Virtsatieongelmia.pistely/kirvely muttei tulehdusta:O???

  • Viestiketjun aloittaja sirppis
  • Ensimmäinen viesti
sirppis
Heippa!
Olen 25-vuotias nainen ja minulla on nyt n.parin kuukauden aikana ollut outoja ja todella epämukavia oireita virtsateissä.Ensimmäiset oireilut olivat n.pari kuukautta sitten.Kävin pissillä, jonka jälkeen alapäässä/tai virtsaaukon alueella alkoi hirveä kutina, joka yltyi. Kohta kutina muuttui poltteluksi ja seuraavan kerran pissiessä, kirveli pissimisen loppupäässä.Minulla on aijemmin ollut virtsatietulehdus putki(josta n.3? vuotta jolloin noin nelisen-kolmisen tulehdusta peräjälkeen ja sain siihen eston, jonka jälkeen oli asiat jonkin aikaa hyvin.Kuitenkin noin puolentoista vuoden päästä alkoi virtsatietulehduksen tyyppistä epämukavuutta alapäässä, ja esim.yöt valvoin kun en pystynyt nukkumaan ololtani.Silloin tehtiin testi ja tulos nega.Myös sukupuolitaudit testattiin, kävin gynellä yms.pissanäyte otettiin jossa ei tulehdusta näkynyt.Ei mitään selvinnyt muistakaan.Kokeilin itse erillaisia juttuja, ja jossain vaiheessa olo paranikin.Miksi?en tiedä.Muistaakseni tuolloin söin diane nova pilleriä jonka lopetin koska olin kuullut että se voi aiheuttaa esim.kuivumista, olin suhteessa miehen kanssa, ja harrastimme seksiä ilman kortsua.Muistan joskus, että seksiä harrasteassa sperma olisi kirvellyt ja alapäässä olisi muutenkin tuntunut jotenkin pahalta.gynellä löytyi myös pikkuinen kysta jonka epäili olevan toiminnallinen ja häviävän itsestään) joten oireet tuntuivat samanlaisilta ja ajattelin että kyse siitä.Join hulluna(ja siis todellakin useita litroja, niin että olo tulee pahaksi) ja napsin c-vitamiinia ja olo oli seuraavana päivänä parempi.Kuitenkin hipsin terkkarille, joka lähetti pissakokeeseen, mutta ei tulehdusta?Ei myöskään bakteereja.Siellä arveltiin, kun kysyin, että tietty runsas juominen olisi voinut tuon tulehduksen poistaa.(tosin 2 vuorokaudessa ja jäin vähän miettimään tuota?)no olo parantui .4 päivässä normaaliksi ja unohdin koko asian.Aina silloin tällöin olen kärsinyt lievistä pissatulehduksen oireista, mm.polttelua pissiessä ja epämukavuutta , joihin olen ottanut heti c-vitamiinia ja kipulääkkeen sekä juonut paljon ja oireet loppuneet tunnissa tai parissa.Mutta sen pahempaa ei ole ollut.No nyt taas kerran oireet palasivat. Perjantai iltana oloni oli hieman epämukava ja nuo oireet nostivat taas päätään,no heti vettä nassuun,kipulääke+c-vitamiinia.Oireet katosivat n. vuorokaudeksi.Mutta heräsin sunnuntai aamulla tunteeseen että rakossa polttelee (olin nukkunut ehkä niin kauan että rakko oli hieman liian täysi, joskus lapsena saatoin venyttää pissille menoa ja tällöin tunne oli hieman samallainen pissillä käydessä)vessaan mennessäni tiesin että olen pulassa.Pissa kirveli ja olo muuttui heti epämukavaksi.Nappasin heti kipulääkettä sekä hurjan annoksen c-vitamiinia ja join monta lasia vettä.Olo muuttui pian paremmaksi.Kuitenkin pian, ehkä noin tunnin tai puolen jälkeen oloni paheni.Kirvely yltyi ja ramppasin vessassa.Join vettä niin paljon että olo muuttui sekavaksi, samalla kiskoin puolukkaa ja kuivattua karpaloa nassuun, jotka olin ostanut perjantaina varoiksi.Mikään ei auttanut ja olin niin tuskissani että vain join ja kävelin edestakaisin palellen.Join niin paljo nettä oksensin.Kuumetta ei ollut.Juominen auttoi oireita ehkä eniten.Keskiviikkona marssin lääkäkärille, joka tutki minut kiireessä ja lähetti näytteenottoon.Mitään tulehdusta ei näyttänyt taaskaan, eikä bakteereja.Olin hätääntyneenä ja kyselin että mitäs nyt, no lääkäri ei ollut kauhean kiinnostunut ja sanoi että tässä vaiheessa lääkäri voi vain nostaa kätensä ilmaan.Hän määräsi kuitenkin ditrim duplo-antibiootteja ja sanoi että ota noita jos olo pahenee.Kuulemma muuten ei tulisi ottaa.Nyt oireet olivat hyvin paljon lieventyneet, mutta edelleen n.10 päivän jälkeen olo ei ole normaali.Olen koko ajan jotenkin tietoinen tuosta virtsaputkesta/aukosta.Välillä olo ihan normaali ja kohta taas ei eli pahenee ihan satunnaisesti:(Välillä vessassa käynti pelottaa, kun miettii että kohta taas virtsaaukkoon sattuu.Kävin tässä gynellä, eikä mitään havaintoja ollut.Papa otettiin ja tulokset saan myöhemmin.Tänään olo oli taas suht.epämukava ja mittasin kuumetta, mikä näytti lievää 37.3 lämpöä. En tiedä mikä minua vaivaa ja pahinta on että lääkärit eivät oikein kuuntele.Hymähtelevät vain ja vaikuttavat lähinnä kyllästyneiltä, koska näytteet ovat normaaleja.Oloni on kuitenkin kaukana normaalista.Koko ajan sellainen olo, että tiedostan tuon epämukava olon tuolla alhaalla.Lisäksi minulla on ollut nyt tämän viimeisiimmän kanssa kipuilua alavatsassa.Välillä on tuntunut ihan pikkuista lyhyttä terävää pistelyä alapäässä.
Seurustelen ja harrastan seksiä, kondomi käytössä aina.Viimeksi ennen oireita tuntui vähänkuin yhdynnän aikana jotenkin tuo virtsaputki olisi hangannut epämukavasti.Pissillä käyn jos en ennen seksiä niin ainakin aina seksin jälkeen ja pesulla myös.Myös mies kiinnittää hygieniaan huomiota.Ehkäisyä en käytä, enkä mitään alapääsuojia enkä muutakaan tuotteita.Ainoa mitä olen välillä käyttänyt on bebathen voide.Varsinkin nyt tuntuu että se on auttanut.Tosin aluksi tuntui että alapäätä kutisikin, mutta luulen että se johtui bebanthenista, koska tuote selosteessa kuvattiin että se voisi tehdä niin.Ja nyt kutinaa ei ole ollut. Karpaloita yms. c-vitamiineja en ole nyt ottanut, kun minusta tuntui ihan kuin ne vain olisivat lisännet epämukavuutta?Kahvin ja kofeiinit olen myös jättänyt nyt pois.

