Voiko 11v ja 7v olla vastuussa 3v ikäisestä useita tunteja päivittäin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jyje
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jyje

Vieras
Tuttava töissä kesällä 7.30-12.30. Sillä välin 11v ja 7v lapset hoitavat 3v ikäistä kotona. lapset ovat keskenään, mutta äidin työpaikka on kyllä vain 5 min kävelymatkan päässä.

Aika epätodennäköistä, että 11-v jaksaa ja osaa olla tarpeeksi tarkka vahtiakseen tota kolmevuotiasta. Ainakin mä pelkäisin ihan kuollakseni, että 3-v livahtaa tai tekee jotain järjetöntä ja 11-v olis jossain omissa puuhissaan. On vähän liikaa vaadittu 11-v:ltä. Tekisi mieli sanoa, että jos 11-v pystyy siihen, niin kyllä on aika kovilla ollut ja liian varhain joutunut ns. kasvamaan aikuiseksi. Mutta tämähän on vain mun mielipide. Ennen tollanen oli tietysti ihan yleistä. Mutta nykyisin on tapana ajatella, että on hyödyllistä lapsen antaa olla lapsi. Mitä sitten jos (kun) jotain tapahtuu? Se 11-v ei oikein voi olla vastuussa. Mutta omasta mielestään se ehkä on.

Joten ei. Ei.

Alkuperäinen kirjoittaja senni:
noh, riippuu siitä 11 vuotiaasta. Itse hoidin tuossa iässä jo erittäin taidokkaasti sisaruksiani, mutta kaikki samanikäiset tuskin voivat ottaa vastuuta

Joo, mekin oltiin lapsena keskenämme lähes kaikki kesät, minä 6v., sisko 4v. ja veli vauva vielä. Pari vuotta myöhemmin hoidin erinomaisesti veljeäni, mutta en silti laittaisi samanikäistä hoitamaan lapsiani tai pärjäämään pikkusisaruksen kanssa. Taitais lastensuojelukin jo puuttua asiaan.

Lastensuojeluasia... PLAAH!!. Miks te aina jaksatte!

Kasvatetaan vaan vellihousu-sukupolvi, joka on heti huutamassa yhteiskunnalta apua! Jos 11- vuotias ei pärjää 3-vuotiaan kanssa, niin ehkä sukulaisista, ystävistä, naapureista olisi auvuksi. Ja kyllä terveen 11- vuotiaan tulisi pärjätä muutamia tunteja 3-vuotiaan sisaruksen kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja Mari:

Kasvatetaan vaan vellihousu-sukupolvi, joka on heti huutamassa yhteiskunnalta apua! Jos 11- vuotias ei pärjää 3-vuotiaan kanssa, niin ehkä sukulaisista, ystävistä, naapureista olisi auvuksi. Ja kyllä terveen 11- vuotiaan tulisi pärjätä muutamia tunteja 3-vuotiaan sisaruksen kanssa.

Kyllä 11-v pärjää pari tuntia silloin tällöin, mutta nyt oli kyse viidestä tunnista joka arkipäivä koko kesän ajan. Se on liikaa vaadittu 11-vuotiaalta.

Alkuperäinen kirjoittaja Mari:

En tykkäisi olla se naapuri, jonka apuun luotettaisiin. Olen varmaan joidenkin mielestä inhottava ihminen, mutta en tykkää siitä, että minun varaani lasketaan koska olen niin onnekas/rikas/tunnollinen että olen kotona hoitamassa omia lapsiani. Toiset sitten olettaa, että pelastan heidänkin lapsensa hädän tullen. Koko ajan on joku lapsi rimputtamassa ovikelloa ja innokas keskimmäinen raahaa kaikenlaisia hätätapauksia äidin laastaroitavaksi koko kesän.

Kyllä siinä vaiheessa jos jotain sattuu niin syyllistetään vanhemmat lastensuojelun ja poliisin kautta heitteillejätöstä, itse asiassa 11v ja 7v ei sais jäädä myöskään esim. keskenään.
Mietin vaan sitten vielä että jos jotain sattuu niin millainen trauma voi jäädä jokaiselle lapselle tapahtuneesta. Ei ollut vanhempaa turvana ja toiselle jää turvattomuus, toisille syyllisyys. Voi sille 11v-lleki sattua jotain ja kukas sitten auttaa???

itse olen hoitanut 10v. asti 2v. veljeäni.

riippuu tosiaan lapsesta, että voiko jättää.. toisaalta se on kyllä tälle vanhimmalle lapselle kurjaa jos joutuu koko kesän olemaan vastuussa pikkusisaristaan, eikä pääse ollenkaan nauttimaan omien kavereidensa ja omasta lomastaan.

miksi vanhemmat ei siis laittaisi tätä 3v. lasta päiväkotiin? 7v. ja 11v. jo kyllä keskenään pärjäävät.

No ei.

Mä jätän vartiksi meidän nelivuotiaan joskus aamuisin 8- ja 9-vuotiaiden seuraan kun paiskon 11-vuotiaan koululle. Ja kauhulla ajattelen, miten se sinäkin aikana ehtisi tunkea vaikka pallon suuhunsa ja tukehtua. :/

Ei tietenkään! Meillä on satunnaisesti n. kauppareissun ajan 13-vuotias 3-vuotiaan vahtina. Mun mielestä pitää olla mielellään 16-vuotias että voisi ottaa hoitovastuun esim. työpäivän ajaksi.

15v on sen ikäinen, että voi tehdä palkkatyötä. sitä pienemmät ovat vastuussa vain itsestään.

ei 11v kuulu juosta kenenkään 3v perässä, paitsi ehkä tunnin ja jos itse haluaa ja vanhemmat myös kotona, jos jotain sattuu tai ei jaksakaan.

Vaikka 11v olisi kuinka vastuuntuntoinen ja pärjäisi pienenpiensä kanssa niin hänen ei tarvitse olla vastuussa heistä, se on vanhempien tehtävä. Ja jos vanhemat ovat töissä, niin heidän tehtävä on huolehtia että lapsilla on tarpeeksi vanha hoitaja.

Yhteistyössä