Vinkkejä 10-kuisen yöheräilijän nukahtamiseen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tytti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tytti

Vieras
Juu, olisko kellään hyviä vinkkejä antaa...? Ongelma on 10-kuinen, joka herää öisin eikä osaa nukahtaa itsekseen. Kuukausi pari sitten pidettiin yösyöminkinunikoulua sillä lopputuloksella, ettei ennen klo 6 saa tissiä. Nyt on heräillyt ainakin kerran yössä niin, ettei osaa nukahtaa uudestaan. Tissillä nukahataisi juu, mutta siihen en enää lähde. Pyörii silmät suurina pinniksessään, ojentelee kättään mua päin ja alkaa inisemään, jos en reagoi. Tuttia ei kelpuuta. Ei siis ole itkuinen, vaan levoton. Kädestä kiinni pitäminen auttaa rauhottumaan. Yleensä riekkuu 0,5-1h ja sitten nukahtaa. Yleensä käsi kädessä ja monesti herää kun irroitan otteen. :kieh: Jos ei meinaa rauhoittua, otan viereen ja yleensä nukahtaa suht nopeasti ilman imetystä.

Vauvan pinnis on mun sängyn vieressä, siis ihan parinkymmenen sentin päässä. Ajattelin kokeilla et josko auttais pinniksen siirtäminen vähän etäämmälle, niin ettei vauva näe mua suoraan eikä hakis kontaktia ja piristyisi.

Onko kellään ideoita? Vähän alkaa jo väsyttämään joka öinen show.

aivan ku mä oisin tuon kirjottanut, ikäkin passaa just. Meillä samanlaista siis, paitsi että ei nukahda edes tassutteluun. Kirjotinki tuossa alempana, miehestä ei apua...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
aivan ku mä oisin tuon kirjottanut, ikäkin passaa just. Meillä samanlaista siis, paitsi että ei nukahda edes tassutteluun. Kirjotinki tuossa alempana, miehestä ei apua...

Pistäkkö linkin sun ketjuun? :D

Meillä poika pian 1v ja sama juttu. Tissi jäi pois jo useampi kuukausi sitten kun tulin raskaaksi ja hylkäs tissin. Öisin ei ole sen jälkeen syönyt. On ollut huono nukkumaan pienen ikänsä. Nyt toinen yö siskon (3,5v) kanssa samassa huoneessa. Viime yönä huusi varmaan ainaki tunnin, mut en antanu periksi. Muutaman kerran kävin silittämässä, mut muuten annoin huutaa. Syli olis ollu ainut mikä hiljentää mut en ala siihen. Vauva tulossa ja pakko saada tuo isompi ennen sitä nukkumaan. Toivottavasti tämä auttaa. Ollaan kyllä unikouluunkin jonossa mut mielummin huudatan kotona kuin annan vieraille huudatettavaksi. Tulen kertomaan parin viikon päästä jos on huoneen vaihto auttanut.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Meillä aikanaan nukkuminen sujui vasta kun imetys loppui kokonaan :/ Reilun vuoden iässä.

No näin mä olen kans arvellut.

Mut en aio lopeta imettämistä pariin kuukauteen kun ollaan lähdössä alkuvuodesta pitkälle matkalle ja on helpointa et tuo olis vielä tisupoika reissun päällä...

Alkuperäinen kirjoittaja neljä riekkujaa:
mun vastaus tähän on AIKA

Samoin. Me siirrettiin poika myös omaan huoneeseen. Auttoi myös. Nyt 2v ja harvakseltaan vieläkin herää yöllä eikä meinaa nukahtaa uudestaan. Saattaa mennä tuntikin ennenkuin nukkuu. Ja sitten menee pitkiä aikoja et nukkuu heräämättä. Näitä on moneksi

