Voi vitsit näitä "paljonko rahaa lahjaksi aloituksia"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kohtuus !
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kohtuus !

Vieras
Aion antaa kaverini rippipojalle 20 , saman verran naapurin ylioppilaalle.
Ja kummityttö saa 70 euron arvoisen lahjan.
Olen sinkkuäiti ja mielestäni minun ei tarvitse käyttää tuon enempää rahaa lahjoihin.
Lyövätköhän oven kiinni nenäni edestä ?!

Ihan ok summia nuo ovat. Jokainen antaa varojensa ja tapojensa mukaan.
Ymmärrän kyllä näitä aloituksia. Toisilla ei esim. välttämättä ole kokemuksia ja tietoa siitä, mitä esim. tavataan ylioppilaalle viedä ja haluavat vähän vinkkiä siihen suuntaan, mitä on tapana viedä.
Tottakai loppupeleissä jokainen itse päättää.

Enpä ole koskaan oikeassa elämässä törmännyt tilanteeseen, että joku olisi päivitellyt jonkun antaneen liian vähän rahaa. Jokainen omien varojensa mukaan. Täytyyhän nyt aikuisten ihmisten se ymmärtää. Ja lastenkin jos niitä on kasvatettu.

Ylipäätänsä minua sylettää tuo että on tapana YLIOPPIlaille viedä vaikka mitä ja jätetään valmistuneet muistamatta.
Mä en muista yhtään ylioppilasta jos en tunne häntä tosi hyvin. Kenellekkään työkavin lapselle en anna euroakaan vaikka miten monta kertaa on keräyksiä tehty. Enkä menekkään kenenkään naapurin-tutun-tutun juhliin jos en todellakin tunne ihmistä.
Täällä on oikeeti tapana kulkea kaikki ylioppilaat läpi ja juhlia niitä.

Kyse ei ole rahasta; kyllä sitä tarvittaessa löytyy.
En vain tahdo antaa paljon. En halua omillenikaan isoja rahalahjoja ( lapset saa useita satasia synttärinä-ihan älytöntä ).
Haluan osoittaa että 20 euroa on OK-lahja. 50 ( mielestäni ! ) yksinäiseltä ihan liioittelua.
Hääparille laitan kyllä 50. Häät ovat niin suuri ja kallis juhla.

[QUOTE="vieras";26317762]Ylipäätänsä minua sylettää tuo että on tapana YLIOPPIlaille viedä vaikka mitä ja jätetään valmistuneet muistamatta.
Mä en muista yhtään ylioppilasta jos en tunne häntä tosi hyvin. Kenellekkään työkavin lapselle en anna euroakaan vaikka miten monta kertaa on keräyksiä tehty. Enkä menekkään kenenkään naapurin-tutun-tutun juhliin jos en todellakin tunne ihmistä.
Täällä on oikeeti tapana kulkea kaikki ylioppilaat läpi ja juhlia niitä.[/QUOTE]

mitäs mie veisin serkulleni, joka on suorittanut kaksoistutkinnon? Valmistui ammattiin ja kirjoitti yo:ksi samaan aikaan? Pitäskö siitä laittaa sitten enemmän ku pelkästään yhden paperin saaneelle?

Mä kyllä aina osallistun keräyksiin ihan kohteliaisuudesta, jos esim. koulussa, töissä tms kerätään jonkun lapselle, hääparille jne lahjaa. Ei niihin tarvitse laittaa montaa euroa. Näin on kaikilla hyvä mieli.
Kaikki muut osallistuvat, niin olis se nyt vähän mielenosoitusta ja mä jättäisin sen kaksieuroisen laittamatta.
Ennemmin uhraan sen muutaman euron tuntemattomalle, kuin jään jonkun hampaankoloon sen takia.

Ehkä tässä halutaan kartoittaa sitä mikä on "normaalia" ja mikä ei. Mä meinaan viedä sukulaiselle yo-lahjaksi 50 euroa ja ehkä se on pieni raha mutta eipä tuo nyt ole ihan kaikkein läheisin sukulainenkaan, että jos pitävät pihinä niin ei haittaa mua.

[QUOTE="vieras";26317762]Ylipäätänsä minua sylettää tuo että on tapana YLIOPPIlaille viedä vaikka mitä ja jätetään valmistuneet muistamatta.
Täällä on oikeeti tapana kulkea kaikki ylioppilaat läpi ja juhlia niitä.[/QUOTE]

Tuohon valmistuneiden unohtamiseen saattaa johtua myös se, että harvemmin he pitävät juhlia tai nostavat omaa valmistumistaan esille. Itse kun valmistuin kokiksi ja serkku samaan aikaa ylioppilaaksi, pidimme yhteiset juhlat ja minua kohdeltiin ihan samalla tavalla kuin yo-serkkuani!

Mä kyllä aina osallistun keräyksiin ihan kohteliaisuudesta, jos esim. koulussa, töissä tms kerätään jonkun lapselle, hääparille jne lahjaa. Ei niihin tarvitse laittaa montaa euroa. Näin on kaikilla hyvä mieli.
Kaikki muut osallistuvat, niin olis se nyt vähän mielenosoitusta ja mä jättäisin sen kaksieuroisen laittamatta.
Ennemmin uhraan sen muutaman euron tuntemattomalle, kuin jään jonkun hampaankoloon sen takia.
Minusta on outoa kyllä kerätä rahaa, jos työkaverin lapsi pääsee ylioppilaaksi... Siis ymmärrän keräykset syntymäpäivien (pyöreät vuodet), eläkkeelle jäämiseen, työpaikalta lähtemisen, lapsen syntymän tai häiden osalta. Siinähän juhlitaan sitä työkaveria. Työkaverin lapsen elämänsaavutukset ei kuulu minulle... paitsi jos tuntisin ko. lapsen paremmin. Etäisille työkavereilla voin antaa sen pari euroa tuosta vaan (oletettavasti saan itse "takaisin" joskus).

Ja tietysti omien varojen mukaan. Esim. kyllä minä ylppäreissä ymmärsin, miksi toinen isoisä antaa 50 euroa ja toinen 500 euroa. Mukavaa, että molemmat tuli paikalle.

Minä en välttämättä ole monestikkaan osallistunu. Aina ollu töissäkään juuri paikalla ku niitä on kerätty. Eikä minua vähäänkään kiinnosta loukkaantuuko joku varsinkaan jos kyse on työkaverin lapsen ylioppilasjuhlista. hoh

[QUOTE="jaa";26317749]Enpä ole koskaan oikeassa elämässä törmännyt tilanteeseen, että joku olisi päivitellyt jonkun antaneen liian vähän rahaa. Jokainen omien varojensa mukaan. Täytyyhän nyt aikuisten ihmisten se ymmärtää. Ja lastenkin jos niitä on kasvatettu.[/QUOTE]

En mäkään IRL ole ketään niin junttia tavannut mutta pyörittelin kyllä päätäni, kun tämän mielipidekirjoituksen kotipaikkakuntani lehdestä luin:

Ketju #2660 - Mielipiteet - Keskustelut - Turun Sanomat