Vinkkejä yöimetyksen lopetukseen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "nukkumatti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"nukkumatti"

Vieras
Vauva on kohta 10kk ja haluaa tissiä yöllä tunnin-kahden tunnin välein. Haluaisin nyt lopettaa tuon yöimetyksen ja vinkkejä kaipailisin.

Vauva on todella temperamenttinen mutta tassuttelulla ajattelin koettaa selviytyä noista yöheräämisistä ja yöimetyksen lopettamisesta. Kysymys onkin että oletteko kuitenkin antaneet jossain vaiheessa imetyksen sijaan vaikka pullosta maitoa? Tai oletteko tarjonneet tuttia tissin sijaan?

Esikoinen ei aikoinaan tuttia syönyt ja tassuttelulla yöheräämiset loppuivat. Tää toinen onkin varmaan sitten eri maata...

minä annoin koko imetystouhun loppua lapsentahtisesti, mutta se meillä ainakin vähensi yösyömisiä, että tarjosin ennen nukkumaanmenoa kunnon aterian, en siis mitään puuroa. ja jos tankkaat toisen kunnolla ennen nukahtamista niin sen tassuttelun kokeilu saattaa olla parempi. ja jos sen voisi tehdä vaikka isi mieluummin kuin maidontuoksuinen äiti niin saattaisi onnistua vielä helpommin.

Ai niin joo. Annan puuron aina n. puolitoista tuntia ennen nukkumaan menoa mutta voisi vielä vaikka n. puoli tuntia ennen nukkumaan menoa antaa jotain syömistä. Voisi sitten ainakin ajatella ettei vauva nälkäänsä itke ja täydellä masulla on tietenkin mukavampi nukkua.

minulla esikko on aina ollut iltasyöppö, vauvana myös yösyöppö ja vielä koululaisenakin vetäisee iltaruoan ja siitä 1 1/2 iltapuuron, leipää ja pari banaania ja ison lasin maitoa tai sitten ei tahdo puuroa vaan santsiannoksen illallista ja sen jälkeen jälkkäriksi hedelmiä, yleensä pari banaania ja hyvin yönsä on nukkunut.

alussa kokeilin noita ns. normiannoksia mutta eipä meinannut uni vaan tulla, mutta kun päätin, että ympyrät ja annoskoot sikseen ja annan syödä semmoisen annoksen kun alas menee niiin johan nukahtaa ja nukkuu hyvin. ja jos joku miettii painoa niin hoikka on poika :)

Meillä loppui yösyönnit isompana ja vain viimeinen yösyönti lopetettiin äidintahtisesti, joten en tarjonnut yöllä maitoa, mutta vettä tarjosin. Varsinkin jos imetyksestä luopuminen itkettää yöllä, niin jano vaivaa varmasti. Sen voi tietysti kokeilla antaa mukista tms., ettei lapsi innostu, että saisi nukahtaa tuttipullo suussa.

Meillä juuri lopetettiin 9-kuiselta yöimetykset, ihan vain sillä periaatteella että klo 21-07 välillä ei maitoa tarjoilla, piste. Pari ekaa yötä isä hyssytti lapsen uneen, sitten aloin hoitaa yöheräilyt taas itse. Vauva syö tuhdin puuroannoksen illalla ja sen päälle tuputan vielä vastiketta niin paljon kuin menee, siitä sitten tunnin päästä iltaimetys ja pian sen jälkeen unille. Aiemmin nukahti rinnalle mutta nyt kun unikoulun myötä oppi nukahtamaan yöllä ilman rintaa niin samalla poistui sitten illankin tissi-uni-assosiaatio. Jos herää yöllä (ei enää useinkaan) niin otan hetkeksi syliin, lasken sitten takaisin sänkyyn, taputtelen ja hyräilen kehtolaulua. Hetken päästä siirryn kauemmas sängystä ja jatkan laulamista ja siitä sitten hivuttaudun pikku hiljaa huoneesta pois riippuen siitä kuinka pian vauva nukahtaa.

Ja tuttipulloa minä en enää tämän ikäiselle tarjoaisi. Itse pidin unikoulun aluksi varalla taikapulloa jossa vettä muttei vauva sitä huolinut eli ei ollut oikeasti jano.

Saman ikäswlle toteutin systeemiä nosto syliin ku itkee ja heti takas sänkyyn. Hän on syöny tuttia aina ja se kyllä rauhottaa.. Parhaimmillaan 2h sisällä 40 syliin nostoa :D sitte vaan sanottiin että nyt nukutaan. Ja lapsi oppi kyllä. Tarjottiin vettä jos oli kocun itkeny mutta ei juuri huolinu.

Yhteistyössä