Näin hurjasti olut vaikuttaa Suomen talouteen juomalla ehkäiset lamaa
Haluatko tukea maailmantaloutta ja estää Euroopan syvän laman? Tuoreen tutkimuksen mukaan oluen juonnilla on suuri vaikutus Euroopan talouteen ja työpaikkoihin.
Euroopan panimoteollisuuden kattojärjestö Brewers of Europen Earnst & Youngilla teettämän laajan tutkimuksen mukaan Euroopan oluttuotanto putosi hankalina talousvuosina 2008-2011 yhteensä noin 6 prosenttia. Samalla oluen kulutus putosi eurooppalaisten keskuudessa 8 prosenttia. Pudotusten takia Euroopassa työnsä menetti yli 260 000 työntekijää.
Talouskriisit ovat luonnollisesti vaikuttaneet oluttuotantoon, mutta myös kuluttajat ovat osaltaan vähentäneet työpaikkoja.
Brewers of Europen mukaan työpaikkoja on lähtenyt nimittäin myös siksi, että ihmiset ovat säästäneet rahaa juomalla olutta kotisohvalla, eikä tavalliseen tapaan baarissa. Myös halvempiin olutmerkkeihin vaihtamisella on ollut suora vaikutus työpaikkojen katoamiseen. Tutkimuksen mukaan 75 prosenttia kadonneista 260 000 työpaikasta hävisivät näiden epäsuorien syiden takia.
Suoria syitä ovat sen sijaan olleet muun muassa korotetut alkoholiverot, alkoholinvastaiset kampanjat ja tuotantokustannusten kasvu.
Vaikka muutokset juomatavoissa eivät vaikutakaan suurilta talouspoliittisilta tekijöiltä, voi oluella silti olla luultua suurempi vaikutus Euroopan talouteen, tutkijat muistuttavat.
Asiantuntijat nostivat esimerkiksi Suomen, jossa tutkijoiden mukaan näkyy erityisesti olutteollisuuden tilanteen vaikutus työpaikkoihin. Sen sijaan pahoissa rahavaikeuksissa olevat valtiot kuten Kreikka, Irlanti, Espanja ja Italia kärsivät enemmän kuluttajien vaikutuksista, kun ihmiset vaihtavat baarin kotisohviin ja ostavat oluensa halvemmalla kaupasta.
Tilastoja Suomesta: Olut vaikuttaa 17 400 työpaikkaan
- Vuonna 2010 noin 15,4 prosenttia Suomessa kulutetusta oluesta myytiin ravintoloissa. Vuonna 2008 17,2 prosenttia oluista myytiin ravintoloissa.
- Keskimääräinen hinta oluelle ravintoloissa ja baareissa vuonna 2010 oli 11,6 euroa litralta (sis.verot).
- Suomalaiset tuhlasivat ravintolaolueen vuonna 2010 yli 673 miljoonaa euroa.
- Oluen myynti vaikuttaa epäsuorasti noin 7700 suomalaisen ravintola-alalla työskentelevän työpaikkaan
- Suomalaissa panimoissa työskenteli vuonna 2010 yli 2500 suomalaista.
- Kun lasketaan yhteensä kaikki suorat ja epäsuorat vaikutukset, oluen myynti ja kulutus vaikutaa yli 17 400 työpaikkaan Suomessa!
- 86,4 prosenttia Suomessa kulutetusta oluesta myydään supermarketeissa ja muissa kaupoissa.
- Keskimääräinen hinta oluelle kaupoissa on noin 3,79 euroa litralta (sis. verot)
- Suomalaiset kuluttavat kaupasta ostettuun olueen yli 1,5 miljardia euroa vuosittain.
- Yhteensä olueen kuluu suomalaisilta siis yli 2 miljardia euroa vuodessa!
N
En olisi uskonut että olutta kitataan parilla miljardilla vuodessa. Janoista kansaa
Haluatko tukea maailmantaloutta ja estää Euroopan syvän laman? Tuoreen tutkimuksen mukaan oluen juonnilla on suuri vaikutus Euroopan talouteen ja työpaikkoihin.
Euroopan panimoteollisuuden kattojärjestö Brewers of Europen Earnst & Youngilla teettämän laajan tutkimuksen mukaan Euroopan oluttuotanto putosi hankalina talousvuosina 2008-2011 yhteensä noin 6 prosenttia. Samalla oluen kulutus putosi eurooppalaisten keskuudessa 8 prosenttia. Pudotusten takia Euroopassa työnsä menetti yli 260 000 työntekijää.
Talouskriisit ovat luonnollisesti vaikuttaneet oluttuotantoon, mutta myös kuluttajat ovat osaltaan vähentäneet työpaikkoja.
Brewers of Europen mukaan työpaikkoja on lähtenyt nimittäin myös siksi, että ihmiset ovat säästäneet rahaa juomalla olutta kotisohvalla, eikä tavalliseen tapaan baarissa. Myös halvempiin olutmerkkeihin vaihtamisella on ollut suora vaikutus työpaikkojen katoamiseen. Tutkimuksen mukaan 75 prosenttia kadonneista 260 000 työpaikasta hävisivät näiden epäsuorien syiden takia.
Suoria syitä ovat sen sijaan olleet muun muassa korotetut alkoholiverot, alkoholinvastaiset kampanjat ja tuotantokustannusten kasvu.
Vaikka muutokset juomatavoissa eivät vaikutakaan suurilta talouspoliittisilta tekijöiltä, voi oluella silti olla luultua suurempi vaikutus Euroopan talouteen, tutkijat muistuttavat.
Asiantuntijat nostivat esimerkiksi Suomen, jossa tutkijoiden mukaan näkyy erityisesti olutteollisuuden tilanteen vaikutus työpaikkoihin. Sen sijaan pahoissa rahavaikeuksissa olevat valtiot kuten Kreikka, Irlanti, Espanja ja Italia kärsivät enemmän kuluttajien vaikutuksista, kun ihmiset vaihtavat baarin kotisohviin ja ostavat oluensa halvemmalla kaupasta.
Tilastoja Suomesta: Olut vaikuttaa 17 400 työpaikkaan
- Vuonna 2010 noin 15,4 prosenttia Suomessa kulutetusta oluesta myytiin ravintoloissa. Vuonna 2008 17,2 prosenttia oluista myytiin ravintoloissa.
- Keskimääräinen hinta oluelle ravintoloissa ja baareissa vuonna 2010 oli 11,6 euroa litralta (sis.verot).
- Suomalaiset tuhlasivat ravintolaolueen vuonna 2010 yli 673 miljoonaa euroa.
- Oluen myynti vaikuttaa epäsuorasti noin 7700 suomalaisen ravintola-alalla työskentelevän työpaikkaan
- Suomalaissa panimoissa työskenteli vuonna 2010 yli 2500 suomalaista.
- Kun lasketaan yhteensä kaikki suorat ja epäsuorat vaikutukset, oluen myynti ja kulutus vaikutaa yli 17 400 työpaikkaan Suomessa!
- 86,4 prosenttia Suomessa kulutetusta oluesta myydään supermarketeissa ja muissa kaupoissa.
- Keskimääräinen hinta oluelle kaupoissa on noin 3,79 euroa litralta (sis. verot)
- Suomalaiset kuluttavat kaupasta ostettuun olueen yli 1,5 miljardia euroa vuosittain.
- Yhteensä olueen kuluu suomalaisilta siis yli 2 miljardia euroa vuodessa!
N
En olisi uskonut että olutta kitataan parilla miljardilla vuodessa. Janoista kansaa