vinkkejä miten lopettaa imetys kun vauva 8kk ei huoli pulloa??

  • Viestiketjun aloittaja Emppuli!
  • Ensimmäinen viesti
Emppuli!
Mun vauva tulee viikon päästä 9 kk, ja alkaisin lopettelemaan imetystä. Yöt meillä ihan mahdottomia, ja muutenkin tulee hammasta...

Paras tapa kuulemma pikkuhiljaa yksi imetyskerta kerrallaan lopettaa? Meillä yöt ihan mahdottomia, välillä ollaan melkein tunnin välein tississä, roikutaan ja kuikuillaan pinniksestä...Ei rauhoitu kuin rinnalle... Päivällä imetyskertoja noin viisi. Miten olette lopettaneet jos vauva ei huoli pulloa? Olisi niin helppoa kun pystyisi vain korvaamaan yhden imetyksen pullolla. Nokkamukia on vähäsen harjoiteltu, mutta suurin osa menee rinnuksille ja lattialle... Kannattaako ylipäätään enää tarjota pulloa vai vain nokkamukia?

Ensimmäiseksi ajattelin jättää yöimetyksen pois. Viime yönä mies tassutteli ensimmäiset 6 tuntia. Me ei vain oikein tiedetä, että kauanko tämän ikäinen jaksaa olla syömättä ja juomatta. Meillä iltapuuro on klo 20 ja 20.30 vielä rintaa, 21 nukahtaa. Jos klo 04 antaa seuraavan kerran rintaa, niin onko liian pitkä väli? Viime yönä imetin 03.30 ja tuntui olevan nälkäinen, nukkui sen jälkeen 3 tuntia putkeen (meillä paljon!) kun oli koko yön heräillyt tiuhaan sitä ennen...(mies ei ollut nukkunut lainkaan...) Oli siis ollut 6,5 tuntia ilman ruokaa/maitoa.

Kertokaa kokemuksianne, kun tämä tuntuu niin vaikealta, ensimmäinen kyseessä...
 
Meillä sama juttu
Meillä vähän sama vaihe meneillään, vauva nyt 10 kk. Missään nimessä en enää opettaisi vauvaa pullolle. Olen kuullut useammankin tarinan siitä, miten yötisuttelut on vaihdettu yöpulloon, ja siitäkös se riesa sitten on tullutkin. Kuulemma tosi vaikeaa vierottaa vauva siitä pullosta.

Juttelin lastenlääkärin kanssa aiheesta, ja hän sanoi, että jos tämän ikäinen vauva syö iltapuuron + maidon noin klo 20 aikoihin ja herää siinä klo 04 aikoihin, voi kyse olla jo nälästä ja silloin pitäisi ruokaa antaa. Eli sen mukaan vähintään noin 8 tuntia voisi vauvan olettaa pärjäävän ilman ruokaa. Kyllähän jotkut tämän ikäiset nukkuvat jo 12 tuntiakin putkeen syömättä, mutta yksilöllistähän se tietysti on. Myös päivällä syödyn ruoan määrä vaikuttaa yöuniin. Kuinka monta kertaa vauva päivällä syö? Viisi kertaa on ymmärtääkseni optimi, ja siihen sisältyy siis kiinteät ruoat ja imetykset. Eli jos vauva syö kiinteää ruokaa viidesti päivässä ja imetät viidesti päivässä, mutta ne eivät tapahdu saman ruokailukerran yhteydessä, lasketaan ne 10 ruokailukerraksi. Jos vauva syö päivällä jatkuvasti, haluaa hän toimia samoin myös yöllä. Vähän sekavasti sanottu, mutta toivottavasti ymmärrät, mitä tarkoitan.
 
näkemyksiä
Minkä verran lapsi syö kiinteitä? Jos syö kiinteitä, saattaisi hän hyvin nälän puolesta pärjätä yöt jo ihan vallan ilman ruokaa. Yleensä sanotaan, että tuon ikäinen kyllä pärjää ilman maitoa, mutta jos kiinteiden syöminen on tosi vähäistä, saattaa nälkäkin tietysti vaivata. En lähtisi ainakaan öisin enää pulloa tarjoamaan, vaan ilman muuta samalla opetellaan siihen, ettei öisin enää syödä. Onko tutti käytössä? Se on meillä ollut kätevä apuväline. Meillä yösyötöt ja heräilyt ylipäätään vähenivät selvästi sen jälkeen, kun lapsi opetettiin nukahtamaan omaan sänkyyn (eikä enää syliin ja maidolle).

