Viisaammat, neuvokaa miten lapsen ruokarytmi paremmaksi, niin että alkais ruoka maistua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Avuton ensimmäisen kanssa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Avuton ensimmäisen kanssa

Vieras
Ikää siis 9kk. Herää aamuisin noin 7-8 aikaan.
En saa syömään puuroa. Vetäisi vain tissiä. Nukkuu aamu-unet yleensä 9-10 aikaan noin tunnin. Sitten tunnin päästä heräämisestä syö vasta lounaan. Sitten harvinaisesti joskus päivisin esim 15 aikaan hedelmäsosetta puoli purkillista. Nukkuu toiset unet tämän jälkeen (noin 30min) ja noin klo 18 syö päivällisen (pieniä nämäkin annokset). Joskus harvoin saan hänet syömään illalla puuroa noin desin, mutta usein ottaa vain 2-10 lusikallista.
Ruokien jälkeen vetää rintamaitoa, ja kuumalla vettä joskus. Yöllä syö kerran joskus 3:n aikaan rintaa.

Tahtoisin tietää millä ihmeellä saatte lapsen syömään aamupäivisin?
Teenkö jotain väärin?

Meillä on tuo pikkumies ollut samanlainen, aamusta ei oikein suostunut syömään mitään. Mut rinta kyllä ois maistunut. Muutenkin oli erittäin huono syömään.
Sitten 1v1kk iässä vieroitin rinnalta pois ja on meillä poika kuules syönyt älyttömiä määriä ruokaa :D Aina on nälkä. Varmaan tässä parin kuukauden aikana on syönyt sen määrän ruokaa mitä söi tuohon vuoden ja kuukauden ikään mennessä :D :D
Eli taitaa olla teilläkin niin, että tissimaidolla mahaansa täyttää. Ja jos öisinkin syö useemman kerran, niin aamulla ei sitten olekaan nälkä!

No et välttämättä mitenkään, jotkut vain on pieniruokaisia. Musta toi teijän rytmi kuulostaa ihan hyvältä, kunhan vaan muistat aina tarjota ensin ruokaa ja sitten vasta rintaa. Ei meidänkään esikoinen alkanut syömään kunnolla kuin vasta yli vuoden ikäisenä.

Alkuperäinen kirjoittaja olkkis74:
Mitä jos jättäisit yösyötön pois? Tuo 9kk on jo sen verran vanha ettei välttämättä sitä tarttis. Olis sitten aamulla nälkäisempi ja puuro tms maistuis paremmin.

mä peesin kans yösyötön jättämistä.

ja sitä että olis joka päivä samaan aikaan ruuat. niin teillä taisi ollakin.
ja niin että ruoka ennen tissiä.

Miksi ruuan pitäisi maistua paremmin? Varsinkin nyt sikainfluenssan aikaan rintamaito on paras ravinnonlähde alle vuoden ikäiselle. Jos tuntuu ettei energiaa saa tarpeeksi niin sitten luraus öljyä siihen annokseen mikä menee alas.

Kyllä se ruoka alkaa maistumaan varmasti myöhemmin. Voisit kokeilla sormiruokintaa, että pieniä palasia ruokaa vauvan eteen pöydälle ja napsii siitä itse, joillekin toimii tämä hyvin. Imetyksen vähentämisen sijaan varmaan itse panostaisin esim. aamupäiväulkoilussa siihen että vaikkapa pelkän keinumisen sijaan vauva pääsisi kunnolla mönkimään maassa, hyvä ulkoilu ja liikunta on pienellekin parhaita ruokahalun herättäjiä.

Alkuperäinen kirjoittaja olkkis74:
Mitä jos jättäisit yösyötön pois? Tuo 9kk on jo sen verran vanha ettei välttämättä sitä tarttis. Olis sitten aamulla nälkäisempi ja puuro tms maistuis paremmin.

Joo kokeiltu on, ei rauhoitu millään. Nyt ollaan sit kuitenkin vähennetty entisestä kolmestä yösyönnistä yhteen. Mutta eipä tuo mitenkään vaikuttanut :(

Alkuperäinen kirjoittaja miksi pitäis maistua:
Miksi ruuan pitäisi maistua paremmin? Varsinkin nyt sikainfluenssan aikaan rintamaito on paras ravinnonlähde alle vuoden ikäiselle. Jos tuntuu ettei energiaa saa tarpeeksi niin sitten luraus öljyä siihen annokseen mikä menee alas.