Oireet lähinnä nämä:
Kuivuuden tunne varsinkin oireiden alussa oli tunne että alapäässä sahara
Epämukava olo virtsaaukon seudulla/putkessa?alapäässä?
Varsinkin nukuttuani jonkin aikaa ja jos käyn pissillä polttelua sekä polttelua satunnaisesti muutenkin, ja pissaamisen loppupäässä
Vatsa kipua
Jalat palelee ihan koko ajan/ihan jäässä
ei kuumetta paitsi tänään
ei tihentynyttä pissaamisen tarvetta/paitsi jos juon ihan hulluna
pissa tulee suht normaalista,joskin viimeisimmän oireilun aikana virtaus oli todella hidasta
yhdyntä ei ole kivulias eikä epämukava
alapäätä koskiessa ei ongelmia, mutta virtsaaukon alue hieman kosketus herkkä
pissiessä jos polttaa niin pyyhkiminen helpotta kipua?
kun saan orgasmin, tuntuu klitoriksessa jotenkin epämukavaa kipuilua?en oikein osaa selittää mutta tunne ei ole samallainen kuin aijemmin.
lisäksi tuntuu ihan kuin peräsuolikin oireilisi,ulostaessa tuntuu polttelua, jonkin aikaa sen jälkeen :/

Olen netistä etsinyt tietoa ja saanut vaikka mitä mahdollisuuksia oireillani,aina virtsatietulehduksesta, sukupuolitauteihin yms fibromyalgiaan.Olisikin lohdullista kuulla onko jollakulla muulla tällaisia oireita ja oletko saanut niihin syytä tai apua.Lääkärissä kyllä aijoin vielä käydä jos nämä oireet nyt jyllää vielä kauankin, terveysasemmalle ei vain mielellään mene ruikuttamaan, kun ne vain ärsyyntyy kun joku tulee "turhaan"ruikuttamaan oikeasti sairaiden joukkoon ja yksityiselle menee vähintää se satanenn joka kerta ja kun on köyhä opiskelija niin ei kauheasti ole rahaa "juhlia" noilla yksityisillä.:/ nyt vaan pelottaa, kun ei oikein uskalla kotoakaan pitkäsksi aikaa lähteä reissuun, jos oireet pahenee.Kipulääkket+vesipullo kulkevat aina mukana jos lähden vaikka kauppaan.huh huh pahoitteluni että tuli näin hirveästi tekstiä, toivottavasti joku jaksaa lukea:)
 
samis
Moi! Toi oli kun olis ite kirjottanut. Mulla on tismalleen sama homma kun sulla. Ite oon 20v ja kärsinyt tosta vaivasta n.5v Mulla on myös kysta tuolla jossain munasarjassa ainakin ollut vielä pari vuotta sitten. Lääkärit ei osaa tehdä mitää.. käskee syödä vaan puolukka kapseleita.. Tää on oikeesti surullista meinaan mulla ainakin olo on todella inhottava! nyt on ollut taas tää epämääränen olo jo pari kk.. välillä on tulehdus ja välillä ei.. En oikee löydä mistää mitää vastausta vaivoihini vaikka kuinka etsin..
 
Ihan varuiksi
Käykää ultrassa, jos usein on tulehdusoireita ilman tulehdusta. Äidilläni oli tuota, ja löytyikin virtsarakon syöpä lopulta! Tosin iäkäs ihminen jo, joten vaara sellaiseen on suurempi. Mutta ei se tutkimus ota (paitsi rahaa) jos ei annakaan, saapa ainakin siltä osin mielenrauhan!
 
lääkäriin lääkäriin
Kuin omasta sairauskertomuksestani, kun olin 7 - 23 v, tosin ei koko aikaa vaan ikävuodet 7 - 14 aktiivisemmin ja sitten aikuisena kerran, kun tuli nukuttua yö teltassa eli liian kylmä alusta edesauttoi.
Itselläkään ei koskaan bakteereja pissanäytteessä eikä tulehdusarvot koholla verikokeessa, ensimmäisellä kerralla äityi pahaksi, mut vietiin keskussairaalaan taksilla (perheessä ei autoa), ja olin siellä eristyshuoneessa 3 päivää, vaatteetkin piti äidin viedä kotiin - epäilivät aivokalvontulehdusta.

Sittemmin opin välttelemään kylmillä kivillä istumista tai kylmissä paikoissa makoilua enkä telttaillut paitsi sen yhden kerran. Ensiapuna paljon nestettä, karpalomehusta ei silloin kukaan puhunut.

Suosittelisin aloittajalle että raahautuu päivystykseen, jos vielä kerran tulee tuommoinen sunnuntai eikä yritä itse huuhtoa pöpöjä pois, kyllä ne keskiviikkoon mennessä huuhtoutuu, kun kovasti juo. Jos alkuvaiheessa pääsee ottaa näytettä niin voi näkyä joku bakteerikin.

