Vinkkejä huonouniselle parempiin yöuniin toivottaisiin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "sipsi"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"sipsi"

Vieras
Itsellä on lapsesta saakka ollu illanvirkun ja aamuntorkun rytmi. Kyselisin vinkkejä, miten saatte huonouniset itsenne rauhoitettua unille iltaisin? Oletteko olleet aina huonounisia, vai onko unet huonontuneet lastensaannin, vuorontyön tms.myötä?

Tiedän, ettei netissäolo paranna unentuloa, mutta kun ei ole oikein muutakaan tekemistä :( Kohta painelen lueskelemaan.

Oma huonounisuus on nykyään paljolti sitä, että nukahdan, ja herään sitten joskus 4 aikaan eikä uni enää tule.

Mä olen todella huono- ja herkkäuninen, minkä lisäksi kolmivuorotyö sotkee unirytmiä. MUTTA! Nukun kuin tukki, kun laitan korvatulpat ja käytän apteekista saatavaa unimaskia, jossa on sellaiset kuppimalliset silmät, jotka ei paina... Suosittelen! Varsinkin se unimaski jotenkin rentouttaa silmät, kun muuten mun on vaikea edes pitää silmiä kiinni, jos en meinaa saada unenpäästä kiinni. Ja täysi hiljaisuus korvatulpilla poistaa sellaisen ärtyneen vittuuntuneen fiiliksen, kun jää kuuntelemaan kaikkia autojen kaahaamisia ja kellon tikityksiä...

Jos huonounisuutta on jatkunut pitkään ulkoilen mahdollisimman paljon tyyliiin 12 km kävelyä yms. Ja juon yrttiteetä lumehoitona yöllä herätessäni niin kuin nyt. Tosin mieltä harmittavat asiat valvottavat nyt tavallista enemmän ja se täytyy vain hyväksyä, että olen tällainen "hermoheikko".

Mä olen iän myötä hyväksynyt, että olen vaan tällainen. Välillä nukun huonosti ja välillä erittäin huonosti. Viime yönä nukahdin joskus ennen puoltayötä, heräsin puoli 4 eikä uni enää tullut. Mulla ongelma ei ole niinkään nukahtaminen, vaan unessa pysyminen. Silmät pyöreinä kuuntelen, miten muut nukkuu 8 tai 9 tuntia yössä, tai enemmän. En tajua miten ihmiset pystyy siihen?

Toinen tytär on myös huonouninen, samoin kuin setäni. Kenties tämä on perinnöllistä? Tyttö ei nukkunut vastasyntyneenäkään päivisin kuin 15-30 minuutin torkkuja. Öistä nyt puhumattakaan. On siis ollut vauvasta asti samanlainen.

Mulla on vielä monivuorotyö (meillä on yhteensä 8 eri aikaan alkavaa vuoroa) joka ei kyllä yhtään auta, kun ikinä ei saa normaalia päivärytmiä. Mutta ei voi minkään. Kuolema kuittaa univelat..

Yhteistyössä