Alkuperäinen kirjoittaja kun mikään ei auta:
Meillä poika pian 1v ja sama juttu. Tissi jäi pois jo useampi kuukausi sitten kun tulin raskaaksi ja hylkäs tissin. Öisin ei ole sen jälkeen syönyt. On ollut huono nukkumaan pienen ikänsä. Nyt toinen yö siskon (3,5v) kanssa samassa huoneessa. Viime yönä huusi varmaan ainaki tunnin, mut en antanu periksi. Muutaman kerran kävin silittämässä, mut muuten annoin huutaa. Syli olis ollu ainut mikä hiljentää mut en ala siihen. Vauva tulossa ja pakko saada tuo isompi ennen sitä nukkumaan. Toivottavasti tämä auttaa. Ollaan kyllä unikouluunkin jonossa mut mielummin huudatan kotona kuin annan vieraille huudatettavaksi. Tulen kertomaan parin viikon päästä jos on huoneen vaihto auttanut.

Meilläki on huono nukkuja. Tai hyvin nukahtaa yöunille ja päikkäreille, mutta sit heräileeki miten sattuu. Päikkäreitäki nukkunut puolen tunnin pätkissä, pahimmillaan 5 kertaa päivässä. Nyt vihdoin alkanut nukkumaan kaksia päikkäreitä. Mut rytmit on heittänyt koko ajan ihan miten sattuu.

Mä en oo viittinyt siirtää lapsia samaan huoneeseen vielä, kun pelkään et esikoisenki unet huononee. Hänkin kun heräilee ainakin muutamia kertoja viikossa, 1-4 kertaa yössä.

meillä 9kk ikänen tosin ei ole syönyt 2kk jälkeen enään öisin, mutta alkoi nukkua levottomasti yms. Niin siirrettiin omaan huoneeseen niin johan nukkuu yöt paremmin. joskus itkee pari kertaa mutta nukahtaa hyvin tai joskus nukkunut yön heräämättäkin :) Se ettei näe ketään on paras juttu ollut meille...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja kun mikään ei auta:

Meilläki on huono nukkuja. Tai hyvin nukahtaa yöunille ja päikkäreille, mutta sit heräileeki miten sattuu. Päikkäreitäki nukkunut puolen tunnin pätkissä, pahimmillaan 5 kertaa päivässä. Nyt vihdoin alkanut nukkumaan kaksia päikkäreitä. Mut rytmit on heittänyt koko ajan ihan miten sattuu.

Mä en oo viittinyt siirtää lapsia samaan huoneeseen vielä, kun pelkään et esikoisenki unet huononee. Hänkin kun heräilee ainakin muutamia kertoja viikossa, 1-4 kertaa yössä.

Meilläkin sisko heräs mutta alkoi onneksi uudelleen nukkumaan. Isompi sisko (8v) ei saanut nukuttua vaan meni mun paikalle (meidän makkari erillään muista) ja minä nukuin sohvalla. Jään taas sohvalle kun olkkarista on käynti tuohon pienten makkariin. En tajua miksi kaksi vanhinta nyt 10 ja 8v nukkuivat aina kunnolla yöt ja nämä nuoremmat on ollu tällaisia yökukkujia. Tuo kolmonen (siis nyt 3,5v) tissitteli 11 kk asti ja nukkui vieressä siihen asti että kuopuksen syntymään oli pari kuukautta. Tähän asti käynyt vielä joka yö pissalla tai muuten minut herättänyt. Nyt se on onneksi lähes täysin loppunut. Vielä kun saisi tuon kuopuksen nukkumaan ennen vauvan tuloa.

Meillä tuo kohta 1v saattaa olla hereillä 3.30-6 tai sitten herää hetkeksi (10-15 min) 6-8 kertaa. Eli yöt on kauheita. Nyt vielä kun itse on normaalia väsyneempi. Ja entä sitten kun vauvan takia saa öisin herätä imettämään. En halua edes ajatella. Mies on sellaisessa työssä ettei siitä ole apua öisin ja se vuorot saattaa olla 16 tuntia niin en saa edes päivällä apua. Neuvolasta ehdotettiin ulkopuolista unikoulua että saatais kuopuksen yöt kuntoon ennen vauvan tuloa. Haluan kuitenkin yrittää kaikkeni ensin kotona. Säälittäis jättää toinen sinne ja tulla itse kotiin kun sinne ei kuulemma voi jäädä.

Yhteistyössä