Voi elämä noiden autojen kanssa..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja HoitoonVaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";27563421]Isomman kokoluokan auto on luotettava 170-180 tkm tai kuuteen ikävuoteen asti. Jos ajaa 45 tkm/v pitää siis ostaa enintään 60-80 tkm ajetun ja enintään 3-4 vuotta vanhan auton jotta sillä voi ajaa edes 2 vuotta.[/QUOTE]

Lottovoittoa odotellessa....

Osamaksujen ja kaskojen hinnalla voin ostaa joka toinen kk tollasen 500 e pelin :D Toyotat riviin nyt vaan niin alan katella kun olen saanut edes jommankumman ritsan kasaan.

[QUOTE="Vieras";27563418]Ja kiva olla naimisissa autoliikkeen/pankin kanssa.[/QUOTE]

Kuka niin sanoi? Ap oli ostanut hajoilevan 16000€ auton, mieluummin ostan 20000€ uuden auton.

Osta uus auto, sellanen jossa on takuuta 3-5 vuotta. Näin mä teen nykyisin. Eka oli Kia, nyt Chrysler. Hinta on alle 20000 eli massi kestää sen, mut jos jotain häikkää niin eiku soitto takuuseen.

Ei ole tuokaan välttämättä kovin toimiva ratkaisu. Jotta takuu säilyisi, ei yksikään (huom. kallis!) takuuaikainen huolto saa jäädä väliin. Tämän lisäksi ensimmäiset 2-3 vuotta ovat kaikkein kalleimmat auton arvonaleneman (15-20% vuodessa) vuoksi. Arvonalenama ja pakolliset huollot huomioiden käytettyyn koslaan saa tehdä 3000-5000e remonttia joka vuosi, ennenkuin ollaan kustannuksissa edes samalla viivalla, säästöstä nyt puhumattakaan.

• Tykkää
Reactions: HoitoonVaan
Tjaa, en nyt osaa noista uudemmista autoista sanoa (itellä kun on tommonen vanha rousku :D), mut itellä on hyvää sanomista Volvoista ja Toyotista. Toyota varsinki oli semmonen, ettei sitä saanu hajalle vaikka olis yrittänytki (ei siinä, että olisin joskus tosissani halunnut sen hajoavan, mutta.. :D). Volkkaritkin on ihan näppäriä, ja semmonen uudempi Passat hankitaan meillekin kunhan tuosta Volvosta aika jättää.

(jos halpaa kakkosautoa tarvii, niin sillon liputan ehottomasti vanhemman 91-95vm toyota carinan perään, itsellä oli tommonen -92 sedani, ja sillä ois ajanu varmaan kuuhun asti jos bensaa ois riittäny :laugh: Lähti käyntiin -30 pakkasista kertapyöräytyksellä, ei kitissyt tai vinkunut, ja oli muutenkin ihan pomminvarma. Eikä bensaakaan vieny paljo paskaakaan. Muutaman vuoden omistusaikana jouduin kerran vaihtamaan polttimon etulyhtyyn, siinäpä ne viat :D)

[QUOTE="vieras";27563421]Isomman kokoluokan auto on luotettava 170-180 tkm tai kuuteen ikävuoteen asti. Jos ajaa 45 tkm/v pitää siis ostaa enintään 60-80 tkm ajetun ja enintään 3-4 vuotta vanhan auton jotta sillä voi ajaa edes 2 vuotta.[/QUOTE]

Tähän haluaisin hiukan perusteluja. Ilman minkäänlaista huoltoa ja vähintään kulutusosien vaihtoa ei tietenkään kestä mikään kosla, mutta tuttavapiirissä on parikin puoli miljoonaa ajettua Mersua, jotka ovat yhä päivittäisessä käytössä pelkkien kuluvien osien vaihdolla (lasken alustan nivelet ja puslat kuluviin osiin; niitä Mersuissa menee, mutta ovat halpoja).

On se aika paljon kiinni myös siitä, mitä sillä autolla tekee käytön aikana. Itse uskaltaisin antaa oman, 400 000 ajetun auton tekniikalle vuoden takuun.

Auto kestää 170-180 tkm asti jos auton huoltaa huolto-ohjelman mukaisesti. Tämän jälkeen huolto-ohjelmaan kuulumattomat osat kuten pyörälaakerit, jarrut, alustan puslat ja nivelet, iskarit, kytkn, sytytyspuolat, suuttimet, letkut, bensapumput ym. alkaa rikkoutua yksi toisensa jälkeen mikä heikentää luotettavuutta.

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;27563503:
Tähän haluaisin hiukan perusteluja. Ilman minkäänlaista huoltoa ja vähintään kulutusosien vaihtoa ei tietenkään kestä mikään kosla, mutta tuttavapiirissä on parikin puoli miljoonaa ajettua Mersua, jotka ovat yhä päivittäisessä käytössä pelkkien kuluvien osien vaihdolla (lasken alustan nivelet ja puslat kuluviin osiin; niitä Mersuissa menee, mutta ovat halpoja).

saiskin josta ajamattoman vanhan mersun, nää nykyiset ei taida olla aivan yhtä luotettavia

Saman huomannut, helpoimmalla pääsee kun on tarpeeksi vanha auto. Itsellä ollut Volvo (oikea) ja Volkkari eikä ole pahemmin tarvinnut korjailla. Viimeisen vuoden aikana on mennyt vähän pissapojan nestettä, varmuuden vuoksi tilkka öljyä ja varmuuden vuoksi kympin maksanut hihna kun vaihdosta ei ollut tietoa.
Eikun hetkinen, siinä taisi olla kahden vuoden "huollot".
Ostan auton noin 200 000 ajettuna, ajelen 100 000 ja pistän vahingon kiertämään ennen kuin ongelmat alkaa.

[QUOTE="Anne";27563528]Itsellä ollut Volvo...[/QUOTE]

Vaimolla on s80 ja jos minä ajaisin kilometreissä sillä autolla sen, mitä ajan bemarillani kasvaisi polttoaineeseen menevä rahasumma enemmän mitä se bemari maksaa.

saiskin josta ajamattoman vanhan mersun, nää nykyiset ei taida olla aivan yhtä luotettavia

W210 on susi (lähinnä ruostuu, mutta muutenkin), mutta W211 on jo selvästi parempi (etenkin faceliftattu malli), W212 kestävyydestä on vielä aika vähän kokemusta.

Mikään noista ei kuitenkaan pääse W124:n tasolle kestävyydessä, kuten ei mikään muukaan auto koko autoilun historiassa.

[QUOTE="hippi";27563544]Vaimolla on s80 ja jos minä ajaisin kilometreissä sillä autolla sen, mitä ajan bemarillani kasvaisi polttoaineeseen menevä rahasumma enemmän mitä se bemari maksaa.[/QUOTE]

Viimeinen oikea Volvo oli btw s90 ja välistä lasketaan pois vielä kukkopillit ja neljäsataset yms..
Mutta tosi juttu tuokin on, että kannattaa miettiä myös bensankulutusta, kaverilla oli isokoneinen bemu ja se söi tosi kohtuullisesti soppaa, harmi että kaikki muu maksoi sitten niin paljon.

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;27563479:
Ei ole tuokaan välttämättä kovin toimiva ratkaisu. Jotta takuu säilyisi, ei yksikään (huom. kallis!) takuuaikainen huolto saa jäädä väliin. Tämän lisäksi ensimmäiset 2-3 vuotta ovat kaikkein kalleimmat auton arvonaleneman (15-20% vuodessa) vuoksi. Arvonalenama ja pakolliset huollot huomioiden käytettyyn koslaan saa tehdä 3000-5000e remonttia joka vuosi, ennenkuin ollaan kustannuksissa edes samalla viivalla, säästöstä nyt puhumattakaan.

Huollot on vapautettu EU-lainsäädännön mukaan vapaalle kilpailulle. Vaimon auton ensimmäinen huolto olisi maksanut merkkiliikkeessä noin 400 euroa ja AD-Varaosakorjaamossa 190 euroa. Arvaa kumpi otettiin, varsinkin kun ei vaikutusta takuuseen?

Jos tulee kilsoja kohtuullisen paljon vuodessa ja ajatus olisi pitää autoa alle 5 vuotta, niin silloin suosittelisin Hyundaita. 5-vuoden takuu ilman kilometrirajaa ja kun huollot teettää jossain muussa kuin merkkihuollossa, ovat kustannukset melkoisen kohtuullisia ja pääomallakaan ei taida 5 vuoden jälkeen olla mitään merkitystä.

Autot |O:headwall::headwall:|O.

Mun pitäis nyt löytää joku kottero johon oikeest mahtuis kaks turvaistuinta + aikuinen taakse. Hintaa vaan sais olla max. 3300 niin vaikeeks tuntuu menevän. Ku ei noitten kakaroitten kans haluais kuitenkaan ihan rauskallakaan ajella, vaan mielellään sais olla vielä sellaanen ettei koko ajan tarvi pelätä koska jää välille.

Jos ei tota takapenkkirajoitusta olisi niin ostaisin toyotan. Yks vanha carina mulla oli n. viis vuotta, pakoputki siihen piti vaihtaa 3 kertaa, uusia jarruletkut ja jäähdytin. Mutta noi nyt ei kalliiksi tullu. Ei koskaan mitään ongelmaa tien päällä ja aina käynnistyi ekasta. Ruostettakaan siinä ei pahemmin ollu ku edellinen omistaja oli öljyttäny pohjan joka vuosi ja sit ottanu jonku kovavahauksen myös vuosittain. Me ei tollasia tehty ja sen viiden vuoden jälkeen alko pikkusen oleen ruostetta pyöräkaaris mutta ei juuri muualla.

Autot |O:headwall::headwall:|O.

Mun pitäis nyt löytää joku kottero johon oikeest mahtuis kaks turvaistuinta + aikuinen taakse. Hintaa vaan sais olla max. 3300 niin vaikeeks tuntuu menevän. Ku ei noitten kakaroitten kans haluais kuitenkaan ihan rauskallakaan ajella, vaan mielellään sais olla vielä sellaanen ettei koko ajan tarvi pelätä koska jää välille.

Jos ei tota takapenkkirajoitusta olisi niin ostaisin toyotan. Yks vanha carina mulla oli n. viis vuotta, pakoputki siihen piti vaihtaa 3 kertaa, uusia jarruletkut ja jäähdytin. Mutta noi nyt ei kalliiksi tullu. Ei koskaan mitään ongelmaa tien päällä ja aina käynnistyi ekasta. Ruostettakaan siinä ei pahemmin ollu ku edellinen omistaja oli öljyttäny pohjan joka vuosi ja sit ottanu jonku kovavahauksen myös vuosittain. Me ei tollasia tehty ja sen viiden vuoden jälkeen alko pikkusen oleen ruostetta pyöräkaaris mutta ei juuri muualla.

Sama määrä pitäs mahtua populaa meidänkin takapenkille, edes toiseen autoon. Pitäs siis olla miel. 7-paikkanen halpa bensavehe sekä jatkuvaan työmatka-ajoon halpa ja varmatoiminen dieseli. Mut ei oo vielä natsannut millään yhdistelmällä :)

Mun isävainaallani oli vanha Carina kanssa vuosikausia, ja se oli kyllä varma peli...

Tää nyt kuulostaa TOSI oudolta, mutta meillä oli viimeiset kuus vuotta täysin huoletonta aikaa ooppelin kanssa.. :D 7-paikkainen diesel-zafira. Mies on ihan käsi autojen kanssa, öljynvaihdoista alkaen teetettiin korjaamolla, mutta sen kummempia ei paljoa tarvinnut tehdäkään. Meillä oli huollon kustannukset alle 1000e koko aikana. Kilometrejä tuona aikana kertyi noin 140 000. Just vaihdettiin se pois, vastaavan kuntoisia näkyy olevan myynnissä parilla tonnilla. Suosittelen lämpimästi.

Minun 24 vuotias Mazda pelittää edelleen varmasti. Mekaaniset viat saan korjattua itse ja elektroniikkaa noissa ei ole. Millään en raaski ostaa uudempaa, koska sitten alkaa loputon taistelu sähkövikojen kanssa.

Näin. Itse olen ajanut pari autoa tuonne 350tkm huitteille eikä paljon muutakuin peruskorjausta ja polttoainetta tankkiin.

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;27563503:

Eli kolmisen vuotta meidän ajossa.. Kolmen vuoden välein ostettava uus, ja arvon alenema on aika rapea.. Ei taida mun massi kuitenkaan riittää.

Eihän sitä oli pakko ostaa uutena, vaan esim 2-3-vuotiaana jolloin suurin arvonlasku on jo tapahtunut ja vaihtaa taas uudempaan kun takuu loppuu.

Noilla vuotuisilla ajokilomettreillä ei ehkä kannata ottaa lähtökohdaksi isältä-pojalle ajatusta, vaan auto on kuluushyödyke joka halutun käyttöiän jälkeen vaihdetaan uudempaan.

Yhteistyössä