Vinkkejä 1-v:n ruokavalioon!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja cora
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
C

cora

Vieras
Kyseessä melko nirso 1-v tosi sirppana tyttö. Päiväruoka -ja lounasneuvoja kaipaan.
Tällä hetkellä parhaiten menee:
kaikki makarooni -ja spagettipohjaiset ruoat (kastikkeet+lisuke ja laatikot)
jauhelihakeitto
nakkikeitto
kasvissosekeitto
tofu
lihapullat
nakit
kasvispyörykät
kanafilee tms.

... riisi, kvinoa, peruna (paitsi ranskis/ lohko) menee huonosti. Possusta meillä ei tykätä, ja turhaa lihan syöntiä yritetään välttää.
Ruokavinkkejä kaipailisin. Tuntuu, että aina syödään samaa!

(Nyt tuo ruokavalikoima tuntuukin aika laajalta, ihan mukavaa...)

Joka päivä iltaruoka hyvin uppoavaa ja lounas huonosti uppoavaa. Näin meillä ja ruuat laajenee koko ajan. Ei kannata mitenkään reagoida siihen että syö jotain ruokaa huonommin kuin muuta. Ei johdu mausta vaan tottumisesta!

no mä taas niin toivoisin, että tuo suostuisi joskus edes syömään purkkiruokaa. ei mene alas ei, aina täytyy ruoat itse tehdä. Eineksistä menee pinaattiletut. En tiedä, miksi tuntuu, et r.valio on niin suppea. Ehkä kun lisukkeena ei mene kuin makarooni.

Juu, yritän aina tarjota, vaikka nirsoilisi. Ei tod. aina vaan makaroonia. Tyttö eli 1-vuotiaaksi tissimaidolla, mössöt ei koskaan menny.
Ei pitäis valittaa, kun nyt menee puurot, hedelmät, juustot, leipä...

1-vuotiaaksi aika hyvin syö :) Taitaakin olla jo lähemmäs 2v?

Eikä siinä mitään. Totuttelette vaan niihin uusiin niin vähitellen alkaa maistua. Tai sit ei. Ei kaikki tykkää kaikista ruuista. Tarjoa vaikka lounaalla sellasta minkä tiedät hyvin uppoavan ja illemmalla jotain, mikä vaatii vielä opettelua. Ei ole vaarallista, vaikkei söisikään kuin pari lusikallista, mutta älä tarjota tilalle muuta.

Ja vaikka 1v. periaatteessa voi syödä samaa ruokaa muun perheen kanssa, ei se silti tarkoita, että söisi täysin samaa. Esim. keittoja ja kastikkeita on helppo ottaa sivuun pieni annos lapselle ja aikuisille voit maustaa enemmän. Tai aikuisille tarjoat lisukkeita, joita lapsi saa maistella, jos itse osoittaa kiinnostusta.

Yhteistyössä