Hae Anna.fi-sivustolta

Vinkkejä rautojen käyttäjälle?

Viestiketju osiossa 'Klinikalla' , käynnistäjänä newbie, 29.08.2005.

1. newbie Vierailija

Ok, nyt on raudat olleet suussa pari päivää ja totuttelu on kovaa. Huulet kuivuu yllättävän paljon ja painuu kiinnikkeiden reunaan. Mehiläisvahaa on hammaslääkäriltä saatu ja se auttaa onneksi painumiin mutta ei tietysti kuivuuteen.

Mietin vain että mitä vinkkejä te jotka olette jo tämän kokeneet, antaisitte aloittelijalle?

Liittyen esimerkiksi kuminauhojen värjäätymiseen, mitkä ruoka-aineet ovat vaarallisimpia? Itselläni kiinnikkeet ovat edessä hampaanväriset ja kuminauhat ovat läpikuultavat.

Kuinka kauan meni siihen että hampaiden puremisarkuus hävisi?

Aiheuttivatko ne kiristysmötikät poskiin jälkiä? Itselläni tuntuu jo nyt olevan niissä kohdissa sellaiset kertymät, missä iho on paksuuntunut.

Mitenkäs sellaiset ainekset joita ei kannata syödä, toffeen tiedän ja jotkin kovat kuten porkkanat, onko muuta erityistä mitä ei ehkä tulisi ajatelleeksi?

Itselläni eniten hankaloittaa nuo poskihampaiden väliin tungetut levyt, tuntuu että niitä pitää olla koko ajan puremassa yhteen (aivan kuin valuisivat pois tms) ja joka kerta kun puree yhteen tuntee levyt siellä välissä. Tottuuko niihin, voivatko ne olla irrallaan vai onko ne liimattu paikoilleen?

Entä muuta mieleen tulevaa.

2. raudoitettu Vierailija

Kyllä rautoihin tottuu yllättävän nopeasti. Viikon päästä alat varmasti olla niiden kanssa jo ihan sinut kun huomaat, etteivät ne mihinkään tipahda. Myös hankaumien ärsytys vähenee.

Hampaat ovat kipeät yleensä muutaman päivän aina sen jälkeen kun rautoja tarkastusten yhteydessä kiristettiin. Taisin ottaa siihen jomotukseen ihan tavallisia särkylääkkeitä toisinaan. Ja teki mieli syödä mahdollisimma pehmeää.

Alussa voi tuntua, että oikein mitään ei tee mieli syödä kun tuntuu, että ruokaa jää rautoihin kiinni, mutta siihen tunteeseen tottuu pian. Purskuttelu ruuan jälkeen on tietysti hyväksi ja suosittelen hankkimaan Fludenteja. Itse en ainakaan purkkaa rautojen kanssa syönyt, mutta Fludentit olivat hyviä otettavaksi ruokailun jälkeen.

Oman oikomishoidon aloittamisesta on aikaa nyt jo kymmenen vuotta. Olen kyllä tyytyväinen, että se tehtiin, vaikka välillä ärsyttikin suunnattomasti. Alaetuhampaissa on kyllä yhä sisäpuolella pieni lanka. Jospa sen jo ensi kesänä saisi pois. :)

3. Katinka Vierailija

Alkuperäiselle: raparperikiisseli on pahasta, samoin semmoinen spagetinpätkistä tehty keitto - kiva kun raparperia tai spagettia roikkuu raudoissa :( Ei vaiskaan. Itselläni alkuaikoina oli kauhea kontrolli syömisen kanssa, mutta yllättävän äkkiä aloin syödä, mitä vain. Sen opettelin, että julkisilla paikoilla en riskiruokia syödessä paljon raudat vilkkuen nauranut, ja aina syönnin jälkeen, aina!, otin peilin ja hammastikut esiin ja käyttöön - jos en vessaan tai muuten piiloon päässyt, niin sitten siinä, missä olin, putsasin hammasvälit muista välittämättä.
    Raudoitetulle: alahampaiden retentiorauta taitaa kyllä olla sinulla loppuikäsi... Ei sitä oteta pois, jos siitä ei ole haittaa tai se ei jotenkin vahingoitu.

