Vinkki äideille..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja halusin olla paras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

halusin olla paras

Vieras
Haluan kertoa teille tämän, jotta ette tekisi kuten minä tein..

Kun minusta tuli äiti halusin suosiutua lähes kaikesta yksin. Vain iskän apu kelpasi, mutta kynsin hampain jätin tyttömme hänen kanssaan kahdestaan. Mies on muusikko ja ika paljon pois, joten olemme viettäneet alusta asti monia viikkoja kerrallaan kahdestaan. Välillä olin niin kuoleman väsynyt, että en edes tiedä miten selvuttiin päivästä toiseen. Mummit olivat lapsesta innoissaan ja halusivat tulla hoitamaan vauvaa monta kertaa viikossa, mutta minä en jostain kumman syystä halunnut. Pyysivät monta kertaa yökylään, mutta minä en tyttöä antanut. Suljin siis kaikki läheiset perheemme ulkopuolelle ja halusin tehdä kaiken itse, pärjätä itse ja muka osoittaa kaikille miten hyvä äiti olen, kun osaan, jaksan ja haluan laittaa kaikki lapsen tarpeet omieni edelle, enkä ole edes yksilö enää, vaan me olemme me, minä ja vauva. Kovasti halusin näyttää kaikile miten meillä on kivaa, miten teen kaikki ruuat itse, kestoilen ja olen aina hyvällä tuulella. Näinhän ei todellisuudessa ollut ollenkaan. Itkun kanssa opettelin kantoliinasidontoja, koska minusta hyvä äiti käyttää lapsellaan kantoliinaa, ripustin vaippapyykkiä yöllä, kun olin saanut vauvan nukkumaan ja itkin, koska halusin vain nukkua, mutta en voinut kun piti saada vaippoja seuraavalle päivälle. Lapseni toki hoidin, kuten kunnon äiti minusta tekee ja yritin aina olla näyttämättä hänelle väsymystäni. Nukkumaan käydessäni itkin ja mietin että rakastanko edes lastani ja tätäkö olin monta vuotta halunnut..
No reilu vuosi on mennyt ja vieläkään en ole ollut lapsestani erossa. Halunnut olisin monta monituista kertaa, mutta eihän isovanhemmat jotka ovat kasvattaneet puolenkymmentä lasta, tietenkään osaa hoitaa minun niin ainutlaatuista lastani muutamaa tuntia pari kertaa viikossa, puhumattakaan yöhoidosta.. Joten nyt olemme liemessä.
Olin sulkenut koko päivähoidon mielestäni, vaikka alusta asti tiesin, että minun ON palattava töihin lapsen ollessa 1v 2kk. En vain ollut halunnut ajatella koko asiaa ja kun asia tuli ajankohtaiseksi, niin koko homma on totaalinen katastrofi. Lapsi huutaa kun jätän hänet sinne, hän myös huutaa hoitjille lähes koko päivän. Hän huutaa kun haen hänet, eikä päästä minusta irti ollenkaan. Koko illan kotona tyttö pitää minusta kiinni ja on aivan kuin paniikissa. Yöllä pakko ottaa viereen nukkumaan, kun ei muuten onnistu. Koko yön hän pitää kiinni ja herää monta kertaa yössä itkemään sydäntä särkevästi. Tätä on nyt jatkunut yli kuukauden ja en tiedä mitä tekisimme. Pitäisinkö vielä pari hoitovapaakuukautta ja pyytäisin vaikka isovanhemmilta rahallista tukea ja samalla harjoittelisimme erossa oloa..
En ymmärrä itseäni. En uskonut että mummi tai edes isä osaisi tyttöä hoitaa päivän tai yön yli, mutta uskoin voivani jättää lapseni tuosta vain ventovieraille ihmisille 8 tunniksi joka päivä.. Enää en kehtaisi pyytää apua isovanhemmilta, (jotka asuvat muuten 1km päässä) kun he ovat apua niin monesti tarjonneet ja olisivat halunneet aktiivisesti osallistua lapsenlapsensa elämään ja minä idiootti olen heidät aina torjunut. En tajua mikä ihme minua oikein vaivasi. Onhan se lapsi tärkeä heillekin ja kerran se on vauva heidänkin mielestään. En ole antanut läheisteni nauttia lapseni vauva-ajasta ollenkaan ja nyt todella kärsin siitä itse, niin henkisesti kuin fyysisestikin..
Toiset antaisivat mitä vaan että heillä olisi sukulaiset lähellä auttamassa ja minä halusin sulkea kaiken avun "meidän ihanan pikku-perheen" ulkopuolelle ja kuinkas kävikään. Ei kovin hyvin.. Lapasellani on suorastaa sairaalloinen pelko siitä että äiti jättää ja on nuoresta iästään riippumatta aivan liian kiinni äidissä..

