vinkkejä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja väsynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

väsynyt

Vieras
Mulla on viime aikoina jäänyt yöunet tosi vähiin ja nyt kaipailisin vinkkejä...

Meillä on 2kk ikäinen vauva ja 3v esikoinen. Esikoinen menee nukkumaan klo 20 tienoilla mutta vauva nukahtaa yöunille vasta puolen yön maissa. Vauva herää ekan kerran viimestään kolmen maissa syömään. Viime yönä heräsi 2.45 ja nukahti uudelleen n. 3.15. No sitten 4.15 tepasteli esikoinen meidän makkariin. Hän tekee tätä joka aamuyö (4-5 välillä). Kun hänet vie takaisin ja pienen hetken (max 5min) silittelee niin nukahtaa uudelleen ja nukkuu vielä ja herää kuuden ja seitsemän välillä. Nyt on sitten vauva alkanut heräämään aina tähän kun esikoinen tulee. Vauva vaatii uudelleen nukahtamiseen tissin. Jos alan imettää niin esikoinen virkistyy niin ettei enää nukahda ja en imetä heti niin vauva itkee niin ettei esikoinen pysty nukkumaan.

Näin sitten tänään on esimerkiksi noustu esikoisen kanssa 4.15 (kun kävin nukkumaan puolilta öin ja siinä välissäkin valvoin reilu puoli tuntia vauvan kanssa). Tätä on toistunut jo monta yötä.. Yöunet maksimissaan 4,5 tuntia yössä. Päiväunia ei esikoinen nuku. Miehestä ei ole apua töiden takia.

Väsyttää..... Vinkkejä miten tää ratkeis.. vai oottelenko vaan että vauvan rytmit muuttuu ja päästään tästä ongelmasta (esim. jos sen sais illalla aiemmin nukkuu jossain vaiheessa)

Onks sun mies yötöissä vai miks se ei vois laittaa kolme veetä sillon yöllä takasin nukkumaan? Ja eikös tuon ikäinen ole muutenkin jo sen verran iso, että voi selittää hänelle, että menee itse takaisin nukkumaan, tottumiskysymys...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Onks sun mies yötöissä vai miks se ei vois laittaa kolme veetä sillon yöllä takasin nukkumaan? Ja eikös tuon ikäinen ole muutenkin jo sen verran iso, että voi selittää hänelle, että menee itse takaisin nukkumaan, tottumiskysymys...

On myöhään töissä (yhden aikaan tulee yleensä), joten aamullakin nukkuu pidempään. Ja mies nukkuu niin sikeesti ettei hän herää näihin lasten heräämisiin. Eli eka pitäisi mies saada hereille, että olisi jotain apua siitä.

Ja oon yrittänyt tuota et menis itse nukkumaan takaisin mutta ei onnistu... :(

Alkuperäinen kirjoittaja nora:
3v myöhemmin nukkumaan?

Tätäkin on kokeiltu mut ei vaikuta niin et nukkuis pidempään, vaan niin et on seuraavana päivänä tosi kiukkuinen ja väsynyt kun yöunet jäänyt tosi vähiin. Esikoinen on ollut aina tosi huono nukkumaan..

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
3v myöhemmin nukkumaan?

Tätäkin on kokeiltu mut ei vaikuta niin et nukkuis pidempään, vaan niin et on seuraavana päivänä tosi kiukkuinen ja väsynyt kun yöunet jäänyt tosi vähiin. Esikoinen on ollut aina tosi huono nukkumaan..

ootteko useempana päivänä kokeilleet,vaatii tottumista uuteen rytmiin.

3v myöhemmin nukkumaan?

Kyllä me ennen vauvan syntymää yritettiin mutta ei saatu rytmiä muutettua. Nyt en jaksa siihen ryhtyä. En jaksa koko päivää kiukuttelevaa uhmista ja päivisin vain sylissä viihtyvää vauvaa. ja luulen et parempi nyt oiskin et vauva kävis aiemmin nukkuu niin jäis itsellekin aikaa vähän iltaisin. Mut ei tuon vauvan rytmiä vielä oikeen saa muutettua.. ehkä vaan sit ootellaan et vauva kasvaa ja tulee kunnon rytmit.

Alkuperäinen kirjoittaja mii:
Alkuperäinen kirjoittaja ria:
kummallista ettei 3v nuku päikkäreitä jos 20-04(8h)vain nukkuu.Tuon ikäisen unentarve on suurempi.

Joo,10-12h

Joo tiedän..mutta minkäs teet kun ei vain nuku.. tuo jo vastasyntyneenäkin saattoi valvoa 6 tuntia putkeen. Ollut aina tosi huono nukkumaan. Maksimissaan tuon 10 tuntia vuorokaudessa nykyään nukkuu.

3v myöhemmin nukkumaan?

Kyllä me ennen vauvan syntymää yritettiin mutta ei saatu rytmiä muutettua. Nyt en jaksa siihen ryhtyä. En jaksa koko päivää kiukuttelevaa uhmista ja päivisin vain sylissä viihtyvää vauvaa. ja luulen et parempi nyt oiskin et vauva kävis aiemmin nukkuu niin jäis itsellekin aikaa vähän iltaisin. Mut ei tuon vauvan rytmiä vielä oikeen saa muutettua.. ehkä vaan sit ootellaan et vauva kasvaa ja tulee kunnon rytmit.

Minkä ikäinen vauva on?

3v myöhemmin nukkumaan?

