Hae Anna.fi-sivustolta

Villasukan kinkkiset kohdat!

Viestiketju osiossa 'Askartelu ja käsityöt' , käynnistäjänä Debytantti, 15.01.2007.

1. Debytantti Vierailija

Olen monet kerrat yrittänyt kutoa villasukkia ja etsinyt erilaisia ohjeita. Parit ihan selkeänoloiset ohjeet on nytkin, mutta aina juutun johonkin ongelmaan....

Kai se kantapää ja kiilakavennus on ne pahimmat. Nyt olisi kiilakavennusten aika, mutta sukka näyttää epämuodostuneelta, vaikka mielestäni tein ohjeiden mukaan.

Teen naisten sukkia (koko on 38, mutta saa olla sen verran reilu, että mahtuu paksut sukat noidenkin alle). Aloitin 54 silmukalla. Tein ohjeen mukaan varren jälkeen 26 krs:ta puolipatenttia, sitten kantapohjan, joka näyttää hirmuisen kapealta (8 silmukkaa lopussa, ohjeen mukaan). Nyt se puolipatenttiosuus näyttää kauhean pitkältä ja kantapää tosi pieneltä ja kapealta. Ihan epämuodostunut siis.

Sitten pitäisi ottaa niitä silmukoita siitä sivulta, mutta en tiedä kuinka monta, kun se vahvikeosa on niin pitkä. Ja sitten ruveta kaventamaan.

Pitäisikö ensin ottaa vain yhdeltä sivulta ja sitten ensin tehdä se, vai miten? Ja monta puikkoa siinä pitäisi olla? Olen tehnyt vahvistetun osan kahdella.

Entä varsi? Monella puikolla sitä kannattaisi tehdä alussa, että pysyisi vahvana, eikä jäisi välejä? Ja se värinvaihto! Miten se lanka pysyy purkautumatta? Pitääkö se solmia jotenkin? Ei kai niitä ommella yhteenkään alussa, kun sitten tulisi paksumpaa.

Olen siis ihan tumpelo, mutta olisi mahtavaa oppia nuo villasukat tekemään, se on todella hieno taito ja olen sellainen vilukissa. Ja jos jollain on tietoa hyvästä neulontaoppaasta aloittelijalle, niin vinkit otetaan ilolla vastaan...

2. Kokeile täältä Vierailija

Laita hakusanaksi : villasukan ohje, saat useampia sivuja esim. turku. käsityökoulu ym.
    Kuvalliset ohjeet, joten saat vastauksia kysymyksiisi sieltä hyvin.

Toinen mahdollinen: kirjastosta perusohje jostain neuleohjeiden kirjasta, kysy apua "kirjastotädiltä".

3. tekijä Vierailija

Esim.Seitsemän veljestä-langan vyötteen sisäpuolella on villasukan ohje.

Itse teen k.o langasta 3.5 numeron puikoilla miehen sukkaan 16 s/puikolle ja naisen sukkaan 14 s/puikolle, joustinneuletta 2o, 2n varsi, pituus mielen/tarpeen ja langan riittävyyden mukaan.
    Kärkikavennus (sädek.) aloitetaan kun sukan teräosa on sovitettuna pikkuvarpaaseen asti.
    Lanka vaihdetaan niin, että uutta lankaa otetaan tarpeeksi pitkä häntä, langat jäävät sukan nurjalle puolella ja solmitaan sopivan löyhästi nurjalle ja pujotellaan sukan valmistuttua, ei jää reikää, jollei vedä liian tiukalle.

Sitkeästi vain opettelemaan!

4. Debytantti Vierailija

Täytyy tunnustaa, että minulla on ala-asteen käsityökirjan villasukkaohje, yhdestä kirjaston käsityökirjasta kopioitu yksityiskohtainen ohje, ja vielä yksi ihan selkeä googletettu ohje, ja tietysti vyötteestä luettu ohje, mutta samat ongelmakohdat yhä....

Varsi menee hyvin, mutta näissä kavennuksissa yms on ongelmia. Järjenjuoksu pitäisi olla normaalitasolla, mutta ohjeet vaikuttavat ydinfysiikalta... Jossain on varmasti sattunut virhe, mutta missä, siinä pulma! Pitäisi olla joku vieressä neuvomassa....

