Vinkkejä Lontoon matkalle kaivataan!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mummomainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Mummomainen

Aktiivinen jäsen
24.01.2010
4 653
2
36
Matka kuukauden päästä siis syyskuun alussa. Ihan ensimmäinen reissu Lontooseen. Netistä olen selannut, että seuraavat nähtävyydet kiinnostaisi ja niissä olisi tarkoitus käydä London Eye, Madame Tussaud's, joku palatsi, osaisiko joku suositella mikä olisi paras/monipuolisin? Hotelli sijaitsee Kensingtonin ja Earl's Courtin lähellä niin siinä olisi se Kensingtonin palatsi tietysti vieressä, mutta kannattaisiko mennä mieluummin Buckinghamin palatsiin? British Museumissa aiotaan myös käydä ja Thorpe Parkissa. Onko näistä kokemuksia? Netistä tietysti löytää, mutta olisi kiva kuulla suomalaisen näkökulmastakin. Varsinkin tuo Thorpe Park jos vertaa esim. Suomen huvipuistoihin. Kaksi aikuista lähdössä niin nimenomaan hurjimmat laitteet kiinnostaa.

Ostoskeskuksista olen löytänyt Lakesiden ja Westfieldin. Nämä ilmeisesti isoimmat ja parhaimmat? Vai löytyykö jotain muuta monipuolisempaa? Samoin kiinnostaisi ehkä Wembleyn stadion -kierros, siellä pääsee ilmeisesti näkemään sen Cup-pokaalinkin ja pelaajien pukuhuoneet.

Ja onko kenelläkään kokemusta London Dungeonista? Millainen paikka? Ja Madame Tussaud's kiinnostaa myös, Amsterdamissa kävin Madame Tussaud'sissa ja oli jotenkin pieni/huono hinta-laatu -suhde. Lontoon varmaan paljon isompi?

Saa kertoa myös vinkkejä minne muualle kannattaisi mennä. Ostokset kiinnostaa niin nämä peruskaupat ja niiden sijainnit ym. löysin kyllä netistä, mutta onko jotain kirpputoria mitä suosittelisitte?

Mä olin siellä jokunen aika sitten :)

London Eye on kokemisen arvoinen, meinaatteko ottaa skumpat siellä? Dungeonissa ei oltu mutta jono siinä ulkopuolella oli tosi iso. Madame Tussaud´siin saa uppoomaan monta tuntia et siihen kannattaa varata aikaa. Samoin Westfieldiin, se on ihan järjettömän kokoinen :O Meillä meni lastentavaranurkkaan kävelyyn joku reilu 20 minuuttia metrolta.

Se mitä suosittelen, on niitä jokitakseja, niillä näkee ihan eritavalla. Ja sit tietty suosia kaksikerrosbusseja, maan pinnalla on NIIIIIN paljon nähtävää jotka metrossa menettää. Me itse käytiin kattomassa Toweria ja siitä hypättiin metroon Big Benille ja sieltä käveltiin rantaa pitkin Buckinhamille. British museumiin kandee varata koko päivä jos yhtään haluaa perehtyä siihen.

Julkisissa ei kannata liikkua aamu- eikä iltaruuhkan aikaan. Ihan eri touhua kuin täällä :D

Kirpputoreista, ainakin viikonloppuisin Covent Gardenissa on ja sit Notting Hillin seutu kandee kans katsastaa.

Nyt iski taas ihan järjetön matkakuume!!! huokaus sentään.... |O

Paljon kysymyksiä mutta vastaillaan mitä osataan. Ihan ekana: viikko on älyttömän lyhyt aika Lontoossa, siinä ehtii just ja just nähdä ne ns. pakolliset nähtävyydet. Ei kannata tehdä aikataulusta liian tiukkaa koska kyseessä kuitenkin on kaupunkiloma joka (mun mielestä) rasittaa aisteja enemmän kun rantaloma. Voit olla varma että oot ihan katkipoikki jos käyt yhessä museossa per päivä ja siihen vielä sit päälle shoppailut yms.

