K
kaikkeen te suostutte...
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja nappi:Ap, et taatusti ole yksin!!
Meillä homma toimii siten, että minä hoidan pyykit ja ruoat ihan ilman muuta, mieheltä en sitä odottaisi. Sen sijaan toivoisin apua vaikka tiskikoneen kanssa ja imuroinnissa. Mutta kitin kontit. Ilman suoraa käskyä ei evä liiku, paitsi toki, jos kavereilla on varastontyhjennyspäivä, jolloin mies lähtee salamana talkoisiin. Ja oman pajansa pitää aivan tiptop, siivoaa vaikka viisi tuntia putkeen, jos on tarvis.
Joku viikko sitten pakotin sen imuroimaan, muistutin, että on hommaan koskenut viimeksi 2005 vappuna. Ukko siinä samalla ihmetteli, kun mua ei ole näkynyt sen apuna pitämässä pajan nurkkia siistinä. Ennen tosiaan tehtiin sekin kahteen pekkaan, mutta se olikin sitä aikaa kun ukko osasi vielä tiskata ja imuroida. Sanoin ihan suoraan, etten aio auttaa, miksi pitäisi, kun ei mullekaan apua irtoa.
Talon lämmittämisestä vastaa mies (puulämmitys). Oppi muistamaan kerrasta, kun annoin sen mennä saunaan ja hanasta tuli jääkylmää vettä.Toki jos on ylitöitä tms. "oikeaa" pakollista menoa, niin ilman muuta sytytän valkean, mutta muuten en koske pannuun pitkällä tikullakaan.
Oman ja kissansa vessan mies saa myös siivota. Aikanaan huolehdin kissasta osittain, mutta homma jäi hetkessä kokonaan minulle. Vaan eipä jää enää! Ja näemmä vessaharjan käyttökin on opittu, kun on ollut pakko. Ennen tähän taloon muuttoa tuo ukkokulta tuskin oli koko kapineesta kuullutkaan.
Koko jutun takana lienee ainakin osittain se, ettei mies saanut koskaan tehdä kotonaan mitään. Samaa sanovat sekä mies että anoppi. Anoppi yritti kai olla superäiti, joka ei vaadi lapsiltaan mitään, vaan hoitaa koko kodin. Kyllä sekin nykyään harmittelee, ettei antanut pojan tehdä, kun se aikanaan oli PYYTÄNYT saada tehdä itsekin jotakin... Tuon siiitä sitten saa, ei hommaa oppinut, ja kiinnostus meni sen sileän tien.
Mies ihan aidosti hämmästyy, jos saan sen suostuteltua auttamaan siivoamisessa. Se kun on aivan varma, että hommaan menee koko päivä. Loppuviimein huomataan, että korkeintaan puolessatoista tunnissa koko talo on kiiltävän puhdas viimeistä nurkkaa myöten. Mulla menisi koko päivä eikä vain tupla-aika, kun yksin on sen verran raskaampaa, että on pakko levätä välillä.
Vituttaa vaan, että sitä tapahtuu niin hemmetin harvoin, ja aina täytyy melkein tapella, että saa miehen harjanvarteen kiinni. Joskus, kun on yksin pakertanut, tahtoo olla jo itku lähellä, kun maata mennessä muistaa, että pyykit ovat vielä koneessa... Silloin tekisi mieli muuttaa omilleen, ei tarvitsisi siivota kuin omat sotkut. Ja samalla tulee huudettua miehelle, kun tyhjä appelsiinimehupurkki ja makkarankuoret ovat tutulla paikallaan tiskipöydällä, alle puolen metrin päässä siitä roskakorista...
:O