Vinkkejä 3,5-vuotiaan yöheräilyihin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja silmäpusseille rintsikat
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

silmäpusseille rintsikat

Vieras
Kertokaapas vinkkejä millä olette rauhoittaneet perhe-elämää vastaavassa tilanteessa? Meillä 3,5-vuotias herää 2-10 kertaa yössä. Siirrettiin hänet omaan huoneeseen (VIRHE) alkusyksystä.

Käytännössä lapsi herää ensin pari kertaa niin, että pitää laittaa peittoa, muttei yleensä nukahda uudelleen kunnolla. Sitten haluaa pissalle ja sieltä meidän väliin. Ja meidän sängyssä taas mä on litistynyt olemattomaan tilaan ja mies kokee, että häntä potkitaan.

Miehen mielestä minä reagoin joka inahdukseen ja hänen ehdotuksensa on, että "ei se siellä koko yötä huuda". Mun mielestä taas on huudattaminen on ehodttomasti poissuljettu vaihtoehto.

Ollaan kokeiltu patjaa lapsen huoneen lattialla. Lapsi kiipeää 200 kertaa patjalle viereen josta nostan hänet takaisin sänkyyn, mutta tulos on se, että nukutaan vieläkin huonommin.

Meidän sänkyyn sivuvaunun lisääminen tuntuu askeleelta taaksepäin. Vinkkejä?

Minä kyllä laittaisin lapsen sängyn omani viereen, saisitte silloin kaikki nukkua hyvin. Eikö se kuitenkin ole pääasia? Kyllä lapsi jossain vaiheessa haluaa vielä oman huoneen

Itse varmaan tuossa tilanteessa siirtäisin lapsen sängyn vanhempien huoneeseen, ja kokeilisin, jos nukkuisi siinä paremmin.

Nukkuuko lapsi vielä päiväunia? Jos nukkuu, niitä voisi kokeilla jättää pois tai lyhentää.

Eikö teidän 3,5-vuotiaalle pysty selittämään asioita? Meillä 3v tyttö, joka vielä vähän aikaa sitten tuli joka yö meidän väliin, kun heräsi yöllä. Ja sitten ei tosiaan kukaan saanut nukuttua. No, juteltiin lapsen kanssa asiasta (meidän kaikkien pitää saada nukkua, muuten ei jkaseta jne.), ja nyt pysyy useimmat yöt omassa sängyssään. Jos herää esim. painajaisiin, tulee herättämään meistä toisen, ja hänet käydään peittelemässä ja halimassa, ja nukahtaa uudelleen. Pissalla käy yöllä itsekseen vessassa.

Toki tilanne on erilainen, meillä niitä heräilyjä on kerran tai maksimissaan kaksi yössä, mutta kyllä tuon ikäinen jo aika paljon kokemukseni mukaan ymmärtääkin. Ja jos vaatii pisaatusseuraa yöllä, niin laittaisin potan sängyn viereen. Siinä lapsen on helppo käydä yöllä puolinukuksissakin pissalla.

Sivuvaunu toki helpottaa varmaankin, mutta minusta silloin pitäisi tehdä (taas) lapselle selväksi, että jokainen nukkuu omassa sängyssään. Sivuvaunusta ei kiivetä sinne äidin ja isän väliin. Itse en ehkä koko sivuvaunuhommaan lähtisi, mutta se on vain henkilökohtainen periaate, eri ihmisille sopivat erilaiset asiat.

Ja vielä tuosta jokaiseen ininään reagoimisesta. Ap, nyt olet minusta vähän opettanut lapsen siihen, ettei hänen tarvitsekaan nukahtaa itsekseen, kun jokaisen inahduksen jälkeen käyt rauhoittelemassa. Ja kolmivuotias osaa kyllä jo hyvinkin rauhoittaa itsensä uneen, jos häntä siihen kannustetaan ja tuetaan. Eli sanoisin, että miehesi on tässä asiassa oikeilla jäljillä. Enkä sano, että huudattaminen on oikea vaihtoehto, mutta lapselle voi mielestäni käydä vaikkapa ovelta sanomassa, että ei ole hätää, nyt on yö ja nyt nukutaan jne.

Kiitos mietteistänne!

Lapsen kanssa voi kyllä kommunikoida ja lapsi ymmärtää. Niin kauan aikaa kun tempperamentti puskee päälle, eikä osaa enää edes puhua :( Lapsi nukutettiin nyt omaan huoneeseen. Sanoin, että äidistä ja isistäkin on kiva kun olet vieressä, mutta me kaikki kolme ei mahduta isoon sänkyyn. Ja, että me ei saada nukutuksi jos hän on siinä, eikä sitten jakseta leikkiä päivällä. Puhutttiin, että iltasatu luetaan edelleen isossa sängyssä ja silloin voidaan halia. Ja aamulla kun kello on soinut niin voi tulla meidän sänkyyn.

Kyllä mä varmaan liian herkästä lapsen otan viereen. Mutta toisaalta mä olen se joka herää joka ininään ja ininästä seuraa helposti huutoa. Ja huudosta seuraa se, että meillä ei nuku kukaan kun rauhoittelu kestää niin kauan, että ole njo itse täysin hereillä puolen tunnin jälkeen.

Ollaan kyllä aiemminkin puhuttu siitä, että kaikki näkevät pahoja unia, mutta kotona ei ole mitään pelättävää. Ja, että sitten voi ajatella kivoja asioita. Ollaan etukäteen mietitty, että mitä ne kivat asiat voisivat olla.

Katsotaan miten käy. Oma veikkaus on, että joudutaan ottamaan sivuvaunu käyttöön.... Mutta onhan se askel taaksepäin.

Yhteistyössä