Voidaanko synnytys käynnistää ennen laskettua aikaa, jos vauva on kovin iso...?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja paksuna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

paksuna

Vieras
Ultrassa huomattiin, että vauva on ns viikon liian suuri ikäänsä nähden. Minulle on aijemmin tehty sektio kesken synnytyksen ja pelkään niin käyvän taas, jos vauva on kovin isoksi kasvanut. Esikoinen oli 4-kiloinen syntyessään laskettuna päivänä.

Tämä on siis toinen lapsi, mutta ensimmäinen varsinainen synnytys. Nyt viikkoja vasta 32 ja risat, että kerkeehän tässä vielä tapahtua vaikka mitä, mutta mietinpä vain. Synnytystapa-arvio on vielä viikolla 35, silloin ajattelin ottaa asian puheeksi. Kokemuksia olisi kuitenkin kiva kuulla! :)

Mulle tehdään vauvan kokoarvio 37+0 ja käynnistellään sitten lähipäivinä jos vauva on suuri kuten isoveli oli (40+1 4590g).
Muistathan että kokoarvio on vaan arvio. Meillä toi isoveli arvioitiin ennen synnytystä olevan 3900g maksimissaan, joten pahasti meni metsään.

On käynnistetty vauvan ison koon vuoksi kaverin synnytys (olikohan viikkoa ennen). Miksipä ei, jos katsotaan aiheelliseksi ennen laskettua aikaa ja ei ole syytä sektioon. Tsempit tulevaan!

Mulla on sama juttu, että tosi aikaisessa vaiheessa jo sanottiin vauvan olevan iso. Arvioita tehtiin useampi ja aina sama tulos, vauva on iso ja synnytys käynnistetään jos ei itse ala tulla laskettuun päivään mennessä..
No, menin sitten laskettuna päivänä sairaalaan, jossa arvioitiin taas tilannetta. Olivat jo ottamassa osastolle, kun lääkäri sitten olikin sitä mieltä, että normi kokoinen vauva, eli kotiin odottamaan. Lääkäri sanoi, että kasvi on varmaankin hidastunut viime metreillä..
Nyt menossa rv 41 lopppuolisko, eikä vieläkään ole suuremmin tulemisen merkkejä..

Itse olin aika yllättynyt, miten koko arvio voi vaihtua noin lennosta.. Mutta kaippa ne lääkärit osaavat asiansa.. :)

se on niin lääkäristä kiinni, mä kun olin kaksosista viimisessä ultrassa niin lääkäri sai A-vauvasta vaan vartalonympärysmitan ja sen perusteella sai painoarvioks 3400, mut sano kätilölle, et älä laita sitä ylös, ku ei se niin iso voi olla..tää oli perjantaina ja vauvat synty maanantaina niin tää A-vauva oli 3690g...et silleen..nehän tosiaan on vaan arvioita..

Mulle lupailtiin käynnistystä kuopusta odottaessa, kun esikoinen oli niin iso että päädyttiin sektioon. Vaan kun aloin kysellä asiasta la:n lähestyessä vastaus oli että "turhan takia ei käynnistellä" tai "niin kauan kuin vauvalla on kaikki hyvin niin se saa kölliä mahassa" tai "ei tämä niin isoksi kasva ettetkö vois alakautta synnyttää"...
En siis kokenyt synnytystä toisellakaan kertaa. Eikä enää onnistuiskaan. :/

Alkuperäinen kirjoittaja odottaja:
Mulla on sama juttu, että tosi aikaisessa vaiheessa jo sanottiin vauvan olevan iso. Arvioita tehtiin useampi ja aina sama tulos, vauva on iso ja synnytys käynnistetään jos ei itse ala tulla laskettuun päivään mennessä..
No, menin sitten laskettuna päivänä sairaalaan, jossa arvioitiin taas tilannetta. Olivat jo ottamassa osastolle, kun lääkäri sitten olikin sitä mieltä, että normi kokoinen vauva, eli kotiin odottamaan. Lääkäri sanoi, että kasvi on varmaankin hidastunut viime metreillä..
Nyt menossa rv 41 lopppuolisko, eikä vieläkään ole suuremmin tulemisen merkkejä..

Itse olin aika yllättynyt, miten koko arvio voi vaihtua noin lennosta.. Mutta kaippa ne lääkärit osaavat asiansa.. :)

No, kuten jo tuossa sanottiinkin, arvio on aina vain arvio. Toivottavasti kaikki menee sinullakin kuitenkin parhain päin! :)

Kiitos vastauksista kuitenkin ja lisääkin luen mieluusti! :)

Mulla käynnistettiin 37+2 kun arveltiin 4 kiloiseksi ja olihan se 4120g. Viikolla 36 kävin polilla ja sanoivat neljä kiloiseksi ja että viikon päästä käynnistetään. Itse en ole isokokoinen ja vauva oli kyllä viikkoihin nähden iso. Eihän se mahtunut syntymään ja jouduin sitten sectioon loppujen lopuksi. Tästä on aikaa yli 6 vuotta. Pienempi lapsi on 1,5 vuotta ja oli syntyessään hiukan alle 4kg ja leikattiin viikolla 39.

Alkuperäinen kirjoittaja auryn:
Mulle lupailtiin käynnistystä kuopusta odottaessa, kun esikoinen oli niin iso että päädyttiin sektioon. Vaan kun aloin kysellä asiasta la:n lähestyessä vastaus oli että "turhan takia ei käynnistellä" tai "niin kauan kuin vauvalla on kaikki hyvin niin se saa kölliä mahassa" tai "ei tämä niin isoksi kasva ettetkö vois alakautta synnyttää"...

Juuri tämä on se kauhuskenario mitä olen päässäni pyöritellyt. Olen onneksi käynyt sype:llä, joten ehkä ne kirjatut käynnit ja pelot vähän vaikuttaisivat asiaan.... :/

Alkuperäinen kirjoittaja auryn:

oletko tehnyt hoitovirheestä kantelua? Minä kyllä olisin vihainen kuin mikäkin sun tapauksessas :(

Meidän kakkonen syntyi viikolla 38 käynnistettynä koon vuoksi. Ei ollut ihan superiso, mutta esikoiselta murtui aikanaan solisluu synnytyksessä hartiodystokian takia, ja siksi kakkonen käynnistettiin hyvissä ajoin. Lienee siis kovasti vauvan koon lisäksi olevan kiinni myös äidin lantion koosta?

Riippuu paljolti lääkäristä ja myöskin synnyttäjän lantiosta.
Se, ettei ekalla kerralla nelikiloisen synnyttäminen alakautta ole onnistunut, ei tarkoita etteikö se tällä kertaa onnistuisi. Mulle lääkäri sanoi, että aina hieman edellistä isompi mahtuu kyllä tulemaan.

Mä synnytin "poikkeuksellisen suurikokoisen" vauvan (54cm/5110g) ja kätilöt nauroi, et hyvin mahtuis 6kg tulemaan kun huokaisin, että on onneks viimeinen muksu, kun kilolla aina edellistä isompia ollu nää meiän lapset :D

Alkuperäinen kirjoittaja naikku:
Jos sinulle on tehty sectio, niin eivät käynnistä. On riski ,että sectiohaava repeää.

Taitaa olla vähän vanhentunut tieto... Missään noin ei ainakaan ole sanottu. Seuraavat toki tarkemmin ja hillitysti antavat lääkkeet, mutta silti.

Itselläni tehtiin sectio tämän vuoden helmikuussa ja näin minulle lääkäri sanoi. Halusin käynnistystä , koska tiesin vauvan olevan iso. Minut oli leikattu viimeksi 8vuotta ja risat päälle. En saanut käynnistystä em syystä ja vauva oli taasen iso jo varhain. Näin minulla ainakin Tampereella.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja naikku:
Jos sinulle on tehty sectio, niin eivät käynnistä. On riski ,että sectiohaava repeää.

Taitaa olla vähän vanhentunut tieto... Missään noin ei ainakaan ole sanottu. Seuraavat toki tarkemmin ja hillitysti antavat lääkkeet, mutta silti.

Meillä kakkonen syntyi sektiolla ja kolmonen käynnistettiin, että on kyllä ihan perätöntä tietoa :)

Yhteistyössä