Voi teitä joilla vauva herää 7 kertaa yössä, meillä sama tahti edelleen, poika yli 4v.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kalamama
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

kalamama

Aktiivinen jäsen
17.02.2006
1 874
1
36
Just viime yönä itkin väsymystä miehelle kun olin käynyt 4 kertaa poikaa rauhoittamassa ja mies saman verran, kello oli vasta neljä ja väsytti niin kamalasti.. Meillä on kaikki kokeiltu, mutta mikään ei auta. Koko elämänsä on poika nukkunut huonosti, ja vanhemmat myös. Nyt vaan tuntuu siltä että ei se niin voi mennä mun ainoat pitkät unet on kahden tunnin päikkärit niinä päivinä kun en ole töissä. Muuten ei puhettakaan että tuntia pidemmän pätkän sais nukkua. Soitin neuvolaan taas tänään ja sanoin että nyt en jaksa enää. neuvolan täti lupasi selvittää ottavatko noin isoa unikouluun enää. Eka kerta kun sieltä jotain apua saan, tähän asti on vain hoettu että "lapset nukkuu joskus huonosti".. Mites jos aina? Unipsykologin ainoa konkreettinen neuvo oli että päikkärit pois, mutta siihen ei päiväkodissa suostuttu. Ainoastaan vyöhyketerapia on kokeilematta, sinne sitten jos sairaalaan eivät meitä ota.

Miten minä jaksan vauvan kanssa keväällä kun pitää kahden lapsen itkuihin herätä?

Miksi unikoulua ei ole pidetty aiemmin? Minä laitoin omani 10kk ikäisenä unikouluun.
Herättäminen on yksi toimivimpia kidutuskeinoja joten ymmärrän tuskasi.
Nukkuuko eri huoneessa? Osaako kertoa miksi herää? Näkeekö painajaisia? Jos teillä on koira niin laita se nukkumaan lapsen viereen, meillä auttoi sekin.

Näköjään voi niin.. Mua rauhoiteltiin kun poika oli vuoden eikä ollut nukkunut yhtään yötä ilman yöheräämisiä että "kyllä se pian alkaa nukkumaan".. No, ei ole vielä alkanut.

Ei mullekaan kukaan tullut neuvoja antamaan eikä neuvolasta saanut mitään muuta kuin ylenkatsetta ja tokaisun että jotkut nukkuu laitokselta jotkut vasta kaksivuotiaana.
No hain sitten terveyskeskuksesta lähetteen pojalle sairaalan unikouluun. Sitä ennen olin haistattanut paskat neuvolatädille, ja kirkunut että vittu en enää jaksa.
Unikoulu auttoi joten meillä on nukuttu lapsen osalta kokonaisia öitä. Itselle apu tuli liian myöhään enkä enää ole sen koommin pystynyt nukkumaan kokonaisia öitä ilman unilääkkeitä.

meillä kanssa heräilään poika 4v mutta sillä on toi adhd epäily ja muitakin asioita se herää mutta hyväksyy ko nukuttaan vierrekkäin eli perhepeti joo on ns iso poika mutta mun on pakko saada nukkua ,en tiedä onko teillä kanssa tunne poika joka unnissaan käy asiat läpi kokeile myös jos eivät ota neuvolassa tossisaan niin yksityiseltä lääkäriltä kysyä neuvoa ei meidän pojat kuuluis enää heräillä voimia

Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
Miksi unikoulua ei ole pidetty aiemmin? Minä laitoin omani 10kk ikäisenä unikouluun.
Nukkuuko eri huoneessa? Osaako kertoa miksi herää? Näkeekö painajaisia? Jos teillä on koira niin laita se nukkumaan lapsen viereen, meillä auttoi sekin.

On pidetty unikoulua kahdesti, 8kuisena ja reilun vuoden ikäisenä. Nukkuu omassa huoneessa koska vieressä nukkuu vielä levottomammin. Ei osaa kertoa miksi herää, itkulla herää aina. Joskus näkee painajaisia, mutta ei aina. Meillä ei ole koiraa, mutta samassa huoneessa/vieressä nukkumisesta ei ole apua koska ei havahdu itkusta hereille ennenkuin hänet siitä herättää. Ei siis herää ja sitten ala itkeä pelkoa tms, vaan itkee vaan unissaan ja herää siihen.

vaan jätettävä pois. Meillä oli samanlaista mielipuolista heräämistä 3v asti, sitten jätettiin päikyt pois ja tyttö nukkuu 12h useimmiten heräämättä lainkaan. Joskus herää pissalle kerran ja nukahtaa heti takas. Soita heti päiväkodin johtajalle ja kerro koko tilanne.

KUorsaako lapsi? Tuntuuko hengitys nukkuessa tukkoiselta tai katkonaiselta? Hengittääkö usein/paljon suunkautta? Nukkuuko miellellään päätakakenossa? Onko nielu- ja kitarisojen koko tarkastettu? Tulee vaan mieleen meidän keskimmäinen, jolla oli isot nielurisat ja hänellä oli epäiltiin lopulta myös uniapneatautia. Valvominen loppui kuin taikaiskusta, kun nielu- ja kitarisat poistettiin 4-vuotiaana!

Ei ole tutkittu allergioita tai astmaa, mutta aivan perusterve ja reipas poika on, harvoin sairastaa jne. En tosiaan ymmärrä miksi päiväkodissa täytyy nukkua, sanoivat vaan että ei ole mahdollisuutta olla hereillä/eri huoneessa päikkäreitten ajan.

kyllä se on sun päätös niistä päikkäreistä. entä jos sanot pojalle että vaan lepäilee päikkäreiden ajan eikä nuku? ite hengailin aina keittäjän kanssa ku muut koisas. kivaa oli :)

Alkuperäinen kirjoittaja kalamama:
Ei ole tutkittu allergioita tai astmaa, mutta aivan perusterve ja reipas poika on, harvoin sairastaa jne. En tosiaan ymmärrä miksi päiväkodissa täytyy nukkua, sanoivat vaan että ei ole mahdollisuutta olla hereillä/eri huoneessa päikkäreitten ajan.

uudestaan yhteys päiväkotiin, johtajalle ja jos ei tehoa niin sitten kunnan päivähoidon ohjaajalle.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja kalamama:

uudestaan yhteys päiväkotiin, johtajalle ja jos ei tehoa niin sitten kunnan päivähoidon ohjaajalle.

Se on yksityinen päiväkoti, en tiedä onnistuuko?

mun ystävän poika oli kanssa 3 vuotta todella huono nukkuja ja kävi vaikka missä testeissä. hän heräsi kovasti itkien monta kertaa yössä ja loppujen lopuksi syy selvisi. eli hänellä oli todella isot nielu tai kita risat (en muista kummat) ja ne leikattiin. eli pojalta henki tavallaan salpautui ja hän siis heräsi aina tähän. onneksi kaikki nyt hyvin. Jaksuja teille

Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:

ei varmaan auta kysellä miksi unikoulua ei pidetty aiemmin.....Ap tarvitsee neuvoja nykyiseen tilanteeseen...Meilläkin unikoulutettiin lapsi mutta silti heräsi 3v asti miljoona kertaa yössä. Päikkäri aiheutti tuon heräilyn. Hyvä että sun ei ole tarvinnu heräillä kun 10kk.

täälläkin muksu joka 3vee ja nukkunut aina huonosti jo 2-viikkoisesta lähtien. allergiaa ja astmaa mutta lisäksi kevät-kesällä nyt sitten paheni taas koko tilanne enemmänkin koska ilmeisesti refluksi yltyi pahaksi eikä meinattu lääkkeitä saada ja lääkkeet ei sitten meillä näköjään vieläkään tehoa kunnolla kun allergiseen refluksiin auttaa vain aiheuttavan ruoka-aineen karsinta mutta ei lopu vaikka dieetti on jo tosi tiukka vain muutama asia ruokavaliossa jäljellä ja esim. ei rasvoja. tosin kuunteleva ja pätevä lääkäri löytyi kun kaikki lääkärit ei refluksia tunnista. ja meillä ei näkynyt testauksissakaan.

neuvolasta sanottiin aina kun väsymystä valitti, että nukut kun muksu nukkuu... no päikkärit nukkui 5-10minuutin erissä yöllä nukkui aluksi putkeen vain kaksi tuntia. mahavaivainen päivin öin. ja sanottiin kehitysvaiheiksi, että siksi voi olla levoton. saa niitä hampaita. ei mitään puhetta allergioista tms.

lääkärit kiinnitti enempi huomiota äidin muka ylireagointeihin kuin muksuun. erehdyimme vielä sellaiselle lastenlääkärille, joka ei tutkinut eikä suostunut tutkimaan mitään ja teetätti kaiken työn ja kokeilut meillä jotka ihan puhki. sitten vaihdettiin 1½vuoden jälkeen.

nytten tilanne se, ettei mitään ruokaa tai välipalaa saa muksulle kaupasta valmiina suoraan ja pitäisi olla pakastevarastoa ja tilanne on samankaltainen kuin kalamama sikäli, että millä jaksaa vielä seuraavaa..

ja kyllä se helpottaa kun lapsi kasvaa hoettu. että esim. 3-vuotiaana alkaa jo käydä ruoat hyvin. :headwall: :'(

oletteko kalamama kokeilleet käyttää eri lääkäreillä? allergioita, suolisto-ongelmia? mitään johtolankaa, mistä voisi johtua yölevottomuus?

nimimimerkki niin ,meillä ei poju 4v ole nukkunut 2 vuoteen päikkkäreitä ja arvaa ko suuttuin ko täti totesi on siis puol joskus koko päivää päiväkodissa että pitäis osata olla 2 tuntii päikkäreillä mä olin että mitä ihmettä eihän se nuku,noh pidän nyt vain puolpäivää ,ärsyttää tänään lupasi johtaja järjestää asian saas nähä

No ensimmäiseksi ei tarvii miettiä että päiväunet pois.
jos lapsi on kerta hoidossa niin oikein hyväksi on unet ja kunnolliset
onko teidän elämä säännöllistä?
onko lapsella pelkoja?
nälkä?
kipuja?
turvatonta?
miten nullumaan menot yleensä ja ruokailut?
kuka teillä määrää?

ulkoilun laita? Ulkoileeko pari kertaa päivässä? Jos mahdollista niin pieni ulkoilu vielä ennen iltapalaa ja tooodella rauhalliset iltatoimet. Vai laitatteko lapsen liian aikaisin illalla sänkyyn? Et ole vielä kertonut mihin aikaan nukahtaa ja milloin herää arkisin?

Yhteistyössä