Vilpittomasti pyydan neuvoa/ajatuksianne tilanteesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kirsikka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kirsikka

Vieras
Hei hyvat naiset.
Olen vaikean ratkaisun aarella. Olen 23 vuotias puolivuotiaan pojan aiti ja asun brittein saarilla. Lapseni isa on taalta kotoisin. Nyt haluan erota mutta puntaroin alituiseen ratkaisulleni oikeutusta silla muuttaisin takaisin Suomeen yksinhuoltajaksi ja lapseni jaisi ilman isaa lukuunottamatta satunnaisia tapaamisia. Voisitteko kertoa mielipiteita ja ajatuksia mita tarinani herattaa.

Asia on niin etta mina tosiaankin olen 23 vuotias ja mieheni huimat 48 vuotta. Hyppasin suin pain suhteeseen hanen kanssaan kun pakenin vakivaltaista ja rikolliseksi paljastunutta ex miestani. Olimme olleet vuoden yhdessa kun huomasin olevani raskaana ja paatin pitaa lapsen. Han ei ollut asiasta kovin innoissaan mutta antoi minun kuitenkin tehda paatoksen. Menimme raskauden lapi yhdessa ja meilla on ihana terve pieni poika.

Tilanne nyt on kuitenkin se etta minulla on koti-ikava. En ole onnistunut luomaan ystavyyssuhteita tassa maassa ja tuntuu niin kovin yksinaiselta. Meilla on rahasta todella tiukkaa. Mina olen viela aitiyslomalla ja mieheni tyoton. Hanella on lisaksi sydanongelmia joiden takia han oli vahan aikaa sitten sairaalassa. Asumme jaetussa asunnossa. Mina, mieheni ja vauva asumme pienessa makuuhuoneessa ja lisaksi asunnossa asuu pari jotka mieheni tuntee parinkymmenen vuoden takaa.

Seuraavaksi kerron miksi haluan lahtea, ja kommentoikaahan te onko nama hyvia vai huonoja syita:

1.riitelemme jatkuvasti, mieheni on akkipikainen ja artyisa tyyppi. Hyvana esimerkkina, han on todella aggressiivinen autolla ajamisessa ja haluaa usein ns.nayttaa muille kuljettajille. Han on paha suustaan ja on monesti mollannut minua esimerkiksi sanomalla etta olen surkea aiti ja vitsi koko ihminen.

2.mieheni juoruaa kavereilleen riitamme, ja mina jaan yksin koska minulla ei ole kavereita tassa maassa. Asumme hanen kavereidensa kanssa, joten kun riita on paalla, kukaan ei puhu minulle. Asuinkumppanimme pitavat mieheni puolta

3.minua painaa taloudelliset asiat. Mies ei kay toissa ja sairastaa joten minulla on taysi vastuu lapsestamme rahallisesti

4.mieheni ei halua menna minnekaan. Han haluaa pysya kotona. Han ei halua menna kavelylle tai kahville tai minnekaan, ja katsoo usein mieluiten televisiota iltaisin

5.mieheni on mielestani itsekas sangyssa. Han ei tee aloitteita seksissa vaikka on kestavampi kuin yksikaan aikaisemmista rakastajista ja hanella seisoo melkein aina kun vain olen hanen lahellaan sangyssa. Han ei koskettele tai anna suuseksia minulle kuin aniharvoin kun olen asiasta puhunut. Vaikuttaa etta han haluaisi vaan etta otan suihin. Olen vain vasynyt siihenkin. Olisi kiva jos joskus edes mies tekisi aloitteen ja haluaisi minua.

6.Minua arsyttaa suunnattomasti etta miehella on insuliiniriippuvainen diabetes ja sydanongelmia ja han ei kuulema pysty luopumaan tupakanpoltosta ja tiettyjen huumausaineiden poltosta. Pelkaan etta han menehtyy ennenaikaisesti ja jattaa minut yksin poikamme kanssa!