Tyttäreni on valitettavasti perunut samat oireet eikä hänelläkään - ensimmäisenä päivänä kun siitä minulle mainitsi - ollut mitään bakteereita. Toivottavasti hänellä se ei toistu, ikää on jo 14 kun itsellä tosiaan alkoi jo ekaluokkalaisena.
 
kärsinyt
Heippa!
Olen 25-vuotias nainen ja minulla on nyt n.parin kuukauden aikana ollut outoja ja todella epämukavia oireita virtsateissä.Ensimmäiset oireilut olivat n.pari kuukautta sitten.Kävin pissillä, jonka jälkeen alapäässä/tai virtsaaukon alueella alkoi hirveä kutina, joka yltyi. Kohta kutina muuttui poltteluksi ja seuraavan kerran pissiessä, kirveli pissimisen loppupäässä.Minulla on aijemmin ollut virtsatietulehdus putki(josta n.3? vuotta jolloin noin nelisen-kolmisen tulehdusta peräjälkeen ja sain siihen eston, jonka jälkeen oli asiat jonkin aikaa hyvin.Kuitenkin noin puolentoista vuoden päästä alkoi virtsatietulehduksen tyyppistä epämukavuutta alapäässä, ja esim.yöt valvoin kun en pystynyt nukkumaan ololtani.Silloin tehtiin testi ja tulos nega.Myös sukupuolitaudit testattiin, kävin gynellä yms.pissanäyte otettiin jossa ei tulehdusta näkynyt.Ei mitään selvinnyt muistakaan.Kokeilin itse erillaisia juttuja, ja jossain vaiheessa olo paranikin.Miksi?en tiedä.Muistaakseni tuolloin söin diane nova pilleriä jonka lopetin koska olin kuullut että se voi aiheuttaa esim.kuivumista, olin suhteessa miehen kanssa, ja harrastimme seksiä ilman kortsua.Muistan joskus, että seksiä harrasteassa sperma olisi kirvellyt ja alapäässä olisi muutenkin tuntunut jotenkin pahalta.gynellä löytyi myös pikkuinen kysta jonka epäili olevan toiminnallinen ja häviävän itsestään) joten oireet tuntuivat samanlaisilta ja ajattelin että kyse siitä.Join hulluna(ja siis todellakin useita litroja, niin että olo tulee pahaksi) ja napsin c-vitamiinia ja olo oli seuraavana päivänä parempi.Kuitenkin hipsin terkkarille, joka lähetti pissakokeeseen, mutta ei tulehdusta?Ei myöskään bakteereja.Siellä arveltiin, kun kysyin, että tietty runsas juominen olisi voinut tuon tulehduksen poistaa.(tosin 2 vuorokaudessa ja jäin vähän miettimään tuota?)no olo parantui .4 päivässä normaaliksi ja unohdin koko asian.Aina silloin tällöin olen kärsinyt lievistä pissatulehduksen oireista, mm.polttelua pissiessä ja epämukavuutta , joihin olen ottanut heti c-vitamiinia ja kipulääkkeen sekä juonut paljon ja oireet loppuneet tunnissa tai parissa.Mutta sen pahempaa ei ole ollut.No nyt taas kerran oireet palasivat. Perjantai iltana oloni oli hieman epämukava ja nuo oireet nostivat taas päätään,no heti vettä nassuun,kipulääke+c-vitamiinia.Oireet katosivat n. vuorokaudeksi.Mutta heräsin sunnuntai aamulla tunteeseen että rakossa polttelee (olin nukkunut ehkä niin kauan että rakko oli hieman liian täysi, joskus lapsena saatoin venyttää pissille menoa ja tällöin tunne oli hieman samallainen pissillä käydessä)vessaan mennessäni tiesin että olen pulassa.Pissa kirveli ja olo muuttui heti epämukavaksi.Nappasin heti kipulääkettä sekä hurjan annoksen c-vitamiinia ja join monta lasia vettä.Olo muuttui pian paremmaksi.Kuitenkin pian, ehkä noin tunnin tai puolen jälkeen oloni paheni.Kirvely yltyi ja ramppasin vessassa.Join vettä niin paljon että olo muuttui sekavaksi, samalla kiskoin puolukkaa ja kuivattua karpaloa nassuun, jotka olin ostanut perjantaina varoiksi.Mikään ei auttanut ja olin niin tuskissani että vain join ja kävelin edestakaisin palellen.Join niin paljo nettä oksensin.Kuumetta ei ollut.Juominen auttoi oireita ehkä eniten.Keskiviikkona marssin lääkäkärille, joka tutki minut kiireessä ja lähetti näytteenottoon.Mitään tulehdusta ei näyttänyt taaskaan, eikä bakteereja.Olin hätääntyneenä ja kyselin että mitäs nyt, no lääkäri ei ollut kauhean kiinnostunut ja sanoi että tässä vaiheessa lääkäri voi vain nostaa kätensä ilmaan.Hän määräsi kuitenkin ditrim duplo-antibiootteja ja sanoi että ota noita jos olo pahenee.Kuulemma muuten ei tulisi ottaa.Nyt oireet olivat hyvin paljon lieventyneet, mutta edelleen n.10 päivän jälkeen olo ei ole normaali.Olen koko ajan jotenkin tietoinen tuosta virtsaputkesta/aukosta.Välillä olo ihan normaali ja kohta taas ei eli pahenee ihan satunnaisesti:(Välillä vessassa käynti pelottaa, kun miettii että kohta taas virtsaaukkoon sattuu.Kävin tässä gynellä, eikä mitään havaintoja ollut.Papa otettiin ja tulokset saan myöhemmin.Tänään olo oli taas suht.epämukava ja mittasin kuumetta, mikä näytti lievää 37.3 lämpöä. En tiedä mikä minua vaivaa ja pahinta on että lääkärit eivät oikein kuuntele.Hymähtelevät vain ja vaikuttavat lähinnä kyllästyneiltä, koska näytteet ovat normaaleja.Oloni on kuitenkin kaukana normaalista.Koko ajan sellainen olo, että tiedostan tuon epämukava olon tuolla alhaalla.Lisäksi minulla on ollut nyt tämän viimeisiimmän kanssa kipuilua alavatsassa.Välillä on tuntunut ihan pikkuista lyhyttä terävää pistelyä alapäässä.
Seurustelen ja harrastan seksiä, kondomi käytössä aina.Viimeksi ennen oireita tuntui vähänkuin yhdynnän aikana jotenkin tuo virtsaputki olisi hangannut epämukavasti.Pissillä käyn jos en ennen seksiä niin ainakin aina seksin jälkeen ja pesulla myös.Myös mies kiinnittää hygieniaan huomiota.Ehkäisyä en käytä, enkä mitään alapääsuojia enkä muutakaan tuotteita.Ainoa mitä olen välillä käyttänyt on bebathen voide.Varsinkin nyt tuntuu että se on auttanut.Tosin aluksi tuntui että alapäätä kutisikin, mutta luulen että se johtui bebanthenista, koska tuote selosteessa kuvattiin että se voisi tehdä niin.Ja nyt kutinaa ei ole ollut. Karpaloita yms. c-vitamiineja en ole nyt ottanut, kun minusta tuntui ihan kuin ne vain olisivat lisännet epämukavuutta?Kahvin ja kofeiinit olen myös jättänyt nyt pois.

