Viisikuinen ja levottomat yöt - äiti väsyksissä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja milloin rauhoittuu?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

milloin rauhoittuu?

Vieras
Yöt menneet aivan mahdottomiksi, vauva heräilee, heiluu, sätkii ja keikkuu pitkin yötä. Herättää jopa 20 minuutin välein! Sanomattakin selvää, että olen tosi väsyksissä. Ei ole mahdollisuutta laittaa vauvaa omaan huoneeseen nukkumaan (pieni koti) ja toisaalta pidän tärkeänä seurata mitä vauva touhuilee. Keikkuu miten päin sattuu, kiskoo peiton naamalle, nukkuu kasvot patjassa kiinni... Potkii jaloillaan valtavasti. Välillä otan viereen, sama temmellys jatkuu siinä. Rintaa vaatii jopa 5 kertaa yössä, varmasti "huvin vuoksi" osa noista syömisistä. Illalla syötän sosetta mahdollisimman myöhään, muttei ole vaikutusta asiaan.

Mikä auttaa, aikako vaan? Kauankohan tämä temmellysjakso kestää? Jokainen yö tuntuu niin raskaalta, olo ettei ole nukkunut yhtään... Vauva ei vielä ryömi, mutta kierii ja touhuilee muuten kovasti.

Meillä samanlaiset levottomat yöt alkoivat n.4-5 kk:n iässä, ja valitettavasti sama meno jatkuu edelleen, poika kohta 8 kk. Pahimmillaan tunnin välein poika alkaa pyöriä ja ähistä sängyssään, tosin yleensä rauhoittuu takaisin nukkumaan kun tutin laittaa suuhun. Välillä saattaa olla joku jakso, että poika nukkuu paremmin, mutta pääasiassa yöt aika levottomia. Ja tuntuu ettei tää lopu koskaan... ja univelkaakin alkaa olla ihan kiitettävä saldo kasassa. Mut kun joukossa on suht hyviäkin öitä, että saa nukkua vähän pitempiäkin pätkiä, niin saa vähän akkuja ladattua. Täytyy ajatella vaan positiivisesti, et kyllähän tää joskus loppuu...viimeistään teini-iässä nukkuu iltapäivään saakka! Jaksamisia, ja toivotaan, että teillä yöt rauhoittuu nopeammin kuin meillä!

trina80 (ja muutkin), heräileekö teillä mies hyssyttelemään vauvaa, vai äitikö vaan? Meillä mies kuorsaa niin sikeästi, ettei edes herää ennen kuin vauva karjuu täysillä. Tuntuu niin väärältä, että toinen valvoo ja hyppää, toinen nukkuu.. Ei ole edes mahdollisuutta laittaa vauvaa toiseen huoneeseen nukkumaan, pieni asunto.

Kohtalotoveri täällä... Vauva on tosin jo yli 9 kk, mutta yöt ovat olleet levottomia aina. Nyt isompana on trina80:n lailla myös joskus vähän parempia öitä, jolloin saa nukkua jopa 4-5 tunnin pätkän itse, mutta pääasiassa vauva itkeskelee unissaan/nousee seisomaan tms. parin tunni välein. Viime yönä tunnin välein. Ei varsinaisesti herää, ja yleensä rauhoittuu nopeasti kun laittaa tutin suuhun. Joinakin öinä aamuyöstä saattaa kyllä olla hereillä tunnin, puolitoistakin tuntia, ja ei siinä auta muu kuin istua pinniksen laidalla ja odottaa että hän nukahtaa uudelleen. Jos jätän yksin, alkaa itku. Mun mies ei kanssa herää kuin ihan suoraan huutoon, ja mä herään jo pienimpään vinkaisuun, joten mä olen hoitanut joka ikisen yöheräämisen koko vauvan elinajan. Aika raskasta välillä. Mä en viitsi miestä edes herättää, kun siihen menisi niin kauan että vauva hermostuisi jo täysillä, enkä mä sit saisi itsekään nukuttua varmaan enää ennen kuin mies palaisi sänkyyn. Meillä vauva nukkuu omassa huoneessaan, laitettiin sinne puolivuotiaana. Myös meidän huoneessa nukkuessaan oli levoton. Meidän välissä nukkui ennen tosi rauhallisesti, mutta nykyään siinäkin heräilee. Odottelen vaan että koskakohan tämä heräilyrumba loppuu...

Yhteistyössä