Vinkkejä leipään, kun ei viljat ja siemenet sovi.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Vatsa on taas huonossa kunnossa, eikä mitään muuta kuin kauraa voi syödä oireetta. Ei sovi kotimaiset viljat, tattari, maissi, riisi, siemenet, pavut.
Tykkään kauraleivästä ja sitä on hyvin saatavilla ja löytyy muutamaa eri vaihtoehtoa eri kaupoista, mutta vähän vaihteluakin kaipaisi ja etenkin helteillä tykkäisin syödä voileipälounaan kunhan se leipä-osa ei olisi ongelma. Tein vohveliraudalla kauravohveleita, mutta nekin oli aika mauttomia kun maitokaan ei sovi niin tein veteen (soija ja manteli ei sovi).
Onko muilla samaa vaivaa ja millaisia leipiä olette löytäneet tai tehneet?

No ei noin pahasti, mulle on aina sentään tattari sopinut. Yksi peltileipä / teeleipä mitä olen tehnyt on 50/50 kaurahiutaleista ja tattarijauhosta, mutta ehkä voisit kokeilla sitä kaurajauholla? Sopiiko hirssi? Harmi jos juusto ei sovi, siitä tulee parempaa kun laittaa juustoraastetta. Porkkanaraastekin kävi tähän. Tässä resepti kuitenkin jos jollekin iloa.. Ymmärrän hyvin tuon leivän kaipuun vatsaongelmaisena itsekin.

Olen mitannut ainekset käyttäen muumimukia, mutta mikä tahansa kuppi käy

Ainekset :
Kupillinen kaurahiutaleita
Kupillinen tattarijauhoja tai muita jauhoja
Kupillinen vettä
1 tl leivinjauhetta
Valinnaisena olen käyttänyt juustoraastetta, porkkanaraastetta tai tilkka öljyä. Varioida voi vaikka kuinka siemenillä, valkosipulilla jne. Jos en käytä juustoa niin lisään silloin vähän suolaa taikinaan

Ensin sekoitetaan kuivat aineet kulhossa, sitten lisätään vesi ja raaste, öljy. Sekoitetaan tasaiseksi massaksi ja levitetään leivinpaperille ohueksi levyksi tai useammaksi "teeleiväksi" ja pistellään haarukalla reikiä. Pelti uuniin ja uuni kuumenemaan 200-225 riippuen vähän oman uunin tehoista ja yleensä kun uuni on kuumennut on leipä valmis. Jos vettä on tullut suhteessa liikaa, paistoaika voi olla pidempi.

leipään voi laittaa mausteitakin, sellaisia mitkä itselle sopii, .

Miten joku perunarieska kaurajauhoilla? Leipään voi myös käyttää erilaisia kasviksia/kasvissoseita, kuten porkkanaa, punajuurta, perunaa, kesäkurpitsaa, kurpitsaa, bataattia jne. Leivän nesteenä voi käyttää jotain kasvisten keitinlientää, mehua tai jotain muuta nestettä, mistä saa makua.

Yhteistyössä