Voi itku, vauva oli 3 tuntia tissillä ja lopuksi sai raivarin kun maitoa ei enää ollut :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ok
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Tsemppiä!;24631690:
Rinta täyttyy jatkuvasti. Nyt teillä on varmaan menossa tiheän imemisen kausi, jossa tilaillaan lisää. Silloin tuntuu kuin tissit olisivat tyhjät, kun eivät pääse täyttymään. Parin päivän sisään erität taas niin, ettei kerkeä imemään sitä vauhtia :)
Ihana kuulla, toivottavasti näin! :)

No siis tärkeintähän on se, että lapsi saa ruokaa. :)

Voit koittaa nostaa omaa maidonmäärää esim. pumppailemalla imetysten välillä. Mutta noin pitkässä imetyksessä ei tietty sitä väliä oikein ole... Mun esikoinen oli vähän samaa maata. Mutta se käytti mua tuttinaan ja haki tissistä lohtua pahaan oloonsa, kun sillä oli refluksitauti.

Mutta mutta. Kuten yllä on jo sanottu, imetyksessä on kyse kysynnän ja tarjonnan laista. Se määrä tulee, mikä otetaan poiskin. Muista juoda riittävästi (vettä).

Mulla kävi kuopuksen kanssa alkuaikoina (joskus ekoina viikkoina) kerran niin, että se vaan söi ja söi ja söi ja söi. Kun olin ties monettako tuntia imettänyt ja aina vaan herra halusi olla tissillä (ja vaikutti kyllä syövänkin), kello oli jotain kaksi yöllä enkä ollut nukkunut lainkaan, mulle riitti. Pyysin ukkoa ottamaan vauvan ja antamaan sille korviketta kaapista (oli varulta aluksi purkki kaapissa). Mies teki työtä käskettyä ja laittoi maidon pulloon. Vauva osasi kyllä syödä pullosta tuolloin, mutta eipä se suostunut ottamaan huikkaakaan maitoa. Valvoi miehen kanssa sitten vielä pari tuntia ja nukahti tyytyväisenä.

Mun lähellä se vain halusi olla tissillä, kun maito varmaan haisi (ja tilaili toisaalta vielä tuossa vaiheessa maitoakin). Sen koommin ei ees tarjottu korviketta ja maitoa tuli hyvin aina viime viikkoon asti (viikko sitten meillä alettiin selkeästi vierottautua rinnasta. Tulee toki vielä, mut määrä on vähentynyt. Vauva tosin jo 7 kk).

Muista itse juoda paljon vettä, mehua jne. jotta saat "tehtyä" maitoa. Vauva tankkaa paitsi maitoa, niin myös läheisyyttä. Tsemppiä, se o n tuossa vaiheessa (vauva noin pieni) juuri tuota, rinnalla ollaan joskus ihan koko ajan ja edes vessaan tai syömään ei tahdo päästä ilman vauvan (no melkein äidinkin siinä vaiheessa.. ;) ) itkua. Nälästä ei välttämättä ole kyse ko aikaa, vaan vauva haluaa olla äidin lähellä. Kantoliinaa/reppua (esim. Manduca on hyvä ja ergonominen myös vauvalle) voisi kokeilla, silloin vauva saa olla lähellä muttei syödä ihan koko aikaa -> maitoa ehtii vähän kertymään rintoihin. Tosin tiheästi syömällä gauva tilaa maitoa, ja vrmistaa että sitä riittää. Imetystukilistalla esimerkiksi löytyy hyviä vinkkejä, ja vauvoilla on tiheän imun kausia, jolloin vauva saattaa haluta syödä koko ajan, mutta kyse ei ole siitä, etteikö maito riitä. Jos vauvalla tulee märkiä vaippoja, vauva nukuu ja paino nousee, koita olla stressaamatta. Kyllä se imetys varmasti sujuu, alku vaan voi olla kovin sitovaa ja raskaankin tuntuista. Mies vaan avuksi; tuomaan sinulle syömistä ja juomista, jotta jaksat.

Ei kannata antaa heti ensimmäisenä korviketta, pienen maha voi mennä sekaisin kun yhtäkkiä heitetään vierasta evästä mahaan. Sen anto voi myös alkaa ähentämään omaa maidontuotantoasi, kysynnän ja tarjonnan laki jne.

Tulee nyt pitkä viesti, mutta olin itse ihan samassa tilanteessa aiemmin tänä vuonna, ja kyllä ihan hätää kärsimässä. Tosiaan, usko pois, se helpottaa kyllä. Tein itse niin, että illan viimeiset syötöt syötin peräkkäin esim. vasemmasta rinnasta, ja sitten lopuksi sen oikean, jolloin vauva sai siihen "kertynyttä" maitoa edes näön vuoksi vähän enemmän, ja oli tyytyväisempi. Sit muistan pari kertaa nukahtaneeni vauva hyvin oman rintakehän päälle tuettuna, itse selällään nukkuen. Vauva sai olla lähellä ja oli siinäkin tyytyväinen, vaikkei enää varsinaisesti halunnut syödä.

Meillä oli juuri tuota samaa, samanikäisenä. Muutama viikko siinä meni, välillä oikein ilta ja nukkumanmeno pelotti kun tiesi odottaa raivareita. Mutta oikeesti, se helpottaa kyllä.

Tossa pikkuvauvavaiheessa on jotenkin niin herkillä ja itku tulee helposti.. Ja kun joskus tuntuu, et vauvalla ei oo hyvä vaikka mitä yrittäs. Mutta tsemppiä sulle kovasti! Omakin poika viihtyi tissillä vaikka kuinka paljon ekoina viikkoinaan, välillä tuntu etten muuta tehny ku istunu sohvalla imettämässä! Kova imemisen tarve oli hänellä ja lopulta otettiin tutti käyttöön tyydyttämään sitä "ylimäärästä" tarvetta..

[QUOTE="a p";24631678]Oli koko ajan nälkäisen oloinen, puri nyrkkiä ja maiskutti.. Olin kuumeessa ja söin ja join huonosti, ajattelin että se ehkä vaikutti. Kiitos lohdutuksesta.[/QUOTE]
Meillä vauva söi nyrkkiä ja haki tissiä silloinkin kun röyhy kiersi vatsassa. Vauvalla oli paha olo, eikä hän sitä käsitä mistä johtuu, joten vaistomaisesti haki turvaa tissistä. Siksi vaikutti nälkäiseltä vaikkei tosellisuudessa ollut.

Tohon röyhtäsy-asiaan heitän vielä oman kokemuksen, et meillä sai ootella röyhtyä joskus tosi kauan vauvaa olalla pitäen.. mut yleensä sieltä lopulta kuitenkin semmonen tuli. :) Vähän isompana alko helpommin ja nopeemmin saada sen röhkyn ulos.
Tosin synnytyssairaalassa sanottiin, ettei vauvaa tarvis röyhtäyttää, mut helpotti se meillä minimiehen oloa.

Tsemppiä nyt, ja jaksamista. Toi on oikeasti rankkaa, ja hankalaa kun pieni itkee ja ei oikein heti osaa auttaa. Kokeile rauhassa joitakin noita vinkkejä, jos niille on tarvetta, tai ehkä tilanne rauhoittuu muutenkin. Jotkut vauvat syövät kolmen tunnin välein, jotkut syövät kolme tuntia - joku sellainen sanonta on olemassa. Molemmat yhtä normaaleja tilanteita kuitenkin. Useasti vauvat ovat varsinkin iltaisin aikamoisia tissitakiaisia, ja siloin tietysti itse on jo aika väsynyt ja voi olla vaikea jaksaa tuntien imetystä.
Koita syödä, juoda ja levätä. Muutaman viikon päästä tilanne voi olla jo toinen,

... piti vielä jatkaa lause loppuun, jäi vähän kesken, eli muutaman viikon ja varmasti muutaman kuukauden päästätilanne on jo toinen, ja illat eivät ole yhtä maidontankkaamista. Muistelisin, että meillä kahdella vauvalla sama homma on rauhoittunut joskus ristiäisiin mennessä, eli noin vajaa pari kk ikäisenä. Mutta vauvat ovat erilaisia, ja mikä pätee yhteen, ei ehkä auta toista. Varmaa kuitenkin on, että kyllä elo muuttuu helpommaksi.

Kolmiviikkoisen kuuluu tilata lisää. Plus että kolmiviikkoisen alkaa masu usein vaivata (->huitominen). Juot nyt vaan hyvin ja köllöttele vauva kainalossa, nukukin, jos vaan uskallat nukkua vauvan kanssa. Imetä, korviketta en suosittele. Äidin on vaan kestettävä näitä itkuja välillä enemmän kuin hermot antaisivat myöden. Voimia!

meillä oli 3 viikon ikäisenä tiheän imun kausi. Kolme päivää tihensi imemis välejä kunnes neljäntenä päivänl heräsi aamulla klo. 8.00.. Klo 15.00 nukkui tunnin verran ja illalla nukahti klo. 11.. Kaiken muun ajan oli rinnalla imemässä. Minä olin ihan paniikissa, että nyt ei tule maitoa yhtään, mutta auta armias kun tämän jälkeen pamahti rinnat täyteen maitoa! Sitä olisi ollut vaikka komppanialle jakaa :D ..ja likka oli onnellinen! Sain pari raskausarpeakin rintpihin muistoksi tuosta viikosta. Tuon jälkeen unirytmi palautui normaaliksi (eli nukkui jatkuvasti ja söi vaan välillä). Kärsivällisyyttä kehiin siis! Nyt on likka 4,5 kk ja edelleen mennään pelkällä rintamaidolla :)

Yhteistyössä