vinkkejä nukuttamiseen uudelleen aamulla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pom pom
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pom pom

Vieras
Meillä poika 9kk ja herää aamulla 7-8 välillä huutelemaan pinnasängystään. Aikaisemmin huutelu oli sellaista huhuilua, mutta nyt se on muuttunut oikein huudoksi. Minulla ei olisi mitään heräämistä vastaan, mutta poika on ihan selvästi vielä väsynyt muttei silti nukahda itsekseen uudestaan. Jos noustaan tuohon aikaan niin koko aamu on yhtä kitinää. Tänäkin aamuna jaksoi olla vajaa 1,5 tuntia hereillä ja sitten jo meni ekoille päikkäreille. Yön nukkuu hyvin, joskus kokonaan heräämättä, joskus muutamalla herätyksellä. Olisiko jollain antaa vinkkejä miten saisi aamulla lapsen nukkumaan uudelleen. Epäilen, ettei pojalle riitä se uni sillä nukkuu vain n. 10 tuntia/yö. Kertokaa kokemuksianne ja vinkkejänne.

Illalla nukkumaan meno onkin sitten ihan oma tarinansa. Sängyssä seisoskellaan ja huudellaan, istuskelukin on kovin mukavaa. Välillä meinataan rauhoittua tutin ja unirätin kanssa nukumaan, mutta sitten käännytään taas mahalleen ja konttailu sekä seisoskelu alkaa. Eilenkin nukkumaan hiljentyminen kesti n. 1,5 tuntia. Tähänkin asiaan kaipailen vinkkejä.

Meillä tyttö 10 kk herää aamulla n. 7.30-8.30. Nyt kun yötissi on jätetty pois, ei enää nukahda uudelleen aamulla kun olen antanut meidän sängyssä tissin, vaan on täysin pirteä, kiipeilee meidän päällä jne. Tänä aamuna annoin hänelle kirjoja selattavaksi. Viihtyikin niiden kanssa todella pitkään, mutta ei siis enää nukahtanut. Nukkuu myös tuon n. 10-11 h yössä. Annan siis maidon pimeässä huoneessa makuulla, ja sitten hetken kuluttua noustaan, keitellään puurot ja kahden tunnin päästä tyttö on jo niin väsynyt, että laitan ekoille päikkäreille. Hän nukkuu päivisin myös hyvin, eli 2x n. 1,5-2h, joten en ole ajatellut meillä olevan mitään ongelmaa. Uskon, että sitten kun siirrytään yksiin päikkäreihin, yötkin pitenevät.

Mutta vinkkeinä siis minulla ei oikein ole muuta kuin maidon anto pimeässä, ilman juttelua ja muuta häslinkiä tai sitten jotain rauhallista tekemistä esim. omien kirjojen selailua...Olet jo saattanut näitä kokeillakin.

P.S. Itse tykkään tehdä niin, että kun tyttö menee ekoille päikkäreille, syön itse sitten vasta aamiaisen ja juon teen rauhassa. Tällöin nuo aikaiset päikkärit tuntuu ihan kivaltakin jutulta. Ei kannata ottaa turhaa ressiä aikatauluista, jos muuten poika on tyytyväinen ja päivärytmi sujuu. Voisiko tuohon aamukitinään auttaa rento aamuilmapiiri, eli meillä lapsi nauttii aamulla, kun laitan aamutoimien ajaksi jotain rauhallista kaunista musiikkia soimaan ja touhutaan ihan hissukseen.

Tuohon toiseen kysymykseesi vielä...eli nukuttaminen...
Meillä mennyt aikalailla samanlaiseksi pyörimiseksi, varsinkin jos minä laitan nukkumaan. Miehen kanssa tuntuu nukahtavan paljon sujuvammin. ;) Eilen sattui heräämään toisiltä päiväunilta jo ennen neljää, kun koira haukkui parvekkeen alla, eikä saanut enää unta. Päätimme sitten antaa valvoa nukkumaanmenoon asti, eli yhdeksään. Silloin hän oli jo niin väsynyt, että nukahti heti, kun sänkyyn vietiin. Tämän takia ajattelimme, että noita iltapäiväpäikkäreitä voisi siis vähän aikaistaa, eikä venyttää tuota päikkäreiden välistä hereilläoloaikaa niin pitkäksi. Olisi siten kunnolla väsynyt nukkumaan mennessä.

Mutta kaikki lapsethan ovat erilaisia, toisiin tepsii toiset konstit ja toisiin taas aivan eri systeemit. Mutta näin meillä on menty.

Mukavaa tiistaipäivää teille!

Kiitokset sinulle 10kk:n äiti. Näistäkin vinkeistä on jo apua. Meillä ei päiväunet ole ihan noin pitkiä, aamupäivällä . 1-2h ja iltapäivällä n. 1h. Kuten kirjoitit, varmaankin uni maittaa vielä paremmin sitten kun siirrytään yksiin päiväuniin. Kaikki lapset tosiaan ovat yksilöitä, ei päde samat jutut kaikkiin.

Hyvät jatkot!

Edelleen kaivataan vinkkejä...

hei vaan, meillä vekkuli on 6,5kk ja viihtyy untenmailla nyt yllättäen hurjasti. herästi noin klo 3.30 aamulla, annoin pullon, sama uudestaan 7.30 ja molemman nukahdimme taas. annan pullon pimeässä mitään sanoen, silittelen hieman tai kuiskaan vaan jotain tai hyssytän shhhhh.... meillä ei ikinä olla herätty aikaisin. tänään neiti heräsi klo 11, mikä on kyllä ennätys. yleensä noin klo9 - 10 ihan viimeistään. tuo pullon anto pimeässä on meilläkin se niksi :)

Yhteistyössä