5. Karita_ Vierailija

Itse olen (ohjeista huolimatta) tehnyt kantapään jälkeisen osan kavennuksiin asti samalla silmukkamäärällä kuin varsi oli. Kavennukset olen tehnyt 1. puikon loppuun, 2. puikon alkuun, kolmanne loppuun ja neljännen alkuun niin, että ne osuvat sivuille (eivätkä tasaisesti). Kudon 1. ja 2. silmukan normaalisti, 3. ja 4. silmukan yhteen puikon alussa ja taas loput normaalisti. Puikon lopussa tehtävän kavennuksen teen niin, että kudon alkuosan normaalisti ja kun jäljellä on 4 silmukkaa, kudon 3. ja 4. viimeiset s:t yhteen ja taas kaksi viimeistä normaalisti. Näin ei puikon vaihtokohtaan tule reikää. Tässä siis yksi tapa monista.

6. Aiti opettanut Vierailija

Niin, mitä opimme tästä?
    "Kannattaa jokaisen vielä kotona asuessaan opetella äidin tai esim. kummin opastuksella kutomisen perusjutut.
    On nimittäin aika noloa sitten aikuisena etsiskellä joltain esim naapurilta neuvoa."

Minua opetti ens.työpaikassani vanhempi esimies näillä sanoilla ja otin neuvosta vaarin.
    Hän itse oli 23 v:na muuttanut kotoa pois työhön vieraalle paikkakunnalle ja joutunut kyselemään vierailta esim. sukan kutomisen ohjeta.

Nykyäänhän taas ns. käden taidot ovat vahvassa nousussa.
    Moni vikkeläsorminen tietokoneen ja matkapuhelimen käyttäjä, nykynuori, osaa varmasti ja oppii myös erilaisia käsitöitä tekemään.

Tästä tuli nyt eräänlainen saarna, muttei millään pahalla tarkoituksella.

7. Yleensä pyörönä neulotussa sukassa on neljällä jaollinen silmukkamäärä, mutta tietysti muutkin parilliset luvut toimivat. Jos sinulla on 54 silmukkaa varressa, niin sehän tarkoittaa sitä, että joka toisella puikolla on 13 ja joka toisella 14 silmukkaa. Näistä puolet käytetään kantapäähän eli kantapään koko silmukkaluku on 27 silmukkaa. Kantapohjaa varten silmukat jaetaan kolmeen osaan eli kuhunkin osaan tulee 9 silmukkaa. Kavennukset tehdään tosiaan vuorotellen kummallakin puolella eli kerroksia pitäisi silloin tulla 18 ja puikolle jää lopulta vain se keskimmäinen kolmannes puolen sukan silmukoista eli 9 silmukkaa.

Jos kantalapun korkeus on esimerkiksi 22 kerrosta, niin silmukoita poimitaan kummastakin reunasta 22 (eli "isot silmut") ja sitten vielä kantapään kummastakin reunasta pari ylimääräistä reikien välttämiseksi.

Yllä olevaan löytyy hyvä ohje ja tarkka valokuva, johon verrata: http://www.tkukoulu.fi/~mimasofi/sukkaohj.html

Pyöröneuleen tekniikasta vielä sen verran, että itselleni tuppasi ensin jäämään reikiä kohtiin, joissa puikko vaihtuu. Sitten opin pitämään langan erityisen kireällä noissa vaihtumiskohdissa ja se teki jäljestä tasaisempaa.

Olisi ehkä helpompaa tehdä ensin yhdet tai kahdet sukat yhdellä langalla ja vasta sitten ruveta tehtailemaan raidallisia - värivaihtelua voi saada myös ostamalla jotain pätkävärjättyä lankaa (esim. "jättiraita"). Sellaisia 2-3 kerroksen korkuisia raitoja voi myös tehdä lankoja katkaisematta, 2-3 kerroksen korkuinen lankajuoksu ei vielä haittaa mitään sukan nurjalla puolella (yleensä se laitetaan taakse keskelle.