Kyllä se ruoka alkaa maistumaan varmasti myöhemmin. Voisit kokeilla sormiruokintaa, että pieniä palasia ruokaa vauvan eteen pöydälle ja napsii siitä itse, joillekin toimii tämä hyvin. Imetyksen vähentämisen sijaan varmaan itse panostaisin esim. aamupäiväulkoilussa siihen että vaikkapa pelkän keinumisen sijaan vauva pääsisi kunnolla mönkimään maassa, hyvä ulkoilu ja liikunta on pienellekin parhaita ruokahalun herättäjiä.

Missä te ihmiset käytte möngityttämässä lapsianne? Meillä ei oikeen oo mitään semmosta paikkaa tässä, kun keskustassa asutaan.
Ja kuten sanottu, Tissitä en vierota kun on kerran ainoa mitä syö oikeesti. Painokin on niin pieni, että en uskalla ruveta sitä lopettamaan.

Miten se sikainfluenssa taas tähänkin liittyy?

Osaisko joku sanoo mikä ois hyvä aika tarjota sitä aamupalaa että se menis?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Missä te ihmiset käytte möngityttämässä lapsianne? Meillä ei oikeen oo mitään semmosta paikkaa tässä, kun keskustassa asutaan.
Ja kuten sanottu, Tissitä en vierota kun on kerran ainoa mitä syö oikeesti. Painokin on niin pieni, että en uskalla ruveta sitä lopettamaan.

Me asutaan keskutassa ja käydään leikkipuistossa. Sikainfluenssa liittyy niin että rintamaidon vasta-aineet suojaa vauvaa parhaiten sikainfluenssalta ja muilta tartuntataudeilta.

Alkuperäinen kirjoittaja miks pitäis maistua:

Me asutaan keskutassa ja käydään leikkipuistossa. Sikainfluenssa liittyy niin että rintamaidon vasta-aineet suojaa vauvaa parhaiten sikainfluenssalta ja muilta tartuntataudeilta.

Meillä on oikeesti tosi huonosti leikkipuistoja, en tiedä kuin noi päiväkotien pihat, eikä niille voi mennä arkiaamuisin :(
Ja kerrostalon pihassa ei lapselle juur mitään ole. :(
Kiitos kuitenkin että yritit auttaa, en minä vittuillakseni näitä teilaa, vaan oikeesti oon tosi pettynyt ettei täällä oo puistoja tms.

Meillä 11 kk ikäinen vauva ja imetän edelleen paljon, 8-12xpv. Aamulla ei syödä puuroa. Joskus syö alle desin jugurttia. Lounas klo 12 ja seuraava ateria on päivällinen klo 17. Illalla puuroa menee ½dl-1½dl. Yöllä syö tissiä 2-4 kertaa. Hyvin kasvaa. Esikoisella mentiin samalla tavalla. Hänellä jouduin vuoden iässä vähentämääm imetystä ,kun söi niiin vähän ja kasvu ei ollut "riittävää".

keskustassa on varmaan kans leikkipuistoja(ainakin helsingin). sellaisia aidattuja paikkoja joissa voi mönkiä.

eikä kannatakaan vierottaa tissistä. siirtää se vaan siten että ruokaa pitäisi syödä ennen tissiä ja sit täyttää maha sen jälkeen vasta tissimaidolla.(niin mä tein)
lopetin yösyötöt 7kk iässä, mut päivällä kyllä syötin sillon kun oli tarvis, paitsi ruoka-ajan tullessa niin ruuan jälkeen.

meillä oli eka imetys klo 6 siitä nukuttiin vielä parisen tuntia ja 8 aamupala. puuroa ja lusikka omaan käteen ja oma lautanen jossa vähän puuroa/sormiruokaa jne ruokatekemistä.
sama on joka ruuan kanssa. että oma lautanen jossa söhrättävää..

klo 11-12 lounas
klo 14-15 välipala
klo 17-18 päivällinen
klo 20 iltapala..

uniaikaa en pojan ollessa 9kk muista muuta kuin että yhdet unet oli ainakin lounaan jälkeen. sitäkään en muista monet unet oli,ehkä kahdet.

imetin vähän yli 1v asti jolloin siirryttiin sit tavan maitoon..

