Virtsausvaivat ja aikaistuneet kuukautiset

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Miksiminä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Miksiminä

Vieras
Olen jo pitkään kamppaillut erilaisita oudoista oireista, joista olen automaattisesti syyttänyt Yaz e-pillereitä. Parin kuukauden päästä tulisi vuosi täyteen käytön aloittaimisesta. On ollut kummallisia suonenvetomaisia kipuja käsissä ja kämmenissä, yllättäviä allergisia reaktioita (ylihuulen turpoaminen ja käsissä punaisia jälkiä) ja kovia kuukautiskipuja, jotka eivät olleet yhtä kivuliaita ennen pillereitten aloittamista. Silti jatkanut käyttämistä, koska ne eivät ole aiheuttaneet muuten häiritseviä sivuoireita alun rintasärkyjen jälkeen (ja nuo muutkin oireilut saattavat johtua jostain aivan muusta).

Nyt viimeviikolla maanantaina alkoi uusi ikävä vaiva, nimittäin jatkuva pissahätä. Ramppasin vessassa 5 minuutin välein useita tunteja ja pahimmillaan oireet olivat aamuisin ja iltaisin. Hätä oli aina todellinen, eli ei mitään pari tippaa. Myöhään illalla oireet rauhottuivat niin, että sain nukuttua normaalisti jopa 6h.
Maanantai ja tiistai olivat yhtä tuskaa, keskiviikkona oireet hieman hellittivät, mutta poltteen ja paineen tunne alapäähän alkoi (ei kutinaa tai kirvelyä). Torstai-iltana vessarundi alkoi taas sen jälkeen kun olin maannut päänsäryn ja kuvottavan kipeän olon takia sängyssä (ei kuumetta).
Menin perjantaina yksityiselle testaamaan virtsatietulehduksen, mutta se ilmeni lauantaina negatiiviseksi. Perjantaina sain myös kuvotuskohtauksen ja mikään ei maistunut. Olenkin usein tuntenut vain mahani murahtelevan ja kivistelevän nälästä ilman, että mitään tekisi mieli. Ehdin syömään 3 antibioottikapselia, mutta lääkärin mukaan oli turha jatkaa kuuria loppuun.

Lääkäri laittoi lähetteen klamydia-testiin, mutta en ehtinyt sitä vielä käydä ottamassa. Todennäköisyys on myös erittäin pieni, sillä olen ollut saman kumppanin kanssa vuoden ja hänkään ei ole minua ennen harrastanut suojaamatonta seksiä, paitsi exänsä kanssa aikoinaan (joka oli myös neitsyt).

Lauantaisen puhelinsoiton jälkeen pissahätä yhtäkkiä laantuikin, ehkä hieman paineen tunnetta oli vielä ja pieni pissahätä joka käynnin jälkeen, etten täysin voinut rentoutua. Sunnuntaina katsoin kellon kanssa aikaa vessakäynneilleni ja ne olivat ihan normaalit. Saatoin kuitenkin tuntea hieman poltetta, nyt myös emättimen alueella.

Nyt maanantaina heräsin 7 aamulla vessaan ja pissauksen loppupuolella tunsin jäätävän kivun alapäässäni ja se ei hävinnyt käynnin jälkeen. Pian huomasin, että ne olivat samanlaisia yhtäkkisiä kovenevia kipuja koko alapään alueella, kuten on ennenkin ollut pari tuntia ennen menkkojen alkamista. Ihmettelin sitä, koska kuukautiseni ovat tulleet taukoviikon 4. päivänä _Aina_ pillereitten aloittamisen jälkeen. Nyt vessakäynnin yhteydessä huomasin niiden alkaneen ja on vasta 3. taukopäivä. Olen kuullut, että Yazien matalahormoonisuus voi vaikuttaa näihin muuten sietämättömiin, mutta buranalla voitettaviin, alapään kipuihin, joten en huolestunut enempää siitä. Tämä päivän etulähtö menkoille tosin ihmetyttää kovasti.

Olen menossa gynekologille parin viikon kuluttua, mutta onko kellään ollut koskaan samanmoisia ongelmia? Olen käynyt läpi bakteerittomat virtsatietulehdukset, endometrioosin, vulvodynian, alkuraskaus oireet, hiivat, munasarja/munuaisvaivat..... mutta mikään ei täysin tunnu soveltuvan "sairauteeni".

Stressiäkin epäilin virtsavaivoihin, sillä elämäntilanteessani on paljon suuria muutoksia tulossa, vaikka ovatkin innostavia muutoksia. Huonovointisuuteen epäilin sitä, kun jätin sokerinsyönnin keskiviikkona pois, jos olisi ollut kyse virtsatietulehduksesta, mutta syönyt jälleen normaalisti herkkuja neg. tuloksen jälkeen. Olen kova sokerisyöppö, joten epäilin vieroitusoireiksi.

Pelkään, että samanmoiset vessaongelmat eivät jätä minua rauhaan ja en ole syksyllä enää Suomessa, joten lääkärillä käynnistä tulisi hieman vaikeampaa. Kiinnitin nyt myös huomiota, että vessassa ramppaaminen loppui taukoviikon alkaessa, onko tähänkin vaivaan siis Yazit syypäänä? En ole varma haluanko jatkaa niiden popsimista ylihuomenna :s