Oireet lähinnä nämä:
Kuivuuden tunne varsinkin oireiden alussa oli tunne että alapäässä sahara
Epämukava olo virtsaaukon seudulla/putkessa?alapäässä?
Varsinkin nukuttuani jonkin aikaa ja jos käyn pissillä polttelua sekä polttelua satunnaisesti muutenkin, ja pissaamisen loppupäässä
Vatsa kipua
Jalat palelee ihan koko ajan/ihan jäässä
ei kuumetta paitsi tänään
ei tihentynyttä pissaamisen tarvetta/paitsi jos juon ihan hulluna
pissa tulee suht normaalista,joskin viimeisimmän oireilun aikana virtaus oli todella hidasta
yhdyntä ei ole kivulias eikä epämukava
alapäätä koskiessa ei ongelmia, mutta virtsaaukon alue hieman kosketus herkkä
pissiessä jos polttaa niin pyyhkiminen helpotta kipua?
kun saan orgasmin, tuntuu klitoriksessa jotenkin epämukavaa kipuilua?en oikein osaa selittää mutta tunne ei ole samallainen kuin aijemmin.
lisäksi tuntuu ihan kuin peräsuolikin oireilisi,ulostaessa tuntuu polttelua, jonkin aikaa sen jälkeen :/

Olen netistä etsinyt tietoa ja saanut vaikka mitä mahdollisuuksia oireillani,aina virtsatietulehduksesta, sukupuolitauteihin yms fibromyalgiaan.Olisikin lohdullista kuulla onko jollakulla muulla tällaisia oireita ja oletko saanut niihin syytä tai apua.Lääkärissä kyllä aijoin vielä käydä jos nämä oireet nyt jyllää vielä kauankin, terveysasemmalle ei vain mielellään mene ruikuttamaan, kun ne vain ärsyyntyy kun joku tulee "turhaan"ruikuttamaan oikeasti sairaiden joukkoon ja yksityiselle menee vähintää se satanenn joka kerta ja kun on köyhä opiskelija niin ei kauheasti ole rahaa "juhlia" noilla yksityisillä.:/ nyt vaan pelottaa, kun ei oikein uskalla kotoakaan pitkäsksi aikaa lähteä reissuun, jos oireet pahenee.Kipulääkket+vesipullo kulkevat aina mukana jos lähden vaikka kauppaan.huh huh pahoitteluni että tuli näin hirveästi tekstiä, toivottavasti joku jaksaa lukea:)

Kannattaisko sinun pyytää lääkäriltä Ciproxin antibioottia, kun virtsateissä voi kuitenkin olla joku pöpö. Ditrim Duplo ei mulla auta yhtään. Nämä ns. bakteerittomat, mutta oireilevat paranee Ciproxinilla, ainakin mulla. Lääkäri sanoi, että yleensä ekana määrätään Nitrofuria, Trimopania, mutta ne ei aina auta, kun on sitkeästä tulehduksesta kysymys.
 
Viimeksi muokattu:
Please!
Ei ole tarkoitus komennella, mutta toivoa saanee?

Kun kirjoitatte, älkää lainatko koko sitä edellistä viestiä! Eihän täältä kohta löydä uusia tekstejä seasta ollenkaan.

Joko vain osallistukaa keskusteluun ilman Vastaa-toimintoa, ja jos haluatte vastata jollekulle tietylle, voihan siinä kirjoittaa alkuun heti että sille tai tälle. Vaikka otsikko-riville! Tai jos lainaatte aiempaa tekstiä, lainatkaa se oleellinen rivi mihin vastaatte!

Varsinkin, kun on tuollainen kilometriteksti edellä, lopputuloksesta tulee tosi vaikealukuinen, jos jokainen vuorollaan kopio sen. Puolen sivun keskustelu alkaa viedä kymmenen sivua, ja etsipä sitten sieltä ne ideat ja ehdotukset seasta, se oikea asia...
 
Lotta
Olen kärsinyt aika samoista oireista kohta 10 vuotta. Välillä on näitä epämääräisiä tuntemuksia ja "hankalaa oloa" ja välillä myös virtsatietulehdus. Minulta on ultrattu virtsarakko eikä sieltä löytynyt mitään outoa. Näiden vaivojen lisäksi kärsin ajoittain virtsankarkailusta (vaihtelee kausittain). Syytä ei ole löytynyt, vaan olen syönyt tässä vuosien varrella kymmeniä antibioottikuureja.

Nyt oireet ovat hieman helpottaneet, eli minulla on takana jo puolen vuoden ok jakso, jolloin hankalaa oloa ei ole ollut. Ei aavistustakaan mikä siihen on auttanut.

Mitä olen vuosien varrella lukenut, voisi yksi oireiden aiheuttaja olla endometrioosi tai hiivasyndrooma. Kannattaisi varmaan kokeilla ruokavalion muutosta, eli ainakin vähentää vehnätuotteita ja sokeria. Itse syön paljon marjoja ja juon viinimarjamehua jotta elimistöni pysyy mahdollisimman happamana.
 
PP
Moi,

itse olen kanssa kärsinyt kesäkuusta asti virtsaamisvaivoista. Käyty yksityisenpuolen gynellä ultrassa (ei ainakaan silloin näkynyt mitään "ylimääräistä") sekä kunnallisella, niin päivystävällä lääkärillä kuin papa-kokeissakin.

Pissanäytteitä annettu kesäkuukausina, aina negatiivisia. Kerran sain lääkityksen emätintulehdukseen. Hiivaa löytynyt myös. Sp-taudit testattu, negatiivisia nekin.

