Vinkkejä imetyksen lopettamiseen, KIITOS!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jo aika väsynyt äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jo aika väsynyt äiti

Vieras
Eli meillä olisi (ISONA) ongelmana imetyksen lopettaminen. Lapsi on 1 v 3 kk eikä nukahda ilman tissiä, herää öisin tissille keskimäärin 5 kertaa, tarvitsee sitä aamulla ensimmäisenä herätessään ja käy lutkuttelemassa päivisinkin muutaman tunnin välein... Osaa pyytää rintaa selvästi, repii paitaa, työntelee käsiä kaula- aukosta, puristelee, huutaa ja käskee osoittelemalla sängylle tai sohvalle. Jos en anna, suuttuessaan saattaa lyödä, raapia, purra ja repiä hiuksista. Saa ihan kauheita raivokohtauksia. Illat ovat pahimpia kun lapsi ei nukahda kuin rinnalle, ja tahtoo usein herätä kun yritän siirtää häntä vierestä tai sylistä pinnasänkyyn jotta saisin itse vielä vaikka katsoa miehen kanssa telkkaria tai tehdä jotain muuta. Jos joutuu useammin heräämään yksin pinnasängystä, uni menee ihan katkonaiseksi ja koko yö on sen jälkeen yhtä huutavaa painajaista.

Ajattelin, että kohta olisi helpointa lopettaa koko imetys. :(

Vinkkejä siis liittyen asiaan, kiitos!

Unikoulu? Vaatii kyllä jaksamista teiltä muutaman yön, oikeastaan miehen pitäisi se mieluummin hoitaa.

Aika kauan olet jaksanut jo tuollaista menoa :)

Juu, onhan tätä jo melko pitkään kestänyt. :D

Meillä on vähän hankala pitää noita unikouluja kun mies on viikot töissä, ja viikonloppu on aika lyhyt aika. Itsellä ei riitä hermot enkä raaskikaan kovin montaa tuntia huudattaa. Minun pitäisi varmaan itse olla ihan jossain muualla silloin kun mies nukuttaa, kun jossain vaiheessa käy kuitenkin aina niin että minä en kestä enää kuunnella huutoa. :/

Itse lopetin kuopuksen imettämisen reilu kuukausi sitten, lapsi tuolloin 2v9kk. Muita meidän lapsia olen imettänyt alle vuoden, joten oli kerrassaan outoa, kun imetys jatkui näin pitkään. Lapsi oli alusta asti tissivauva, ei huolinut tuttia tai pulloa.
Meillä imetyksen lopetus meni kivuttomasti, lapselle selitettiin, että nyt ei enää (tässä oli isosta siskosta iso apu). Lisäksi jouduin ottamaan kuuriluontoisesti hiivatulehdukseen suun kautta otettavaa lääkettä, jolloin ei voi imettää, niin selitin lapselle, että joudun ottamaan lääkettä ja maito maistuu pahalta.
Lapsi nukkuu nyt läpi yön, herää korkeintaan kerran yöllä vessaan tai sitten kömpii meidän väliin ja jatkaa uniaan. Aamuisin herää iloisena eikä karju naama punaisena, että "kikkiä, kikkiä".
Sinulla lapsi on vielä suhteellisen pieni eikä varmasti ymmärrä perusteluja, joten astettainen vähentäminen kai on parasta. Yritä ohjata lapsen ajatuksia muualle, kun huomaat, mitä lapsi yrittää. Anna kupista mehua/maitoa tai jotain syömistä. Helppoa ei välttämättä tule, jos lapsi on noin voimakastahtoinen, mutta imetyksen lopettaminen varmasti parantaa unet ja muut olot.

