Viisaudenhampaat "tuhoaa" mun omat hampaat, eihän tää voi olla totta?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja viisuri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

viisuri

Vieras
En keksinyt nyt hätäpäissäni parempaakaan otsikkoa..eli mulla on kaikki takimmaiset hampaat tosi huonossa kunnossa, toiselta puolen ylähammas ja toiselta puolelta ylhäältä ja alhaalta. Kaikki on juurihoidettu kertaalleen (yksi kahdesti kahdella eri kerralla) ja kaikki on käsketty poistaa (olen ollut raskaana niin ei ole ekalla kerralla voitu). Kaikki hammaslääkärit ovat sanoneet että tilalle kasvaa viisaudenhampaat ja yksi jopa mainitsi jotain tuosta alahampaasta, että viisurilla vois olla tekemistä sen kunnon kanssa :o voin toki olla ihan väärässäkin, vähän meni ohi korvien kun kauhusta kankeana siinä tuolissa istuin.

No, viime viikolla sitten revittiin irti eka ylähammas, olin jo aikaisemmin kiinnittänyt huomiota että sen takana tuntuu hampaan reuna, mutta tähän asti olin ajatellut että se takimmainen hammas on niin pahasti lohjennut että on se tai jotain, kunnes pari viikkoa sitten tajusin että se on viisaudenhammas.

Hammas on poistettu keskiviikkona ja jo perjantaina se ien viisaudenhampaan päältä oli tosi kipeä. Ei tietenkään ole mikään ihme kun vierestä hammas on revitty irti, mutta tämä kipu on ihan erilaista. Äsken kielellä kokeillessa tajusin, että se viisaudenhammas on kasvanut aivan älyttömästi ihan muutamassa päivässä!

Joku hammaslääkäri varmaan nauraa kuollakseen tälle spekulaatiolle, mutta mulla oikeasti ihmetyttää. Kaikki muut hampaat on suht hyvässä kunnossa, mutta viimeiset takahampaat on varsinaisia murheenkryynejä :o

Minulla viisurit aiheuttivat alaetuhampaiden heilumisen. Luutuki hampaille meni (olivat jo ennen vinossa). Nyt paikalla on silta :(. Ajoissa poistoon, jos huomaa purentavaikutuksia!

Eikö kukaan oikeasti ymmärtänyt aloituksen pointtia? Siis totta kai tiedän että se viisuri kasvaa nyt sieltä kun sai tilaa hämmästyin vain miten nopeasti se tapahtui. Ja kyllä tiedän senkin että viisaudenhampaat tulee mahdollisesti noiden poistettujen tilalle, se on kyllä käynyt selväksi näillä lukuisilla hammaslääkäri käynneillä

Niin siis mietitkö, että ne taimmat hampaat olisivat niin huonossa kunnossa sen takia, että viisaudenhampaat ovat niitä siellä painaneet? En tiedä onko mahdollista, mutta mitäs väliä sillä on, ne risat hampaat sieltä nyt poistetaan ja sulle kasvaa ehjät tilalle, eikös se ole vaan hyvä juttu? ;) sehän se viisaudehmpaiden tarkoitus tavallaan onkin.

Minulla muuten yksi viisaudenhammas oli niin pahasti vinossa, että olisi tosiaankin tehnyt tuhoa viereiselle hampaalle yrittäessään puhjeta. Viisuri poistettiin kun kärki alkoi vähän pilkottaa. Tämä huomattiin kyllä jo hyvissä ajoin röntgenissä, sinultakin varmaan röntgen otettu juurihoidon takia, joten vastaava olisi varmaan huomattu...?

Mulla kasvoi yksi viisuri takahammasta päin ja lekuri sanoi että se olisi aika pian halkaissut sen.
Onneksi tuli aikoinaan hoidettua kaikki parilla käynnillä pois.

Viisaudenhammas voi "syödä" terveen hampaan juuren. Mun miehellä kävi näin. Sille oli aina sanottu kunnallisessa, että ei tarvii poistaa viisaudenhampaita, koska ne ei varmaan edes puhkea koskaan. Siellä ne sitten kasvoi päin terveiden hampaiden juuria siellä leukaluun sisällä. Yksi takahammas menetettiin sen takia. Yksityisellä tää lopulta hoidettiin, viisaudenhampaat poistettiin leikkaamalla ja samalla se vaurioitunut hammas.

Öhh... Ton vuoksi yleensä suositellaankin viisaudenhampaiden poistamista! Usein ne kasvaessaan saavat muut hampaat kasvamaan vinoon. Monilla viisurit jää sellaisiksi tappihampaiksi, jotka lääkärin mukaan aiheuttavat helpoimmin reikiäkin, kun ovat ilmeisesti hankalemmat puhdistaa.

Saattaa toki olla, että ovat oireettomia vuosia.

Yhteistyössä