Meillä on oikeesti tosi huonosti leikkipuistoja, en tiedä kuin noi päiväkotien pihat, eikä niille voi mennä arkiaamuisin :(
Kiitos kuitenkin että yritit auttaa, en minä vittuillakseni näitä teilaa, vaan oikeesti oon tosi pettynyt ettei täällä oo puistoja tms.

jos on edes hiekkalaatikko niin ota hiekkaleluja mukaan ja istuta lapsi sinne. ei siihen paljoa tarvita. sekin on jo suuri kokemus..

Alkuperäinen kirjoittaja unikuu108:

keskustassa on varmaan kans leikkipuistoja(ainakin helsingin). sellaisia aidattuja paikkoja joissa voi mönkiä.

eikä kannatakaan vierottaa tissistä. siirtää se vaan siten että ruokaa pitäisi syödä ennen tissiä ja sit täyttää maha sen jälkeen vasta tissimaidolla.(niin mä tein)
lopetin yösyötöt 7kk iässä, mut päivällä kyllä syötin sillon kun oli tarvis, paitsi ruoka-ajan tullessa niin ruuan jälkeen.

meillä oli eka imetys klo 6 siitä nukuttiin vielä parisen tuntia ja 8 aamupala. puuroa ja lusikka omaan käteen ja oma lautanen jossa vähän puuroa/sormiruokaa jne ruokatekemistä.
sama on joka ruuan kanssa. että oma lautanen jossa söhrättävää..

klo 11-12 lounas
klo 14-15 välipala
klo 17-18 päivällinen
klo 20 iltapala..

uniaikaa en pojan ollessa 9kk muista muuta kuin että yhdet unet oli ainakin lounaan jälkeen. sitäkään en muista monet unet oli,ehkä kahdet.

imetin vähän yli 1v asti jolloin siirryttiin sit tavan maitoon..

Niin siis meillähän tehdään juuri niin että ruoka ensin ja sitten tissi. En vain esim tänään ole saanut häntä syömään kuin rintaa? mietin just että onko sillä nyt kuumetta kun on vaippasillaan ja niska ihan tulikuuma :(

jos on edes hiekkalaatikko niin ota hiekkaleluja mukaan ja istuta lapsi sinne. ei siihen paljoa tarvita. sekin on jo suuri kokemus..

Ei ole :( Ja niin emme asu ison kaupungin keskustassa.. lähinnä taajaman keskustassa ja täällä ei ole missään leikkipuistoa. Ja meillä itselläkin on vain ruosteiset keinut tossa edessä. Äitin perse ei mahdu niihin pienen pieniin istuimiin ja vauvakeinua ei ole :( alkaa kuulostaa selittelyltä mutta ei sitä ole. Toki käymme avoimessa ja uinnissä, mutta kesäisin ei ole mitään :(

Ei ole :( Ja niin emme asu ison kaupungin keskustassa.. lähinnä taajaman keskustassa ja täällä ei ole missään leikkipuistoa. Ja meillä itselläkin on vain ruosteiset keinut tossa edessä. Äitin perse ei mahdu niihin pienen pieniin istuimiin ja vauvakeinua ei ole :( alkaa kuulostaa selittelyltä mutta ei sitä ole. Toki käymme avoimessa ja uinnissä, mutta kesäisin ei ole mitään :(

no entäs sit vaan pihanurtsi?sitä varmaan on?

Helv.. että ihminen tuntee itsensä huonoksi äidiksi.. Tänään saldona siis ei ole kuin lusikallinen ruokaa, ja kello on jo 13.15, herätty on klo 7.05. Ei kauheesti naurata kun ainoa mikä kelpaa on tissi. Siis olen antanut puuroa, ei ota, spaghettia jauhelihakastikkeessa, otti sen yhden lusikallisen ei enempää.. sitten pari tuntia tosta tarjosin jotain muksun lihapullia ja jotain en muista mitä. Laitoin myös omalle lautaselle hälle, mutta heitteli sitä vaan seinille lusikalla ja työnsi kätensä ruokaan ja hieroi sen vaatteisiin ja pöytään.. Ja ainuttakaan lusikallista ei vetänyt.
Olen siis huono äiti. Ulkona sataa ja tunnen niin kauheeta syyllisyyttä, että mietin että pitäskö silti lähtee sinne, jos vaikka sais lapsenkin joskus maistamaan edes ruokaa.
Neuvolasta neuvoja ei saa vaikka kysyy. Odottavat ilmeisesti siihen asti kunnes lapsi ei todella ole kasvanut ollenkaan. Mutta syyllistystä löytyy silti.

APUA, voiko itsestään tehdä valituksen jonnekkin :(

Yhteistyössä