Voi voi.. puhukaa mulle järkeä, jooko.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Hevoshullu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"Hevoshullu"

Vieras
Muutettiin ihanaan vanhaan rintamamiestaloon taajaman ulkopuolelle. Pihaa riittää, metsää ja peltoa ja kaikkea. Ja pihalla monta piharakennusta tyhjän panttina.. Niinpä niin, mä oon monta kertaa jo käynyt tuolla vanhassa kanalassa haaveilemassa sinne pari pientä hevosta/ponia :ashamed: Sähköt sinne tulee, ja seinätkin on pystyssä mutta muuten se kyllä vaatis jotain. Siellä on maalattia, sen kun kaivais pois niin korkeutta tulis tarpeeksi. Tilaa on kahdelle reilun kokoiselle karsinalle, ja sittenkin jäis vielä tilaa valjashuoneelle ja ruokiensäilytykseen. Kanalan yläkerrassa on vintti, siellä vois kai heinät säilyttää. Ja kanalan vieressä on sopiva heinäpelto, jolla ei mitään käyttöä eli ois sopiva laitumeksi.

Huoks. Mutta mä en osaa tehdä tuolle kanalalle yhtään mitään. Ja ne asukit, haluaisin sinne laiskoja ja yltiörauhallisia puska-/tätiratsuja, ei mitään hirveän isoja kolhoja. En mä ole ratsastanut vuosiin, mutta kai ne vanhat taidot siellä jossain on? Ja enköhän mä osais niitä hevosia edelleen hoitaa, vaikka mun aktiivisista heppatyttöajoista on jo 15v aikaa..

Musta vaan ois niin ihanaa, kun omassa pihapiirissä ois yks tai kaks hevosta/ponia, joita sais hoitaa ja ratsastaa joka päivä ihan omassa rauhassa.

Mut ensin pitäis tehdä tuolle kanalalle jotain.. jos osaisin.

Onkohan tämä nyt yhtään viisasta, kannattaisko unohtaa koko typerä haave?

Jos ihmisellä ei olis haaveita, mitä se sitten tavoittelis? Rupea pikkuhiljaa laittamaan. Jos homma onnistuu, hienoa. Jos ei onnistu, et ole menettänyt mitään, olet samassa tilanteessa kuin nyt.

Heppaa kehiin, kerpele.

Mikäs siinä jos rahaa piisaa. Lattialle pitää tehdä aika paljon ja samaten seinille että siellä voi hevosta talvella pitää. Heinä maksaa varmaan euron pikkupaali ja sitä menee vähintään pari paalia päivässä = 730e ja muut päälle. Kahden hevosen kengittäminen jo maksaa maltaita ja sitten päälle eläinlääkärikulut yms. ei ole ilmasta ei.

hevoset laumaeläimiä eli niitä oltava vähintään kaksi. onko talli valoisa? kuka tekee aidat hevosille? mistä heinät? onko varaa kengityksiin ja eläinlääkäri kuluihin. missä säilytät kaurat? entä vesi? tulee raskaaks kantaa sankossa vesi hevosille.

Ja muista että hevoset tarvitsevat hoitoa päivittäin, eli unohda pitkät ja lyhyetkin lomareissut, ellei sinulla ole luotettavaa hoitajaa. Nimimerkillä hevosalan yrittäjän vaimo :D

Mitähän tuolle uskaltais alkaa itse tekemään? Mun enolla on pari ravuria, asuu muutaman kilometrin päässä, uskon että häneltä saisin apua vaikka laitumien teossa tai ruokien hankinnassa (osaa suositella paikkoja mistä ostaa jne). Kanala on tosiaan sen verran suuri, että sinne mahtuu myös ruuat (ei kai sitä kauraa tarvi säiliökaupalla sentään olla?). Tällä hetkellä siinä on siis yksi suuri tila, johon saisi helposti kaksi karsinaa ja käytävän. Sitten toisessa päässä on kaksi huonetta, johon toiseen saisi hyvin mahtumaan satulat ja muut, ja toiseen sitten kaurat yms. Ikkunoitakin rakennuksessa on, joten luonnonvaloakin riittää vaikka tosiaan sähkötkin sinne on vedetty. Vedestä en ole varma, tuleeko sitä sinne vai ei.

Ottakaa huomioon, että puhutte nyt naiselle joka ei ole koskaan rakentanut/rempannut mitään, joten tartten perusteellisia vinkkejä.

Milläs ajattelit tilan lämmittää, nuon iso tila pitää lämmittää, hevosten lämpö riittää pienen tilan lämmitykseen, tuossa ilman lämmitystä menee vesi ja konit talvella jäähän.

Jospa menet suoraan hevostalli.netin foorumiin,täällä ei kukaan tiedä hevosista näköjään mitään..
Puskahevosille tuskin kauraa tarvitset,aidat on helppo tehdä talvilangasta pariin tuntiin jopa.
Hevoset eivät tarvitse lämpöä,loimita jos yli 20 astetta pakkasta---
Kyllä ne vedet jaksaa kantaa.

Yhteistyössä