Älä ole liian ankara itsellesi. Mikään ei estä myöntämästä isovanhemmille, että ole aiemmin ollut ehkä kokemattomuuttasikin liian tiukka tuossa, ettet ole niin paljon antanut isovanhempien viettää aikaa vauvan kanssa. Ja nyt imetyksenkin vähetessä, isovanhemmat halutessaan voisivat saada taaperon kylään/hoitoon. ja haluaisit että taaaperon ja isovanhempien välille muodotuisi lämmin suhde.

Ja tuosta eroahdistuksesta, tuo on vielä aika kalassinen ikä eroahdistukselle. Lapselle voi tulla voimakas eroahdistus vaikka olisi ollutkin paljonkin muiden hoidossa, kuin äidin.

Mutta teet toki omat ratkaisusi, et ole tehnyt mitään korjaatonta "virhettä", mistä itseäsi voisit noin paljon syytellä. Älä ole todella liian ankara itsellesi.

Niin ja tuosta, monet äidit ovat väsyneitä. Toki itse ehkä halusit "suorittaa" äitiydessä liikaa omien standardiesi mukaisesti. Mutta se on ollutta ja mennyttä. Mutta todella monet äidit ovat väsyneitä, eikä väsyneenä ole muutenkaan kaikkein terävimmillään.

Mielestäni ei lapselle ole haitaa, jos on vauvana paljon äidin ja isän kanssa. Monilla vanhemmilla ei edes ole muita vaihtoehtoja.

Uskon,että sinunlaisia äitejä on paljon.Ei kannata syytellä itseään.Muutos voi aina tapahtua.Ole vain rohkea.

Ja vaikka itselläni on jo kolme lasta ja nuorin on juuri tuon 1v.2kk ikäinen,ei hänkään ole ollut vielä hoidossa ja paljoa erossa minusta ja on melko kiinni äidissä.Isä on kyllä hoitanut lasta,mutta ei juuri muut.Yhen kerran on ollut mummun hoidossa pari tuntia.Meiän lapsien isovanhemmat asuvat kaukana.

Relaa hyvä ihminen! Lapsellasi taitaa olla voimakas eroahdistus -niinkuin tuolla edellä jo kerrottiin. MIllainen mielikuva sinulla on lapsesi hoitajista? Entä onko päiväkoti isokin? Olisiko mahdollista vaihtaa pph:lle?

Oma lapseni aloitti päiväkodissa 10,5kk:n ikäisenä keväällä. Sitten kesällä olimme kuukauden lomalla jonka jälkeen alku oli hieman tahmeaa; huutoa & kiukuttelua. Tyttö oli ennen pk:n aloitusta hoidossa vain pari kertaa muutaman tunnin, muutoin oli aina minun kanssani. (olen 24/7 yh) Tajusin myös eilen että kukaan muu ei ole kertaakaan laittanut tyttöä yöunille kuin minä! ;-) (lapsi nyt 1v4kk) Enkä muutenkaan käy yksin missään (paisti töissä) mutta ehkäpä tässä pitäisi jokin viikonloppu lähteä vaikka leffaan. Joten aikas symbioosissa täälläkin elellään.

Tosi aiheellinen kirjoitus. Siis että kannattaa ottaa apua vastaan ja pyytääkin jos on tarvis. Muutkin osaavat hoitaa vauvaa, ja isovanhemmille on suuri ilo olla pienen kanssa. Isän hoito on ihan yhtä hyvää vaikka saattaakin olla erilaista kuin äidin.

Se on kans totta että monet yrittävät hampaat irvessä vakuuttaa että kaikki on hyvin ja ihanaa ja arki vauvan kanssa sujuu kuin tanssi eikä kestovaipat koskaan falskaa ja kantoliina on tosi kätevä. Totuushan on se että hyvät ja huonot päivät vaihtelee, ja joskus lapsen toivoo hornan tuuttiin vaikka se onkin maailman rakkain. Harva kuitenkaan uskaltaa sanoa mitään sen suuntaista ettei leimautuisi huonoksi äidiksi.

Minulla ainakin vanhemmuus on raskaudesta ja synnytyksestä lähtien ollut omien heikkouksien ja rajallisuuden kohtaamista. En perskele pärjännyt valittamatta ja ilman kivunlievitystä ja hermostumatta ja väsymättä tästä kaikesta. Mutta silti uskon että olen tosi kelvollinen äiti omalle mössykälleni.

Moi,

Oi voi kauhealta kuulostaa tuo teidän eroahdistus. Minä olen sydäntä särkien opetellut jo ihan pienestä vauvasta (alle 3 vko) jättämään lapseni menojeni ajaksi hoitoon joko isälleen tai isovanhemmilleen ja lapsen ollessa 6kk isänsä piti 2kk vanhempainvapaasta kun minä palasin töihin. Tuosta suuresta harjoittelusta huolimatta minua ahdisti ja ahdistaa välillä edelleen jättää lapseni päivähoitoon joka ikinen arkipäivä. Osaan kuvitella ahdistuksennen määrän, kun ette ole tuota erossaoloa kumpikaan tätä ennen harjoitelleet. Erossa olo pienestä lapsestaan on useille äideille vaikeaa ja varsinkin se ensimmäinen kerta, mutta se on vaan jossain vaiheessa tapahduttava.

