Voi elämä mua sitten ärsyttää! Auttakaas äkkiä!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jeps
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jeps

Vieras
Kun tuli puhetta tässä porukoiden ja miehen kanssa siitä, että mitä pitää tehdä, jos lapsi on tukehtumassa johonkin. Sanoivat, että heimlichin ote on eka mitä kokeillaan ja minä väitin vastaan, koska pienille lapsille, tässä kyseessä siis 1 vuotias, se on kaikista viimeisin vaihtoehto, koska se saattaa murtaa kylkiluita ja aiheuttaa sydämen sivuääniä...

No, sanoin sitten, että ekana pitäs niinku tehä se, että laittaa lapsen pää alaspäin ja lyö selkään lapaluiden väliin. Sitten jos ei tehoa, voi koittaa puhaltaa lapsen suuhun, että tukos siirtyy toiseen henkitorveen, niin nauroivat mut pihalle kahvipöydästä... On tässä nyt kiva istua koneella, kun tuolla nauravat mulle ja mun tyhmyydelle... Etsikääs mun apuna nyt äkkiä netistä tieto, että lapsen suuhun puhaltaminen tukehtumistilanteessa on kyllä hyvä vaihtoehto, eikä mikään naurettava syy...

Viimeksi kun olen asiaan perehtynyt, niin ihmisellä (myös lapsella) on tasan yksi henkitorvi. Haarautuuhan se jossain kohtaa kahteen keuhkoputkeen, mutta ei kai sinne asti puhaltamalla tukoksen aiheuttajaa saa?? En ole ainakaan ikinä kuullut...

No mun mielestä se on se että lapsi syliin vaakatasoon mahalleen (ei kokonaan ylösalaisin tyyliin jaloista roikottaen) ja sitten lyödään lapaluiden väliin. Tollasesta puhaltamisesta en ole kyllä minäkään kuullut. Mutta tosiaan ei pienelle lapselle heimlichin otetta munkaan mielestä.

Alkuperäinen kirjoittaja täh?:
Viimeksi kun olen asiaan perehtynyt, niin ihmisellä (myös lapsella) on tasan yksi henkitorvi. Haarautuuhan se jossain kohtaa kahteen keuhkoputkeen, mutta ei kai sinne asti puhaltamalla tukoksen aiheuttajaa saa?? En ole ainakaan ikinä kuullut...

Taino siis tarkoitin että tukos voi mennä toiseen keuhkoputkeen... Ja kyllä sen sinne saa, niin olen jostain lukenut...

http://kaksplus.fi/keskustelu/t1673398 Täälläkin siitä keskustelua...

Mutta laittakaa nyt joku linkki, missä netissä ois tuosta, ihan ammattilaisten kirjoittaman, ei ne muuten mua usko!

Noin pieni lapsi laitetaan aikuisen polvien päälle vatsalleen ja napautetaan lapaluiden väliin kämmen "kuppimaisessa" asennossa.
Toki sitten lasta elvytetään suustasuuhun menetelmällä, jos tukos ei lähde pois.
En kyllä oo kans koskaan kuulluu toisesta henkitorvesta ;)

Alkuperäinen kirjoittaja FBI:
Noin pieni lapsi laitetaan aikuisen polvien päälle vatsalleen ja napautetaan lapaluiden väliin kämmen "kuppimaisessa" asennossa.
Toki sitten lasta elvytetään suustasuuhun menetelmällä, jos tukos ei lähde pois.
En kyllä oo kans koskaan kuulluu toisesta henkitorvesta ;)

No mä edelleen korostan, että kirjoitin väärin... Tarkoitin keuhkoputkea, niitähän kun on 2.

itseasiassa te kumpikin olette oikeassa, sinun mielipiteesi on osa pienen lapsen heimlichin otetta ja muut sanovat että pitää käyttää heimlichiä.
http://www.vauvat.net/apua.htm
tämä sivun aika alhaalla on otteet ikäluokittain.

Vierasesine hengitysteissä ja sen ensiapu

Mikäli lapsi nielaisee vierasesineen tai vaikkapa hedelmän siemenen, jonka epäillään joutuneen hengitysteihin, tulee aina hakeutua hoitoon. Oireina esiintyy yleensä voimakkaita yskänpuuskia ja hengitysvaikeuttakin. Kun pahin ensiärsytys on ohi, oireet voivat kuitenkin rauhoittua. Vinkunan, yskän ja heikentyneiden hengitysäänten oireyhdistelmä todetaan joka kolmannella lapsella. Usein lapsi osaa myös ilmoittaa ongelmasta. Aina tilanne ei kuitenkaan ole selvä ja oireina voi olla ajoittainen yskiminen. Jos vierasesine jää keuhkoputkeen pitkäksi aikaa, se voi aiheuttaa keuhkokuumeita. Vierasesinettä epäiltäessä lapsi on syytä kuljettaa pystyasennossa ja rauhallisesti sairaalaan, jossa esine poistetaan hengitysteistä tähystimen avulla.

Jos lapsi ei pysty puhumaan ja hän on tukehtumassa, vierasesine sijaitsee todennäköisesti ylhäällä ja tukkii hengitystiet kokonaan. Tällöin selkään lyöminen tai Heimlichin ote voivat siirtää esinettä ja pelastaa lapsen hengen. Jos lapsi pystyy puhumaan, tukos on vain osittainen. Selkään lyöminen soveltuu hätäensiavuksi imeväisille ja aivan pikkulapsille. Vauvat asetetaan vatsalleen kämmenen, pikkulapset polvien päälle, ja lapojen väliin lyödään reippaasti avokämmenellä. Heimlichin ote eli käsien laittaminen rinnan ympärille ja äkillinen puristaminen rintalastan alueella sopii leikki- ja kouluikäisille. Ylävatsaan kohdistuvaa Heimlichin otetta suositellaan vasta aikuisen kokoisille murrosikäisille

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00423&p_haku=Vierasesine

Alkuperäinen kirjoittaja no:
itseasiassa te kumpikin olette oikeassa, sinun mielipiteesi on osa pienen lapsen heimlichin otetta ja muut sanovat että pitää käyttää heimlichiä.
http://www.vauvat.net/apua.htm
tämä sivun aika alhaalla on otteet ikäluokittain.