7.Mieheni pomottaa mielestani minua suhteessamme. Minusta tuntuu etta han jatkuvasti maarittelee milloin olen hyva tai huono.

Esim. painostaa minua laittautumaan kotona ollessakin, maarailee ostopaatoksia vaikka mina maksan, syyllistaa minua jos jatan lapset hanen hoitoonsa argumenttinaan etta kunnon aidit pitavat huolta lapsistaan ITSE 24/7

8.Mies ei oikein ymmarra paloani hankkia koulutus. Hanen mielestaan olen nyt aiti, ja olen itsekas unelmoidessani jonkinlaisesta koulutuksesta.

9.Mina haluan ulkoilla, olla tervehenkinen ja syoda kasvispainoitteista ruokaa. Han haluaa polttaa tupakkaa(ja huumeita), pelata biljardia ja hengailla kaverien kanssa ja syoda makkaraa.

10. Mina palan halusta paasta kotimaahani Suomeen ja tavata kavereita ja perhetta. Mieheni ei ole kiinnostunut matkustamisesta Pohjois-maahan vaan haluaisi mieluummin matkustaa jonnekin lampimaan vahista rahoistamme

11.Riidan tullen han uhkailee jattavansa minut ns.oman onneni nojaan. Tonaisi kerran vaatekomeroa vasten niin etta rillit vaantyivat. Saattaa haipya toisinaan omille teilleen muutamaksi tunniksi, ja suuttuu jos kysyn minne menee.

Eparoin koska mietin poikaammme. Mieheni on todella lammin hanta kohtaan. Vaihtaa vaippoja ja leikkii jne. Auttaa hoidossa kaikin puolin. Lisaksi han oli aarettoman hyva minua kohtaan kun tapasimme. Hanella on aikaisemmista suhteista yksi poika johon ei ole pitanyt minkaanlaista yhteytta syntyman jlk, ja kaksi lasta 11 vuotta kestaneesta liitosta joita tapaa ehka kerran kahdessa kk. Tuntuu vain etta tama suhde on kuivunut kasaan. Vietamme todella vahan aikaa keskittyen toisiimme. Joudun ihan pyytamaan hanta istahtamaan hetkeksi kanssani, kun han mieluummin tupakoi ja katselee televisiota. Joudun siis kalastelemaan huomiota hanelta. Tunnen itseni yksinaiseksi ja tuntuu ettei han ymmarra minua. Tunnen paineita nayttaa hyvalta silloinkin kun olemme kotona. Raskauden aikana han puhui paljon siita etta pelkasi minun keraavan ylimaaraisia kiloja. Nyt synnytyksen jlk olen laihtunut rajusti ja olen alipainoinen. Yksi suomalainen kabveri oli kylassa ja huomautti etta olen selvasti alipainoinen. Mies valittaa nyt siita etta takapuoleni ei ole enaa taydellinen, vaan liian pieni hanen makuunsa.

Siskot, olen aivan sekaisin, ja tuntuu etta en ole koskaan tarpeeksi hyva. Haluan vaan kotiin ja turvaan. Haluan etta kukaan ei sano minulle etta en ole hyva. Minua odottaa asunto Suomessa valmiina. Tuntuu niin pahalta vieda lapselta isa mutta en ole onnellinen. Pelkaan jaavani loukkuun tanne jos en nyt lahde. Tuntuu hullulta etta olen nain nuori ja oikeesti ihan ok nakoinen ja keski-ikaiselle miehelleni en kuitenkaan riita. Luulen etta han nyt vaan on sellaisessa tilanteessa elamassa etta haluaa jatkaa samaan malliin suurinpiirtein samoissa kuvioissa ja on liian vasynyt muutokseen tai jotain. Musta tuntuu etten voi hengittaa. Aina kun haluan jotain olen vaan ahne amma. Olen hieman herkassa tilassa henkisesti itsekin. Synnytyksen jlk oli jonkinlaista masennusta tai enemmankin ahdistusta. Olen saanut muutaman paniikkikohtauksen jne. Olen tassa suhteessa miettinyt aika usein paivieni paattamista,oman kaden kautta. En halua tehda sita, mutta valilla olen halunnut vaan ulos tilanteesta ja akkia. Nyt pelkaan vaikka mita pitkin pvaa ja olen ajoittain epavarma itsestani. En osaa sanoa mita ansaitsen ja olenko itsekas vai en.

