Ä
äiti
Vieras
Lapsi 2,5v näkee mummoaan lähes päivittäin, mutta on myös muita ihmisiä joita näkee lähes yhtä usein. Silti aina kun lapsi näkee mummonsa alkaa juuri hänelle kertoa tyyliin "minua itketti tänään" tai "äiti otti lelut pois kun en itse kerännyt niitä" tms. Yksi asia siis yhtenä päivänä, mitä nyt sitten onkin tapahtunut päivän aikana. Ja lapsi kertoo asian heti ensimmäisinä sanoinaan, ja saa myös ns. vastakaikua, kun mummo tietysti kauhuissaan kuuntelee. Lapsi on kuitenkin jonkin verran vieraskorea mummon seurassa, eli ei esim. pahimpia uhmaesityksiään mummolle esitä, joten mummolla ei ihan tarkkaa käsitystä ole siitä, minkä verran lapsi saattaa itkeä jo yhdenkin päivän aikana ihan vain uhman takia. Mutta olen itse myös aika tiukka äiti, eli vaadin lapseltakin jotain tyyliin kerää sotkemansa lelut ja jos ei useammasta kehotuksesta huolimatta kerää, niin minä kerään, mutta lelut menevätkin sitten jemmaan. No, joka tapauksessa olen alkanut miettiä, että onko normaalia että lapsi "avautuu" oman lapseni lailla läheiselle ihmiselle, vai mistä tuo johtuu? Mummo kun alkaa pahimmassa tapauksessa lapsen kertomusten perusteella ajatella, ettei meillä mitään muuta tapahdukaan kuin ikäviä asioita