4. MINÄ Vierailija

Mulla oli hampaat tosi kipeät aina kiristämisen jälkeen ja päässä tunne, että vanne kiristää päätä. Jouduin ruoankin hienontamaan sauvasekoittimella ja nielaisemaan. En voinut pureksia. Pahimpaan särkyyn otin särkylääkettä. Tämä kiristävä tunne ja säryt ovat tietenkin tapauskohtaisia, riippuu kuinka paha purenta on ja kuinka paljon rautoja kiristetään. Myös hoidon alussa suu ja hampaat ovat tottumattomat tilanteeseen, ajan myötä rauhoittuu. Varmaan jokaisen kipukynnyskin vaikuttaa asiaan. En muista minkään ruoka-aineen värjänneen rautoja, toffeeta ja lakua en voinut syödä, tarttui ikävästi rautoihin kuin myös kanahampurilainen. Hammastikkuja oli aina laukussa. Kyllä sen ajan kanssa huomaa, mitä jättää syömättä ihmisten ilmoilla ja mitä syö kotioloissa. Kaaren (rautalangan) pää aiheutti pistoja poskeen varsinkin jos se oli jäänyt vähänkään liian pitkäksi. Joskus raudat oikein repivät poskeni rikki. Auttoi kun laittoi vaha mötikät.
    Henkilölle, joka kirjoitti kaarestaan alahampaissa sanoisin, että oletko varma, että ne otetaan pois? Mulla ne on lopun ikää... Onnea oikomishoidolle!

5. newbie Vierailija

Joo nyt alkaa ehkä pahin olla ohi. Tosin vieläkään ei ihan normaalisti pysty puremaan. Olen alkanut epäilemään, että jotain on vialla toisella puolella kun purressa tuntuu että poskihampaat osuu yhteen ihan väärin ja pureminen sattuu.
    Täytyy sanoa siitä seuraavalla käynnillä. En vielä viitsi mennä valittamaan jos vaikka häviääkin jonkin ajan päästä.

Kyllä tämä tästä!
    Mutta lisää kokemuksia otetaan vastaan.

6. Minä Vierailija

Aluks kun sain raudat (mulla on alhaalla edessä) niin tuli rakkoja huuliin ja poskiin. Totuin kolmen päivän jälkeen niihin! Jos tarttuu ruokaa, niin hammastikulla saa tosi kätevästi ruoat pois. Jos sattuu huuliin esim, niin kannattaa laittaa vahaa siihen paikkaan mikä pistää tai hiertää. Vahaa kannattaa pyöritellä sormissa niin siitä tulee lämpimänpää ja se pysyy paremmin suussa. Oon pitäny nyt n. 3 viikkoa varmaankin rautoja. Ei niitä edes huomaa!! (; Hammaslääkäri ei suosittele sitkeitä tai tahmeita karkkeja. Oon syönyt kyllä karkkia vaikka mulla on raudat. Mulla tarttuu rautoihin eniten leipä. Karkki ei juurikaan tartu. Hampaat kannattaa pestä paremmin kuin ennen. Joillakin kestää tottua rautoihin, mutta mulla meni sellaset vaivaset 3 päivää :D Vaikka hampaat on tosi kipeet välillä, niin mikä on palkinto? Terve, kaunis hymy läpi elämän!

7. Vinohammas Vierailija

Minullakin oli tuo lanka etuhampaiden takana ja puoli vuotta oikomishoidon jälkeen erään tarkastuksen yhteydessä hoitaja tai lääkäri huomasi, että "lanka oli unohtunut" ja nappasi sen pois. Itsekin olin iloinen, että pääsin langasta eroon.

Kohta tämän jälkeen etuhampaat olivat alkuperäisessä tilanteessa. Niiden osalta neljän vuoden tuskainen oikomishoito meni täysin metsään! :(

8. enkestä_ 00 Vierailija

Sain tänään kitalakiraudat:( nää on ollu mulla jo yli 10 tuntii:unsure:Siis en pysty syömään kunnolla:confused: kieli on ihan verillä ja raudat hankaa......
    Kuolen pian :(
    KUINKA KAUAN NÄIHIN KESTÄÄ OIKEEN TOTTUU?!
    en pysty ees syömäään karkkii vaik on perjantai :(
    Ruuat jää rautoihin kii ja kieli sattuu pirusti:cry:

9. vierailija Vierailija

Onko tää normaalia, että mulla tulee rautojen takia välillä huono olo? Mulla on ollu nää raudat nyt 28.1 asti enkä ole vieläkään tottunut.. sattuu ja tuntuu et voisin vaan repiä nää pois.. HELP

10. vierailija Vierailija

On ihan normaalia. Venyttävä kipu on aika syvältä, mutta totut siihen kyllä aikanaan. Itselleni laitettiin muinoin ylä-ja alahampaisiin samanaikaisesti raudat. Kävelin tuolloin ripeästi hammaslääkäristä kotiin>sisävarastoon>kaikki ovet visusti kiinni>huusin niin paljon kuin keuhkoista lähti.

On siinä omat tuskansa, mutta hyvä purenta auttaa paljon. Käy vaikka googlaamassa huonon purennan oireista. Voi aiheuttaa lihasoireita, kulumisia>päänsärkyä, tulehdustiloja, korvan onteloiden supistumista yms yms...

Koitahan vaan lujasti jaksaa. Jääkylmän syönti auttaa hetkellisesti. Muista harjata sillä pienellä harjalla hyvin rautojen alta, jottei käy niin kuin minulla, ja rautojen poiston jälkeen löydät hammaspeikon suustasi.

11. vierailija Vierailija

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri