Voi vee.... Taidan taas olla työpaikassa jossa mua pidetään hätävarana

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ei vee mitä sontaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Ei vee mitä sontaa

Vieras
Olen nyt muutaman kuukauden ollut uudessa työpaikassa. Kesä- ja heinäkuu meni kuukausipalkalla muiden kesälomien ajan, mutta nyt olen keikkalainen kuten olin keväälläkin. Olen hakenut tässä viime kuukausien aikana työpaikalla auki tulleita vakipaikkoja ja sijaisuuksia. Mitään niistä en ole saanut. Olen siis taas hätävara kuten edellisessä työpaikassa. Oletetaan, että mä jaksan keikkalaisena ilman pidempää työsopimusta kauan, lomat ei kerry kun maksetaan rahana, tunteja voi olla listassa vähän eikä yhtään tiedä tuleeko niitä lisää. Oletetaan, että mä olen aina valmis joustamaan ja otan kaikki tarjotut vuorot vastaan. Eihän mulla voi mitään omia suunnitelmia olla.

Ihanaa todellisuutta monelle hoitoalalla. Aina menee joku sun ohi. Aina otetaan joku uusi taloon ja sua pidetään varalla sairaslomien takia.

Nykyään vuosittain noin 10.000 naista valmistuu "hoitoalalle" (eli lähihoitajiksi). Se yli kolmasosa yhdestä ikäluokasta.

Aika usein nämä naisimmeiset lienevät sieltä yksinkertaisemmasta päästä, koska ei pitäisi olla vaikea ymmärtää, ettei tuollaiselle määrälle vanhusten ja vammaisten pyllynpesijöitä riitä töitä vähänkään pidemmällä aikavälillä. Varsinkaan kun vanhainkotien yksinkertaisempia työtehtäviä on kasvavassa määrin alettu teettää hoitoapulaisilla, joille ei tarvitse maksaa palkkaa edes sitä vähää kuin lähihoitajalle.

Nykyään vuosittain noin 10.000 naista valmistuu "hoitoalalle" (eli lähihoitajiksi). Se yli kolmasosa yhdestä ikäluokasta.

Aika usein nämä naisimmeiset lienevät sieltä yksinkertaisemmasta päästä, koska ei pitäisi olla vaikea ymmärtää, ettei tuollaiselle määrälle vanhusten ja vammaisten pyllynpesijöitä riitä töitä vähänkään pidemmällä aikavälillä. Varsinkaan kun vanhainkotien yksinkertaisempia työtehtäviä on kasvavassa määrin alettu teettää hoitoapulaisilla, joille ei tarvitse maksaa palkkaa edes sitä vähää kuin lähihoitajalle.
Heikkoitsetuntoiset ihmiset hakevat korotusta omalle egolle haukkumalla ja vähättelemällä toisten ammatteja. Itseensä ja omaan työhönsä tyytyväinen ihminen ei hauku ja vähättele tuolla tavalla eikä tee typeriä oletuksia.

Ihan vain tiedoksi, että takapuolia pesee myös moni sairaanhoitaja. Lähihoitaja tekee paljon muutakin kuin pesee takapuolia. Jaetaan lääkkeet dosetteihin, pistetään esim. insuliini, lihaspistokset. Koskaan ei voi vuorossa olla pelkkiä hoitoapulaisia vaan aina pitää olla myös vastaavana vähintään yksi lähihoitaja tai sairaanhoitaja. Hoitoapulaiset ei voi ottaa vastuuta lääkkeistä.

Ja mikä poru siitä tulisi jos lähihoitajat lopettaisivat takapuolten pesun. Sitten itkettäisiin: "kun se meidän mummo makaa siellä eikä kukaan vaihda vaippaa!". Niin, ehkä kannattaisi ajatella omaa napaa pidemmälle eikä alkaa typerästi pätemään. Omalla kirjoituksellasi et todellakaan antanut itsestäsi mitenkään fiksua kuvaa vaikka niin kuvitteletkin.

Eiköhän se pian mene niin, että pyllynpesut ja muut koulutusta vaatimattomat hommat kuuluvat ensisijaisesti 9 euron työntekijöiden vastuulle. Heitä saadaan tulevaisuudessa työkkäristä helpolla ilmaiseksi, kun mm. uusi "työelämäkokeilu" otetaan käyttöön työkokeilun rinnalle.

Siellä joukossa on sitten ehkä muutama lähäri jotka jakavat lääkkeet ja pistävät piikit. Sekä sh jolla on useampi osasto vastuullaan.

Ajattele ap asiaa siltä kannalta että hyvistä keikkalaisista on pulaa ja niistä pidetään kiinni kynsin hampain. Hyvästä keikkalaisesta/sijaisesta ei luovuta antamalla vakipaikkaa koska hyviä keikkatyöntekijöitä on todella vaikea löytää.

Ja etsi kaikessa hiljaisuudessa uutta, vakituista työpaikkaa. Muualta kuin talosta jossa olet nyt, koska sitä et tule saamaan, eikä syynä todennäköisesti ole se, että sinua ei sinne haluttaisi . :)

Heikkoitsetuntoiset ihmiset hakevat korotusta omalle egolle haukkumalla ja vähättelemällä toisten ammatteja. Itseensä ja omaan työhönsä tyytyväinen ihminen ei hauku ja vähättele tuolla tavalla eikä tee typeriä oletuksia.

Ihan vain tiedoksi, että takapuolia pesee myös moni sairaanhoitaja. Lähihoitaja tekee paljon muutakin kuin pesee takapuolia. Jaetaan lääkkeet dosetteihin, pistetään esim. insuliini, lihaspistokset. Koskaan ei voi vuorossa olla pelkkiä hoitoapulaisia vaan aina pitää olla myös vastaavana vähintään yksi lähihoitaja tai sairaanhoitaja. Hoitoapulaiset ei voi ottaa vastuuta lääkkeistä.

Ja mikä poru siitä tulisi jos lähihoitajat lopettaisivat takapuolten pesun. Sitten itkettäisiin: "kun se meidän mummo makaa siellä eikä kukaan vaihda vaippaa!". Niin, ehkä kannattaisi ajatella omaa napaa pidemmälle eikä alkaa typerästi pätemään. Omalla kirjoituksellasi et todellakaan antanut itsestäsi mitenkään fiksua kuvaa vaikka niin kuvitteletkin.
Hyvin sanottu.
Sama esim siivoojien suhteen. Ihme vähättelyä. Olisimme aika pian liemessä (sananmukaisesti), jos kukaan ei siivoojaksi alkaisi.

Eiköhän se pian mene niin, että pyllynpesut ja muut koulutusta vaatimattomat hommat kuuluvat ensisijaisesti 9 euron työntekijöiden vastuulle. Heitä saadaan tulevaisuudessa työkkäristä helpolla ilmaiseksi, kun mm. uusi "työelämäkokeilu" otetaan käyttöön työkokeilun rinnalle.
.

tukityöllistetyille ei kuulu asiakkaiden/potilaiden hoito.
Tukityöllistetyn toimenkuva on tiskaaminen, pyykinpesu, yleisestä siisteydestä huolehtiminen, roskien vienti ja vanhusten ulkoiluttaminen.
Koulutetut, palkkatyössä olevat hoiva-.avustajat voivat kyllä niitä "Pyllynpesuja" tehdä.

Hyvin sanottu.
Sama esim siivoojien suhteen. Ihme vähättelyä. Olisimme aika pian liemessä (sananmukaisesti), jos kukaan ei siivoojaksi alkaisi.
Niinpä! Olen joskus tehnyt siivoustöitä kesätyönä ja kyllä varmasti tulisi heti valitusta jos ei olisi siivoojia. Mutta eihän sitä asiaa tajuta silloin kun on joku joka aina siivoaa. Osa ihmisistä on muuten uskomattoman törkyisiä kun tietävät, että joku siivoaa heidän jälkensä. En mä ainakaan ikinä kehtaisi noin tehdä. Kyllä mä omat jälkeni siivoan enkä odota, että joku muu tulee siivoamaan.

Nimenomaan. Ei kukaan pelkästään sillä 9 eurolla/päivä tee mitään. Aina unohdetaan se työttömyyskorvaus.

Olen mä itsekin ollut työkkärin harjoittelussa joskus. Ei se silti poista mun tämän hetkistä vitutusta.

plus asumistuki siihen päälle vielä hyvin monella. Mahdollisesti myös päivähoitomaksut jotka on joko ilmaiset tai hyvin pienet.

asumistuki+työttömyyskorvaus+9 euroa päivä on saman verran kuin lähihoitajalla jää käteen palkasta sen jälkeen kun siitä on vähennetty asuminen ja päivähoitomaksut jotka lasketaan nettotulojen perusteella.
Lopputulos on että lähihoitajien kannattaisi hakeutua työkkärin kautta avustajiksi. Helpommalla pääsisi :P

Tommostahan se on, omalla tavallaan melko kuormittavaa. Sijaisen pitää pitää huolta itsestään. Työnantaja ei pidä sijaista missään arvossa eikä huolehdi hänestä - jos sellaista alkaa odottaa, katkeroituu ja polttaa itsensä loppuun. Mikä on ymmärrettävää, mutta tavallaan myös oma syy - kukaan ei luvannut mitään palkkiota siitä, että ylittää omat rajansa. Systeemi käyttää hyväksi, jos sen antaa käyttää hyväksi. Sijaisen tärkein myytävä asia on hyvä työkyky ja ammattitaito, ja molemmista täytyy itse aktiivisesti huolehtia.

On tärkeää, että sijainen pitää huolen taloudestaan ja ihmissuhteistaan, omasta terveydestään ja levon tarpeestaan. Ei ole mitään järkeä uhrata itseään ihmisille, joille ei ole millään lailla tärkeä, kun se kaikki on pois ihmisiltä, joille on tärkeä. Kun on huolehtinut itselleen hyvän ansiosidonnaisen, on jo isoin paine niskasta poistunut. Tietää että aina pärjää eikä tipu tyhjän päälle.

Itse tykkään, että asiat on selkeitä. Nyt tuntuu hyvältä olla sijaisena, enkä kaipaa vakipaikkaa. Itse asiassa ärsyynnyn kovasti siitä, että sitä vakipaikkaa lupaillaan, koska koen sen manipulointina ja suoranaisena silmään kusemisena, ettei sijainen vain lähtisi lätkimään juuri kun hänet on saatu talon tavoille niin, että hän voi sijaistaa kaikissa yksiköissä. Se on liian läpinäkyvää, enkä kaipaa sitä. Jos asiat on hyvin nyt, pyrin olemaan mahdollisimman hyvä työntekijä, jos ne eivät ole hyvin nyt, niin sitten vaan lähden.

Se ei tosiaan näytä menevän niin, että sijaisia vakinaistetaan, vaan tosiaan heidän ohitseen voidaan valita paljon vähemmän päteviä ihmisiä vakituisiin töihin, jotta työnantaja saa sekä pitää sijaisen että saa vakituisen työntekijän. Siksi en ajattele, että siitä ikinä mitään palkintoa saa, että sitoutuu työnantajaan, joka tosiaan siis ei ole sitoutunut minuun. Aika herkästi olen lähtemässä ja lähdenkin. Minulle se on neutraali asia johon ei liity draamaa eikä tunteita. Tänään täällä, huomenna tuolla, onpahan jotain vaihtelua.

• Tykkää
Reactions: Echo
tukityöllistetyille ei kuulu asiakkaiden/potilaiden hoito.
Tukityöllistetyn toimenkuva on tiskaaminen, pyykinpesu, yleisestä siisteydestä huolehtiminen, roskien vienti ja vanhusten ulkoiluttaminen.
Koulutetut, palkkatyössä olevat hoiva-.avustajat voivat kyllä niitä "Pyllynpesuja" tehdä.

9 euron työntekijä ei ole tukityöllistetty, koska hänelle ei makseta palkkaa.

Mitä toimenkuviin taas tulee, niin ei kannata olettaa, että se toimenkuva mikä teillä pätee tällä hetkellä pätisi myös tulevaisuudessa tai jossain muussa paikassa.

Kun työkkärin listoilta saatu peruspirkko (joka tulevaisuudessa ehkä voi myös olla koulutukseltaan lähihoitaja kun lähihoitajia jää kasvavassa määrin työttömiksi) käytännössä kykenee pesemään vanhuksen pyllyn ilmankin koulutusta niin on olemassa aikamoinen paine myös sallia se hänelle.

En ymmärrä mitä tarkoitat tuolla varalla pitämisellä sairaslomien takia. Ikävä homma ettei sulla ole kunnon työsopimusta, mutta eihän sinun ole pakko kotona puhelin kädessä odottaa soittoja ja jättää omat suunnitelmasi tekemättä. Eihän sellaista jaksa kukaan eikä sellaiseen voi vaatia. Toki tietty täytyy olla innokas töihin, mutta jos keikkaa heität niin voit sanoa hyvissä ajoin tietyt päivät, jolloin sinulla ei ole mahdollisuutta tulla, vaikka tarve olisi. Taidat muuten olla yksityisellä puolen töissä, kun kuulostaa niin ankealta.

En ymmärrä mitä tarkoitat tuolla varalla pitämisellä sairaslomien takia. Ikävä homma ettei sulla ole kunnon työsopimusta, mutta eihän sinun ole pakko kotona puhelin kädessä odottaa soittoja ja jättää omat suunnitelmasi tekemättä. Eihän sellaista jaksa kukaan eikä sellaiseen voi vaatia. Toki tietty täytyy olla innokas töihin, mutta jos keikkaa heität niin voit sanoa hyvissä ajoin tietyt päivät, jolloin sinulla ei ole mahdollisuutta tulla, vaikka tarve olisi. Taidat muuten olla yksityisellä puolen töissä, kun kuulostaa niin ankealta.
Kirjoitinko mä, että odotan puhelin kädessä soittoa? En kirjoittanut vaan, että työpaikalla oletetaan mun olevan aina valmis töihin. En kuitenkaan ole.

Yhteistyössä