Meillä meni varmaan puoli vuotta, että illalla nukuttajaksi ei kelvannut kuin äiti. Kauhea itku, jos isä yritti nukuttaa. Sitten kokeiltiin, että isä teki kaikki iltahommat (syötöt, pesut ym.) ja minä painuin koiran kanssa lenkille. Yllätys yllätys nukahtaminen oli onnistunut ilman itkuja. Tätä jatkettiin jonkin aikaa ja nyt on sama kumpi meistä on nukuttajana ja itse asiassa poika nukahtaa itsekseen omaan sänkyyn, kun sen vain sinne laittaa:)

Alkuperäinen kirjoittaja jo aika väsynyt äiti;27305353:
Juu, onhan tätä jo melko pitkään kestänyt. :D

Meillä on vähän hankala pitää noita unikouluja kun mies on viikot töissä, ja viikonloppu on aika lyhyt aika. Itsellä ei riitä hermot enkä raaskikaan kovin montaa tuntia huudattaa. Minun pitäisi varmaan itse olla ihan jossain muualla silloin kun mies nukuttaa, kun jossain vaiheessa käy kuitenkin aina niin että minä en kestä enää kuunnella huutoa. :/

Tosta unikoulusta ensin eli helpottaa tod. näk. jo muutaman yön jälkeen eli ajoittaisin viikonloppuun perjantaista alkaen ja mies hoitaisi nukuttamisen. Jos voit, mene vaikka ekana yönä jonnekin muualle nukkumaan/pois nukuttamisen ajan. Muuten pidätte ryhmin tosi säännöllisenä, ulkoilette paljon jne.

Miten muuten imetät eli kuinka usein? Vain ruokailujen yhteydessä vai muutenkin? Meillä noi yöimetykset lopetettiin ihan kerrasta unikoulun yhteydessä. Päiväimetykset pikkuhiljaa. SE rinnalle nukahtaminen on opittu tapa ja siitä voi oppia pois. Se on ny susta kiinni, lapsesi ei voi sitä päättää ;)

Voih. Onko ollut noin hankalaa jo kauankin, vai oliko jossain välissä helpompaa? Meillä on hampaiden tulo tuonut ihan hirveitä vaiheita imetykseen (parhaimmillaan monen viikon mittaisia), ja nyt just 1v3kk ikäinen hammastuskainen kököttää sylissä kun ei voi nukkua ilman tissiä ja mun pää taas ei just nyt kestä sitä kolmen tunnit tissinnypytystä makkarin kattoa tuijotellen. Mutta mä luotan että tämä on vaihe, ja aina ennenkin on hankalat vaiheet menneet ohi.

Toivottavasti löydätte ratkaisun ja saisitte lopettaa imetyksen vähemmän tuskaisissa merkeissä!

Vähennä ensin päivältä niitä imetyksiä eli lähtekää vaikka puistoon tai kaupungille ja leipokaa yms. eli tehkää kokoajan jotain sellaista että lapsi ei muista/voi saada sitä maitoa. Sitten kun oot saanut päivältä vähennettyä syöttöjä 1-2 ja tuo rytmi alkaa sujua niin laitat laastarit nännien päälle ja näytät lapselle rintoja aina kun se pyytää maitoa ja sanot että "maito (tms.) on rikki, ei voi nyt ottaa maitoa".
Meillä tehosi tämä tosi hyvin ja samalla jäi yö syöminenkin pois, poika totesi vaan yöllä että "maito ikki" ja jatkoi unia.
Itse en usko unikouluun ja pidän sitä lähinnä kidutuksena, siksi meillä mennään pehmeillä keinoilla.

Joo, kannattaa miettiä joku uusi iltarutiini, itse väsyin vauvan jatkuvaan heräilyyn jo paaaljon aikaisemmin ja silloin opeteltiin omaan sänkyyn nukahtaminen. (tosin heräily jatkui, mutta nukuttaminen oli sentään helppoa ;) )

Esim. iltapesu, iltasatu ja sitten omaan sänkyyn unilelun kanssa. Toki voimakastahtoinen lapsi saattaa karjua alkuun parikin tuntia... Sitä on hirveää kuunnella, joten suosittelen tosiaan vaikka pitkälle lenkille lähtemistä tms ja isä vois vuorostaan "kärsiä" :D Joskus lapset yllättää ja antaakin helposti periksi kun äiti ei ole lähellä.

Kyllä unikoulu pitäis onnistua viikonloppua vasten, pe-iltana vaan aloitus. Toki työssäkäyvän pitää saada nukkua, mutta toisaalta ei noin risaiset yöunet ole sinullekaan terveellisiä ja joskus se jaksaminen voi sitten kerta kaikkiaan loppua, joten miehen muutaman yön vähäisemmät unet voi kyllä sitten taas nukkua takaisin joskus myöhemmin. :)

Itse en pidä unikoulua pahana, kunhan lapsen itkuun vastataan ja mennään lohduttamaan - vaikka vaan lyhyesti kertomaan että nyt pää tyynyyn ja nukkumaan, on uniaika.