Olenko nyt ihan vaarassa tai onko teilla lisakysymyksia? Pyydan nyt vaan apua,..Mita sanoo teidan jarki jotka ette ole kiinni tassa tunnesotkussa? Olenko huono ihminen joslahden Suomeen ja yritan rakentaa oman elaman minulle ja pojalleni, ja lapseni paatyy nakemaan isaansa vaan sillon tallon lomilla jne... Mun sydan sarkyy...

tai lue vaikka tuo oma selostuksesi, ja päättele sen perusteella onko mies hyvä vai huono.

Kun et tietenkään provo ole. Sen taas tietää tuosta "vilpittömästi" sanasta.

Alkuperäinen kirjoittaja bonja:
tai lue vaikka tuo oma selostuksesi, ja päättele sen perusteella onko mies hyvä vai huono.

Kun et tietenkään provo ole. Sen taas tietää tuosta "vilpittömästi" sanasta.

Kuka jaksaisi edes kirjoittaa noin pitkän ja seikkaperäisen aloituksen provoillakseen?

Mieti missä kunnossa olet henkisesti esim. 10 vuoden päästä jos jäät. Olet niin nuori, että ehdit saada vielä ihan millaisen elämän haluat. Ehdit löytää ihanan miehen, joka rakastaa ja kunnioittaa sua ja lastasi ja voit vielä perustaa vaikka isomman perheen ja hankkia minkä tahansa ammatin jos haluat. Älä hyvä nainen heitä elämääsi hukkaan! Pojallesi haluat varmaan näyttää hyvän parisuhteen mallin? Miltä tuntuisi, jos hän aikanaan kohtelisi omaa vaimoaan samoin kuin sua nyt kohdellaan?

Minulla myös yksi lapsi ulkomaalaisen miehen kanssa ja asun ulkomailla. Olen myös eroamassa ja minusta siis tulossa totaaliyksihuoltaja Suomessa, koska tuhansien kilometrien päästä mies ei voi käytännössä lapsen elämässä mukana olla. Olen etsinyt kuumeisesti asuntoa Suomesta ja vihdoinkin löysin sopivan. Kuukauden kuluttua koittaa paljon odottamani ja pelkäämäni paluu Suomeen..siltikin vielä epäilyttää. Tunnen syyllisyyttä ja epäröin juurikin lapseni vuoksi päätöstäni. Tilanteeni ei ole ihan yhtä vaikea kuin sinulla mutta ongelmia on meilläkin ja haluan palata Suomeen. Minusta tilanteesi vaikuttaa hankalalta, ja luulen että sinun olisi parasta erota. Vaikka isä jääkin, ei toisaalta kodissa jossa äiti on onneton voi kasvaa onnelisia lapsiakaan.

Tarinastani tuli pitka muutenkin joten ei tullut kaikkea taustaa selvitettya. Yliooppilaskirjoitusteni aikana aitini kuoli ja siita lahtien olen ajautunut kierteeseen jossa minulla ei yksinkertaisesti olen ollut suuntaa tai tavoitteita. NYT raskauden jlkeen olen alkanut ajattelemaan miten saisin tata elamasta turvallista pojalleni. Isani ja aitini olivat alkoholisteja ja minulla on ollut kolme miesystavaa joista kaikki ovat jollain tavalla venyttaneet lakeja tai kayttaneet laittomia aineita. Olen ollut naiivi ja ihan oikeasti en ole ajatellut etta voisi loytya parempaa. Nyt poikani kanssa on sellainen fiilis etta voisi olla saavutettavissa jotain parempaa. Tama tilanne tekee mut niin hermoherkaksi etta en usko pidemman paalle pystyvani olemaan hyva aiti. Mina en kayta huumeita enka tupakoi. Ja siitakin on tassa talossa riidelty kun olen pyytanyt etta voitaisiinko keittio jattaa savuvapaaksi alueeksi.. Isani kasvatti minut yhdeksan vuotiaasta eteenpain ja mollasi koko nuoruuden rumaksi ja tyhmaksi, etta ehka se on tosiaan huono itsetunto mika minua johtaa harhaan tassa elamassa. Nykyinen mieheni on ainoa ihminen maailmassa joka joskus sai minut tuntemaan etta minulla on koti. Eipa tunnu enaa,, On niin tyhma olo.