Jos ei pulloa huoli, yrittäisin ehkä ennemmin siirtyä nokkamukiin, koska turhahan sitä pulloa on enää tuossa iässä opetella.
 
ha haa
oliskohan tossa syy meidän melkeen vuosikkaan yötisuttelulle, että syö tosiaan sen 5 kertaa päivässä ihan hyvin, mutta olenkohan itse jämähtänyt vanhaan kun aikasemmin ei suostunut ottamaan maitoa heti ruuan perään vaan vasta myöhemmin... ja niin toimin edelleen. Pulloa ei tosiaan huoli eikä nokkiksestakaan maitoa, vettä menee jonkunverran. Kuulostaa loogiselta että on tosiaan tottunut lyhyisiin väleihin ruokailussa ja menettelee samoin yöllä... vaikka meillä ei kyllä syödä kun sen kaks kertaa maksimissa mutta sekin vois kohta loppua!!!

Mulle tuli neuvolasta ohje lisätä maitoa kaikenlaisiin ruokiin mitä vaan keksin ja lisäksi ottaa kalkkitabletit apuun jos tuntuu että ei muuten saa tarpeeksi. Vesijano kuulema tulee terveelle vauvalle parissa päivässä luontaisesti. Ensviikolla meinaan ottaa itseäni niskasta ja alottaa määrätietosen vierottamisen, huh huh! Suunnitelmana jättää yksi imetys muutamien päivien välein, saa nähdä kuinka onnistuu.

Tsemppiä tämän tavallaan positiivisen mutta niin hankalan asian kanssa :)
 
ei yösyöttöjä
Ei yösyöttöjä kannata enää jatkaa, 9 kk iässä pärjää kyllä ilmankin. Ja mä sanoisin, että älä edes aloita sitä tuttipulloa, vaan ota suoraan nokkamuki. Niitäkin löytyy erilaisia (myös venttiilin kanssa, joista täytyy siis imeä, eikä mene rinnuksille), ja kannattaa testata, mikä omalle vauvalle sopii.

Meillä imetys loppui jo 2 kk iässä, joten sen lopettamiseen en osaa antaa vinkkejä. Tuo maidon yötankkaus (1-2 tunnin välein koko yön ajan) lopetettiin tassu-unikoulun avulla 7 kk iässä, ja se toimi tosi hyvin. Siitä lähtien lapsi nukkui yössä 10 tuntia ja siis 11 tuntia pärjäsi hyvin syömättä. Kun lapsi täytti 9 kk meillä lopetettiin unimaidot, eli siihen asti oli nukutettu pullomaidon avulla sekä illalla että päivällä, mutta lopetettiin tuolloin, ja luovuttiin samalla pullosta. Hetken kesti, että kaikki tarvittava maito alkoi mennä nokkamukista, ja se aika lisäiltiin maitojauhetta ruokiin, että olisi saanut tarvittavan määrän. Olisiko kestänyt viikon verran tuo totutteluvaihe. Sitä ennen lapsi oli ottanut nokkamukista vain hörppyjä.

Meillä lapsella ei siis ole ollut tuttia, ja tuttipulloakaan ei ekan 9 kk jälkeen tarvittu. Voin sanoa, että nyt 1-vuotiaan äitinä tuntuu aika helpolta, kun toiset pähkäilevät tutista ja tuttipullosta vieroittamista... Meillä se kävi ihan iisisti. Joten tsemmpiä teille urakkaan!
 
Meillä sama juttu
oliskohan tossa syy meidän melkeen vuosikkaan yötisuttelulle, että syö tosiaan sen 5 kertaa päivässä ihan hyvin, mutta olenkohan itse jämähtänyt vanhaan kun aikasemmin ei suostunut ottamaan maitoa heti ruuan perään vaan vasta myöhemmin... ja niin toimin edelleen. Pulloa ei tosiaan huoli eikä nokkiksestakaan maitoa, vettä menee jonkunverran. Kuulostaa loogiselta että on tosiaan tottunut lyhyisiin väleihin ruokailussa ja menettelee samoin yöllä... vaikka meillä ei kyllä syödä kun sen kaks kertaa maksimissa mutta sekin vois kohta loppua!!!