Viimeksi muokattu:
Kuulostaa hyvin samankaltaiselta tilanteelta missö ite oli puolitoista vuotta sitten.
Itse yritin ensin vähentää, mutta ei siitä mitään oikein tullut. Yksi ilta mies vaan sanoi, että nyt hän laittaa pojan nukkumaan ja niin sitten tekikin. Kaksi iltaa poika itkeskeli, mutta sen jälkeen ei mitään.
Ensin siis lopetettiin ilta/yö tissittely. Siitä parin viikon päästä mies sanoi yksi lauanatai, että nyt loppuu kokonaan ja tissittely.. Ensimmäisenä päivänä poika touhus isänsä kanssa kahdestaan paljon, jotta ei tulisi mieleen niin paljon tissi.. illasta kiukutteli, mutta meni aika helposti.. Toinen päivä oli vaikeampi, raivareita tuli, mutta piti vaan kestää tiukkana, itse laitoin poolon päälle ettei saa revittyä paitaa itse alas. Kolmas päivä oli jo helpomi, noin viikon ajan kysyi välillä, mutta ei enää kolmannen päivän jälkeen saanut hepuleita..
Tsemppiä paljon lopetukseen!

Jos kaipaat lisätietoa unikoulusta yms ni lainaa kirja Unihiekkaa etsimässä. Se on helposti luettava kirja, johon on koottu olemassa oleva tietoa unikouluista.

Minä lopetin noin kuukausi sitten puolitoistavuotiaan lapsen imetyksen ihan kertaheitolla, koska odotin (odotan) vauvaa, ja imetys aiheutti kipeitä supistuksia. Lapsi oli ollut hyvin tiukasti rinnassa kiinni koko ikänsä.

Lapsi nukkui viikon päivät isänsä kanssa. Ensimmäisenä yönä heräsi noin viisi kertaa ja huusi joka kerta tunnin. Toisena yönä heräili vähän vähemmän. Kolmantena yönä nukkui yön läpi ensimmäisen kerran moneen kuukauteen, ja siitä eteenpäin meillä onkin ollut ehjiä öitä.

Päivisin lapsi hamuili rintaa muutaman kerran, siinä se oli. Ei mitään mielenosoittelua. Saunassa en käynyt lapsen kanssa ennen kuin kaksi viikkoa oli kulunut vieroituksesta. Silloinkin hän vain naureskeli ja tökki sormellaan nännejä. En olisi uskonut, että homma onnistuisi näin helposti, lapsi nimittäin oli todella kiintynyt rintaan.

Kiitoksia vastauksista, vaikka vähän jälkijunassa tulevatkin. En ehtinyt heti kaikkia lukea, nyt vasta muistin. :)

Sama touhu jatkuu meillä toistaiseksi. Lapsi sai viikolla rokotuksen ja nyt ilmeisesti nostaa siitä kuumetta, joten en raaski millään nyt toista kiusata. Mutta kunhan tuosta toipuu ja normaali arki taas alkaa, sitten uutta yritystä vähentelyjen kanssa! :)

Viikonloppuna ehtii ihan hyvin aloittaa unikoulun eikä mies rikki mene, vaikka muutaman yön nukkuis vähemmänkin ja heräis aamulla töihin. Ja onhan niillä lomatkin, voi ajoittaa silloin pidettäväksi.

Alkaa tuntua vaan ihan tekosyyltä tuo, että kun miehellä on niin rankkaa siellä töissä. Varsinkin jos te itse sitten olette jo 1v3kk heränneet 5-10 kertaa yössä, nyt sitten ei vois mies uhrautua muutamaksi yöksi. Ihme paapomista, sanon minä.

Meillä piti iskä unikoulun kun lapsi oli 7kk ja lopetettiin yösyötöt. Perjantaina aloitettiin ja kolme yötä siihen meni, neljäs meni jo paremmin. Aikuinen ihminen ei muutamasta huonommin nukutusta yöstä rikki mene.

Yhteistyössä