Vinkkejä rippijuhlan järjestäjälle!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Olen tilannut voileipäkakkuja ja täytekakkuja henkilömäärälle, joka on kutsuttu ja tilat juhlaan on varattu. Mitä kaikkea mun pitäis ottaa vielä huomioon järjestelyissä????!!!

Tulevatko vieraat läheltä vai kaukaa? Jos kauempaa, tarjoiluissa voisi olla salaattia ja suolaista piirakkaa/karjalanpiirakoita. Mielestäni juhlapöytään kuuluu sen seitsemän sorttia, pikkuleipiä, kakkuja jne.

Rippikirkko alkaa yleensä klo 10, joten juhlan jälkeen puolenpäivän maissa vierailla luultavasti alkaa olla jo nälkä - eli lisäisin tarjottavaksi salaattia ja karjalanpiirakoita tai jotain suolaista piirakkaa. Ja kuivakakkua ja pikkuleipiä.
Ja jos on lämmin tai peräti kuuma päivä, niin kannuihin valmiiksi jäävettä ja mehua ja runsaasti laseja tai kertismukeja.

Kannattaa myös varata valmiiksi paljon kukkamaljakoita.

Meillä on rippijuhlat parin viikon päästä ja seuraavaa on tarjolla
* keitto
* karj.piirakat & munavoi
* voileipäkakut
* täytekakut
* suolaisia pasteijoita 3 erilaista
* suolaisia piirakoita 3 erilaista
* kuivakakkuja 3 erilaista
* mokkapaloja
* kääretorttua
* pikkuleipiä 3 erilaista

Ja kaiken tämän on leiponut rippilapsi itse , äidin vähän ohjaillessa.

Ja meille vieraita tulee läheltä ja kaukaa , joten oltava ruokaa - myös lämmintä tarjolla.
Vieraita on tulossa n. 70 henkeä.

Alkuperäinen kirjoittaja vinkkejä;24002506:
Rippikirkko alkaa yleensä klo 10, j

Ihana yleistys, varsinkin kun ainakin isoimpien kaupunkien kirkoissa järjestetään joka lauantai neljät konfirmaatiot peräkkäin.

Minäkin kyllä lisäisin ainakin jotain pikkuleipiä ja muistakaa varata runsaasti juomaa, mehua, vissyä yms. vaikka olisi sadepäiväkin.

Jos helpolla haluat päästä itse niin noiden tilaamiesi voileipäkakkujen ja täytekakkujen lisäksi laita tarjolle
- ruokaisaa salaattia (kaupan valmiiksi grillatusta broilerista tulee esim tosi helppo salaatti ihan perustarpeista, viinirypäleet salaatin, kurkun ja tomaatin lisäksi antaa hyvän maun).
- piirakoita ja pasteijoita (nykyään kaupasta saa tosi hyviä paistovalmiita sulhaspiirakoita ja erilaisia pasteijoita esim maistamani lihapasteijat oli ihan ok, ne maistuisi vieraille varmasti).

Makeaa menee yleensä vähemmän, joten täytekakku ja pullapitko riittää, tai sitten siihen voi lisätä vielä jotain pikkuleipiä.

Ja tosiaan pöytä lahjoille, iso roskis lahjojen ja kukkien papereille
Ja rutkasti hyvää mieltä.

Mites servetit, astiat, kahvit, maidot, sokerit kermat jne. kuka hoitaa ja ostaa?

Kukkamaljakoita valmiiksi esille paljon. Etukäteen sovitaan kuka avaa kukat. Tähän oikeasti tarvitaan yksi ihminen, jos on vähänkään isommat juhlat!

Lahjapöytä valmiiksi. Rippilapselle ohjeistus, että ottaa kuorista rahat/shekit heti pois, ja käy välillä avaamassa lahjoja, että vieraat näkee mitä saa.

Tarvitaanko taustamusiikkia?

Onko alkumaljoja? Pitääkö joku puheen?

Kuka tarjoilee ruuat?

Valokuvaus? Mukava että juhlista jäisi jotain muistoja, kuvaatko itse vai annatko tehtävän jollekulle.

Koristeet? Tuleeko kukkia pöytiin tms.

No mitä siihen tilavuokraan kuuluu? Pöydät, pöytäliinat ? Kuka ne kakut tuo vai onko itse haettava? Oletteko muistaneet pyytää rippipappia ja isosia käymään, jos heidät haluatte? Yleensä joku ehtii paikalle -jossain vaiheessa.

Juhlamielen ja onnellisen ripillepääsijän.
Muistan, että omissa juhlissani oli pitkänmatkalaisille tarjolla keittoa. Esim. lempeä kanakeitto on todella hyvä ja maidoton! Olisiko se hyvä lisä?

Alkuperäinen kirjoittaja rippilapsen äiti;24002567:
Meillä on rippijuhlat parin viikon päästä ja seuraavaa on tarjolla
* keitto
* karj.piirakat & munavoi
* voileipäkakut
* täytekakut
* suolaisia pasteijoita 3 erilaista
* suolaisia piirakoita 3 erilaista
* kuivakakkuja 3 erilaista
* mokkapaloja
* kääretorttua
* pikkuleipiä 3 erilaista

Ja kaiken tämän on leiponut rippilapsi itse , äidin vähän ohjaillessa.

Ja meille vieraita tulee läheltä ja kaukaa , joten oltava ruokaa - myös lämmintä tarjolla.
Vieraita on tulossa n. 70 henkeä.

Tuota noin... keitto ja sen kanssa ja lisäksi on pelkkää "jauhomössöä". Suolaiset pasteijat ja piiraat on kuitenkin kaikki kovin samanlaista syötävää.
Hienoa, että lapsi on leiponut, mutta tuosta puuttuu kokonaan kaikki raikas ja kevyt, jota ainakin useimmat naiset kaipaavat. Tai ainakin minä :)

onko vieraat juhlissa alusta loppuun vai onko juhlat nonstop meiningillä eli jokainen tulee kun kerkiää ja lähtee kun haluaa.

omissani oli keitto ruoka ja riisipiirakoita niille joilla nälkä ja kakku kahvit niille jotka halusivat vain pikaisesti poiketa. juhlat auki koko päivän eli vieraat tulivat kun halusivat, monilla useammat juhlat samana päivänä.

miehen suvus tapana et juhlat alkaa nyt, sit ruokailu, sit kahvi ja sit ne päättyy ja vieraat jotka kutsuttu niin koko ajan paikalla. aika aikaa vievää.... siel ei voi vain äkkiä käydä vaan istutaan monta tuntia.

Onko keitto juhlaruokana tiettyhen alueiden tapa? Itse olen Itä-Suomesta kotoisin eikä siellä ollut tapana tarjota keittoa juhlissa. Keitto on enemmän arkiruoka. Jos oikein ruokaa tarjottiin, se oli tyyliin perunaa ja karjalanpaistia tms. lihaa ja salaatteja. Tätä kiinnostuksesta vaan kysyn. :)

Milestäni salaatit ja voileipäkakku on jo riittävä, ehkä jotain pasteijaa tms. vielä lisäksi.

Eli jo viikon päästä on konfirmaatio. Olen myös tilannut suolaiset ja makeat kakut. Lisäksi kranssia ja pikkuleipiä. Kaikki vieraat läheltä, joten ruokaa ei tarvita. Ja konfirmaatio vasta iltapäivällä. Mutta miten te olette järjestäneet esim. kahvin tarjoilemisen? Oletteko hommanneet jonkun kaatelemaan kahvit vai hääräättekö itse keittiössä?

[QUOTE="viima";24010124]onko vieraat juhlissa alusta loppuun vai onko juhlat nonstop meiningillä eli jokainen tulee kun kerkiää ja lähtee kun haluaa.

miehen suvus tapana et juhlat alkaa nyt, sit ruokailu, sit kahvi ja sit ne päättyy ja vieraat jotka kutsuttu niin koko ajan paikalla. aika aikaa vievää.... siel ei voi vain äkkiä käydä vaan istutaan monta tuntia.[/QUOTE]

Non-stoppiin minäkin olen tottunut! Itse asiassa ekoissa miehen suvun sukujuhlissa kävi niin, että meitä oli juhlissa odotettu jo puoli tuntia, kun kutsussa luki vain että alkaen klo. se ja se. Enhän minä tiennyt, että tarkoitti juuri sitä kellonlyömää, eikä mies tietenkään älynnyt ;)

[QUOTE="vieras";24010134]Onko keitto juhlaruokana tiettyhen alueiden tapa? Itse olen Itä-Suomesta kotoisin eikä siellä ollut tapana tarjota keittoa juhlissa. Keitto on enemmän arkiruoka. Jos oikein ruokaa tarjottiin, se oli tyyliin perunaa ja karjalanpaistia tms. lihaa ja salaatteja. Tätä kiinnostuksesta vaan kysyn. :)

Milestäni salaatit ja voileipäkakku on jo riittävä, ehkä jotain pasteijaa tms. vielä lisäksi.[/QUOTE]

itseasias meilläkin oli ain peruna ja karjalanpaisti sillo 90-luvulla kun keskisuomes asuin. nykyään ollaan tultu laiskoiks ja esim lohikeitto on mielestäni oiva juhlaruoka. eli kun itse ripille pääsin niin meilei ollu keitto, kuten edel kirjotin, vaan perunaa ja tod näk lihaa. ny ku pojal oli nimijuhla niin oli keitto.

mut hauskin mun milest on kun tääl länsisuomes on kesälläkin tarjol juhlos peruna- ja maksalaatikkoa jotka taas mun mielest on täysin ehdottoman jouluruokia. no maksalaatikkoa voi syödä myös arkena.

Meillä on rippijuhlat heinäkuun lopussa. Poika on toivonut juhliin kylmiä tortillarullia ( kana- lohi- ja kasvistäytteellä) ja sen lisäksi tehdään varmaan itse salsaa, cuacamolea ja laitetaan nachoja. Tämä on siis suolaisena. Samat oli esikoisellakin, mutta kun poika niin toivoo, niin ok. Sitten on kakkua varmaan paria laatua ja pikkuleipiä ja myös karkkibuffet. Ja kahvia, limua ja kivennäisvettä.
Mä en ymmärrä että ruuan lisäksi pitäisi olla sen seitsemän suolaista laivommaista, kaikki saman tyylisiä...
Meil on ollut rippijuhlissa mm juusto- hedelmätarjotin ja sen kanssa piirakoita ja munavoita sekä pasteijoita. Voileipäkakut olis kans ok, mutta sukulaiset saa niitä huomenna suvun pienimmän ristiäisissä.
Niin ja ensi kevään lakkiais juhlakalu on pyytänyt jo cesarsalaattia erilaisilla lisukkeilla ( kana- kala jne) mikä minusta on hyvä vaihtoehto sen tyylisiin juhliin.

Meillä on myös rippijuhlat. Tarjolla on: lämminsavulohta, uusia perunoita, kermaviilikastike kalalle, lihapullia, tsatsikia, kreikkalaista salaattia, sienisalaattia, broilerisalaattia, marinoituja kasviksia, pannurieskaa, munavoita Ruokajuomana: vesi, kotikalja, maito, piimä, mehu
Jälkkäriksi kahvi/tee/mehu/sima (jos jaksan tehdä), mansikkakakku, 1 sortin mummin tekemiä pikkuleipiä, suolaisia pasteijoita

Miltä kuulostaa?

[QUOTE="ella";24010376]Meillä on myös rippijuhlat. Tarjolla on: lämminsavulohta, uusia perunoita, kermaviilikastike kalalle, lihapullia, tsatsikia, kreikkalaista salaattia, sienisalaattia, broilerisalaattia, marinoituja kasviksia, pannurieskaa, munavoita Ruokajuomana: vesi, kotikalja, maito, piimä, mehu
Jälkkäriksi kahvi/tee/mehu/sima (jos jaksan tehdä), mansikkakakku, 1 sortin mummin tekemiä pikkuleipiä, suolaisia pasteijoita

Miltä kuulostaa?[/QUOTE]

Nam! Teidän juhliin tulisin ilomielin. Ja lapsillekin löytyisi syötävää mahan täydeltä.

[QUOTE="ella";24010376]Meillä on myös rippijuhlat. Tarjolla on: lämminsavulohta, uusia perunoita, kermaviilikastike kalalle, lihapullia, tsatsikia, kreikkalaista salaattia, sienisalaattia, broilerisalaattia, marinoituja kasviksia, pannurieskaa, munavoita Ruokajuomana: vesi, kotikalja, maito, piimä, mehu

Miltä kuulostaa?[/QUOTE]

Nam! Teidän juhliin tulisin ilomielin. Ja lapsillekin löytyisi syötävää mahan täydeltä. Paitsi mitä tuolla jälkiruoan seassa enää tekee nuo suolaiset pasteijat, kun on syöty jo täysi ateria.

Yhteistyössä