Mulle tuli neuvolasta ohje lisätä maitoa kaikenlaisiin ruokiin mitä vaan keksin ja lisäksi ottaa kalkkitabletit apuun jos tuntuu että ei muuten saa tarpeeksi. Vesijano kuulema tulee terveelle vauvalle parissa päivässä luontaisesti. Ensviikolla meinaan ottaa itseäni niskasta ja alottaa määrätietosen vierottamisen, huh huh! Suunnitelmana jättää yksi imetys muutamien päivien välein, saa nähdä kuinka onnistuu.

Tsemppiä tämän tavallaan positiivisen mutta niin hankalan asian kanssa :)
Mä kamppailin saman asian kanssa, eli vauva ei oikein tahtonut samalla ruokailukerralla syödä sekä kiinteitä että maitoa. Tuo lastenlääkäri, jonka kanssa asioista puhuin, kehoitti vaan sitkeästi tarjoamaan rintaa aina ruokailun jälkeen, mutta ei ruokailujen välissä. Alkuun vauva ei suostunut imemään oikeastaan yhtään ruoan jälkeen, mutta jatkoin kuitenkin tissin tarjoamista ruokailun jälkeen, ja parissa päivässä tilanne muuttui, eli vauva oppi, että maito juodaan ruoan päälle. Kun pääsimme näin siihen viiteen ruoka+imetys-kertaan päivässä, on se osaltaan auttanut vähentämään yötisutteluja.
 
Viimeksi muokattu:
ap
Pitääpä tosiaan unohtaa se tavallinen pullo ja jatkaa nokkamukitreenejä. Meillä tosiaan ei ole tuttikaan kelvannut, tissi vaan... Nyt mäkin tajusin, että meillä niitä "ruokailuja" on tosiaan enemmän kuin se viisi, kun viisi kiinteää ateriaa ja imetykset (n. viisi kpl) tapahtuu eri aikoina. Lapsella on vielä kolmet päikkärit niin olen imettänyt ennen nukahtamista, nukahtaa siis rinnalle ja loput kaksi imetystä sitten muilloin. Pitäisi siis varmaan antaa maidot ruokailun yhteydessä, mutta joskus kun koitin, niin ei ainakaan syönnin jälkeen kelvannut. Mutta jospa sitkeästi kokeilen... Kun vain saisi pojan rauhoittumaan siihen rinnalle.:) Unista/väsynyttä on helpompi imettää, kuin täynnä energiaa olevaa konttauksesta innostunutta ;)

Mitenkähän nukahtaminen päikkäreille onnistuu, nyt on ollut niin helppo kun on nukahtanut rinnalle ja sitten vain nostanut omaan sänkyyn... Mutta eiköhän se nukahda kun on tarpeeksi väsynyt, muutenkin olisi ajankohtaista pian siirtyä kaksiin päikkäreihin.

Ihan kohtalaisesti syö kiinteitä, aamupuuro ja lounas huonommin (saattaa tietysti yön aikana tankattu tissimaitokin syynä! ;)) mutta iltaa kohden syö paremmin..Iltapäivän ja alkuillan ateriat menee parhaiten, jopa kokonaista pilttipurkkia kerralla (sitä pienempää), iltapuuro vaihtelevasti, mutta yleensä noin desin verran. Yhteensä kiinteitä menee päivän aikana ehkä kolmen pienemmän pilttipurkin verran keskimäärin, joskus enemmän joskus vähemmän. Olen tehnyt puurot aina korvikkeeseen, ja muutenkin lorautan maitoa kiinteiden joukkoon yleensä.
 
ei yösyöttöjä
Pitääpä tosiaan unohtaa se tavallinen pullo ja jatkaa nokkamukitreenejä. Meillä tosiaan ei ole tuttikaan kelvannut, tissi vaan... Nyt mäkin tajusin, että meillä niitä "ruokailuja" on tosiaan enemmän kuin se viisi, kun viisi kiinteää ateriaa ja imetykset (n. viisi kpl) tapahtuu eri aikoina. Lapsella on vielä kolmet päikkärit niin olen imettänyt ennen nukahtamista, nukahtaa siis rinnalle ja loput kaksi imetystä sitten muilloin. Pitäisi siis varmaan antaa maidot ruokailun yhteydessä, mutta joskus kun koitin, niin ei ainakaan syönnin jälkeen kelvannut. Mutta jospa sitkeästi kokeilen... Kun vain saisi pojan rauhoittumaan siihen rinnalle.:) Unista/väsynyttä on helpompi imettää, kuin täynnä energiaa olevaa konttauksesta innostunutta ;)

Mitenkähän nukahtaminen päikkäreille onnistuu, nyt on ollut niin helppo kun on nukahtanut rinnalle ja sitten vain nostanut omaan sänkyyn... Mutta eiköhän se nukahda kun on tarpeeksi väsynyt, muutenkin olisi ajankohtaista pian siirtyä kaksiin päikkäreihin.

