Voi ei, tota tokalokkalaista...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja umbrella-
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja umbrella78:
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Alkuperäinen kirjoittaja Borkku:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ehkä asian vierestä, mutta meillä oli koulussa sellainen poika, joka talvellakin tuli kouluun päällään pelkkä flanellipaita ja t-paita sen alla, ei pipoa eikä hanskoja. Vaikka pakkasta olis ollut 20 astetta.

Mä oon aina ajatellut, että se on vanhempien vika jos lapsilla ei ole kunnon varusteita ulkona päällä ja nyt mun oma lapsi kulkee tuolla puolialastoma :/ . Mitä ihmettä tuon pojan kanssa keksii?!

Aika siihen auttaa ja ne toistot siitä et pitää pukea kaikki ne vaatteet mitkä on laitettu pinoon :D

Ei se läheskään aina oo vanhempien vika kuitenkaan

Ei vika mutta vanhempien vastuu

Mitähän tää sitten tarkoittaa? Jos pojalla on vaatteet esillä ja valmiina ja sekä isä että äiti muistuttavat pukemisesta ja vielä soitetaan pojalle kotiin ennen lähtöä niin en mä meitä silti ekana vastuuttomiksi syytä. Tosin vika on varmaan osaksi siinä, että oon aiemmin ollut kotona ja poika on tottunut että joku muu huolehtii... ja toisaalta pojan oma luonne on tuollainen "hajamielinen professori".

No se terkoittaa juuri sitä, että vanhemmat ovat vastuussa lapsistaan ja siitä että ovat asianmukaisesti puettu.
Ja jos lapsi ei pärjää yksin on hänelle järjestettävä joku vahtimaan.
Näin se vaan menee

ja joku tulee sit intissäki sen perseen pyyhkimään, ku kaikki tehdään puolesta eikä mitään tartte ite opetella ku mä vähän autan vaan.

No jos sama tahti jatkuu niin tuskin on valmis inttiinkään.

Öh, mikä tahti? Sähän just sanoit että lapsi tarvii vanhemman edelleen kotiin eli itsenäistymistä ei näin sais harjoitella? Kuulostat nyt vähän hassulta kyllä :D

Tokaluokkalainen on kyllä aika pieni vielä, joten mikä kuulostaa oudolta.

Etkö itse huomaa ristiriitaa? Intissä ei näillä eväin pärjää mielestäsi, mutta eikö sitä itsenäisyyttä juuri pitäis harjoitella jotta intissä tulee pärjäämään (jos sinne yleensäkään tulee menemään).
Ja vastuutonta vanhempaa ei meistä kyllä se tee, että tokaluokkalainen on aamuisin yksin puolituntia ennen kouluun lähtöä ja että hänelle vielä soitetaan silläkin välillä. Jos niin ajattelet, niin voin kertoa että elämässäsi on vielä paljon opittavaa... =)

Heh mitäs sä mun elämästäni tiedät?
Et yhtään mitään.
Mutta sen tiedän että jos tokaluokklaisesi ei pärjää yksin tulee sinun järjestää tarvittava hoitaja joka valvoo hänen kouluun lähtöä ja sitä että on asianmukaisesti puettu.

Etkö itse huomaa ristiriitaa? Intissä ei näillä eväin pärjää mielestäsi, mutta eikö sitä itsenäisyyttä juuri pitäis harjoitella jotta intissä tulee pärjäämään (jos sinne yleensäkään tulee menemään).
Ja vastuutonta vanhempaa ei meistä kyllä se tee, että tokaluokkalainen on aamuisin yksin puolituntia ennen kouluun lähtöä ja että hänelle vielä soitetaan silläkin välillä. Jos niin ajattelet, niin voin kertoa että elämässäsi on vielä paljon opittavaa... =)

Nykyään niin monelle se oma lapsi on mun mielestä jopa harrastuksen kaltainen jonka eteen tehdään aivan kaikki eikä mitään vaadita oppimaan itse tekemään.

ja nyt varmaan alkaa joku lentämään, mut tää on mun mielipide ja sen olen luonut elämällä itse ja pitämällä silmäni auki.