Alkuperäinen kirjoittaja kukkanen1984:
mitenkäs tuo käytännössä menisi, voitko noin vain tuoda poikanne suomeen? saatko poliisit peräänne?

Voin, koska poika on jo suurlahetyston kautta saanut kaksoiskansalaisuuden ja lain mukaan mina olen lapsen laillinen huoltaja. Mies ei myoskaan pane vastaan, mutta syyllistaa. Minua vaan kalvaa kammottava epavarmuus koska ratkaisu on niin iso. Hyppy tuntemattomaan tavallaan ja kun en ole varma onko tama nyt oikea menettelytapa.

Alkuperäinen kirjoittaja myöskin ulkomailla ja ero edessä:
Minulla myös yksi lapsi ulkomaalaisen miehen kanssa ja asun ulkomailla. Olen myös eroamassa ja minusta siis tulossa totaaliyksihuoltaja Suomessa, koska tuhansien kilometrien päästä mies ei voi käytännössä lapsen elämässä mukana olla. Olen etsinyt kuumeisesti asuntoa Suomesta ja vihdoinkin löysin sopivan. Kuukauden kuluttua koittaa paljon odottamani ja pelkäämäni paluu Suomeen..siltikin vielä epäilyttää. Tunnen syyllisyyttä ja epäröin juurikin lapseni vuoksi päätöstäni. Tilanteeni ei ole ihan yhtä vaikea kuin sinulla mutta ongelmia on meilläkin ja haluan palata Suomeen. Minusta tilanteesi vaikuttaa hankalalta, ja luulen että sinun olisi parasta erota. Vaikka isä jääkin, ei toisaalta kodissa jossa äiti on onneton voi kasvaa onnelisia lapsiakaan.

Tuli mieleeni, etta olisiko sinulla mitaan mielenkiintoa yhteydenpitoon? Ehka voisimme tukea toisiamme. Mihin pain Suomea olet menossa?

Hei!

Turhaan kyselet mielipiteita syistasi erota silla vain sina tiedat elamasi ja paatat siita. Olet syvasti onneton ja jo se on tarpeeksi syyta lahtea suhteesta (varsinkin kun ilmeisesti miehesi on "set in his ways" ja haluton/kykenematon muuttumaan piiruakaan).

olet nuori ja pystyt helposti sopeutumaan muutoksiin. Lapsesi on pieni ja hanelle on tassa vaiheessa kaikkein tarkeinta aiti, mahdollisimman onnellinen aiti. Sinulla on kova koti-ikava ja se kertoo jo siita mita sisimmassasi tiedat oikeaksi ratkaisuksi.
Lahde Suomeen takaisin, keskity itseesi ja lapseesi, hanki koulutus ja tee mita haluat tehda. Nauti elamasta pienen poikasi kanssa.

Ala ota kariutunutta suhdetta tappiona vaan kasvun paikkana. Oikealla asenteella huomaat kuinka vahvaksi se voi tehda ja ammattiauttajan avulla se onnistuu parhaiten, rohkeasti vaan juttelemaan.

Jos joskus tahdot tanne takaisin niin kyllahan se onnistuu, ota selvaa asioista ja valmistaudu hyvin.
Tule takaisin viimekadessa vain itsesi vuoksi, luomaan omaa elamaa eika palaamaan tuhoisaan suhteeseen edes sen takia etta haluat lapsellesi isan, ts normaalin, kiintean isa-suhteen.

