vkojen laskeminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tietämätön
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tietämätön

Vieras
Miten se raskausviikkojen laskeminen meneekään? Eli jos on takana vaikka rv 4+4, niin onko silloin neljännellä vai viidennellä viikolla?

Netissä lukee, että alkion/sikiön tärkeimmät elimet kehittyvät sen elämän ensimmäisellä 8 viikolla. Luetaanko niihin viikkoihin mukaan ne alkuviikot menkkojen jälkeen, kun alkiota ei oikeasti edes ole? Vai alkaako laskeminen esim. hedelmöittymisestä tai kiinnittymisestä? Onko sama laskutapa kuin noissa x+y malleissa, vai puhutaanko eri asioista?

Näissä viikoissa menee aloittelija ihan sekaisin...

Virallinen (=neuvolan/terveydenhuollon) viikkojen laskutapa menee niin, että viikko 4+4 on 4. raskausviikko. Toki maalaisjärjen mukaan silloin olisi 5. viikolla..

Tietääkseni jos puhutaan alkion/sikiön viikoista tämä lasketaan hedelmöityksestä, ja jos puhutaan raskausviikoista tämä lasketaan viimeisistä kuukautisista.

Raisa vk 17+6 eli 17.viikolla:)

Joo kyllä minä ainaki oon sanonu aina esim. 3+3 neljännellä viikolla, silloinhan on jo kolme viikkoa täynnä ja neljäs menossa. Ja samoin kuukausien kanssa esim. 20+2 niin silloin on kuudennella kuulla raskaana. Tämä tuottaa vaan päänvaivaa selitellessä ihmisile vaikkapa 36+2 kun ollaan jo kymmenennellä kuulla. Hassua kertoa ihmisille, että raskaana ollaankin kymmenen kuukautta:) Aina kysyvät, että: ""Ai, eikös se olekaan yhdeksän kuukautta??"":) Ja noihin viikkoihin mitä kysyit, niin ne on ne viikot mitä sulle annetaan neuvolassa/ultrassa tms. Eli myös siis ne viikot heti menkkojen jälkeen. Minäkin menin silloin alussa ihan sekaisin näiden viikkojen ja kuukausien kanssa, mutta kyllä se siitä, kunhan muistaa edes sen lasketun ajan:)

Tästä puhuttiin joskus huhtikuussa täällä ja asiasta ollaan eri puolilla Suomea, eri neuvoloissa ja eri ihmisten mielissä eri mieltä.

Itselläni on nyt 20+6 ja neuvolassa sanovat, että olen 20 viikolla vaikka sillä ns. maalaisjärjellä mennään 21. viikolla. Eli huomenna olen sitten 21+0 ja 21. viikolla neuvolan mukaan. Mutta tässäkin siis neuvolakohtaisia eroja.

Minulla taas lisäteoria tähän kuitenkin niin tulkinnanvaraiseen viikkojen ja kuukausien laskentaan. Sama asia on ihmisen ikä. Meillä kaikilla on tapana sanoa olen esim. 30 vuotias, vaikka oikeastaan pitäisi paremminkin sanoa että elän 31. vuottani. Sama ja taas sama juttu vuosilukujen kanssa, milleniumiakin olisi oikeasti pitänyt viettää jo -99 koska silloinhan se 2000- luku oikeasti käynnistyi:) Mielestäni tämä on siis aivan sen mukaista miten on totuttu sanomaan. Toisten mielestä raskaana ollaan yhdeksän toisten mielestä kymmenen kuukautta.. Ihanaa jankkaamista..::))

Voisiko olla niin, että esim. 5+4 voidaan sanoa ""kuudennella viikolla"" tai toisaalta viikolla 5. Kun on 6+0, alkaa seitsemäs raskausviikko tai viikko 6. Eli kuutosella alkavina päivinä eletään viikkoa kuusi. Sekavaa? :-)

Tuo raskausviikkojen laskeminen tuntuu olevan ihan sanojan suussa eli kukin tyylillään, mutta tuohon vuosituhannen vaihtumiseen oli pakko reagoida kun siitä niin paljon puhutaan.

Me elämme Suomessa gregoriaanisen kalenterin mukaan., joka otettiin täällä käyttöön vuonna 1753. Vuotta nolla ei ole gregoriaanisessa ajanlaskussa. Ensimmäinen vuosi ajanlaskun alussa on yksi tai 1 jKr. Vuotta yksi edeltävä vuosi oli 1 eKr. Täten ensimmäinen vuosikymmen oli 1-10 ja vuosisata 1-100 ja vuosituhat 1-1000 ja samaten seuraava vuosituhat oli 1001-2000 ja näin ollen uusi millenium alkoi 1.1.2001.

No, noin minulle neuvolassa sanottiin kun kysyin, vaikka oman maalaisjärkeni mukaan tosiaan menisi eri lailla. Kaikki raskauskirjatkin kuulemma menevät tämän virallisen laskutavan mukaan.