Villahaalari ja talvipukeutuminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pööp
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pööp

Vieras
Näin ensikertalaisena äitinä joudun kyselemään ehkä vähän tyhmiä kysymyksiä villahaalareista ja talvipukeutumisesta..:

Vauva on nyt melkein 10 kuukautinen ja kohta äitiyspakkauksessa oleva villahaalari jää pieneksi. Eli mietin kannattaako hankkia nyt talveksi uutta, 80-86 cm:stä. Mutta kuinka "vanhoille" vauvoille / taaperoille kannattaa vielä hankkia villahaalaria? Koska pitäisi ostaa jotain kaksiosaista? Miten te puette talvella mahdollisesti jo kävelevät ja ulkona temmeltävät taaperonne (tämä ei vielä kävele, mutta kohtahan sekin on edessä), kuinka monta kerrosta ja mitä vaatetta? Lisäksi mietin että korvaisiko esim fleece villahaalarin jos nämä ovat kovin kalliita?

Villahaalarin tarve riippuu kovasti lapsen palelevaisuudesta,meillä niitä on käytetty kun pakkasta on ollut 15 astetta ja yli,sen aikaisemmin ei ole tarvinnut,viime talvena eskarilainenkin veti sen alle kun oli ne kaikkein kylmimmät säät.Tietenkin jos on vaikka vaan pulkassa istuskeleva niin siinä tulee kylmä nopeasti.Eihän sen villan alle tarvitse laittaa montaa kerrosta ja se lämmittää mukavasti kuitenkin.
Meidän muksuille löytyy molemmat,villaa ja fleeceä ja niitä käytetään tarpeen mukaan,sen oikeastaan huomaa vaan kokeilemalla.

Meillä villahaalari tai fleecehaalari käytössä kaikilla lapsilla 1v - 6v. Väliasun alle laitan sukkikset/kalsarit ja teepparin ja pitkähihasen. Tosi kylmällä vaihdan teepparin pooloon ja lisään väliin vielä collarit...siis jos niin kylmällä on pakko esim. mennä johonkin... Kaksiosaista en haluaisi ostaa edes vanhimmalleni, koska haalari suojaa aina paremmin selän.

Villahaalari on hyvä käytössä nii kauan kun lapsi suostuu käyttämään kokohaalaria :) Eli yleensä ainakin kouluikään asti. Ne on helppo pukea ja käytännöllisiä. Villahaalaria ei tartte oikeestaan käyttää ku kovilla pakkasilla, muutoin riittää alle vaikka villapaita pitkähihasen päälle ja sukkikset + collegehousut tms

Mulla nyt 2,5 vuotias lapsi ja edelleen olen täksi talveksi ostanut villahaalarin koska on niin paljon kätevämpi kuin kaksi osainen. Haalarin kanssa voi olla varma että se lämmittää koko lasta, on näppärä pukea ja riisua. Eli nyt on siis 98 ja 100 cm:set villahaalarit täksi talvleksi kaapissa. (toinen päikkäriin ja toinen kotikäyttöön)

Meillä lapsi talvella jo 3,5v ja kyllä todellakin villahaalari käytössä! Helpoin lapsen itse pukea ja todella lämmin.

Ihan varmasti on vielä monena vuonna haalari!

Ja onpas AP:n vauva iso kun meidän tammikuussa 2v käyttää 74sta :D

villa on vastavan paksuisena lämpimämpi kuin fleece eli ohuempi ja notkeampi. Meillä on ollut useampana vuonna sekä yksi että kaksiosaiset villaiset ja toinen ohuempi. Kelin mukaan sitten alle. Muksu pitää miellään villaa alla ja kovimmille pakkasille eli yli kahdenkympin laitan kummatkin. Silloin ei kannata pitää puuvillaa alinna vaan villlaa.

Meillä lapsi talvella jo 3,5v ja kyllä todellakin villahaalari käytössä! Helpoin lapsen itse pukea ja todella lämmin.

Ihan varmasti on vielä monena vuonna haalari!

Ja onpas AP:n vauva iso kun meidän tammikuussa 2v käyttää 74sta :D

Meidän 11 kuukauden ikäinen on jo useamman kuukauden käyttänyt 80-senttisiä vaatteita, ne menee vielä just ja just päälle, 86 on sopivin koko ja esim. Tutalta 74 menee vielä juuri ja juuri :)

Ostin meidän lapselle 86-senttisen name itin villahaalarin ja pelkään, että mahtuuko se koko talvea. Kyllä mä suosittelen hankkimaan villahaalarin, koska se on päällä mukavampi kuin kaksiosainen villa- tai fleecepuku, kun esimerkiksi yläosa ei nouse ja rullaanu selkään möykyksi. Ja mielestäni haalari on mukavampi ja nopeampi pukea.

Mä ostin varalle myös fleecehaalarin siltä varalta että villahaalarille sattuu vaikka pissivahinko, mutta villa on materiaalina mukavampi. Ohut fleece ei ole yhtä lämmin kuin ohut villa, ja toisaalta fleecen alla hiki virtaa helposti jos tulee kuuma... Villa lämmittää kastuessaankin ja kuljettaa esimerkiksi lapsen hikoillessa kosteuden pois, eikä hiosta.

Meillä kohta 4-vuotiaalla vk- ja talvihaalarit ja 100cm villahaalari niiden alle. 5-vuotiaalla puolestaan vk-asu kaksiosainen, talvella haalari, niiden alle 110cm kokoiset fleecehousut ja -takki. Kyllä varmaan tuolle 5-vuotiaallekin olisi tuon talviHAALARIN alle kätevämpi se villahaalari, en vaan raaski ostaa montaa vastaavaa asua...

Yhteistyössä