Oireina: tiheempi tarve virtsata, virtsaa kyllä tulee joka kerta, mutta silti jokaisen wc-käynnin jälkeen virtsaamisen tarpeen tunne palaa heti. Lisäksi välillä kutisee, välillä kirvelee. Välillä särkee ja jomottaa koko alapään aluetta ja virtsarakon suuta. Nivuskipua on ollut myös.

Mitä olen vuosien varrella lukenut, voisi yksi oireiden aiheuttaja olla endometrioosi tai hiivasyndrooma. Kannattaisi varmaan kokeilla ruokavalion muutosta, eli ainakin vähentää vehnätuotteita ja sokeria. Itse syön paljon marjoja ja juon viinimarjamehua jotta elimistöni pysyy mahdollisimman happamana.
Yhdyn edelliseen, itse ainakin luulen hiivan liikakasvun olevan (osa)syynä. Olen koittanut jättää ruokavaliosta pois vehnät ja sokerit. Lisäksi minulla on päällä jo toinen kuukauden kuuri fluconazolia, suun kautta otettava hiivalääke. Tilanne paranikin pariksi viikoksi näillä. Heti kun ruokavalio rempsahtaa, viikonloppuna esimerkiksi pitsaa, viiniä, olutta (ne pahimmat), oireet palasi salamana takaisin. Nyt yritän taas kovasti välttää moisia.

Olen käyttänyt myös useamman kuukauden ajan ceridal-öljyä kuivuuteen. Lisäksi lääkäri antoi vinkiksi käydä Ovestin-voidetta tmv, joka sisältää estrogeeniä ja parantaa emättimen vastustuskykyä ja sen pitäisi vaikuttaa virtsateihinkin. Tätä olen kyllä käyttänyt vasta parina iltana. E-pillerit jätin myös pois, koska ne ohentavat limakalvoja ja lisäävät tulehdusalttiutta.

Saa nähdä miten käy, välillä itsellä ollut parempi, välillä taas taantuu. Ärsyttävää. Tosin itse pelkään myös kystia, myoomia tm, mutta ainakaan elokuisessa ultrassa ei sellaisia havaittu. Ne varmaan voi löytää vain ultralla?
 
Viimeksi muokattu:
cgb
Moi,



Oireina: tiheempi tarve virtsata, virtsaa kyllä tulee joka kerta, mutta silti jokaisen wc-käynnin jälkeen virtsaamisen tarpeen tunne palaa heti. Lisäksi välillä kutisee, välillä kirvelee. Välillä särkee ja jomottaa koko alapään aluetta ja virtsarakon suuta. Nivuskipua on ollut myös.
Nuo oireet voivat vihjata vulvodyniasta.

Lisäksi tiheävirtsaisuus voi johtua ihan vain siitä, että virtsarakkosi on tottunut toimimaan jatkuvasti (siis silloin tämä, kunmuut syyt on suljettu pois). SItä voi kouluttaa, eli viivyttelee virstaamista niin kauan kuin suinkin. Tällaista voi tulla oireena usein virtsatietulehdusten jälkeen; tapa jää "päälle".
 
Viimeksi muokattu:
PP
Nuo oireet voivat vihjata vulvodyniasta.

Lisäksi tiheävirtsaisuus voi johtua ihan vain siitä, että virtsarakkosi on tottunut toimimaan jatkuvasti (siis silloin tämä, kunmuut syyt on suljettu pois). SItä voi kouluttaa, eli viivyttelee virstaamista niin kauan kuin suinkin. Tällaista voi tulla oireena usein virtsatietulehdusten jälkeen; tapa jää "päälle".

Moikka, olen tosiaan aika paljon netistä lukenut näistä oireista ja mahdollisista jutuista. Olen tutustunut myös vulvodyniasta kertoviin sivustoihin, koska minustakin oireet voisivat vihjata siihen. Kauhun kankeaksi se on vetänytkin...

En kuitenkaan ole miettinyt asiaa sen kummemmin, koska oireetä välillä häviävät ja välillä saattavat tulla taas lieveni takaisin. Esim. yhdyntäkipuja minulla ei ole koskaan ollut.

Tuota jälkimmäistä seikkaa olen miettinyt myös, voi olla mahdollista. Esim. töissä ollessa minun ei juuri tarvitse rampata vessassa, 1-2 kertaa viiteen tuntiin, riippuen paljonko juon nesteitä. Toisin taas kotona ollessa pahimpina päivinä olen aamun tunteita juossut vessassa jopa 4 kertaa tunnissa. Tätä ei onneksi ole ollut enää moneen viikkoon *koputtaa puuta*. Sen sijaan olen huomannut, että monesti öisin joudun nousemaan kerran vessaan tai viimeistään aikaisin aamulla (ennen kuin meinaan edes herätä). Ikinä aikaisemmin minulla ei ole ollut tämmöistä yöpissailua...
 
Viimeksi muokattu:
Vierailija
Onko ketjun aloittajalta selvinnyt mikä oli syynä? Itsekin olen kärsinyt vuosia samoista vaivoista, pari kk sitten gyne löysi kystan munasarjoista, mutta sen ei pitäisi aiheuttaa näitä polttokipuja yms. Sukupuolitaudit testattu monesti ja negatiivisia olleet
 
Zalda
Mulla on tismalleen sama ongelma. Tulehdusta ei ole saatu kiinni labranäytteessä (en tosin näytettä antaessa pystynyt pidättämään virtsaa vajaata tuntia pidempää, vähintään 2 h olisi suositus), mutta entisessä kotikaupungissa antibiootit sai silti, myöhemmin myös ilman labrassa käymistä ja ne auttoivat. Viime vuonna tuli n. 5 kertaa "tulehdus" eli pahat oireet, lisäksi lievempiä oireita jokusen kerran mihin auttoi runsas veden juominen, karpalomehu ja burana.

Nyt uudella paikkakunnalla eivät suostuneetkaan määräämään antibiootteja, kun ei virtsakokeessa mitään näkynyt. Olen siis kärvistellyt kotikonstein...

Alkaa jo rasittamaan tämä. Ikinä ei tiedä milloin oireet iskevät ja silloin kun iskevät pahana niin ei tosiaan pysty tekemään muuta kuin olemaan kotona, ravaamaan jatkuvasti vessassa ja kuumassa suihkussa ja makaamaan sängyssä kuumavesipullo jalkojen välissä.

Eikä ne lievemmät ohi menevät oireilutkaan kivoja ole ja aina saa pelätä paheneeko siitä.
 
Meija
Onko ketjun aloittajalta selvinnyt mikä oli syynä? Itsekin olen kärsinyt vuosia samoista vaivoista, pari kk sitten gyne löysi kystan munasarjoista, mutta sen ei pitäisi aiheuttaa näitä polttokipuja yms. Sukupuolitaudit testattu monesti ja negatiivisia olleet
Minulla oli myös muutama vuosi sitten monta kuukautta kestävät kirvely-oireet ja moninaisten tutkimusten jälkeen selvisi että munasarjassa oli verikysta. Kysta kuivui itsestään pois, 3 kk sen toteamisen jälkeen se oli hävinnyt ja niin oli hävinneet ne pissaoireetkin. Eli uskoisin kyllä että se kysta jollain ihmeen tavalla aiheutti kuitenkin ne oireet ???!!! En kyllä ymmärrä, mutta "maailma on ihmeitä täynnä".
 
Viimeksi muokattu:
ap
Onko ketjun aloittajalta selvinnyt mikä oli syynä? Itsekin olen kärsinyt vuosia samoista vaivoista, pari kk sitten gyne löysi kystan munasarjoista, mutta sen ei pitäisi aiheuttaa näitä polttokipuja yms. Sukupuolitaudit testattu monesti ja negatiivisia olleet

Heippa, hei.

Tuli taas pitkästä aikaa googlailtua juttuja kun on taas ollut kivasti vaivoja ja löytyikin tämä oma ketju.

Ei ole selvinnyt mitään. Minulta loppui aikalailla itsestään nuo pahimmat oireet.Välillä oli jotain kirvelyä, muttei se ollut niin pahaa, että olisin jatkanut lääkäreillä ravaamista.Nyt on taas ollut kesällä ja talvella oireita.Kesällä oli niin pahana, että vuosin verta->lääkäriin.Eivät ottaneet edes virtsanäytettä, koska oli viikonloppu.Oliko siis kyseessä tulehdus vai joku muu?Sitä en tiedä.Kärsin vain kauheista alavatsakivuista ja sitten kipu loppui kun jokin verinen hyytymä lumpsahti ulos:/Söin antibiootteja, mutta myöhemmin kävi mielessä jos olisikin ollut virtsakivi esmes?No oireet menivät aika pian ohi.

Nyt talvella sitten taas oireita->lääkäriin->pikatestissä ei mitään->viljelyssä enterokokki.Antibiootit kehiin 5päivää.Oireet suht ok.Alapäätuntui kuurin jälkeen aralta, johon otin hiivalääkkeen, ja se auttoi. N.viikon parin jälkeen satunnaisesti taas oireilua.Itselääkintää karpalolla,valkosipulilla, hirveällä määrällä juomista.->terveysaseman testiin->pikatesti negatiivinen->vilejly negatiivinen->verikokeessa leukosyytit 11 ja keto-aineet koholla.Eivät päästäneet edes lääkärille asti, joten kun oireet loppuivat jätin asian sikseen.Kun kysyin leukosyyteistä ja ketoaineista, sanoi hoitaja vain että olen kuivunut (en ole tarpeeksi juonut) ja jotain lenssua varmaan pukkaa (nuo leukosyytit selitettiin sillä).No minulla ei ole ollut edes mitään flunssaan viittaavaakaan moneen kuukauteen ja varmasti joo en ole juonut tarpeeksi kun koko ajan join litroittain:D No itsehoidin itseäni taas sitten hirveällä määrällä valkosipulia yms.Oireet menivät pois.

Nyt sitten olen taas parisen viikkoa olen kärvistellyt.Nyt kun mietin niin olisi pitänyt mennä smantien antamaan vaan näyte eikä sinnitellä (koska nyt voi taas olla että pöpöä ei saada kiinni:(), mutta koska itse olen aiemminkin saanut oireet pois niin ajattelin että miksei nytkin.Ja näitähän on satunnaisesti ollut muutenkin pikkuisia episodeja.Tämä kuitenkin jatkuu vain.Kirvelyä ei varsinaisesti virtsatessa, mutta sen loputtua alkaa sitten oireet.Välillä saattaa olla monta tuntia olo ihan normaali ja kohta sitten alkaa neulojen tuikkiminen, tunne että jotain kulkee putkessa tai vain epämukava olo, jota vaikea selittää.Lisäksi on ollut nyt selänpuolella ja vatsassa kipua.Huomenna pakko soittaa taas terveysasemmalle, kun tulee kylmänhorkka kohtauksia (ei kuitenkaan kuumetta) sekä öisin pyörin omassa hiessäni :/

Yhden seikan olen nyt myös huomannut.Nykyisin oireet alkavat melkein samantien illalla kun olen harrastanut seksiä.Siis nyt varmaan jo kolmena kertana.Näin on käynyt joskus aiemminkin, mutta nyt se on aika laukaissut oireet.Ei auta juomiset,karpalokapselit-mehut,WC-käynnit ennen ja jälkeen eikä pesut.Yhdyntä ei kestä kovin kauaa ja joskus on tuntunut jotain hankausta, mutta koitan asetella itseni niin että tunne loppuisi.Kondomi on käytössä, joten mikään miehenkään bakteeri ei varmaan syynä voi olla?Miehellä on nyt ollut jotain hiivatulehduksen kaltaista, mutta ei kai se voi olla syynä kun kondomia käytetään ja minulla ei kuitenkaan mitään alapäähiivaa liene nyt(ei ainakaan pahemmin kutita, ei reajuutsomaista vuotoa yms) Ärsyttää, kun itsellä on sellainen olo että vain on vaivaksi heille.Ja ei oteta tosissaan,niin koita sitten siellä hakea apua.Koitan nyt kuitenkin saada itselleni lääkäriajan, jotta jotain voisi alkaa selviämään.
 
Viimeksi muokattu:
ap
Tuli muuten meleen, että tietääkö kukaan stafylokokki aureliuksesta, että testataanko se bakteeriviljelyssä?Luin yhdeltä saitilta eräästä, jolla oli kauheita oireita ja mitään ei selvinnyt ,ennekuin tuo aureus testattiin ja sehän hänellä sitten olikin. Hiivaa olen myös epäillyt(koska olen aika sokeri hiiri) ja sanoikin siitä hoitsulle, ja hän sanoi sitten että hakea apteekista hiivalääkkeen.No tajusin vasta sitten, että hän luuli varmasti minun tarkoittaneen hiivatulehdusta alapäässä:D Meinasin virtsateissä.Tuohon tuskin auttaakaan mikään canesten.Sitäpäitsi kerran tuota tököttiö kokeilleena voin sanoa että ei koskaan enää.Kirveli niin maan ******** että ikinä en sellaista kipua ole kokenut.

Pari juttua joista saattaa olla apua oireisiin:

Nokkonen (esim. teenä)
Runsas juominen (pidä huoli että käyt tarpeeksi usein vessassa,ainakin minulle liian pitkät välit tuovat polttelua) ja kun olet käynyt pissalla.Tyhjä rakko tuntuu aiheuttavan kipua virtsateissä.

Limakalvoja vahvistavia tuotteita olisi tarkoitus testata (sianpuolukka taisi olla yksi ja omega 7)

Tsemppiä kaikille!Ei tiedä kukaan muu kun se joka näistä kärsii kuinka tuskallista tämä voi olla
 
EmmiH
Heippa, hei.

Tuli taas pitkästä aikaa googlailtua juttuja kun on taas ollut kivasti vaivoja ja löytyikin tämä oma ketju.

Ei ole selvinnyt mitään. Minulta loppui aikalailla itsestään nuo pahimmat oireet.Välillä oli jotain kirvelyä, muttei se ollut niin pahaa, että olisin jatkanut lääkäreillä ravaamista.Nyt on taas ollut kesällä ja talvella oireita.Kesällä oli niin pahana, että vuosin verta->lääkäriin.Eivät ottaneet edes virtsanäytettä, koska oli viikonloppu.Oliko siis kyseessä tulehdus vai joku muu?Sitä en tiedä.Kärsin vain kauheista alavatsakivuista ja sitten kipu loppui kun jokin verinen hyytymä lumpsahti ulos:/Söin antibiootteja, mutta myöhemmin kävi mielessä jos olisikin ollut virtsakivi esmes?No oireet menivät aika pian ohi.
Oletko varma, että hyytymä tuli virtsateistä, eikä emättimen puolelta? Voisi nimittäin olla varhainen keskenmenokin. Jos hyytymä tuli virtsarakon puolelta niin on ihan mahdollista, että sinulla on ollut virtsakivi tms., joka on pahimmillaan saattanut vahingoittaa virtsateitä ja oireet jatkuvat sen takia.


Nyt talvella sitten taas oireita->lääkäriin->pikatestissä ei mitään->viljelyssä enterokokki.Antibiootit kehiin 5päivää.Oireet suht ok.Alapäätuntui kuurin jälkeen aralta, johon otin hiivalääkkeen, ja se auttoi. N.viikon parin jälkeen satunnaisesti taas oireilua.Itselääkintää karpalolla,valkosipulilla, hirveällä määrällä juomista.->terveysaseman testiin->pikatesti negatiivinen->vilejly negatiivinen->verikokeessa leukosyytit 11 ja keto-aineet koholla.Eivät päästäneet edes lääkärille asti, joten kun oireet loppuivat jätin asian sikseen.Kun kysyin leukosyyteistä ja ketoaineista, sanoi hoitaja vain että olen kuivunut (en ole tarpeeksi juonut) ja jotain lenssua varmaan pukkaa (nuo leukosyytit selitettiin sillä).No minulla ei ole ollut edes mitään flunssaan viittaavaakaan moneen kuukauteen ja varmasti joo en ole juonut tarpeeksi kun koko ajan join litroittain:D No itsehoidin itseäni taas sitten hirveällä määrällä valkosipulia yms.Oireet menivät pois.

Nyt sitten olen taas parisen viikkoa olen kärvistellyt.Nyt kun mietin niin olisi pitänyt mennä smantien antamaan vaan näyte eikä sinnitellä (koska nyt voi taas olla että pöpöä ei saada kiinni:(), mutta koska itse olen aiemminkin saanut oireet pois niin ajattelin että miksei nytkin.Ja näitähän on satunnaisesti ollut muutenkin pikkuisia episodeja.Tämä kuitenkin jatkuu vain.Kirvelyä ei varsinaisesti virtsatessa, mutta sen loputtua alkaa sitten oireet.Välillä saattaa olla monta tuntia olo ihan normaali ja kohta sitten alkaa neulojen tuikkiminen, tunne että jotain kulkee putkessa tai vain epämukava olo, jota vaikea selittää.Lisäksi on ollut nyt selänpuolella ja vatsassa kipua.Huomenna pakko soittaa taas terveysasemmalle, kun tulee kylmänhorkka kohtauksia (ei kuitenkaan kuumetta) sekä öisin pyörin omassa hiessäni :/
Nuo kylmänhorkkakohtauksetkin kyllä viittaavat vähän siihen, että joku munuaistason ongelma on menossa, joten pyydä nyt ihmeessä, että sinusta otetaan sekä tulehdusverikokeet ja munuaisten toimintaa kuvaavat verikokeet. Samoin hyvä olisi ultrata munuaiset ja virtsatiet. Voi olla, että sinulla on virtsakiviä, jotka voi aiheuttaa tulehdusta tai sitten virtsarakontulehdus on noussut munuaisiin. Yleensä munuaisaltaan tulehdukseen kuuluu kova kuume, mutta se ei aina nouse ihan heti.
 