Ihan kohtalaisesti syö kiinteitä, aamupuuro ja lounas huonommin (saattaa tietysti yön aikana tankattu tissimaitokin syynä! ;)) mutta iltaa kohden syö paremmin..Iltapäivän ja alkuillan ateriat menee parhaiten, jopa kokonaista pilttipurkkia kerralla (sitä pienempää), iltapuuro vaihtelevasti, mutta yleensä noin desin verran. Yhteensä kiinteitä menee päivän aikana ehkä kolmen pienemmän pilttipurkin verran keskimäärin, joskus enemmän joskus vähemmän. Olen tehnyt puurot aina korvikkeeseen, ja muutenkin lorautan maitoa kiinteiden joukkoon yleensä.
Noin mäkin alkaisin tehdä. Pikkuhiljaa maidot siihen ruuan päälle (miksei päivisin voisi imettää kun se kerran sujuu), kyllä siihen oppii, ja jatkakaa mukitreenejä. Noista yösyötöistä vielä sen verran, että meillä syötiin vähemmän kiinteitä kun yösyötöt jäi pois... Tyttö oli aina tosi huono syömään. Mutta ne määrät sitten kasvoi, kun yöllä ei enää saanut maitoa.

Oletteko muut saaneet vauvan ns. ymmärtämään, että maitoa ei saa esim. ennen klo kuutta aamulla, mutta kuudelta voi saada tissiä? Mun ei tarvinnut edes kokeilla, kun vauva ei sitten enää maitoa pyytänyt, kun otliin tassuteltu jonnekin aamuyöhön asti. Oon vaan miettinyt, että mahtaako sitä ymmärtää, että ensin ei saa yöllä tissiä mutta sitten myöhemmin saakin... Että oppiiko siinä vain pyytämään entistä enemmän (ts. itkemään kovemmin), jos nyt kumminkin sais kun kerran viime yönäkin sain. Meillä on käynyt niinkin, että nyt isompana sairastaessaan kun on annettu yöllä vettä mukista, on herännyt sitä pyytämään uudestaan ja uudestaan, ja unikoulu on tarvinnut toteuttaa pienimuotoisena uudestaan... Niin pohdin, että kannattaako antaa tissiä aamuyöstäkään lainkaan?
 
Viimeksi muokattu:
ap
Alkuperäinen kirjoittaja ei yösyöttöjä;10670939:
Oon vaan miettinyt, että mahtaako sitä ymmärtää, että ensin ei saa yöllä tissiä mutta sitten myöhemmin saakin... Että oppiiko siinä vain pyytämään entistä enemmän (ts. itkemään kovemmin), jos nyt kumminkin sais kun kerran viime yönäkin sain. Meillä on käynyt niinkin, että nyt isompana sairastaessaan kun on annettu yöllä vettä mukista, on herännyt sitä pyytämään uudestaan ja uudestaan, ja unikoulu on tarvinnut toteuttaa pienimuotoisena uudestaan... Niin pohdin, että kannattaako antaa tissiä aamuyöstäkään lainkaan?

Samaa minäkin oon miettiny, että eihän se vauva voi oikeastaan mitenkään ymmärtää, että jaahas, kello on nyt 04, NYT sitä maitoa saa...Että meneekö vauva vaan ihan sekaisin ja onko se vaan kiusaamista, jos siihen 04 asti "itkettää" vauvaa tassuttaa ja kanniskelee uneen ja sitten yhtäkkiä 04 saakin tissiä, että jos antaisi heti alusta asti sen aamuyön maidon jotenkin muuten...
 
ei yösyöttöjä
Samaa minäkin oon miettiny, että eihän se vauva voi oikeastaan mitenkään ymmärtää, että jaahas, kello on nyt 04, NYT sitä maitoa saa...Että meneekö vauva vaan ihan sekaisin ja onko se vaan kiusaamista, jos siihen 04 asti "itkettää" vauvaa tassuttaa ja kanniskelee uneen ja sitten yhtäkkiä 04 saakin tissiä, että jos antaisi heti alusta asti sen aamuyön maidon jotenkin muuten...
Ei kun mä tarkoitin, että en itse antaisi maitoa yöllä lainkaan. :D Mutta siis lapsesta tietty riippuu, vaikea sanoa...
 