Jos sinulla on edes jonkinlainen taloudellinen mahdollisuus niin tokihan voisit pitää nyt vielä pari kuukautta hoitovapaata ja tuona aikana jättää lastasi esim tuttujen isovanhempien hoitoon, isänsä kanssa kaksin yöksi jne, jolloin saisitte molemmat vähän pehmennettyä tuota toista päivähoidon aloitusta parin kuukauden päästä.

oli syyskuussa juttu että alle vuodenikäistä ei saisi jättää yöhoitoon eikä muutenkaan eroon äidistään kuin muutamaksi tunniksi kerrallaan tutulle hoitajalle. No meillä ei tosin ole ollut edes mahdollista jättää hoitoon kun isovanhemmat ja kaikki muutkin tutut ja sukulaiset asuu monen sadan kilometrin päässä. uudessa asuinkaupungissamme olemme asuneet niin vähän aikaa että niin hyviä tuttuja ei vielä ole että voisin lapsen heille jättää. lapseni 5 kk on on täysimetyksellä ja ei suostu syömään edes lypsettyä maitoa tuttipullosta. toisinaan ahdistaa olla tavallaan kokoajan yksin vastuussa pienestä vauvasta, joskus tuntuu että kun pääsisi edes ruokakauppaan yksin, niin sekin olisi jo luksusta! toisaalta sain tuosta vauvalehden jutusta lohdutusta että tämä onkin ehkä lapseni parhaaksi, mutta yksinäiseksi tunnen itseni täällä outojen ihmisten keskuudessa. Käymme kyllä monissa äitilapsi jutuissa, mutta niissä äidit lähinnä kyräilee toisiaan ja esittävät kuinka monta hammasta heidän eetullaan on ja kuinka hienosti mico on kasvanut ja miten nico syö jo 2 kk vanhana kaikkea mahdollista. olen todella kypsä koko touhuun ja haluaisin muuttaa takaisin sinne mistä tulimmekin mutta eipä siellä maalla mitään töitä ole. Ehkä tämä tästä, joskus..

En itse usko, että ihan pientä vauvaa on harjaannutettava vieraan hoitoon, jotta hoito myöhemmin sujuu. Hyvä perusturvallisuus voi päinvastoin turvata luottavaisen suhtautumisen vieraisiin myöhemmin. Eri asia tietysti jos lapsella on pidemmällä tähtäimellä hyvin vähän kontaktia muihin ihmisiin kuin omaan perheeseen. Eroahdistus esiintyy eri voimakkuuksilla eri kehitysvaiheissa ja liittyy varmaan myös lapsen temperamenttiin, joten se ei ole ainakaan suoraan ja vain äidin toiminnasta riippuvainen.

Vaikuttaa, että ap:n ympärillä on rinki rakastavia isovanhempia, jotka ovat lämpimästi tarjonneet apuaan. He varmasti elämänkokemuksena pohjalta ymmärtävät, että äitiyden alku on ko. äidille ollut nyt tällainen ja hän on syystä tai toisesta kokenut tärkeäksi toimia omalla tavallaan. Tuskin he sulkevat syliään lapselta nyt myöhemminkään ja "kostavat torjunnan". Avoimesti vaan juttelemaan ja apua pyytämään. Anteeksikin voi pyytää, jos on tullut tylysti torjuttua avuntarjoukset.

Päivähoidon aloitus on yleensä ennemmän tai vähemmän rankkaa lapselle, oli hän sitten ollut paljon isovanhemmilla hoidossa tai ei. Mutta tosiaan, jos lapsellasi on isovanhemmat, jotka toivovat voivansa olla osa lapsen elämää, niin varmasti he haluavat sitä edelleen, ei pelkästään ensimmäisenä vuotena. Voithan tosiaan kertoa heille, että ajattelet nyt isompana lapselle olevan hyväksi viettää enemmänkin aikaa isovanhempien kanssa, vaikka vauvana et vielä uskaltanutkaan jättää häntä muiden hoitoon. Ja en minäkään usko, että lapselle on haittaa vauvana viettää paljon aikaa äitinsä kanssa, pikemminkin päinvastoin. Et ole tosiaan ainoa, joka yrittää "suorittaa" äitiyttä, mutta et varmasti ole tehnyt mitään korvaamatonta vahinkoa! Eroahdistus menee ohi iän mukana, ja sitä on kaikilla normaalisti kehittyneillä lapsilla, joillain enemmän kuin toisilla.

Yhteistyössä