinainen ruoka nautitaan sitten tavernassa.
    Tapas on taas espanjalaisia pikkupaloja jota saa tapasravintoloissa. Nautitaan esim. lounasaikaan. Lasi viiniä ja jotain pikkupurtavaa.

18. Greeta Vierailija

Mezet ovat peräisin Kreetan saarelta Kreikasta ja niiden oikea nimi on mezedhakia. Mezedhakiat syntyivät antiikin aikaan perheiden tavasta vierailla sunnuntaisin anopin luona. Anoppi valmisti poikansa perheelle pikkuannoksia sitä mukaa kun niitä syötiin. Viininlehväkääryleet nautitaan aina lämpiminä sitruunakastikkeen kanssa.

Mezet ovat siis kreetalaisten vanhempien naisten kehittämiä ja valmistamia, sukulaisille tarjottavia pikkupaloja, jotka usein nautitaan vedellä laimennetun makean ouzo-viinan kanssa. Tässäkin näkyy, että mezedhakiat ovat makeasta pitävien anoppien keksintö. Tapakset sen sijaan ovat espanjalaisia vaatimattomia pikkupaloja, joita miehet valmistavat viinituvissa miesasiakkaille. Niitä tarjotaan, jotta asiakkaat saadaan juomaan edemmän punaviiniä. Mezedkakiat ja tapakset ovat siis aivan erilaisia: eri raaka-aineet, eri maat, eri kokit ja syöjät sekä eri ympäristöt.

19. Fava Vierailija

Tapa on pieni ruoka-annos, joka tarjoillaan juoman kera ( lähde: Real Academia de la Lengua Española). "Pequeña porción de algún alimento que se sirve como acompañamineto de una bebida".
    Vaatimattomuus voi olla niistä kaukana, sillä ne voivat olla valmistettu taidolla aivan mistä tahansa paellasta hummeriin.
    Asiantuntemus olisi tässäkin asiassa aiheellista, sillä tuo viinitupa juttu ukkojen kesken on jo hieman kansallisromantiikkaa turisteille!
    Kantsii siis modernisoitua ja yrittää nauttia seuraavalla matkalla (jos nyt yleensä matkustaa) moderneista tapas- tai pintxo-paikoista.
    Ja tapa toimii myös aperitiivinä ennen ruokailua niin kodeissa kuin ulkonakin.
    Hyvä olisi myös muistaa Välimeren maiden keittiöiden samanlaiset raaka-aineet jo antiikkin ajoista lähtien, joten yhtäläisyyksiä on hämmästyttävän paljon.
    Ja tuosta mezestä ja sen kreetalaisuudesta olen myös eri mieltä! Meze on tyypilllistä koko itäisen Välimeren (jopa Bulgaria tai Serbia) sekä Lähi-Idän ruokakulttuurille.
    Israelissa, Palestiinassa, Jordaniassa, Syyriassa ja Libanonissa meze on tärkeä osa juhlallisista aterioista. Itse olen saanut kunnian nauttia jopa 100:n erilaisen mezen tarjoilusta libanolilaisessa perhejuhlassa.
    Sana meze tulee muuten alkujaan persian kielestä.
    Kylttyyriä, kyttyyriä, ellit!
    Ei se mitä suomalaisessa baarissa saa tai mitä himonationalisti kreetalainen supisee korvaan äitinsä keittotaidoista, ole välttämättä puhdas totuus!

20. Greeta Vierailija

Olen käynyt kaksi kertaa Kreetalla ja siellä paikalliset jotka tietävät asiat, kertovat että mezet ovat kreetalainen keksintö vuosisatojen takaa antiikista. En ole kuullutkaan,m että tapaksina voisi tarjota esim. hummeria joten en usko että tuo väite on totta. Eikä mezedhakiksia tarjota arabimaissa (Libanon), eikä niitä voi missään olla yli viittä laatua kerrallaan tarjolla.

Tarjoa lämpimät viininlehtikääryleet kreetalaisen sitruunakastikkeen kera.

Kreetalainen sitruunakastike

4 dl vettä
    puolikas kalaliemikuutio
    2 rkl vehnäjauhoja
    3 tl sitruunamehua
    tilliä
    kananmunankeltuainen
    1. Liuota kalaliemikuutio kuumaan veteen.
    2. Sekoita vehnäjauhot pieneen kylmään vesitilkkaan ja yhdistä ohuena nauhana kalaliemeen.
    3. Keitä 5 minuuttia ja mausta. Lisää vatkattuun keltuaiseen kauhallinen kuumaa kastiketta ja vatkaa. Lisää seos kastikkeeseen ja sekoita hyvin. Tarjoile viininlehtikääröjen kanssa.

21. apapapapapap Vierailija

Ap kiittää Greetaa asiallisesta vinkistä. Jos olisin tiennyt, mikä mekkala yksinkertasesta kysymyksestä tulee, niin mä olisin voinut syödä ne vaikka mustikkasopan ja talkkunan kanssa.

22. Fave Vierailija

Miksi ihmeessä joku, joka on käynyt KAKSI kertaa Kretalla uskaltaa päästää ulos tuollaista suopaa? Ota nyt hyvä tyttö hieman selvää asioista ennen kuin alat jakaa "tietojasi" mezeistä ja kuinka monta niitä "saa" tarjoilla kerrallaan. Ja sitten joku vielä kiittää häntä asiallisesta viestistä!
    Tapa taas voi olla pieni annos aivan mitä tahansa, siis jopa hummeristakin valmistettu...

23. Peppi2 Vierailija

Tapasannoksen vakiopaino Espanjassa on sata grammaa. Tapakset on jaettu hintaluokkiin, joissa kalleimmassa on tuo hummeri samoin kuin savustetut ankeriaanpoikaset, meriravut ja vaalea tonnikala.

Itse henkilökohtaisesti pidän enemmän tapaksista kuin mezeistä. Mezet eivät ole eurooppalaista ruokaa.

24. Silmukkainen Vierailija

Greeta laskettelee puppua... taitaa olla ne vaalenpunaiset lasit silmillä... mezet ovat KREIKKALAINENN tapa, EI KREETALAINEN. ja kun oikein kaivellaan asiaa, ovta ehkä tulleet Kreikkaankin vielä idempää. Tapksista pn myös ihan väärää tietoa... ei se mikään kuppilaukkojen juttu ole, Espanjassa on (Barcelona) tapasravintoloita joissa tarjoillaan vain tapaksia. Valikoima on laaja, saa valita eri hintaluokista ja hummeria olen kyllä syönyt myös. Missä "tilassa" Greeta oli kun Kreetalla rymysi? Kreetalaisilla on tapana omia kaikki itselleen, sen olen huomannut!

25. apapapapap Vierailija

Ap kiittää Geetaa siksi, koska hän vastasi mun kysymykseen: Kuinka viininlehtikääryleitä nautitaan? Lähes kaikki muut viestit oli jähinää mezet vastaan tapas, joka ei ollut millään lailla vastaus mun kysymykseen. En ole koskaan käynyt Kreikassa, joten en tiedä, kuinka viininlehtikääryleitä siellä nautitaan ja siksi kysyin siihen vinkkiä. Kuinka paljon mezet ja tapakset taas muistuttavat toisiaan ja missä niitä nautitaan, kuinka paljon ja mihin aikaan, on jo toinen juttu.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri