Vinkkejä miten motivoida 1v10kk syömään itse?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mamiska
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mamiska

Vieras
Juu, eli meidän vajaa 2 vee osaa kyllä hienosti syödä itse, jos vaan viitsiii...

Joskus alkaa kauhomaan hullun lailla ja lautanen on hetkessä tyhjä. Joskus ottaa muutaman lusikallisen, tuppaa lautasen mulle ja käskee auttamaan. Joskus ei pistä yhtään lusikallista suuhun.

Pitäiskö mun vaan seisottaa lautasta sen nokan eessä ja odottaa että ruoka menee suuhun, vaikka sitten ajatuksen voimalla? :laugh: Kyllähän tuo sit viim. syö ite kun päivähoitoon menee, mutta se tapahtuu vastaa vajaan vuoden päästä.

Olisko vinkkei?

Alkuperäinen kirjoittaja nooh:
Ei varmaan oo sitten nälkä, jos ei itse viitsi syödä. Meillä korjataan lautaset pois 3-veeltä ja 1,5veeltä, kun ei näytä lusikoiminen enää kiinnostavan...

No kyllä sille autettuna maistuu, yleensä.

Meil on vähän sama ongelma 1v8kk ikäisen kanssa.. toisinaan syö loistavasti ite, toisinaan syö loistavasti autettuna, toisinaan ei missään nimessä saa auttaa ja toisinaan ei syö mitenkään!
Luulen et meil ainakin tuo vaihe on yks joka liittyy 2v uhmiksen saapumiseen ja lapsen oman mielen temppuiluun! En tiiä oikeenko vai väärinkö mut oon kuulostellu miten laps haluaa.. ensin laitan lautasen nokan eteen ja katon miten lähtee menemään.
Mut sit on ruokia (esim. jogurtti/viili) mitä en ole antanu lapsen ite syödä.. (pöljä minä, ku en vauvana pitäny siistillä syöjällä kaulalappua, ni ei anna nytkään sellaista laittaa).
Mut siitä oon pitäny kiinni, et jos ruuan kans aletaan pelleileen tai jos ensimmäinen kommentti ruokapöydässä on et en syö.. ni sillon lähetään ruokapöydästä pois.. ja toinen on se et kun on syöty on syöty, eikä tulla enään kuikistelemaan kun viel muut syö (jos on poistunu jo pöydästä) + se et ruuankans ei kuleksita ympäri taloa.. ruoka syödään keittiössä

Ei varmaan oo sitten nälkä, jos ei itse viitsi syödä. Meillä korjataan lautaset pois 3-veeltä ja 1,5veeltä, kun ei näytä lusikoiminen enää kiinnostavan...

Meillä sama juttu 2,5-vuotiaan kanssa. Maistuu kummasti ruoka taas seuraavalla aterialla ja on myös tämän myötä reipastunut syömään itse enemmän. Lisäintoa itse syömiseen toi myös omat kivalla kuviolla varustetut ruokailuvälineet.

Alkuperäinen kirjoittaja zuku:
Mut sit on ruokia (esim. jogurtti/viili) mitä en ole antanu lapsen ite syödä.. (pöljä minä, ku en vauvana pitäny siistillä syöjällä kaulalappua, ni ei anna nytkään sellaista laittaa).

Ostin meille hihallisen ruokaessun samanlaiselle ruokalapusta kieltäytyjälle ja hyvin näyttää kelpaavan. ;)

Alkuperäinen kirjoittaja ngf:

Meillä sama juttu 2,5-vuotiaan kanssa. Maistuu kummasti ruoka taas seuraavalla aterialla ja on myös tämän myötä reipastunut syömään itse enemmän. Lisäintoa itse syömiseen toi myös omat kivalla kuviolla varustetut ruokailuvälineet.

Meillä on muumi-aterimet, mutta eivät taida tarpeeksi innostaa. Eikä muumin "löytyminen" lautaselta sen tyhjennettyä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja ngf:

Meillä on muumi-aterimet, mutta eivät taida tarpeeksi innostaa. Eikä muumin "löytyminen" lautaselta sen tyhjennettyä.

Meillä kans Muumi-fani :wave: kaivaa kuvan esiin lautaselta vaikka olisi vielä sapuskaa jäljellä :D

Meillä asiaa on auttanut lasten ruokailuvälineet. Ei enää kelpaa pikkulusikka vaan pitää olla sopiva haarukka ja isojen lasten lusikka. Kyllä toi saattaa heittäytyä syötettäväksi mutta patistan tekemään sen itse kun kerran osaa.

Alkuperäinen kirjoittaja anni:
Alkuperäinen kirjoittaja zuku:

Ostin meille hihallisen ruokaessun samanlaiselle ruokalapusta kieltäytyjälle ja hyvin näyttää kelpaavan. ;)

mäki ostin, mut ei kelvannu :kieh: :kieh: ja jotenki tuntuu siltä etten "jaksa" alkaa tappeleen ja huudattaan lasta yhen ruokalapun kanssa (vaik tympeetä onki ku vaatteet sotkeutuu), mut se ruokailu on muutenki oma juttunsa, ni sit jos se menee entistä enempi tappeluksi ni :kieh: :kieh: mun pinna ei sitä kestä :ashamed:

Nostan! Olisko jollain vielä konkreettisia vinkkejä?

No, toinen juttu tuli vielä mieleen. Meillä lapset syövät jälkiruokalusikoilla (ja isompi välillä myös jälkiruokahaarukalla). Sopivan kokoisia. Teelusikkaan kun ei oikein tahdo mahtua mitään ja iso ruokalusikka taas ei mahtuisi suuhun. Vähentää turhautumista ja lisää ruokailun vauhtia nämä sopivat välineet. Ja lautasena on sellainen muumi-lautanen, jossa laidat ovat vähän sisäänpäin kaartuvat. Lapsi saa itsekin kaavittua reunat hyvin.

Meillä jos ruoka ei maistu (eli sitä ei panna itse lusikalla / haarukalla suuhun), niin sitten otetaan ruoka pois. Ihan sama juttu kuin aikuisillakin: jos ei maistu, niin ei pakoteta. Lapset meillä on 2v ja 4v.

Alkuperäinen kirjoittaja :
Meillä jos ruoka ei maistu (eli sitä ei panna itse lusikalla / haarukalla suuhun), niin sitten otetaan ruoka pois. Ihan sama juttu kuin aikuisillakin: jos ei maistu, niin ei pakoteta. Lapset meillä on 2v ja 4v.

No eipä sitä pakottaa pystykään. Kova mä olen kyllä tuputtamaan. :(

Ei tietenkään pakoteta. Meillä vain pojan syömisinto loppuu monesti siinä vaiheessa kun isi ja/tai äiti saa oman lautasensa tyhjäksi. Meinaa kai että nyt on hänenkin ruokailunsa ohitse.
Siinä tilanteessa sitten saatetaan vähän houkutella syömään lisää.

Mä koen syöttämisen osittain pakottamiseksi. Jos osaa itse syödä, niin saa myös itse säännöstellä paljonko syö.

Yhteistyössä