Viimeksi muokattu:
Hepokatti
Samaa mieltä, kyllä tuon ikäinen yleensä pärjää jo kaksilla päiväunilla. Itse olen unikouluttanut lapseni sairaalasta saatujen ohjeiden mukaan, ja silloin kyllä sai antaa aamuyöstä tissiä, vaikka sitä ei alkuyöstä annetukaan. Sen takia onkin hyvä, että isä (eikä maidontuoksuinen äiti) rauhoittelee yöllä itkevää lasta. Usein käy niin, että lapsi itse jättää sitten aika pian sen aamuyönkin tissin pois, kun oppii, että öisin nukutaan eikä syödä. Muistaisin, että sairaalan ohjeissakin kehoitettiin välttämään vesi- tai maitopullon antamista, sillä se on vain yhden ehdollistuman siirtämistä toiseen. Ja kuten joku kirjoittikin, siitä yöpullosta on tosiaan huomattavasti vaikeampi vierottaa kuin rinnasta.
 
maitoäiti
Täällä myös 10-kuisen äiti, ja ongelmana se, ettei kelpaa tuttipullo, nokkamuki eikä tavallinen muki.. imetän aina ruuan jälkeen, ja aikaisemmin olen tarjonnut ruualla tuttipullosta tai nokkiksesta vettä, jota hörppää tosi harvoin pari kertaa. Nyt olen antanut korviketta, sitä ei suostu ottamaan ollenkaan. Imetystä suunnittelen lopettavani vuoden tienoilla, ja asiaa varmaan helpottaisi että vauva osaisi jo juoda tavallista maitoa edes jostain astiasta. Myös lypsymaitoa olen koittanut, mutta vauva haluaisi ottaa juomansa vain tisseistä :D

Pitääkö sitten vain jättää yksi imetyskerta kerrallaan pois ja odottaa että alkaa juoma mukista menemään? Pelkään ettän menee kyllä ihan huutamiseksi, kun nytkin vauva odottaa että pääsee ruuan jälkeen tissille, ja monesti on syöminenkin vähän tuputtamista kun huutelee jo tissiä kesken ruuan...
 
Alessia ejk
Omasta kokemuksesta sanoisin otsikon kysymykseen, että kyllä vauva huolii pullon sitten kun tissiä ei enää tarjota. Näin ainakin meillä, enkä usko kenenkään muunkaan vauvan kuolleen nälkään koska sitkeästi kieltäytyisi pullosta siinä vaiheessa kun äiti päättää lopettaa imetyksen.

Se saattaa vaatia nopeaa lopettamista, jos yksittäisen imetyskerran korvaaminen pullolla ei tahdo onnistua. Siirry kokonaan pulloruokintaan ja anna rintaa vasta sitten kun ne ovat niin täynnä, että on pakko. Tällä tavalla maito loppuu nopeasti.

Yösyötöt kokonaan pois. Puuroa naamaan riittävästi illalla, niin tuon ikäinen pärjää oikein hyvin. Useimmat herätyksethän ei johdu yöllä nälästä, vaan lapsi muuten vaan haluaa nukahtaa tissi suussa.
 
Äitinä6kk
Mietin myös imetyksen vähentämistä/lopettamista nyt kun vauva on saamassa ensimmäiset hampaat. Hän syö melko vähän kerrallaan yleensä ja on muutenkin vähäruokainen, mutta liikkuu paljon ja tällä hetkellä syö myös öisin. Vähensin imetystä iltapäivällä oman harrastuksen vuoksi, sillä käyn kerran pari viikossa jumppaamassa ja vauva sai isälle hirveät raivarit kun "meijerit" oli poissa. Kaksi viikkoa kesti, että vauva tottui syömään muuta ruokaa n. 3 tunnin aikana eikä enää huuda kun olen harrastuksissa. Yritän kokeilla samaa taktiikka päivällä. Iltaimetys on hänelle tärkein tällä hetkellä, joten sen pois jättäminen tulee varmasti olemaan haastavaa.
 

Yhteistyössä