Voihan vaunut! (kertokaa erilaisista lastenvaunuista)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja theAloittaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

theAloittaja

Vieras
Olisi edessä tämä suurin kriisi vauvantarvikkeissa, eli lastenvaunut. Niitä on niin paljon erilaisia, mitä ihmeellisimmillä ominaisuuksilla ja härpäkkeillä että menee sekaisin joka kerta kun yrittää alkaa tutkimaan että millaiset sitä nyt tarvitsisi!

Eli auttakaa nyt aloittelijaa: Mitkä vaunut on hyvät?

Suurimpana prioriteettina on hinta. En voi kuvitella maksavani 500 euroa lastenvaunuista! Joistain Brioista tai Emmaljungasta. Ihan älytöntä. Eli pysytään kiltisti siinä about 300 eurossa.

Toisekseen, pitäisi olla jonkinsortin yhdistelmät, ettei tarvitse heti olla ostamassa uusia.

Sitten. Kääntyvät etupyörät, hyvä vai huono? Olen ajatellut tämän olevan hyvä mutta myynnissäolevissa käytetyissä on yleensä kiinteät etupyörät. Olisin haluamassa siis sellaisia lukitettavia.

Kantokopasta, kova vai pehmeä, kumpi parempi? Itse ajattelin kovaa koppaa mutta en ole enää niin varma.

Ja missä ne kaikki värikkäät vaunut ovat? Kaikki mitä on tullut katsottua ovat mustia tai harmaita, tosi tylsiä.

Mitä muuta vaunuista pitäisi tietää? Koosta sen verran että pitäisi mahtua farmarin konttiin. Tulevat käyttöön sekä asvaltilla että hiekkateillä, sekä lumella.

Antakaa nyt kaikki omat vinkkinne tähän, mutta ei aleta sitten riitelemään.

Kovan kopan huono puoli on se koko. Esim emmaljungan koppa ei mahdu edes farmarin perään. Sitte ku koppa-aika on ohi täytyy keksiä joku säilytyspaikka sille kopalle ja lapsen toiselle talvelle pitää ostaa lämpöpussi.Toisaalta eka kuukausina koppa toimii matkasänkynä ja kesällä kova koppa on vilpoisampi
Pehmeä koppa=kantokassi on mukava kantaa mukana ja menee pieneen tilaan, sen saa myöhemmin muutettua rattaiden lämpöpussiksi isommalle lapselle.

Meillä on i'coo peak 4 jossa on isot kääntyvät etupyörät,myös lukittavissa. Oon ollu tyytyväinen. Ei varmaan tuota tehdä enää mutta icoolla taitaa olla vastaava uudempi versio ja hinta on tossa sun hintaluokassa n 400e. Mutta ehkä käytetyt emmaljungat vois saada hyvinki 300eurolla jos löytää varmasti sisällä säilytetyt(=homeettomat)

Hyvät uudet yhdistelmävaunut 300 eurolla kuulostaa aika mahdottomalta. Osta Briot, Emmaljungat, Teutoniat tms. käytettynä tuolla budjetilla.

Renkaiden valinta riippuu kovasti siitä minkälaisessa käytössä teillä vaunut on. Mitä isommat ja "tönkömmät" pyörät, sitä helpompi tarpoa lumessa ja sohjossa. Toisaalta kääntyvät etupyörät ovat kätevät esim. kauppakeskuksissa.

Kova vrs. pehmeä kantokoppa on ihan mielipidekysymys. Itse olen tykännyt kovasta kantokopasta, helppo kantaa vauvaa ja toimii varasänkynä reissussa jne.

Muuta mihin kannattaa kiinnittä huomiota on turvakaukalon adapterit eli minkälaisen turvakaukalon saa kiinnittettyä vaunuihin ja minkälaisella vaivalla. Lisäksi esim. työntöaisan korkeuden säätö voi olla aika ollennainen asia, varsinkin jos vaunujen työntäjät ovat kovin eripituisia. Toiset tykkää kääntyvästä työntöaisasta, meillä on tykätty siitä mahdollisuudesta varsinkin pojan ollessa isompi (tykkää katsella maailman menoa).

Uskoisin, että useimmat yhdistelmät mahtuvat kyllä perusfarmarin takakonttiin, mutta aina kannattaa kokeilla niiden vaunujen kanssa mitä on ostamassa.

Ostetaan Brion smile vaunut meen syysvauvalle, Brion singvaunut on mielestäni erittäin huonolaatuiset kun kävin katsomassa molempia kaupassa, en ymmärrä miten briolta tulee noin huonoja mallistoja. Kuten joku jo mainitsi, 300e saat hyvät ja käytetyt vaunut, uudet tuon luokan vaunut on aika rimpuloita. Ole tarkkana ettei ole hometta jos ostat käytettynä.
Itse arvostan vaunuissa, laadukkuutta, kunnon kokoinen makuukoppa että vauva mahtuu hyvin, keveys ja sirous että saa helposti takaluukkuun nainenkin eikä tarvi olla mikään painonnostaja :D ja muunneltavuus (runkoon saa turvakaukalonkin esim. kauppamatkoilla kiinni), taittuva kuomu joka ehkäisee auringonvaloa.

[QUOTE="Vieras";28431220]Sitte ku koppa-aika on ohi täytyy keksiä joku säilytyspaikka sille kopalle ja lapsen toiselle talvelle pitää ostaa lämpöpussi.[/QUOTE]

Mä en kyllä tätä ihan allekirjoita. Meillä on pärjätty tokana talvena ihan hyvin toppahaalarilla ja vaunun mukana tulleella jalkapeitteellä.

Kaksi vuotta sitten tilasin ora jovi air yhdistelmät. Halusin nimenomaan tukevan kulkupelin lumelle ja soratielle. Kantokoppa on kova. Jostain olen lukenut ettei kyseisten yhdistelmien renkaissa pysy ilma, mutta minä olen lähes kahden vuoden aikana täyttänyt renkaat ehkä 4 kertaa ja koko ajan rattaat on olleet käytössä.

Hyviä vastauksia on tullut. Kovaa koppaa taidan kompata, kun vauvan pitäisi syntyä loppukesästä, eikä toisen tarvitsisi sitten pienenä hikoilla siinä lämpöpussissa. Mites nuo vaunula.fin vaunut, onko ihan rimpuloita? Katselin että saisi yhdistelmät poistokappaleena siinä 250 e.

Hyviä vastauksia on tullut. Kovaa koppaa taidan kompata, kun vauvan pitäisi syntyä loppukesästä, eikä toisen tarvitsisi sitten pienenä hikoilla siinä lämpöpussissa. Mites nuo vaunula.fin vaunut, onko ihan rimpuloita? Katselin että saisi yhdistelmät poistokappaleena siinä 250 e.

Minkä merkkiset? En tiedä, mutta olettaisin että tuon hintaluokan kieseissä runko on muovia jolloin ehkä kitisee ja nitkuu ja pakkasella paukkuu.

Älä osta uusia sen hintaisia! Naapurilla jäi aisa käteen kesken portaiden noston! Vauvan olisi voinut käydä tosi pahasti, mutta onneksi ei käynyt mitään. Ei saanut rahoja takaisin eikä uusia vaunujakaan alle vuodessa, joten joutui ostamaan uudet.
Toisessa nettikaupassa myytävissä taas ne ihme kromatut muovivanteet ja laakerit on ihan susia. Vievät kauheasti tilaa koottuina ja ovat niin korkeat että mä tuntisin oloni kääpiöksi.

Varmemmin saa hyvät kun ostaa käytetyt laatukärryt

Höh, kirjoitin äsken pitkän viestin että mutta lähetys ei onnistut kun herjasi muka jotain spämmiä :(

Mutta mä löysin Facebookin kirppis ryhmästä Brion pari vuotta vanhat yhdistelmävaunut, maksoin niistä vain 200e ja oli kyllä hyvä ostos, vaunut tosiaan on kuin uudet.

Pehmeä kantokoppa on mun mielestä kerrostalossa helpompi. Vaunut voi jättää ala ja kopan vaan nakata kainaloon ja kantaa vauvan siinä ylös :)

http://www.tori.fi/koko_suomi?q=Yhdistelm%E4Vaunut&cg=3080&w=3&st=s&st=k&st=g&c=0&ca=3&l=0&md=th

Kannattaa osiaan kattella käyettyjäkin, ihmiset myy vähän käytettyjä halvalla :)

Olen juu katsellut niitä käytettyjäkin. Jotenkin vaan kuitenkin tympäisee se, että kaikki nämä ns. laatuvaunut on aina mustia tai tumman-jotainväriset. Ja kuitenkin maksaa sen 500 e käytettynäkin, mitä olen Brioja katsonut. Ja niissä käytetyissä kun harvemmin löytyy niitä kääntyviä etupyöriä myöskään, joita olen alkanut kannattamaan. Huah, lisää tietoa vaan jos löytyy!

Suurimpana prioriteettina on hinta. En voi kuvitella maksavani 500 euroa lastenvaunuista! Joistain Brioista tai Emmaljungasta. Ihan älytöntä. Eli pysytään kiltisti siinä about 300 eurossa.
----Jos valitset käytettyä, ota Brion sijasta Emmaljunga, ne ovat oikeasti laadukkaat. Jos taas ostat uudet, laita maksimihinnaksi 400e niin valikoimaa on enemmän.

Sitten. Kääntyvät etupyörät, hyvä vai huono? Olen ajatellut tämän olevan hyvä mutta myynnissäolevissa käytetyissä on yleensä kiinteät etupyörät. Olisin haluamassa siis sellaisia lukitettavia.

----Kääntyvät etupyörät on näppärät esim. kaupoissa ja liikuttaessa asfaltilla kesäisessä kaupungissa. Jos tarkoitus on tehdä paljon säännöllisiä vaunulenkkejä sekä kesällä ja talvella, niin ehdottomasti kiinteät etupyörät. Pienet etupyörät, vaikka lukittavat olisivatkin, eivät todellakaan kulje yhtä hyvin heti kun lunta on vähänkin satanut, sohjossa aivan surkeasti. Joten valitsisin kiinteät samankokoiset pyörät sekä edessä ja takana.

Kantokopasta, kova vai pehmeä, kumpi parempi? Itse ajattelin kovaa koppaa mutta en ole enää niin varma.
----Kova koppa mieluummin. Kesävauvalle parempi, ei tule iholle kiinni ja on viileämpi. Vauva voi nukkua siinä myös päikkäreitä. Talvivauvalle (itselläni oli) myös suosittelisin ensisijaiseksi, koska sinne mahtuu hyvin lämmikettä, esim. äitiyspakkauksen makuupussi ja fleecepeittoja. Voithan aina ostaa jälkikäteen pehmeän kantokopan, joa havaitset sille erikseen käyttöä, niitä saa huutiksesta parilla kympillä. Sen sijaan vaunujen kovaa koppaa on ehkä hankalampi jälkikäteen metsästää erikseen.

Mitä muuta vaunuista pitäisi tietää? Koosta sen verran että pitäisi mahtua farmarin konttiin. Tulevat käyttöön sekä asvaltilla että hiekkateillä, sekä lumella.

----Integroitu hyttysverkko ehdottomasti, siitä on niin paljon hyötyä! Ensinnäkään lapsi ei saa sitä itse riuhtaistua pois ja meillä se pimentää vaunut juuri sopivasti nukkumista varten. Ja toiseksi, säädettävä työntöaisa oman ergonomian takia, etenkin jos on tarkoitus lenkkeillä paljon. Hartiat alkavat jumittaa jos joutuu pitämään käsiä liian ylhäällä, ja nehän jumittavat jo muutenkin kun vauva syntyy ja imetät & kanniskelet sitä paljon eikä alussa osaa olla rennosti ;)

Meillä on Ora jovi air 2011 yhdistelmät kovalla kantokopalla, hinta oli tarjouksessa 399 nettikaupassa. Olen ollut vaunuihin ihan tyytyväinen, ne ovat hyvät lenkkivaunut mutta ostoskeskusreissuja ja lyhyitä kauppareissuja varten on ostettu matkarattaat. Ainoa miinus mielestäni vaunuissa on niiden paino, keveämpiäkin siis on.. Neuvoni sinulle, joka kysyt ihan samoja kysymyksiä kuin mitä itsellä oli tuossa vaiheessa mielessä, on että käy ihmeessä eri lastentarvikekaupoissa tutustumassa vaunuihin, niin saat näkemystä itsellesi!

[QUOTE="Mie";28431442]Höh, kirjoitin äsken pitkän viestin että mutta lähetys ei onnistut kun herjasi muka jotain spämmiä :(

Mutta mä löysin Facebookin kirppis ryhmästä Brion pari vuotta vanhat yhdistelmävaunut, maksoin niistä vain 200e ja oli kyllä hyvä ostos, vaunut tosiaan on kuin uudet.

Pehmeä kantokoppa on mun mielestä kerrostalossa helpompi. Vaunut voi jättää ala ja kopan vaan nakata kainaloon ja kantaa vauvan siinä ylös :)[/QUOTE]

Mikä kirppisryhmä??

No mä kyllä satsaisin vaikka pari sataa lisää, ja ostaisin kunnon vaunut käytettynä (emmaljungat tai briot). Ne 300€ halpikset uutena on vimpulan vampuloita, nitisee ja natisee ja menee rikki kuitenkin.

Meillä emmaljungan duo edget, niissä siis kova koppa. Minusta ehdottomasti parempi tuo kova koppa, toisaalta halusin satsata ja ostin kovaan koppaan vielä brion kantokassin (mahtuu). Eli vauvan sai nukkuvana kannettu esim. sisään jos mentiin kylään jonne vaunut ei mahtunu. Kova koppa on tilavampi, ilmavampi. Ratasosassa meillä on joo erillinen lämpöpussi (wallaboo), mutta pärjää hyvin esim. äp pakkauksen makuupussilla ja vaunujen omalla jalkapeitteelläkin! Niin, ja kyllä meillä mahtui vaunut farmarin takakonttiin, vaikka on iso kova koppa...

Meillä on isot ilmakumirenkaat, mukavat ja kevyet työntää vaunujen kokoon nähden. Suomen surkeissa säissä ihan ykköset olleet kyllä, pääsee eteenpäin niin loskassa, lumessa, hiekassa kuin sorassa. Kääntyvät ei toimi yhtä hyvin, toki kaupungilla semmoset on kätevämmät.

Ap, mistä päin olet? Voisin myydä sulle hyvät emmaljungat suht halvalla. :) kova koppa oli meillä hyvä kun vauva syntyi syksyllä. On niin tilava että mahtui talvellakin lampaantaljojen kans sinne. Nyt kun vauva on jo isompi haluan jotku näppärämmät. Mutta meillä on noihin siis ratasosakin. :)

Olisi edessä tämä suurin kriisi vauvantarvikkeissa, eli lastenvaunut. Niitä on niin paljon erilaisia, mitä ihmeellisimmillä ominaisuuksilla ja härpäkkeillä että menee sekaisin joka kerta kun yrittää alkaa tutkimaan että millaiset sitä nyt tarvitsisi!

Eli auttakaa nyt aloittelijaa: Mitkä vaunut on hyvät?

Toisekseen, pitäisi olla jonkinsortin yhdistelmät, ettei tarvitse heti olla ostamassa uusia.

Ja missä ne kaikki värikkäät vaunut ovat? Kaikki mitä on tullut katsottua ovat mustia tai harmaita, tosi tylsiä.

Tässä lisäkysymyksiä sulle: kuinka paljon ja missä aiot vaunuja käyttää? Eli käveletkö niillä päivittäin kilometrejä ja teet kauppaostoksia vai onko käyttö satunnaista ja kaupassa käyt autolla? Jos kävelet paljon ja teet ostoksia, satsaa hyviin vaunuihin vaikka käytettyinä eli niihin 500 euron vaunuihin. Jos liikut autolla, on vaunut aika sama että mitkä ovat.

Kova vai pehmeä koppa... No, se kova koppa täytyy siis tosiaan säilyttää aina jossain, pehmeästä saat lämpöpussin ottamalla pohjakovikkeen pois. Meillä oli pehmeä ja hyvä niin, koska pehmeään lämpöpussiin sai valjaat läpi. Kun muksu oppi nousemaan vaunuissa istumaan puolen vuoden iässä, en uskaltanut nukuttaa ulkona ilman valjaita, ettei tipahtanut vaunuista.

Vaunujen koko on aika oleellinen eli monet, hyvin useat, kyllästyvät vaunujen isoon kokoon ja ostavat pienemmät rattaat vuoden iässä. Yhdistelmät ovat usein painavat ja vievät tilaa, sisällä ja ulkona (autossa). Niitä on kurja nostaa, kun rapa sottaa vaatteet. Matkavaunut menevät näppärästi autoon vaikka kauppreissuilla. Tai niitä voi vaikka säilyttää autossa kauppareissuja varten. Jos ostaa käytettynä, voi satsata rattaisiin. Uusista yhdistelmistä et koskaan saa samaa hintaa vaan menetät aina rahaa kymmeniä ellet satoja euroja. Ja jos yhdistelmät on niin hyviä kun mainostetaan, niin eiväthän ne vuodessa mene pilalle?

Kääntyvät etupyörät on näppärät kaupassa jne, mutta jos pidempiä matkoja kävelet, suosittelen sellaisia, jotka eivät käänny. Riippuu tarpeestasi.

[QUOTE="Vieras";28431599]Ap, mistä päin olet? Voisin myydä sulle hyvät emmaljungat suht halvalla. :) kova koppa oli meillä hyvä kun vauva syntyi syksyllä. On niin tilava että mahtui talvellakin lampaantaljojen kans sinne. Nyt kun vauva on jo isompi haluan jotku näppärämmät. Mutta meillä on noihin siis ratasosakin. :)[/QUOTE]

Tampereeltapäin, mutta kuljeskellaan myös pääkaupunkiseudulla ja kuopio-joensuuväliä silloin tällöin.

vaunula.fi halppis rattaat on kaks mun kaveria kironnut alimpaan h... Luulivat säästävänsä vaunuissa mut ongelmia oli niin paljon, ettei puolta vuotta kauempaa voineet/viittineet niitä pitää. Takuu asiat ei toiminu vaikka vaunut hajos ihan normi käytössä. Toisella kiinnikkeet petti ja vaunukoppa rojahti kesken kauppareissun.

AP ei missään ole kertonut minlälaista teidän käyttö vaunuilla tulee olemaan, mikä on kyllä ihan ensimmäinen asia mitä pitää miettiä.
Kannattaa etsiä lastentarvikeliike, jossa on laaja vaunuvalikoima ja käydä kokeilimassa. Hyvin pian huomaat kun niitä parin sadan rimpuloita kokeilet ja vertaat kalliimpiin vaunuihin mikä ero.

Yhdistelmät on pitkäikäisiä ja käytössä monta vuotta ensin vaunuina sitten rattaina ja jos lisää lapsia tulee niin siirtyvät varmaan seuraavalle.
Me ostettiin aikoinaan 7vuotta sitten Brion yhdistelmät ja ovat edelleen käytössä kohta 4. lapsella, mitään ei oo koskaan tarvinnu korjata vaikka on ollu päivittäisessä käytössä jo sen reilun 7vuotta.
Kannattaa miettiä sitäkin, että laatuvaunut on helppo kyydä eteenpäin mut kukaan ei osta niitä ritsoja käytettynä.

Niin ja tässä vielä yksi vinkki: osta Teutonian Timmy-rattaat ja niihin pehmeä koppa. Et tarvitse erikseen vaunuja, sillä noi toimii sekä vaunuina että rattaina, vaikka ne rattaina (eikä yhdistelmärattaina) myydäänkin. Saat uudet noin 350 eurolla ja väreinäkin on muutakin kuin musta.

Yhteistyössä