Minkä ikäinen vauva on?

ai joo nyt huomasin 2kk...joo,vaikee tuon ikäisen rytmiä muuttaa

Keväällä esikoinen vielä nukkui päiväunet (oli päiväkodissa). Mut oli nukahtanu sielläkin aina viimesimpänä ja kerenny sit nukku maksimissaan tunnin. Mut nää päiväunet sitten vaikutti niin et illalla sai taistella nukkumaan menon kanssa aina ja joskus meni jopa puolille öin että nukahti. Ja silti heräsi kuuden tienoilla. Eli yöunet jäi tosi vähiin. Nyt kun ei nuku päiväunia niin nukkuu vähän paremmin öisin.

Alkuperäinen kirjoittaja wenla:
jos kovin raskaaksi käy hae esikoiselle puolipäivähoitopaikkaa.

Esikoiselta irtisanottiin päivähoitopaikka kun jäin äitiyslomalle. Eka meinattiinkin että oltais pidetty puolipäiväisenä mut oli sit viime kevät jotenkin hankalaa päiväkodissa. ei oikeen tykännyt olla niin sit päätettiin et jää kokonaan kotiin. ja nythän jos hakis paikkaa niin se 4kk pitäis ootella... ja sithän tilanne voi olla jo toinen..

Kai se on soitettava äidille että jos he jaksaisivat esikoisen ottaa vaikka yhdeksi yöksi niin saisin itse nukuttua vähän univelkoja pois. Mies on viikonlopunkin töissä :(

Kai se on soitettava äidille että jos he jaksaisivat esikoisen ottaa vaikka yhdeksi yöksi niin saisin itse nukuttua vähän univelkoja pois. Mies on viikonlopunkin töissä :(

kai miehelläs joskus vapaapäiviä on?

ovet säppiin ja laita esikoiselle filmi pyörimään ja vaikka jotain naposteltavaa siksi aikaa, kun nukut vauvan kanssa. Siis jos kykenee keskittymään filmiin jonkun aikaa.
Hyvä olisi, jos voisit edes ihan pikku-unet ottaa, koska ne ovat virkistävimmät.

Alkuperäinen kirjoittaja wenla:

kai miehelläs joskus vapaapäiviä on?

aika vähän nyt on kun on kesälomia muilla. seuraava vapaapäivä on ensi viikon torstaina. ja vaan yksittäisiä vapaapäiviä. Ja vaikee hänenkään unirytmiään on muuttaa yhden vapaapäivän takia.

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
ovet säppiin ja laita esikoiselle filmi pyörimään ja vaikka jotain naposteltavaa siksi aikaa, kun nukut vauvan kanssa. Siis jos kykenee keskittymään filmiin jonkun aikaa.
Hyvä olisi, jos voisit edes ihan pikku-unet ottaa, koska ne ovat virkistävimmät.

Heh, tätä kokeiltiin yks päivä. Kerkesin nukkua noin minuutin kun esikoinen herätti ja oli pissahätä. kohta torkahdin uudelleen ja heräsin siihen kun esikoinen nipisteli vauvaa... Joo, ei malta keskittyä.. Ei katso telkkaria juurikaan.

3 v:lle jokin oma nukkumapaikka sinne teidän makkariin, vaikka patjanpala lattialle, mihin saa tulla nukkumaan, kun tulee ikävä yöllä. Ei tarvitse kuskailla omaan sänkyyn, eikä häiritse muita.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
3 v:lle jokin oma nukkumapaikka sinne teidän makkariin, vaikka patjanpala lattialle, mihin saa tulla nukkumaan, kun tulee ikävä yöllä. Ei tarvitse kuskailla omaan sänkyyn, eikä häiritse muita.

Oon yrittäny et tulis sit meidän viereen jatkaa unia mutta vauvan imetyksen äänet häiritsee kuulema hirveesti... "En pysty nukkuu kun vauva pitää meteliä..." Ja se "meteli" on vaan pientä tuhinaa. Ja jos meen muualle imettää niin ei malta jäädä sinne meidän makkariin isin viereen vaan seuraa meitä perässä..

Hirmu hankala tilanne on... pitää vaan toivoo et tulis äkkiä jotain muutosta jotenkin ennen kuin väsähdän.

Alkuperäinen kirjoittaja maranooka:
Ei ehkä viisain neuvo, mutta me ratkaistiin aikanaan vastaava tilanne niin että mies nukkui esikoisen kanssa lastenhuoneessa. Itse "nukuin" paljon heräilevän vauvan kanssa..

Tää muuten toimii... mies on joitakin öitä nukkunut esikoisen huoneessa patjalla niin esikoinen ei näinä öinä nouse sängystään, vaan nukkuu aamuun asti omassa sängyssään. Mutta... ei mies siellä jatkuvasti suostu nukkuu. Eipä se muutenkaan tajua miten rankkaa nää valvomiset mulle on, kun ei sen ite oo koskaan tarvinnut lasten takia öisin heräillä.

Alkuperäinen kirjoittaja maranooka:
Ei ehkä viisain neuvo, mutta me ratkaistiin aikanaan vastaava tilanne niin että mies nukkui esikoisen kanssa lastenhuoneessa. Itse "nukuin" paljon heräilevän vauvan kanssa..

Tää muuten toimii... mies on joitakin öitä nukkunut esikoisen huoneessa patjalla niin esikoinen ei näinä öinä nouse sängystään, vaan nukkuu aamuun asti omassa sängyssään. Mutta... ei mies siellä jatkuvasti suostu nukkuu. Eipä se muutenkaan tajua miten rankkaa nää valvomiset mulle on, kun ei sen ite oo koskaan tarvinnut lasten takia öisin heräillä.

no etkö sä voi pyytää miestä nukkumaan siellä jatkuvasti? ja selittää, että sä oot tosi väsy?
:o

Yhteistyössä