Vinkkejä synnytykseen (rv37)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Piia"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"Piia"

Vieras
Minulla alkoi tänään raskausviikko 37 ja lääkärin mukaan synnytys saatetaan jo tällä viikolla käynnistää korkean verenpaineen takia.

Koen tuosta synnytyksestä huonoa omatuntoa, kun en ole mitenkään valmistautunut ja valmentautunut siihen. Ei mammajoogaa, hengitysharjoituksia tai yhtään mitään. En ole koskaan tuntenut kovaa kipua, joten ehkä senkin takia tietynlainen "nöyryys" tulevan edessä puuttuu. Tuntuu, että olen menossa liian soitellen sotaan, että kai tässä nyt jotenkin pitäisi tuntea pelkoa, selata oppaita ja tehdä viime hetken valmisteluja.

ELi onko teillä synnyttäneillä antaa vinkkejä, mitä kannattais ehdottomasti huomioida ennen ja miten valmistautua?

Itse sanoisin, että valmentautumiset ja muut on ihan yhtä tyhjänkanssa. Tilanne etenee oman jaksamisen ja lapsen jaksamisen mukaan ja siihen vaikuttaa miten nopeasti tai hitaasti asiat menevät. tietysti voit miettiä rentoutumiskeinoja koska se on tärkeää. jos mahdollista, niin liikkuminen olisi parasta synnytyksen edistymisen kannalta. kätilöt kyllä ohjeistavat sinua tilanteessa ammattitaidolla. et ole yksin siellä

• Tykkää
Reactions: petite
mun osalta valmistautuminen meni ihan hukkaan. sitten kun synnytys (tai synnytykset) alkoi niin menin ihan vaistoilla ja fiiliksillä. ei siinä ollu enää mitään muu mielessä kuin että pääsi yhestä supituksesta seuraavaan. vinkkinä sanoisin sen ettei kannata jäädä makaamaan piuhoissa ellei oo pakko. avoimin mielin sinne vaan. tsemppiä! :D

Hei!

En minäkään valmistautunut synnytykseen erityisemmin ja ihan hyvin meni! :) Tilanteen mukaan mentiin ja se toimi. Minulla myös käynnistettiin synnytys, yliaikaisuuden vuoksi. Oli aika tylsää odotella, että milloin se synnytys lähtee käyntiin.. joten, kannattaa ottaa lehtiä, läppäri yms. ajanvietettä. Pillimehut ponnistusvaiheessa antoi minulle hyvin energiaa. Tsemppiä sinulle tulevaan koitokseen!:)

Sitä synnytystä ei voi suunnitella etukäteen..ei edes silloin kun on uudelleensynnyttäjä. Ja ei varsinkaan jos menet ensimmäistä kertaa. Kätilö osaa kyllä synnytyksen aikana neuvoa hengityksessä ym. Musta tuntuu että nuo valmennukset on vain sitä varten että rauhottavat odottavia äitejä:D Menet vain sen mukana, luotat omiin tuntemuksiisi ja toimit sitten vasta niiden mukaan.

tosiaan tilanteen mukaan, ehka ainoana sanoisin sen etta yrittaa muistaa hengittaa - niin typeralle kuin se kuulostaakin. Itse jannitin aina seuraavaa supistusta niin etta vedin itseni pinkeaksi ja unohdin hengittaa, onneksi mies aina huomautti. Rentoutuminen supistuksen aikana on vaikeaa, mutta tarkeaa, koska muuten voimat voivat loppua liian aikaisin.

Kuten muut jo sanoikin niin mene ihan tilanteen mukaan vaan. Keskustelet sitten kätilön kanssa miten tuntuisi parhaalta juuri sillä hetkellä olla ja kätilöt osaa hyvin ehdottaakin tilanteen mukaan asioita. Eikä sitä kipua tai muutakaan kannata alkaa miettiä etukäteen.

Ehdottaisin että opettelet rentouttamaan alapääsi, koska ihan tosi helposti sitä alkaa pidätellä, kun vauva laskeutuu, ja totta kai se on huono juttu, jos ite jännittämisellään vaikeuttaa vauvan laskeutumista. Samoin repeymiä tulee helpommin, jos jännität vastaan. Itselläni takana useampi synnytys, ja kun tän asian tiedostin, niin helpommin on mennyt joka kerta.

Mie kans annan yhden neuvon, vaikka se tuossa mainittiinkin jo. Muista hengittää.

Mie en viimeksi meinannu muistaa hengittää. Lääkärikin jo jossain vaiheessa sano "Melkein jo ihmettelen miten oot säilyny hengissä tähänkin asti, ku et ollenkaan muista hengittää"

[QUOTE="vieras";26543986]tosiaan tilanteen mukaan, ehka ainoana sanoisin sen etta yrittaa muistaa hengittaa - niin typeralle kuin se kuulostaakin. Itse jannitin aina seuraavaa supistusta niin etta vedin itseni pinkeaksi ja unohdin hengittaa, onneksi mies aina huomautti. Rentoutuminen supistuksen aikana on vaikeaa, mutta tarkeaa, koska muuten voimat voivat loppua liian aikaisin.[/QUOTE]

Minä taas hengitin väärin. En edes tiennyt, että voi hengittää väärin, mutta kätilö neuvoi hengittämään toisin. En osannut valmistautua ensimmäisiin enkä osaa seuraavaankaan valmistautua mitenkään.

Mielestäni paras vinkki oli se, ettei tee mitään synnytys suunnitelmaa. Se ei varmastikkaan tule toteutumaan. Menet niillä mitä annetaan, kaikki etenee omalla painollaaan ja siihen on turha mennä sotkemaan :) Hengitysharjotuksista yms. ei ollut minun kohallani mitään apua, mutta toisille niistä on suurikin apu. Joten jos yhtään tuntuu, niin harjoittele niitä.

[QUOTE="vieras";26543986]tosiaan tilanteen mukaan, ehka ainoana sanoisin sen etta yrittaa muistaa hengittaa - niin typeralle kuin se kuulostaakin. Itse jannitin aina seuraavaa supistusta niin etta vedin itseni pinkeaksi ja unohdin hengittaa, onneksi mies aina huomautti. Rentoutuminen supistuksen aikana on vaikeaa, mutta tarkeaa, koska muuten voimat voivat loppua liian aikaisin.[/QUOTE]

Ite taas en olisi kestänyt supistuksia ilman että jäykistin koko kropan. Onneksi kukaan ei siihen puuttunut, olisi muuten tullut nenuille.

Anteeksi uteluni, mutta mua kiinnostaisi kuinka korkeat paineet sulla on? Mulla on nimittäin vähän sama tilanne, mutta käynnistyksestä ei ole vielä puhuttu. Onko sun vauva kasvanut hyvin?

Yhteistyössä