Kaikkiin nähtävyyksiin mihin vaan voit niin varaa liput etukäteen! Esim Tussuakseen on yleensä tosi pitkät jonot ja säästyt paljolta jos sulla on lippu jo valmiina. Netin kautta saa myös tilattua lippupaketteja johon voi yhdistää esim kolme kohdetta, vaikkapa Tussaud, LondonEye ja Dungeon. Dungeon on mielenkiintoinen paikka mutta ei sovi ihmiselle joka ei siedä kauhuajuttuja, verta ja suolenpätkiä. Toinen loistava kauhupaikka on London Bridge Experience, se on pelottavampi kun Dungeon! Sinnekin saa tilattua liput etukäteen.

Metroliput kannattaa myös tilata netin kautta etukäteen, ite oon tilannut sellaisen firman kautta kun HelloParis. Liput tulee suoraan kotiin ja sitten ne vaan käy Lontoossa vaihtamassa ns. Travelcardiin. Lipun mukana saa sellaisen esitteen millä pääsee näyttelyihin, museoihin yms kaksi yhden hinnalla.

Jos tykkää shoppailla erikoisia vaatteita yms niin kannattaa suunnata kohti Camden Townia, sieltä löytyy vaatteita yms gooteista vintageen. Oxford Streetillä on kalliita kauppoja ja suurimpia löytöjä tekeekin pienillä sivukujilla ja toreilla. Jos tykkää ruuasta ja viineistä niin Borough Market on ihan must paikka vierailla, sitä tuoksujen ja värien kakofoniaa on vaikea edes kuvaille. Myynnissä on mm.käsintehtyjä kohvehteja, ilmakuivattua kinkkua, viinejä yms yms. :p

Ööh vaikee kertoa lisää mutta kysy niin autan jos osaan. Oon ite käynyt Lontoossa parisenkymmentä kertaa joten osaan ehkä jotain neuvoa.

Alkuperäinen kirjoittaja Pullava:
Alkuperäinen kirjoittaja sanna:
Mä olen lähdössä 26.8 Lontooseen ja Lakeside on myös listalla. Paljon sun lennot ja hotelli maksoi? Londoneye kannattaa kokea.

Lento 165 ?/hlö ja hotelli on 10 vrk noin 320 ?/hlö eli yhdeltä yhteensä vajaat 500 ?. =)

Vau, hyvänhintaisen hotellin ootte löytänyt!! Meettekö EasyJetillä vaiko Ryanairilla?

Alkuperäinen kirjoittaja Piikuliisi:
Alkuperäinen kirjoittaja sanna:
Mä olen lähdössä 26.8 Lontooseen ja Lakeside on myös listalla. Paljon sun lennot ja hotelli maksoi? Londoneye kannattaa kokea.

Lento 165 ?/hlö ja hotelli on 10 vrk noin 320 ?/hlö eli yhdeltä yhteensä vajaat 500 ?. =)

Vau, hyvänhintaisen hotellin ootte löytänyt!! Meettekö EasyJetillä vaiko Ryanairilla?

KLM:lla. =) Hotelli on vaatimaton kahden tähden, mutta sijainti sentään ihan siinä keskustassa.

Kiitos kaikista vinkeistä!

Varsinkin tuo London Bridge Experience oli uusi tuttavuus. Tarkoituksena onkin tilata mahdollisimman paljon etukäteen.

Millainen hintataso muuten on? Ilmeisesti aika korkea, mutta varmaan sellaisissa "pikaruokaloissa" syö kuitenkin melko edullisesti?

Alkuperäinen kirjoittaja Huspati Huta:
Olikohan se Dianan muistomerkki mainittu jo?

Tuo taisi olla siinä Kensingtonin palatsin edessä jos oikein ole karttoja katsonut. =) Ja toki harrodsilla on se Diana ja Dodi -muistomerkki, sinne pitää mennä, vaikka muuten on ehkä liian kallis kauppa.

Kaupoista puheenollen. Millaista tasoa Primarkin vaatteet on? Löysin tietoa, että on edullinen kauppa, muttta onko taso mikä? Jos vertaa vaikka H&M:ään. River Islandia odotan innolla, sieltä on aina löytynyt kivoja vaatteita, kun olen ulkomailla siellä käynyt. =)

Alkuperäinen kirjoittaja Huspati Huta:
Olikohan se Dianan muistomerkki mainittu jo?

Tuo taisi olla siinä Kensingtonin palatsin edessä jos oikein ole karttoja katsonut. =) Ja toki harrodsilla on se Diana ja Dodi -muistomerkki, sinne pitää mennä, vaikka muuten on ehkä liian kallis kauppa.

Kaupoista puheenollen. Millaista tasoa Primarkin vaatteet on? Löysin tietoa, että on edullinen kauppa, muttta onko taso mikä? Jos vertaa vaikka H&M:ään. River Islandia odotan innolla, sieltä on aina löytynyt kivoja vaatteita, kun olen ulkomailla siellä käynyt. =)

Harrodsilla kyllä kannattaa käydä, se on vähän kuin Stokka, tai oikeammin toisin päin, Stokka on kuin Harrods, anteeksi ettei heittomerkit ole oikein. Eli se on se hienoin tavaratalo, mitä maasta löytyy, muttei kaikki ole kohtuuttoman kallista ollenkaan ja tottakai siellä on paljon sellaista, mitä vain suu auki katsoo, mutta kannattaa katsoa. Minä ostin keittiöpyyhkeitä sieltä ja aina nautin siitä, kun katson logoa käsiäni pyyhkiessäni :D

Primarkin tuotteet on todella vaihtelevia laadultaan. Mulla on paljon sieltä n. 3-4v sitten ostettuja vaatteita, jotka on ainakin lähes uudenveroisia edelleenkin. Jotkut kuteet sitten hajoavat ekaan käyttöön. Mutta hinnat on ainakin todella edulliset :)

Joku tuolla suositteli Camden Townia, ja siellä varmaan kannattaakin käydä pyörähtämässä, mutta nykyisin Camdenin vaatteista 99% on sitä samaa höttöä, huonolaatuista "gootti"kampetta, kopioita toisistaan. Ja Oxford Street ei todellakaan ole kallis, Oxford Street nimenomaan on se katu jolta löytyy high street-merkit, hinta ja laatu on samaa luokkaa Henkan ja Maukan kanssa. Yksi paikka, jossa kannattaa mielestäni käydä jos olette sunnuntaina Lontoossa, on Brick Lanen sunnuntai-markkinat. Ei siksi, että siellä olisi mitään ostettavaa, koko markkinat on täynnä mitä uskomattominta roskaa, vaan ihan vaan sen ilmapiirin/nähtävyysarvon takia. Brick Lane on siis Lontoon bangladeshilainen kaupunginosa.

Jos teillä on lapset mukana, nuo Madame Tussaud'sit ja London Dungeonit on ihan jees, ilman lapsia taas itse keskittyisin esimerkiksi British Museumiin, Tateihin jne. Etenkin Tate Modern on mielenkiintoinen katsaus moderniin taiteeseen. Lasten kanssa muuten Science Museum voi olla kova juttu, siellä on kaikennäköistä härpäkettä mitä pääsee itse kokeilemaan ja tekemään, on oikeasti hauskempi kuin miltä kuulostaa.

Kivaa on myös hyvällä säällä ihan vaan kävellä pitkin South Bankin rantaa... siellä on kaikennäkölistä katutaiteilijaa, galleriaa, terassia, baaria ja elämää. Ja Big Ben tietty näkyy toisella puolen rantaa.

Niin joo, ja jatkan vielä. Se Westfieldin tavaratalo taitaa olla isoin. Siellä on myös se Design-osasto, olikohan Village nimeltään? Mutta jos ei niihin kuteisiin ole varaa, ei siellä mitään erityistä ole mitä ei löytäisi esim. Oxford Streetiltä ja sen välittömästä läheisyydestä. Jos haluatte ostaa elektroniikkaa, Tottenham Court Roadilta esim. löytyy monia liikkeitä. Niissä voi tingata, vaikkei se yleensä kuulu asiaan Englannissa.

Välttäkää Chintatownin kiinalaisia ravintoloita, niissä saa huonoa ruokaa huonolla hinta-laatu-suhteella. Välttäkää myös Primarkia, mutta jos sieltä on jotain pakko ostaa, niin älkää herrantähden sortuko niihin muutaman punnan kenkiin.

Ravintoloissa kuuluu jättää tippiä, samoin takseissa. Baareissa ei tarvi.

Yhteistyössä