virtsankarkailu

  • Viestiketjun aloittaja gallup
  • Ensimmäinen viesti
gallup
Onko teillä ollut synnytyksen jälkeen virtsan karkailua ja jos on niin kuinka nopeasti olette saaneet hallintaan lantipohjalihaksia treenaamalla? Itsellä synnytyksestä muutama viikko kulunut. Lantionpohjaa treenannut olen päivittäin, mutta silti ikävästi välillä virtsa karkaa kävelylenkeillä.
 
joo
kyllä on!! 3 kk menny synnytyksestä ja vieläki kovassa hädässä vaikee pidättää..varsinki jos naurattaa :) olen olevinaan yrittäny lantiojumppaaki.. jos tää tästä..
 
Bumblebee
Juu kyllä oli. Samoin paukut tulivat silloin kun olivat tullakseen, lähinnä nauraessa. Muistaakseni tuota kesti pari kolme viikkoa eli yhtä kauan kuin epparin parantumisessakin. Hirveästi en lihaksia kuitenkaan jumppaillut, ehkä kerran päivässä jos silloinkaan.
 
mammamia
Ei ole ollut virtsankarkailua, mutta tosi nopeeta tulee kova hätä. Siis ennen synnytystä tuntui ensin, että vähän pissattaa, silloin pystyi ihan kevyesti siirtämään sitä pissalle menoa, esim. elokuvissa ollessa vaikka. Nykyisin, synnytyksen jälkeen, pissahätä iskee kuin salama kirkkaalta taivaalta ja tuntuu, että pakko mennä heti! Synnytyksestä on jo 7 kk.
 
10kk mamma
Kylla alussa tuli pissat koko ajan housuu, nyt poika on 10kk ja ei ainakaan viimeiseen 5-6 kuukauteen ole minulla ""vahinkoja"" tapahtunut. En erityisesti edes jumpannut vaan paikat palautui itsestaan. Ehka olisi nopeammin palautunut jumpalla, mutta ihan hyva nainkin. Olen harrastanut pilatesta eli sekin voi auttaa

 
*
kyllä oli, tavallisessa toiminnassa tuleva karkailu loppui aika nopeasti ekan kuukauden jälkeen mutta juoksua, hyppimistä, aivastelua ei kestäny vaikka yritin treenailla lihaksia. Vasta 10 kohdalla kyllästyin ja hommasin instrun kuulat joilla tuloksia tuli 8 vkossa niinkuin ohjeissa luvattiin, kun harjoituksia teki ohjeiden mukaan. Mutta ei ne siis 8 vkossa täydelliseksi palautunu, oireet hävis mutta parannettavaa on vielä.
 
on on
Pari ekaa viikkoa karkaili pissa, sen jälkeen lähinnä paukut. Ja isollekin hädälle pitää päästä ajoissa... Nyt 2kk synnytyksestä, paukkuja pääsee edelleen -kiusallista. Jumppailen lantionpohjaa. Lähes 4kg vauvan synnytin, eppari tehtiin, ikää yli 30v, jos näillä vaikutusta.

Sulla on vielä vähän aikaa synnytyksestä. Älä ole huolissasi! Ehdottomasti jumppaile sinäkin lantionpohjan lihaksia! Vasta imetyksen jälkeen paikat on oltava entiset.
 
?
Te, joilla karkailua on ollut (varsinkin jos ollut pitempään), olitteko jumpanneet lantionpohjalihaksia raskausaikana?

Itse vasta odottelen, että vauva ulos pullahtaisi, ja mietin asiaa, koska olen kovasti koko raskausajan yrittänyt muistaa jumppailla, mutta ei se kovin systemaattista ole ollut. Joka päivä vähän aina silloin kun muistaa, mutta ei kyllä niin paljoa toistoja kuin kaikissa ohjeissa neuvotaan. Toivo kuitenkin elää, että tästä olisi hyötyä synnytyksen jälkeen.
 
3:n äiti
Sama täällä. Ei loppunut lirahtelu ponnistelujen, aivastelujen yms. aikana ennen kuin ostin kuulat. 8 viikon harjoittelun jälkeen pystyin jopa aivastamaan niin ettei lirahtanut. Ja pulkkamäessäkin oli taas kivaa, eikä alapää ""hölskynyt"" töyssyissä.

Puolen vuoden jälkeen oli paikat timmimmässä kunnossa kuin ennen ekaa raskautta.
 
sinulle ?
""nim. sinulle?"", en jumpannut lantiopohjanlihaksia raskausaikana, koska en varsinaisesti semmoista ohjetta/neuvoa saanut. Luulen kuitenkin että olisi apua jos niitä olisi jumpannut, nyt ainakin on että välillä karkailee, ainakin semmonen tunne on aina välillä, vaikka ei sittenkään mitään tuu. rupesin jumppaamaan vasta synnytyksen jälkeen ja aika vaikeata oli löytää oikeat lihakset! aina kun muistan yritän jumppailla, mutta sinulle siis neuvo, että jumppaile niitä lihaksia nyt jo vaan!! ja onnea sinulle pikku vauvan odotuksessa!
 
*
odotusajan lantionpohjan jumpan ideana on paitsi ylläpitää lihasten voimaa mutta ennenkaikkea oppia tunnistamaan lihasten oikea aktivointi, koska se on silloin helpompaa löytää lihakset synnytyksen jälkeen jos mielikuvissa on muistissa miten sen tulis tapahtua. Odotusajan jumpalla on myös se hyöty että kun osaa jännittää lantionpohjanlihkaset oikein ne osaa myös rentouttaa ja rentouttamista tarvitaan sitten synnytyksessä. Mä en vaan siinä siltikään onnistunut. MÄ jumppasin odotusaikankin sillointällöin mutta luulen että mullakin voi toi 30veen ikä vähän edesauttaa löystymistä.
 
aivastus
no mulla pääsee vieläkin pikku lirit joskus pöksyyn jos aivastan oikein lujaa ja rakko on täynnä...synnytyksestä yli vuosi. lantionpohjan lihaksia treenailin raskauden aikana ja edelleen aina silloin kun muistan.
 
Tiina73
Aivan kuten ""aivastus"". Yli vuosi synnytyksestä ja aivastaminen tai muu ponnistus rakko täynnä on riskipeliä ;) Tästä syystä olen oppinut aina käymään vessassa ennenkuin lähden mihinkään, ennen ei ollut niin väliä. Takana kaksi synnytystä (4,4 kg ja 3,8 kg vauvat) ja ikää yli 30. Yritän jumppailla aina muistaessani. Taidankin ottaa nuo geishakuulat taas käyttöön kun niitä moni suositteli. hommasin ne esikoisen syntymän jälkeen mutta jotenkin en ole niitä muistanut käyttää.
 
helinä
moikka! täällä ois ainaki yks kohtalotoveri,mulla loppuraskaudessa oli virtsankarkailua kun vauva paino rakkoon , sai juosta vessassa kokoajan kun joi jotain, yöllä myös muutaman kerran,synnytyksen jälkeen jatkunu lievänä karkailuna,sain lähetteen fysioterapiaan missä käydään noin 5 kertaa,tehään lantionpohjalihas jumppia ja vaikka mitä,fyssari sano mulle et tää on yleistä synnyttäneillä,seuraavaks kyllä jos tuun raskaaks alan ajoissa heti jumppailemaa. et fysioterapiaa vaan kyl se suurinmalla osalla tehoaa et karkailut loppuu,ei tietenkään kaikilla...
 
lirisee
Mulla on lapset 3,5v ja 1v9kk. Ekan lapsen jälkeen ei ollut ongelmaa karkailun kanssa kuin ihan alussa, mutta tokan jälkeen käy joskus vieläkin niin että lirahtaa kun aivastan ja lasten trampoliinilla en voi pomppia ilman pikkuhousunsuojaa housuissa :D Jumpannut olen ja smartball-kuulat olleet käytössä. Paikat ei oo löysät vaan hyvin on palautuneet, mutta tuo hyppiminen ja aivastelu on paha ja myös minulla pissahätä yllättää usein ja kauaa ei jaksa pidätellä kun on päästävä vessaan..
 
Pispis
Ihanaa, että täällä on kohtalotovereita. Tämä aihe on niitä, joista en itse kehtaa hiekkalaatikon reunalla muiden äitien kanssa jutustella puhumattakaan nyt sitten lapsettomista kavereista.

Mulla on 1,5-vuotias lapsi ja virtsankarkailua oli heti hänen syntymänsä jälkeen muutaman viikon. Silloin se oli selvästi sellaista, että en vain "tuntenut" lihaksiani ja erään kerran pissa vain yksinkertaisesti valui ulos, kun olin jotenkin oudossa asennossa istunut tms. Ajan ja treenin (valitettavan satunnaista ollut...) myötä vaiva on helpottanut, mutta edelleenkään en jaksa kauaa pidätellä, jos rakko on täynnä. Tyypillisesti esimerkiksi ulkoa sisälle tullessa on tosi kiire vessaan, jos edellsiestä käynnistä on muutama tunti. Aina ei ehdi ajoissa, mutta vielä en ole tena leidejä alistunut ostamaan... Hyppiä ja juosta voin ihan normaalisti, silloin ei ole pelkoa karkailusta. Toisinaan on hyviä päivä, joskus huonompia. Todella ärsyttävä vaiva.
 
vaavin äiti
Ihanaa, että täällä on kohtalotovereita. Tämä aihe on niitä, joista en itse kehtaa hiekkalaatikon reunalla muiden äitien kanssa jutustella puhumattakaan nyt sitten lapsettomista kavereista.

Mulla on 1,5-vuotias lapsi ja virtsankarkailua oli heti hänen syntymänsä jälkeen muutaman viikon. Silloin se oli selvästi sellaista, että en vain "tuntenut" lihaksiani ja erään kerran pissa vain yksinkertaisesti valui ulos, kun olin jotenkin oudossa asennossa istunut tms. Ajan ja treenin (valitettavan satunnaista ollut...) myötä vaiva on helpottanut, mutta edelleenkään en jaksa kauaa pidätellä, jos rakko on täynnä. Tyypillisesti esimerkiksi ulkoa sisälle tullessa on tosi kiire vessaan, jos edellsiestä käynnistä on muutama tunti. Aina ei ehdi ajoissa, mutta vielä en ole tena leidejä alistunut ostamaan... Hyppiä ja juosta voin ihan normaalisti, silloin ei ole pelkoa karkailusta. Toisinaan on hyviä päivä, joskus huonompia. Todella ärsyttävä vaiva.

Muutaman kerran sitä pissaa (vähäinen määrä) ehti lirahtaa etenkin nostaessani jotain. Sittenpä jo raskauden aikana aloittamani kuula-jumppailun aloitin taas uudestaan. Nyt vaavi 7kk ja olen saanut vaivan pois ja treenaan kuulilla (Smartballs) seksielämää parantavasti edelleen.
 
Viimeksi muokattu:
Lila tytsy
apua menee hermo. Tulin lenkiltä, vaalean harmaat trikoot ja kotona huomasin että ihan märät haarat. Pissa tullut enkä ole edes huomannut. Kävin ennen lähtöä. Aina liikkuessa tulee. Miksi en tunne mitään? Ei ollut hätä yhtään.
 

Yhteistyössä