Sitten vielä vinkki, jonka keksin itsekin vähän myöhään: kärsivällisyys ei ole niin koetuksella, jos ensin tekee jonkun minikokoisen sukkaparin ihan vaikka koristeeksi (jos siitä ei tule ns. lasten sukkia). Noissa 54 silmukassa on aika paljon neulomista ja purkamista... Esimerkiksi 24 on hyvä aloitusluku, se jakautuu näppärästi kahteen ja neljään ja kolmeen (kantalappu 12 silmukalla, kantapohja 3 x 4 silmukalla jne) ja periaatteet ovat aivan samat kuitenkin.

8. Debytantti Vierailija

Kiitos selkeästä vastauksesta ja linkistä!

Sinulle, jota äiti on opettanut, sanoisin, että olisin mielelläni ottanut vastaan äitini oppeja, mutta hän ei psykoosiltaan joutanut näyttämään. Isäni oli maanisdepressiivinen alkoholisti ja itsemurhakandidaatti, hän tosin ei varmaan olisi osannut opettaakaan. Vanhemmalla iällään hän tosin oppi vankilassa virkkaamaan.

Että näin meidän perheessä. Olen kyllä yli kolmikymppinen eikä tietokonekaan ole kovin hallussa, mutta onneksi olen nyt pitkällä sairauslomalla ehtinyt vähän opetella.

9. Karita_ Vierailija

Älä välitä äidiltä oppinsa saaneen vastauksesta! Kuten tiedämme, elämässä kaikki ei mene aina niin kuin toivoisi.

10. tätsyli Vierailija

siinä ei ole mitään noloa että kysyy, sen sijaan on suorastaan tyhmää jos ei kysy ja kärvistelee sitten ongelman kanssa yksinään. Ei kaikkien tarvitse osata kaikkea, ja aikuisenakin saa opetella uusia taitoja. Tsemppiä sukan tekoon, ensimmäisen kun saa tehtyä niin toinen on sitten jo helpompi. Ohjeita kannattaa myös vertailla, niissä on vähän eroja ja joku ohje aukeaa toiselle paremmin ja toiselle huonommin.

11. Debytantti Vierailija

Kiitos, Karita, sanoistasi. Ja Tätsyli, totta, eiköhän se siitä lähde, kun jaksaa yrittää, vaikka välillä menisikin vähän pieleen. Nyt näyttää jo vähän paremmalta ja ainahan sitä voi purkaa ja yrittää uudestaan...

12. Daphnia Vierailija

Älä huolestu, se kantapää näyttää tosi hassulta aluksi. Silmukkamäärä kuullostaa oikealta. Minä neuloin elämäni ensimmäiset sukat joululomalla kotona käydessä (katsoin ohjeen Seitsemän veljestä-langan vyötteestä ja äiti neuvoi) ja ihmettelin ihan samaa. Onneksi äiti sanoi, että se on ihan oikein tehty, muuten olisin varmaan purkanut... Se kantapää muotoutuu sitten kohdalleen kun vedät valmiin sukan jalkaan.

Nyt on toiset sukat tulossa...

13. Debytantti Vierailija

Sukat on tehty, mutta en ole kyllä täysin tyytyväinen. Toinen sukka on toista kireämpi. Jotenkin käsiala ilmeisesti muuttui. En jaksa sitä enää uudestaan tehdä, mutta eiköhän se siitä lähde. Kantapää ja kavennukset ainakin sujuvat jo. Huomasin tehneeni alussa virheen siinä, että olin noudattanut ohjeita orjallisesti. Nyt uskallan vähän soveltaa. Kerroksia ei kantapäähän tarvinnut laittaa kuin puolet ohjeesta!

14. Eeni Vierailija

Itse kudon sukat aina yhtäaikaa. Ensin toisen varren ja jätän sen odottamaan sillä välin kun kudon toisenkin varren. Sitten kantapäät, terät ja loppukavennukset vuorotellen. Eipä pääse käsialan muuttuminen vaikuttamaan vain toiseen sukkaan ja on myös helppo verrata työn aikana jälkeä toisiinsa. Helppo huomata myös jos lanka alkaa loppua kesken; ei tarvitse purkaa valmista sukkaa kun raidoituksella voi korjata tilanteen. Haittana toki, että tarvitsee kahdet puikot.

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri