Voihan mehumaija

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Dr Vanilja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Dr Vanilja

Aktiivinen jäsen
24.07.2006
2 298
0
36
Onko kokeneita mehunkeittäjiä?

Ostettiin eilen mehumaija ja laitoin sen täyteen mustaherukoita. Tein varmaan virheen, kun täytin sitä koko ajan lisää sitä mukaa kun menivät kasaan. Mulla oli siis n. 20 l mustaherukoita (paljon pensaita!) ja 9 litran mehumaija. Seurauksena, että mun mielestä se homma ei ole vieläkään valmis, vaikka eilen illalla keitin niitä ehkä 4 h (!) ja tänään vielä jatkanut pari tuntia. Mehua on tullut tässä vaiheessa n. 10 litraa, mutta ne kattilassa olevat on vielä ihan "mehukkaita", osa marjoista ei ole vielä edes hajonnut. Kauankohan tässä vielä menee??? Kaikki vitamiinit on kyllä jo varmasti tuhoutuneet...

Kiitti jos joku osaa auttaa!

Alkuperäinen kirjoittaja Vaniljatäti:

Ostettiin eilen mehumaija ja laitoin sen täyteen mustaherukoita. Tein varmaan virheen, kun täytin sitä koko ajan lisää sitä mukaa kun menivät kasaan. Mulla oli siis n. 20 l mustaherukoita (paljon pensaita!) ja 9 litran mehumaija. Seurauksena, että mun mielestä se homma ei ole vieläkään valmis, vaikka eilen illalla keitin niitä ehkä 4 h (!) ja tänään vielä jatkanut pari tuntia. Mehua on tullut tässä vaiheessa n. 10 litraa, mutta ne kattilassa olevat on vielä ihan "mehukkaita", osa marjoista ei ole vielä edes hajonnut. Kauankohan tässä vielä menee??? Kaikki vitamiinit on kyllä jo varmasti tuhoutuneet...

Ei sitä mehumaijaa täytetä sitä mukaa kun marjat vajoo.
Se ladataan kerralla täyteen. Sitten keitetään noin 15-30 minuuttia. Ota sinä aikana kertynyt mehu pois ja kaada takas marjojen päälle (kuuma mehu auttaa marjojen rakenteen rikkomisessa). Jatka tämän jälkeen keittämistä noin puoli tuntia ja ota mehu talteen.
Sitten lopetat ja heität marjan jämät kompostiin.

• Tykkää
Reactions: Aamuäree
Alkuperäinen kirjoittaja mehu-Maija:
Alkuperäinen kirjoittaja Vaniljatäti:

Se ladataan kerralla täyteen. Sitten keitetään noin 15-30 minuuttia. Ota sinä aikana kertynyt mehu pois ja kaada takas marjojen päälle (kuuma mehu auttaa marjojen rakenteen rikkomisessa). Jatka tämän jälkeen keittämistä noin puoli tuntia ja ota mehu talteen.

Joo näinhän siinä ohjeessa selkeällä suomenkielellä sanotaan!! =) Mutta kokeileva nuori haluaa aina vähän testata. Itse asiassa osa niistä marjoista oli vielä viimevuotisia ja jäässä (pakateesta), eli se tuskin auttoi asiaa. Nyt on melkoinen hillo kattilassa.

Minä taas viime vuonna tein sen virheen että kun marjat alkoi kunnolla mehustumaan, minä hölmö menin ja sekoittelin niitä kauhalla kunnolla sekaisin. No siitähän ei seurannut muuta kun mehumaija meni tukkoon ja iso osa mehua jäi saamatta tai oli hyvin sakkaista. Nyt olen mehustanut vähän paremmalla onnella. Ja kyllä minäkin saatan kerran lisätä marjoja maijaan mehustamisen aikana, ja ihan on mehu onnistunut. Laitatteko sokerin sinne marjojen sekaan? itse niin teen, mutta äiti taas ottaa mehun ensin talteen kattilaan ja siinä kuumentaa sokerin kanssa. Itse en jaksa niin monimutkaista hommaa, hyvin on mehut kellarissa talven säilyneet.

Ihanaa kuulla, ettei tämä aina muillakaan niin selkeää ja helppoa ole. Meillä on ekaa vuotta tämä mehurumba käynnissä ja kyllä on punnoteltu, sokeroitu, tuskailtu irtoilevia etikettäjä, kuumennettu uunissa pulloja vahingossa liian kuumassa yms..

Täytän mehumaijan kerroksittain sokerin(1kg/maijalliseen) kanssa vuoronperään,niin että ylin ja alin kerros ovat marjoja.Keitän 30 min.-1 tunti eli niin kauan kun marjojen väri on vaalennut ja ne ovat painuneet kasaan maijan pohjalle.Ensimmäisen heti valuneen mehun kaadan marjojen päälle uudelleen,niin mehua alkaa tulla paremmin.Mehun jäähdytän ja pakastan,koska se on nopein ja helpoin reitti jos mehustusta on paljon.Pesasen maijan ja täytän sen uudelleen uudella sankollisella marjoja ja 1 kg sokeria!
Sokeri säilyttää marjojen värin,irrottaa paremmin mehun ja myöskin c-vitamiini säilyy paremmin.Jos mehustan pakastettuja marjoja niin silloin otan marjat sulamaan jo edellisenä iltana,että säästän sähkön kulutuksessa!Ja pakastetuista marjoista irtoaakin enempi mehua kuin suoraan pensaasta kerätyistä.
Mukavia mehurumbahetkiä kaikille :)

Samaa mieltä kaikesta muusta paitsi jämien heittämisestä.
Ne kannattaa laittaa kotiviinitynnyriin ja hiiva perään.

:)

Yhteistyössä