Toivotan sinulle ja lapsellesi kaikkea hyvaa :)

PS: Olen itse asunut brittein saarilla kohta parikymmenta vuotta ja yhdessa vaiheessa palasin Suomeen "kokoamaan itseani" pariksi vuodeksi, joten tiedan omasta kokemuksesta mita puhun.

Mita tyota teet/olet tehnyt? Jai mietityttamaan etta jos lapsesi on jo puolivuotias niin harvassa on ne paikat missa voi pitaa pidemman aitiysloman kuin 3kk, ellet sitten ole jossain virassa mika taas on epatodennakoista ilman koulutusta?

Alkuperäinen kirjoittaja suomeen ja takaisin:
Mita tyota teet/olet tehnyt? Jai mietityttamaan etta jos lapsesi on jo puolivuotias niin harvassa on ne paikat missa voi pitaa pidemman aitiysloman kuin 3kk, ellet sitten ole jossain virassa mika taas on epatodennakoista ilman koulutusta?

Moiks, oon tehnyt sekalaista ja suht pienipalkkaista it-alan hommaa. Mina kylla nipistin paalle 8kk aippalomaa ja plussasin rastilomat yms. siihen paalle. Tassa on viela lomaa muutamat kuukaudet jaljella joten mietin sita paluuta kuumeisesti kun nyt olis hyva tilaisuus.

Itsekin asun briteissa ja jutustasi tuli mieleen etta olisiko Suomeen paluu vain ongelmilta karkaamista, ja valitettvasti seuraisivat perassa? Ulkomailla asuessa on helppo muodostaa ihanne kuva Suomesta ja unohtaa kaikki ongelmat mita siella tulisi olemaan. Taidat potea kovaa koti ikavaa mika on ihan ymmarrettavaa, joten miksi et aluksi lahde edes lomalle Suomeen? Et sina miesta mukaan tarvitse ja lapsen kanssa kaksin, samalla voisit ottaa paremmin selvaa mikali Suomeen haluat.
Sinuna ihan ensimmaiseksi laittaisin asunto hakemuksia menemaan koska teidan jarjestely ei tunnu toimivan, jos olet pieni tuloinen voit varmaan myos saada asumistukea ja muuta apua, joten ota asioista selvaa hetimmiten.
Kuinka paljon sulla on harrastuksia ja kavereita? Itse jumiuduin esikoisen jalkeen kotiin koska oltiin uudella alueella ja kavereita tai sukua ei lahella mutta kun aloin kaymaan ait-lapsi kerhoissa ym lapsen kanssa sain muutaman hyvan ystavan ja viihtyvyys parani todella huomattavasti.
Sanoit myos etta haluat opiskella, onhan sekin mahdollista Briteissa ja pienen lapsen kanssa esim avoimen yliopiston opiskelut sujuvat helposti ja niidenkin rahoitukseen voi saada apua Briteissa jos on pienituloinen.

Sinuna en heti lahtisi Suomeen, mutta omaan asuntoon kyllakin ja laittaisin omat asiat kuntoon niin etta sinulla ja lapsella on hyva olla. Jos kuitenkin paatat Suomeen palata onnistuu se myohemminkin.

Voimia tulevaan ja toivottavasti loydat sen sinulle oikean ratkaisun!

Olen samaa mieltä kuin kaikki viimeistä edeltävät vastaajat.
Haloo, miehesi käyttää huumeita ja pitää sua ihan kynnysmattona; se on huono malli ja esimerkki pienelle pojallesi. Olet onneton ja yksinäinen, miehestäsi ei ole sinulle edes seuraa, joten tässä mielestäni ne tärkeimmät asiat, joiden perusteella miettiä tulevaisuuden vaihtoehtoja. MUUTA SUOMEEN ja JÄTÄ TUOLLAINEN MIES.

Yhteistyössä