Viimeksi muokattu:
Kaarina
Hyvät Ystävät. Kaikki jotka ovat kärsineet virtsaamiskivuista sekä tulehduksista tietävät kuinka ikäviä ko. oireet voivat olla. Ne rajoittavat monella tavalla elämää eikä vähiten seksuaalielämää. Omasta, vuosien kokemuksesta johtuen, voin todeta seuraavaa. Suurimalla osalla perussyynä on todennäköisesti jonkinasteinen stressi. Virtsarakko sekä virtsatiet ovat kiinteässä yhteydessä keskushermostoon ja sen vuoksi oireilua on etenkin stressaavien elämäntilanteiden yhteydessä, matkoilla jne. Useinmiten on myös niin, että stressiä ei edes tiedosta mutta se on silti olemassa jatkuvan jännittämisen muodossa. Kaikenlainen liikunta auttaa, etenkin sellainen, josta todella nauttii. Jooga, pilates ja monet muut vastaavat liikuntamuodot antavat tuloksia nopeasti. On saatava mieli hetkeksi pois fyysisistä vaivoista ja tuuletettava mieltä muilla askareilla, vähitellen hyvän olon jaksot alkavat pidentyä ja kipu helpottua. Radikaaleja lääke- saati leikkaushoitoja ennen on kannattaa ehdottomasti kokeilla luonnonlääkkeitä ja muita hoitomuotoja. Yksistään lämmin kylpy helpottaa kipuja kun ne ovat pahimmillaan, esimerkiksi kuukautisten aikana. Lämpöpullo vuoteessa tai lämpöpatja auttaa myös lantion seudun moninaisiin kipuihin. Refleksologia ammattilaisen tekemänä auttaa ihan varmasti mutta sitä ennen on itse opittava perusteellisesti rentoutumaan. Astetta aktiivisempi hoito on akupunktuuri. Kumpiakin em. hoitoja suosittelen lämpimästi koska tiedän niiden auttavan. Minulle diagnosoitiin Interstitielli Kystiitti monia vuosia sitten ja olin muutaman vuoden ajan toivoton ja todella huonossa kunnossa. Lääkkeet eivätkä edes huuhteluhoidot auttaneet ja kipu oli läsnä 24 h/vrk. Lopulta ratkaisu löytyi ihan luonnonmenetelmistä. Karpalomehu tai -puristeet saattavat auttaa ja varsinaisista lääkkeistä suosittelen Cymbaltaa, jos tilanne on todella huono. Muutkin vastaavat hermokipuun tarkoitetut lääkkeet saattavat olla avuksi kriittisimmässä vaiheissa. Tsemppiä teille kaikille. Apu kyllä löytyy varmasti!
 
pansku
Ihan kuin olisin lukenut omaa tarinaani, kun tuota alkuperäisen kirjoittajan tekstiä luki. Olen 22-vuotias nainen ja tällä hetkellä menossa niin vaikeat ajat alapääongelmieni kanssa että huhhuh. Kaikki alkoi tämän vuoden alussa. En ole koskaan kärsinyt alapään kuivumisesta tms, mutta ihan yhtäkkiä alkoi paikat kuivumaan ja seksin aikana turposivat niin pahasti, että pesulla käynti lähes mahdotonta, puhumattakaan kireiden housujen käyttämisestä. Jopa kävely ja istuminen tuntuivat pahalta! Jossakin vaiheessa alkoi kokkareinen valkovuoto, joten ajattelin kyseessä olevan hiiva. Vuoto loppui ja punoitus, mutta kuivuus ongelmat jäivät. Gyne suositteli ceridal-voidetta limakalvoille, jota levitin jokaisen yhdynnän jälkeen ja välillä ennenkin aktia. Jossain vaiheessa alkoi nämä virtsaamisongelmat. Pissalla käydessä, loppuvirtsaa kohden, kirveli ja aina jos alkoi tulla pissahätä niin kirvelyä ja poltetta ilmaantui. Vessassa ei tarvitse rampata koko aikaa, ei mtm sellaista. Ainoastaan todella nihkeä olo... Istuminen todella epämukavaa ja kireiden housujen pitäminen inhottavaa. Pari vuotta sitten kärsin virtsatietulehdusten kierteestä, mutta lopettaessani e-pillerit niin virtsavaivat loppuivat. Viime vklp virtsaongelmat muuttuivat samankaltaisiksi, kuin virtsatietulehduksessa ja sain 5 päivän kuurin Trimopania. Kolmas päivä meneillään ja tuntuu, että vähän helpottaa, MUTTA virtsaamisen jälkeen tuntuu poltetta ja epämukavaa oloa alapäässä, mutta ei ole tarvetta päästä pissalle... Papa on otettu ja löyty lieviä muutoksia, jatkotutkimuksiin, tähystyksessä ei näkynyt mtn, koepalojen tulokset tulevat parin vkon sisään. Olen yrittänyt helpottaa oloani juomalla paljon vettä ja karpalomehua, pesemällä alapään oikeanlaisilla pesunesteillä, joissa ph alhainen, ceridal- ja acom intim geeliä laittamalla, mutta aina välillä kurjat tuntemukset alapäässä palaavat...
 
pansku
Niin ja lisäksi mullakin tuommoisia kylmänväristyksiä tulee, jos virtsaputken suuta kirvelee/polttelee. Tekisi mieli vaan istua lämpöseen vesisaaviin... Joskus muuten tuntuu, kuin virtsa-aukosta "pulpahtaisi" jotain nestettä, muutoin kuin virtsatessa. Mitäköhän se sitten on?? Ja tosiaan kun mainitsin tuon kokkareisen valkovuodon, niin pari kk sitä tuli taas, joka loppui itsestään kun menkat alkoivat. Mitäköhän se sitten oli? Pari kolme päivää sitten, ennen tätä trimopan kuuria, otin hiivalääkkeen, koska epäilin tämän kirvelyn ja polttelun johtuvan hiivasta.
Aika outoa, että pari tuntia sitten kävin pissalla ja ei kirvellyt, mutta pissaamisen jälkeen alkoi kirvely ja polttelu. Vähän ajan päästä kävin pissalla, tuli todella vähän, kirveli hieman, mutta sen jälkeen olo parani! Kirvely ja polttelu loppui. Olis se kiva tietää, että mikäköhän tää vaiva on, kun monilla muillakin tuntuu olevan sama riesa :/
 
Minna25
Minulla todettiin juuri genitaaliherpes. Kävin useasti terkkarilla koska luulin että minulla on virtsatientulehdus. Oireet olivat täsmälleen samanlaiset: kirvelyä virtsatessa, pientä kuumetta yöllä, nivuset kipeänä, alavatsaan ja selkään sattuu, pientä kurkkukipua mutta alapäässä ei selkeitä rakkuloita vaan virtsaputken suu hieman arka. Melkein huomaamattomia Rakkuloita löytyi virtsaputken sisältä..
 

Yhteistyössä