Virtsankarkailu alkoi sektion jälkeen, mitä ihmettä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pissapöksy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pissapöksy

Vieras
Raskausaikana ei ollut karkailua, mutta sektion jälkeen vaiva ilmestyi. Ja näköjään pahenee koko ajan. sektiosta kuukausi.. Ponnistellessa ei karkaile, vaan kun rakko on täydempi, virtsaa valuu pikkuhiljaa.
Tänä aamuna heräsin housut märkänä :x

Ällöttää tämä vaiva, mutta vähän pelottaa, että jos sektiossa onkin nirhaistu johonkin väärään kohtaan, ja siitä johtuu tämä karkailu.

Aika erikoista. Ei mulla alatiesynnytyksenkään jälkeen mitään tollasta, vaikka siinä nimenomaan lantionpohjanlihakset löystyy ja pitäs sitten treenata takas. Virtsankarkailuhan johtuu lantionpohjanlihasten heikkoudesta, joita pitäs treenata.

Voiskohan johtua katetrista? (ei ole koskaan laitettu itselleni, mutta jos se on aiheuttanut jotain, ainakin väliaikaisesti). Kävisin kyllä tarkistuttamassa.

Olen kyllä jonkun verran treenannut lantionpohjan lihaksia, tosin vähemmän kuin pitäisi.
Tuo vaan ihmetyttää, ettei ponnistellessa lirahda, vaan pikkuhiljaa vaan valuu.
Tämäkin vaiva ilmestyi vasta pari viikkkoa sitten, tai sitten en ole sitä vain huomannut aiemmin jälkivuodon takia.

Ensi viikolla on jo jälkitarkastus, joten siellä kyllä otan puheeksi tämän vaivan.

En muista tuota huomaamatonta karkailua, mutta aivastaessa tai yskiessä kylläkin sektion jälkeen. Mulla meni on lantiopohjalihasten treenillä. Tein 3 x 15 sarjoja päivittäin. Lantiopohjalihakset on siitä kiitollinen lihasrymä, että tulokset näkyvät nopeammin kuin vaikka hauista treenattaessa. Eli jollet saa jälkitarkaatukseen mennessä muutosta niin on sitten tiedossa ettei ole auttanut.

Kuulat kuulemma hyvät! En ole itse kokeillut.

Eihän ole käynyt niin, että sektiohaava olisi katkaissut hermoja, jotka kertovat milloin rakko täyttyy? Joskus harvoin voi käydä niin ettei sektion jälkeen enää tiedä milloin rakko on täysi..

Eihän ole käynyt niin, että sektiohaava olisi katkaissut hermoja, jotka kertovat milloin rakko täyttyy? Joskus harvoin voi käydä niin ettei sektion jälkeen enää tiedä milloin rakko on täysi..

itseasiassa ei mulla ole ollut pissahätää aikoihin, käyn vessassa kun alkaa sattua/nipistellä alavatsaan, tai kun huomaan, etten ole tyyliin kahdeksaan tuntiin käynyt vessassa.

Mulla on ollut vähän samaa vaivaa. Lapsi on 4v. ja sektiolla syntyi.

Virtsa tulee rakosta liruttamalla, vain harvoin paineella. Rakko kyllä pitää vaikka olisi melko täynnäkin mutta auta armias jos lähtisin lenkille täyden rakon kanssa :( onnettomastihan siinä kävisi.
Nyt teen niin että käyn WC:ssä tyhjentämässä rakon ennen lenkkiä ja laitan kunnon siteen housuun. Vaikka lenkin aikana ei tunnu mitään virtsaamistarvetta on side lähes poikkeuksetta märkä. Koko lenkin aikana ei tunne virtsan tuloa.

Välillä olen huomannut että karkailu olisi pahempaa jossakin tietyssä vaiheessa kiertoa mutta nyt kun kuukautiset jäi pois minipillereiden takia en osaa enää arvioida.

Mutta harmittava vaiva on. Onneksi en kastele unissani mutta kunnon sidettä olen nyt tottunut käyttämään aina.

Ja voimistelusta on kyllä apua mutta ei sekään vaivaa kokonaan poista, ainakaan minulla.

Yksi asia vielä.
Huomasin että ylipaino myös pahensi vaivaa. Nyt kun olen laihtunut 15-20kg pystyn paremmin kontrolloimaan rakkoani. Olikin sellainen tunne että oli lihava "sieltäkin" kohtaa, kaikki oli jotenkin turvoksissa.

Supistajalihas on voinut pelästyä mutta kannattaa mennä siltikin lääkärille juttelemaan ja Urologi sitten tutkii onko se mitä vaivaa. Kaikki nuo pissavaivat kun ei johdu liian löysästä syvistä lihaksista vaan voi johtua ihan muusta. Niihin on sitten hoitoja erilaisia.

Aika nolo vaiva toi virtsankarkailu... Pissata nyt sit allensa:D voivoi.. Miehenä voin suositella esimerkiksi tena lady siteitä tai vyövaippa minkä saa nopeesti pois jos kerkeekin pissalle:D lenkille vaan vaikka molicaren teippivaippa niin voi juosta sit pisu vaipassa vaikka miten pitkään:D hahahaaa.!

Aika hyvin mies tunnet vaippa merkkejä.. Molicaren tunnistaa harvat ihmiset. Usein sen tunnistaa lähihoitaja tai vastaava. Tai sitten vaippaa itse tarvitseva... Tuskin olet lähihoitaja.. Tuli vaan mieleen. Haluatko kommentoida? Turha tulla tänne ivailee odottaville naisille ! Anna tulla vaan..:) ei mulla muuta.

Hei!

Nimeni on Manda Karlsson ja opiskelen kätilöksi Arcada-korkeakoulussa. Olen käyttänyt tätä keskustelua opinnäytetyötä varten. Työ on analyysi virtsankarkailusta kärsivien tuoreiden äitien kokemuksista ja tietämyksestä aiheesta. Minuun voi olla yhteydessä sähköpostitse (manda.karlsson@arcada.fi) jos on kysymyksiä tai haluaa lukea opinnäytetyön.

Ystävällisin terveisin,

Manda Karlsson

Yhteistyössä