Hae Anna.fi-sivustolta

Viisivuotiaan synttärilahja: tukeeko kukaan minua?

Viestiketju osiossa 'Kodin juhlat' , käynnistäjänä kauhistaa, 11.10.2011.

1. kauhistaa Vierailija

Sukulaistyttö täyttää viisi vuotta. Toinen sukulainen ehdottaa, ettei lahjalla kannata hirveästi itseään stressata: pane hauskasti koristeltuun kuoreen kympin seteli.
    Lapsen perheelle tulee paljon rahaa ja menee myös. Tavaraa on vaikka muille jakaa.
    Rahakuori sotii kuitenkin moraalikäsitysteni vastaan. Pitääkö rahakasvatus/rahankasvatus aloittaa tuossa iässä? Eikö lapsi mieluummin ota pientä lahjaa, vaikka kirjaa vaikka se menisi kierrätykseen tai roskiin seuraavana päivänä, kuin seteliä josta ei mitään ymmärrä? Voihan sen tietysti panna säästöpossuun, mikä ei taida viisivuotiasta paljon ilahduttaa.
    Olisiko mitään muita ehdotuksia kuin raha?

2. katja Vierailija

Itselläni on 3v tyttö mutta olen ollut paljon 3-7 vuotis synttäreillä. Jos en tiedä mitä viedä jos paljon kaikkea, niin askartelujutut on in. Tytöille ainakin. Leimasin juttu tai helmiaskartelu tai hamahelmiä tms. jotain sellaista mistä on iloa mutta ei tarvitse säilyttää kuin sen ajan kun se on käytetty :) . <kiiltokuvat ja tarrat/ tarravärityskirjat yms on myös kivoja. Eikä maksa paljon. Opiskelijana kun pitää säästää. Mutta kympillä saa jo aika kivaa askartelu juttua. Kirja on myös kiva. Ja harva lapsi ei kirjoista pidä :) , en tiedä yhtäkään..
    En rahaa laittaisi jollen tietäisi että tyttö haluaa säästää johonkin isompaan tavaraan, siis jos on toivonut.. mutta ei varmaan tuon ikäinen vielä.

3. Minusta tuo riippuu vahan tilanteesta. Itse ainakin vanhempana toivoisin, etta osa lahjoista olisi tullut rahana. Juuri tuossa iassa kaikenlaista muovirojua kertyy muutenkin vahan liian kanssa. Tokihan syntymapaivasankari nauttii paketeista, mutta liika on liikaa. Ap sanoikin: "Tavaraa on vaikka muille jakaa". Minusta olisi aika outoa kasvatusta laittaa lahja roskiin tai kierratykseen seuraavana paivana. Meilla isovanhemmat ovat antaneet lahjat aina rahana ihan kaytannon syista. Aika paljon tuon ikainenkin rahasta ymmartaa, enka tarkoita tata mitenkaan negatiivisesti. Minusta on hyva opettaa lapsia ajattelemaan mita oikeasti haluaa. Haluaako taman kirjan vai tuon toisen, barbin vai prinsessamekon? Meilla myos tyttaren synttarit ovat aika lahella joulua ja silloin tulee helposti lahjatulva. Synttarilahjarahoilla on sitten mukava ostaa vaikkapa kesaleluja.

4. Piti viela lisata, etta meilla toivottuja lahjoja ovat olleet retket esim Sea Lifeen, teatteriin, elokuviin...

5. Hetkinen Vierailija

Kyse oli siis viisivuotiaasta sukulaistytöstä, joka ei ilmeisesti kuitenkaan kummilapsi tms. Kyllä kirja tai joku askartelujuttu on oikein hyvä lahja. Tietysti näin syksyllä sen lisäksi tai vaihtoehtona voisi olla myös kaulahuivi+lapaset(+pipo) tai esim hiuskoristeita, joista pikkuneidit yleensä tykkäävät myös. Näistä joitakin, oman mielen mukaan yhdistellen.

6. tiia70 Vierailija

Minulla on kolme kummilasta ja lisäksi yksi läheinen sukulaislapsi, joille kaikille olen siis hankkinut lahjoja. Periaatteenani on ollut, että en koskaan anna rahaa vaan aina olen pyrkinyt hankkimaan jotakin lapselle mieluista ja järkevänhintaista. Raha on toki helppoa antaa, mutta olen halunnut olla lapsille muutakin kuin vain "raha-automaatti" ja lisäksi myös lahjan arvo nousee äkkiä huimiin summiin: ensin 5 euroa, mutta kohtaa kelpaa vain 50 euroa. Eipä ole kukaan valittanut ja ainakin läheisimmät näistä "lahjottavista" tuntuvat arvostavan minua enemmän läheisenä aikuisena ystävänä kuin lahja-automaattina.

7. ehdotuksia Vierailija

8. Eihan rahan antaminen lahjaksi tarkoita sita, etta olisi "raha-automaatti". Meilla lapset ovat yhta lailla ilahtuneet vitosen kuin kahdenkympinkin lahjasta (kahtakymppia enempaa "varsinaista" lahjaa eivat ole saaneet edes isovanhemmilta). Minusta ap:n viestissa kuulosti oudolle, etta rahakuori sotii moraalikasityksia vastaan, mutta lahjan heittaminen roskiin seuraavana paivana on OK. Itse pyrimme opettamaan hieman kestavampaan kulutukseen myos lahjojen osalta. Tokihan tuon ikaiset lapset ilahtuvat ihan kaikesta. Valitettavasti ihastus usein lopahtaa parin paivan sisalla. Lahjarahat voi yhdistaa ja ostaa niilla jotain arvokkaampaa. Itse tarkkaan harkittu ostos sailyy myos leikeissa kauemmin. Tuohon harkintaan pystyy myos 5-vuotias vanhempien avustuksella.

En tietenkaan halua olla ilonpilaaja ja olisi tylsaa, jos 5-vuotias saisi vain rahakuoria. Jos kuitenkin tiedan, etta juhlittavalla on iso suku ja mahdollisesti jarjestetaan viela kaverisynttaritkin, niin en koe mitaan moraalista ongelmaa antaa rahaa lahjaksi. "Oikeita" lahjoja ja kaapin taytetta tulee varmasti muutenkin. Jos taas tiedan, etta jarjestetaan pienet synttarit, niin silloin vien mielellani "oikean" lahjan.

9. ap Vierailija

No joo, lahjan roskiin heittäminen oli vähän heitto, ei sitä varmaan heti heitettäisi. Olen vain nähnyt, että tavaraa on.
    Askarteluhommat olinkin kokonaan unohtanut, kiitos vinkistä. Pipot ja myssyt olisi hyvä myös paitsi että äiti sattuu olemaan lastenvaatteiden maahantuoja.
    Itse asiassa välitön ongelma poistui tänään, kun sairastuin, enkä aio mennä kylään kitumaan ja tartuttamaan muita. Onhan joulukin tulossa.
    Kiitos mielipiteistä!

10. Irmeliina Vierailija

Nyt tulee eteen jo kysymys, onko näiden kaikkien pikkulasten synttäreille sitten pakko mennä ja lahja annettava?

Jos kerran lahjoja kertyy liikaa, miksi kutsutaan joka ikinen kumminkaima juhlimaan? Miksi lapsi opetetaan siihen, että aina vietetään suureelliset syntymäpäivät joihin jokainen kutsuttu tuo jonkun lahjan?

Minulla ei ole lapsia itselläni, mutta rupesin tässä kerran ihan mielenkiinnosta laskeskelemaan, kuinka helkkarin paljon minä joudun lahjomaan muiden ihmisten lapsia. Se ei muuten ollutkaan ihan vähän. On naapurin lapset, on kummilapset, on sukulaisten lapset, on ystävien lapset, itse asiassa joka kuukausi on jonkun synttärit / nimpparit ja parhaimpana useammat, sen päälle vielä joulu. Minut kutsutaan aina juhlimaan ja lisäksi jouluna oletetaan ilman muuta, että muistan näitä lapsia lahjoin. Joulu onkin ainoa hetki vuodessa, jolloin puolestaan minulle tuodaan jotain, joko kukka tai kynttilä, kaikki ei tietysti muista silloinkaan muuten kuin joulukortilla. Eli vastavuoroisuutta ei sitten ole, minua ei tarvitse kenenkään muistaa eikä lahjavirta koskaan käänny tähän suuntaan.

Jo se, että joudun vaivaamaan päätäni näiden lahjojen takia ja yliopäänsä ne aina muistamaan, on minusta hiukan ihmeellinen juttu. Puhumattakaan sitten, että sillä on rahallisesti merkitystä - minulle. En ole isopalkkainen.

Viidellä - kymmenellä eurolla ei tosiaan saa kuin jonkuin halvan hilistikkelin, mutta eipä sitä vielä parilla kympilläkään kovin laadukkaita juttuja ostella. Eli siis pitäisi antaa rahaa. No pikkulapselle käy vielä pieni raha, mutta annapa nyt jollekin 12-vuotiaalle viisi euroa. Puhumattakaan 15-vuotiaalle, ja sitten tulevatkin kuvioon jo rippijuhlat, 18-vuotisjuhlat, valmistujaiset, kihlajaiset ja häät. Hoh hoijaa.

11. eräsperäs. Vierailija

"Minut kustutaan aina juhlimaan"

No jos kutsuille menet, niin tottakai viet lahjan, kukkia tms. Eli jos lahjojen ostaminen vaivaa, jätä yksinkertaisesti menemättä kutsuille.

Jouluna sanot, että: "Minusta mekin voisimme jo luopua lahjojen vaihtamisesta" Tai jos et sano, niin annat vaan joulukortin.

Ei sinun hyvänen aika sentään täydy antaa joululahjoja naapurien lapsille tai ystävien lapsille. Ei edes sukulaislapsille. Jos et itse niin halua.

12. Irmeliina Vierailija

Niin ei täydykään, olen siitä samaa mieltä. Mutta ei se aina niin yksinkertaista ole.

Kun minut kuitenkin aina kutsutaan näihin lasten juhliin. Naapurissa asuu ihan kiva iso perhe, jonka kanssa ollaan paljon tekemisissä. Jos jätän menemättä, se kuitenkin jotenkin huomioidaan ja minut kutsutaan sitten myöhemmin, että "juodaan nyt ne X:n synttärikahvit, kun et silloin päässyt." Ja jotenkin en vaan kehtaa mennä ilman mitään lahjaa.

Vähän sama juttu se on näiden muidenkin kohdalla. Vedotaan siihen, että lapsi on niin surullinen, kun en tullutkaan ja kaipaa minua. Monessa tapauksessa lapsi itse soittaa ja kutsuu tulemaan, sano siinä sitten, että en tule. Oikeasti en usko, että lapsella minua henk.koht. olisi ikävä, kyse on yleensä siitä, että äiti kohisee asiasta vaan niin kovasti. On hienoa, että lapsen synttäreillä on niin paljon ihmisiä.

Ihan jokaisen kohdalla tietysti näin ei ole, mutta aika monessa tapauksessa minusta lapsi ihan turhaan vain opetetaan siihen, että hänen synttärinsä tai nimpparinsa on kamalan iso asia ja kaikille oltava hirveän tärkeä juttu.

No naapurin lapsille en ole joululahjoja antanutkaan, muuten kuin siten, että olen antanut yhteisen ison karkkirasian tai vastaavan, vaikka tiedänkin että lapset saa ihan liikaa karamellejä. Mutta on muutamia lapsia, joille on oikeastaan pakko ostaa joku lahja, kummilasten lisäksi. Näin se vaan on.

Niin joo, tuo lahjojen vaihtamisesta luopuminen, sehän on tietysti otettu käyttöönkin, totta kai, mutta ovelasti siihen on aina lisätty tuo: paitsi lapsille. Merkitsee siis sitä, että minä lapseton ostan lahjoja lapsille, mutta minut saa sitten vapaasti unohtaa, koska olen aikuinen. No en todella ole lahjoja vaillakaan, mutta huvittaa vain tuo, että ei se minun rahapussiani säästä yhtään tuollainen päätös. Äitini esim. on kauhean tarkka siitä, että veljeni ja siskoni lapset saa kaikilta joululahjat. Jos ei muuten, niin sitten ostetaan joku iso yhteinen, johon minun on ihan pakko myös osallistua.

13. eräsperäs. Vierailija

Ymmärrän tilanteesi kinkkisyyden. Asiat eivät ole aina helppoja.

14. osta Vierailija

15. isoäiti Vierailija

Olisiko hirveän vaikeaa kysyä lapsen vanhemmilta mitä toisi lahjaksi? Minä kysyn aina ja saan monenhintaisia ehdotuksia, joista sitten saan valita sopivan.

16. Osa-aikaduunari Vierailija

Vaikka muutoin kannatankin aineettomia lahjoja, niin mielestäni lapsi ansaitsee jotain kivaa ja konkreettista. Lahjan ei tarvitse olla muovikrääsää, vaan esimerkiksi piirustusvälineitä, muovailuvahaa, tarroja, lautapeli, puu- tai pehmolelu, juliste tms.

17. Osa-aikaduunari Vierailija

Ajat ovat tosiaan muuttuneet, nykyään lasten synttärit ovat isompi juttu kuin ennen. Kun itse olin lapsi, synttäreilläni olivat ainoastaan lähisukulaiset ja vasta kouluiässä muutama luokkakaveri. Mieleenpainuvin lahja on ollut mummon antama pikkuruinen posliiniastiasto, josta riitti iloa vuosiksi eteenpäin.

18. Ehkäpä Vierailija

Antaisin jonkun kirjan, ja tytölle voi myös laittaa muutamia nättejä kiiltokuvia mukaan.
    Ainahan sitä jotain keksii. En antaisi rahaa, siitä ei jää juuri mieleen muuta kuin se kirjekuori.
    Niin ja vielä sellaisen kirjan jossa opetetaan lukemaan. kait niitä nykyäänkin on.
    Omat lapseni oppi sellaisista melkein itse, luinkin paljon kun vain aikaa jäi.

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri