Voi ressukkaa, taisi saada semmosen kauhukohtauksen :/

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tytsi-89
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

tytsi-89

Aktiivinen jäsen
27.04.2007
20 996
11
38
Hoidan tämän viikonlopun 5-vuotiasta serkkuani taas. :) Pikkuinen alkoi n. puoli tuntia sitten itkeä unissaan, oli selvästi unessa, koska ei reagoinut puheeseen. Itkua jatkui muutamia minuutteja, silittelin tytön hiuksia, rauhoittelin yms. mutta hän vain jatkoi itkemistään. Jossain välissä hän heräsi ja aukaisi silmänsä, sanoi nähneensä pahaa unta, kun kysyin. Otin neidin hetkeksi syliin ja hän kiipesi pian takaisin sänkyynsä nukkumaan..ei ole enää sen jälkeen itkenyt. Onko tuo semmonen unikauhukohtaus, kun hän kerran itki unissaan? Luulen, että hän oli sylissänikin puoliksi unessa. Alina on saanut noita itkukohtauksia monta kertaa aiemminkin, mutta kyllä se aina riipaisee, kun ei voi tehdä mitään, kun toinen vaan itkee ja itkee. :( Onneksi nukkuu taas rauhallisesti, nukkuva lapsi on niin suloinen :heart: :heart:

Meillä nuo kohtaukset on ollu semmosia, että lapsi huutaa ihan paniikissa täysillä, riuhtoo ja huitoo. Kirkuu kun ottaa syliin. Istun sängynlaidalla ja juttelen vain. Menee 10 minuutissa ohi.

enemmän kuuloistais sille, että näki pahaa unta tai päivän toimet tuli uniin. meillä esikoinen tekee silloin aina tuota samaa.

kauhukohtauksessa taas lapsi huutaa ja häneen ei saa kontaktia. ei saa herätettyä ja ei tajua ympäristöstä mitään. ei myöskään muista jälkikäteen tuota. näin siis yleisesti ottaen. tietty saattaa vaihdella muotoa lapsikohtaisesti.

En tiedä muuta kuin oma tyttöni sai ja saa edelleen välillä tuollaisia kohtauksia unissaan nyt 11v. Ennen johtui väkivaltaisesta miehestäni eli tytön isästä. Tyttö oli silloin 3-6v. Lähdin lasten kanssa pois, kun tyttö oli 5v. mutta vielä joskus saa noita kohtauksia. Jotkut päivän tapahtuvat saattavat olla liian jännittäviä ja ne kertautuu unessa.

Alkuperäinen kirjoittaja Valaja:
Meillä nuo kohtaukset on ollu semmosia, että lapsi huutaa ihan paniikissa täysillä, riuhtoo ja huitoo. Kirkuu kun ottaa syliin. Istun sängynlaidalla ja juttelen vain. Menee 10 minuutissa ohi.

Mä en oikein osaa sanoa, oliko tämä semmonen kohtaus vai jotain muuta, kun en ole ihan varma, oliko tyttö hereillä. Kysyin, näkikö hän pahaa unta ja hän sanoi "joo". Saattoi kyllä silti olla puoliksi unessa. Aluksi kyllä vain itki silmät kiinni muutaman minuutin. Toivottavasti ei itke enää yön aikana.

Alkuperäinen kirjoittaja tytsi-89:

Mä en oikein osaa sanoa, oliko tämä semmonen kohtaus vai jotain muuta, kun en ole ihan varma, oliko tyttö hereillä. Kysyin, näkikö hän pahaa unta ja hän sanoi "joo". Saattoi kyllä silti olla puoliksi unessa. Aluksi kyllä vain itki silmät kiinni muutaman minuutin. Toivottavasti ei itke enää yön aikana.

meillä tuon esikoisen hereille saaminen painajaisesta kestää muutaman minuutin. saattaa siis huutaa tunnin putkeen jos ei herätetä. kun herättää niin se huutelu monesti lakkaa siihen. aamulla sitten kertoo nähneensä pahaa unta.

Alkuperäinen kirjoittaja tytsi-89:

Kuulostaa itkeskelyltä. Kauhukohtaus on aika raju.

Saattoi olla "vaan " pahaa unta. Kauhukohtauksessa lapsi usein todella huutaa sellaista kauheaa huutoa, eikä näe, eikä kuule mitään. Voi kavahtaa kosketusta.Kaverini kertoi, että hänen lapsensa saattoi nousta istumaan ja aukaista silmänsäkin ja huutaa.

Alina on vissiin aiemmin saanut välillä noita kauhukohtauksiakin, itkenyt n. 10min eikä ole saanut herätettyä. Luulen kyllä, että nyt näki vain pahaa unta.

Ihanaa olla lapsenvahtina, saa "leikkiä yksinhuoltajaäitiä" :D Ollaan puuhattu jo pari päivää kaikkea kivaa, sain hakea tytön eilen tarhastakin. :) Hän juoksee aina innoissaan syliin, kun hänet hakee. =)

Meidän neitosella oli kauhukohtauksia n. 5-8- vuotiaana. Niiden aikana hän kirkui (oikeasti kirkui, kuin henkensä hädässä ) paniikissa, silmät olivat kauhusta suurina, mutta ei tyty tästä maailmasta mitään tiennyt. Kauhukohtaus on kauhua täynnänsä, siitä ei voi erehtyä, joten uskon tuon kummityttösi kokemuksen olleen pahoja unia.

Meillä myös tuttuja nuo kauhukohtaukset ettei saa koskea, ei reagoi puheeseen, mitenkään ei voi auttaa muuta kuin olemalla siinä. Lapsen isällä taipumus vihamieliseen käytökseen ja olen nähnyt sen lyövän lasta nyrkillä päähän, tosin ei kovaa, tukkivan väkisin tytön suun kun se on itkenyt ja huutanut ym. Nimittelee lapsia välillä idiooteiksi, tyhmiksi, saatanan kakaroiksi ja ties miksikä :/ Minä olen se joka lohduttaa itkevän lapsen, lasten isä pakenee aina tilanteita eikä osaa käsitellä lapsen kiukkua. Oliskohan noilla yhteyttä yöllisiin kauhukohtauksiin...

Alkuperäinen kirjoittaja poppaliina:
Meillä myös tuttuja nuo kauhukohtaukset ettei saa koskea, ei reagoi puheeseen, mitenkään ei voi auttaa muuta kuin olemalla siinä. Lapsen isällä taipumus vihamieliseen käytökseen ja olen nähnyt sen lyövän lasta nyrkillä päähän, tosin ei kovaa, tukkivan väkisin tytön suun kun se on itkenyt ja huutanut ym. Nimittelee lapsia välillä idiooteiksi, tyhmiksi, saatanan kakaroiksi ja ties miksikä :/ Minä olen se joka lohduttaa itkevän lapsen, lasten isä pakenee aina tilanteita eikä osaa käsitellä lapsen kiukkua. Oliskohan noilla yhteyttä yöllisiin kauhukohtauksiin...

Ei ole. Huoli pois.

Ei munkaan mielestä ole yhteyttä, sillä meillä ei koskaan ole tytyä kohtaan käyttäydytty väkivaltaisesti, ja silti hän kärsi kauhukohtauksista.

Olen ihan ihmeissäni, että sain tänään tytön näin helposti nukkumaan. =) Kysyin, onko hän väsynyt ja hän vastasi myöntävästi ja kun kysyin, haluaako nukkumaan, hän sanoi että joo..olin ihan puulla päähän lyöty :o ikinä ennen ei ole myöntänyt, että on väsynyt ja nukkumaanmeno on yleensä enemmän tai vähemmän taistelua. Alina oli niin väsynyt, ettei edes huomannut että mulla ei ollut yöpukua päällä kun menin hänen viereensä nukkumaan. :D Hän ei siis uskalla mennä yksin nukkumaan ja luulee, että nukun vieressä niin kauan kunnes vanhemmat tulee. Alina nukahti viidessä minuutissa. :) ulkoilu ym. on varmaan väsyttänyt.

Lapsen isällä taipumus vihamieliseen käytökseen ja olen nähnyt sen lyövän lasta nyrkillä päähän, tosin ei kovaa, tukkivan väkisin tytön suun kun se on itkenyt ja huutanut ym. Nimittelee lapsia välillä idiooteiksi, tyhmiksi, saatanan kakaroiksi ja ties miksikä :/ Minä olen se joka lohduttaa itkevän lapsen, lasten isä pakenee aina tilanteita eikä osaa käsitellä lapsen kiukkua. Oliskohan noilla yhteyttä yöllisiin kauhukohtauksiin...

Siis käyttäytyykö lasten isä tuollatavoin?!
Toihan on sairasta :headwall:

Alkuperäinen kirjoittaja Elämänkevät:
Lapsen isällä taipumus vihamieliseen käytökseen ja olen nähnyt sen lyövän lasta nyrkillä päähän, tosin ei kovaa, tukkivan väkisin tytön suun kun se on itkenyt ja huutanut ym. Nimittelee lapsia välillä idiooteiksi, tyhmiksi, saatanan kakaroiksi ja ties miksikä :/ Minä olen se joka lohduttaa itkevän lapsen, lasten isä pakenee aina tilanteita eikä osaa käsitellä lapsen kiukkua. Oliskohan noilla yhteyttä yöllisiin kauhukohtauksiin...

Siis käyttäytyykö lasten isä tuollatavoin?!
Toihan on sairasta :headwall:

Kyllä vain, ja vuosi sitten hän meinasi "ryöstää" minulta lapset, hommasi selkäni takaa salaa kämpän itselleen ja lapsilleen, sai sossut manipuloitua mua vastaan, meinas laittaa lapset vuorohoitoon kun hänellä alkoivat työt, ja hakea heidän yksinhuoltajuutta. Kaikki siis salaa mun selän takana...
Jeps. Ainiin, hän vaihtoi jo lasten osoitteenkin sanomatta mulle mitään. Jouduin tekemään osoitteen muutos ilmoituksen postiin vaikka lapset eivät lopulta muuttaneet mihinkään vaan ovat edelleen luonani.
Se sika on narsisti, jolle mäkin olen ollut pelkkää saastaa. Juhannuksena sanoin välit poikki vaikka ei siis yhdessä olla asuttu yli vuoteen.
Se sanoo että mulla viiraa päässä, kaikki syy on aina minussa, minullahan se ongelma on ym. paskaa. Ei ihme että tuntuu taas siltä että mun masennus nostaa päätään :(

Alkuperäinen kirjoittaja Rinna:
En tiedä muuta kuin oma tyttöni sai ja saa edelleen välillä tuollaisia kohtauksia unissaan nyt 11v. Ennen johtui väkivaltaisesta miehestäni eli tytön isästä. Tyttö oli silloin 3-6v. Lähdin lasten kanssa pois, kun tyttö oli 5v. mutta vielä joskus saa noita kohtauksia. Jotkut päivän tapahtuvat saattavat olla liian jännittäviä ja ne kertautuu unessa.

Taitaa jo tytöllä olla jotain ongelmia, väkivaltaa, riitaisuutta, henkistä väkivaltaa.

poikani joka on nyt 8v.alkoi 3 vuotiaana saada pahoja kauhukohtauksia,silloin ne ilmeni 10min pelkällä huudolla,eikä hän herännyt millään ilveellä siitä.kohtaus kun oli ohi,uni jatkui normaalina,eikä aamulla muistanut mitään.nykyisin poikani heräilee myös,mutta kohtaus on erilainen.hän itkee ja istuu sängyllä,on todella kauhuissaan!! vapisee pelosta,luulee,että huoneessa on joku.vastaa kysymyksiin,mutta ei osaa kertoa mikä pelottaa.aamulla ei muista yhtään mitään. luin juuri tästä asiasta tietoa ja kaikki täsmäävät siihen että kyseessä on kauhukohtaus.se eroaa painajaisista siinä,että se tulee tiettynä unen aikana ja siitä ei todella jää mitään muistikuvaa.sitä voi esiintya kaiken ikäisillä,toisin kun mä luulin,että vain pienillä lapsilla...että kuinkakohan kauan meillä tätä kestää??

Yhteistyössä