Monet ekaluokkalaisetkin lähtee kouluun yksikseen, etten ymmärrä v:n pointtia. Itsenäisyyttä on kyllä harjoiteltava ihan itsekseen, eikä äidin tai isän kanssa.

Mitä jos sopisitte, että soitatte, kun alkaa laittaa ulkovaatteita päälle, samalla vois sitten kysyä, että onko kaikki muut vaatteet laitettu, mitä pitikin? Meillä tokaluokkalainen harvoin joutuu lähtemään yksin kouluun, tällöin on aina sovittu, että mummu/pappa soittaa, kun pitää alkaa laittaa ulkovaatteita, niin kuulee samalla, että lapsella kaikki hyvin. Itse ollaan sellaisissa töissä miehen kanssa, ettei voi luvata, että tiettyyn aikaan pystyisi soittamaan.

Et yhtään mitään.
Mutta sen tiedän että jos tokaluokklaisesi ei pärjää yksin tulee sinun järjestää tarvittava hoitaja joka valvoo hänen kouluun lähtöä ja sitä että on asianmukaisesti puettu.

Eli jos tokaluokkalainen ei vielä ole sisäistänyt aivan kaikkia ohjeistuksia kun vuoden alusta on alkanut yksin lähtemään kouluun (tänään pvä 3.2.) niin nyt tarttis heti hommata joku hoitaja.

Eiköhän jokainen saata joskus unohtaa jotain kuitenkin
=) =)

V
Enhän tiedäkään elämästäsi mitään, paitsi että joku ongelma sulla nyt on kun näin väärin haluat asian ymmärtää. Ja meidän lapsi pärjää kyllä ihan hyvin yksin, osaa tehdä aamupalaa, sammuttaa valot, muistaa ottaa avaimet, lukita ovet ja mikä tärkeintä, hän on valmis jäämään yksin, ei siis pelkää ja on itse sitä alunperin ehdottanutkin eli lapsen ehdoilla edettiin kun yksin oloa alettiin harjoitella.
Tosin tämän päivän perusteella toki opimme sen, että lapsi saa pukea jo ennne lähtöämme. Ja huom, kyse on nyt vain yhdestä päivästä kun tälläinen ongelma on tullut vastaan.

Mutta syy, miksi epäilin sinun tietämystäsi elämästä oli se, että itse jo viime vuonna ekaluokkalaisen äitinä näin todeksi sen ongelman mitä monilla oli kun lapset lähtivät yksinään kouluun. Kaikilla ei ole vaihtoehtoja olla lapsen kanssa tai järjestää hoitajaa eikä kunnassamme ole aamupäiväkerhoakaan että jos nyt näet ongelman siinä että tokaluokkalainen on aamulla puoli tuntia yksin niin kehottaisin avartamaan maailmankuvaa.

Et yhtään mitään.

Eli jos tokaluokkalainen ei vielä ole sisäistänyt aivan kaikkia ohjeistuksia kun vuoden alusta on alkanut yksin lähtemään kouluun (tänään pvä 3.2.) niin nyt tarttis heti hommata joku hoitaja.

=) =)

Niin ja tästäkin ajasta on lähtenyt suurena osana aamuista niin, että isä on ollut kotona eli kyllä mielestäni on hyvinkin inhimillistä että asioita unohtuu vielä tulevaisuudessakin. Sellaista se lasten kanssa on, vanhemman tehtävä vaan on muistuttaa ja kerrata välillä sen tuhatkin kertaa =)

Et yhtään mitään.

=) =)

Niin ja tästäkin ajasta on lähtenyt suurena osana aamuista niin, että isä on ollut kotona eli kyllä mielestäni on hyvinkin inhimillistä että asioita unohtuu vielä tulevaisuudessakin. Sellaista se lasten kanssa on, vanhemman tehtävä vaan on muistuttaa ja kerrata välillä sen tuhatkin kertaa =)

Ja nelosluokkalainen lähtee hakemaan luistelukypärää kotoa :D ku sen unohti kotiin.

Yhteistyössä