voiko 9kk ikäinen vauva olla usean päivä äidistä erossa?

  • Viestiketjun aloittaja kyselijä...
  • Ensimmäinen viesti
kyselijä...
Siinä lyhyesti kysymys. Mieheni jää pian isäkuukaudelle ja ehdotti, että lähtisi tyttömme kanssa vanhempiensa luokse muutamaksi päiväksi. Itseäni ajatus hirvittää ja tulisi varmaan kauhea ikävä, mutta onko vauvalle itselleen oikeasti mitään haittaa tästä?

Mieheni on osallistunut lapsen hoitoon ja tyttömme suostuu olla hänen kanssaan tms. mutta olen kuitenkin selvästi tytölle "ykkökönen" ja joissain tilanteessa hän rauhoittuu huomattavasti helpommin minun kanssani. Mietinkin nyt, että kokeekohan neiti jotenkin itsensä hylätyksi tai kamalan turvattomaksi jos en ole moneen (4-5) päivään paikalla?

Kokemuksia...
 
Hyvällä omallatunnolla
Kyllä pärjää vaaveli hyvin isänsä ja sukunsa hoteissa ja sinä saat varmasti hyvin ansaittua omaa aikaa. Käytä ihmeessä hyväksesi moinen mahdollisuus - siitä on hyötyä kaikille osapuolille!
 
Yksi äiti
En päästäisi. Tosin meillä ei ole pulloa ikinä käytetty.
Meillä anoppi syöttää lapsille niin paljon pullaa ja makeata eikä tajua allergioita, että en olisi päästänyt. Anoppi kun korvaa uhmiksen lounaan pullalla ja mehulla eikä itse syö esimerkin vuoksi ja polttaa tupakkaa lasten edessä. Ääh.

Voithan olla päiviä tai iltoja poissa kotoa jos miehesi on kotona, turha sen miehen on kauas vauvan kanssa lähteä. Tämä on mun mielipide.
 
+-0+-0
Mun mielestä taas voit aivan hyvin heidät päästää! Jos heille tulee kova ikävä, niin voivathan tulla aikasemmin takaisin kotiin. Kyllä se oma isä on ihan loistava hoitaja vauvalle, samoin isovanhemmat. Jos imetät, voi se kyllä loppua noin pitkään eroon.
Edellinen: jos sun anoppi on noin ajattelematon, ei se tarkoita sitä että muillakin olisi...
 
Bijou73
Alkuperäinen kirjoittaja kyselijä...:
Mieheni on osallistunut lapsen hoitoon ja tyttömme suostuu olla hänen kanssaan tms. mutta olen kuitenkin selvästi tytölle "ykkökönen" ja joissain tilanteessa hän rauhoittuu huomattavasti helpommin minun kanssani. Mietinkin nyt, että kokeekohan neiti jotenkin itsensä hylätyksi tai kamalan turvattomaksi jos en ole moneen (4-5) päivään paikalla?

Kokemuksia...
Minäkin olen meidän perheessä se "ykkönen", MUTTA jos minä en ole paikalla niin ongelmia isän kanssa rauhoittumissa ei ole. Koska teilläkin isä on ollut alusta asti mukana lapsen hoidossa, uskoisin että lapsi tuntee turvaa myös isänsä kanssa vaikka kotioloissa valitseekin äidin ensisijaisesti. Kokeilkaa ennen pitkää poissaoloa vaikka useampien tuntien jaksoja, jolloin näette kuinka isän ja tytön hommat sujuu kaksin.
 
ap...
Kiitos vastauksista. En imetä joten se ei ole ongelma. Ja anoppi ei syötä pelkkää pullaa, eikä isä antaisikaan. :) En siis epäile hoitotaitoja vaan lähinnä sitä, miten lapsi eroon reagoi.
 
hfiurke
Itse en päästäisi 4-5 päiväksi, mutta 1-2 päivää voisi olla ok. Tämä on tietty vaan oma mielipiteeni, joka perustuu meidän perheen tilanteeseen. Teidän tilanne voi olla ihan eri, esim. isä voi olla alusta asti osallistunut tosi paljon lapsen hoitoon. Siis kyllä meilläkin isä osallistuu, mutta on päivät töissä, eli ehtii nähdä lapsia normaalipäivänä ehkä 2-3 tuntia illalla.
 
Tammimamma
mielestä voi, mutta voitko sinä olla erossa, se kait on se ongelma? Niinkuin joku tuossa jo sanoi, että käytä tilannetta hyväksi, tekee varmasti hyvää äidille levätä joskus ja ajetella vain itseään.
 
ap...
Olen tässä miettinyt ja ehkä niin homma onnistuisi, että mies lähtisi esim. pe aamulla ja he tulisivat sunnuntaina. Kyllä tuo 4-5pv on aika pitkä aika, varsinkin, kun neiti ei ole ollut kun kerran yötä erossa minusta aiemmin. Mies on tosiaan osallistunut lapsen hoitoon, mutta on ihan normaalisti töissä, joten ei tietekään samalla lailla ole voinut lasta hoitaa.

Kiitoksia kaikille vastauksista! :)
 
ap:lle
Ammattilaiset sanovat, että lapsi kestää eroa äidistä yhden yön per ikävuosi. Näinollen alle vuoden ikäisellä ero pitäisi olla alle vuorokauden ja vuoden ikäisellä vasta 1 vrk, 2v ikäisellä 2 yötä jne.

Esikoisen kanssa kävi niin, että kun hän oli vajaa 2 v, niin olin sairaalassa 5 vrk ja tietysti ero oli kauhea. Minä ikävöin poikaa ja toisaalta kun tulin sairaalasta, niin poika ei halunnut aluksi tulla syliini ollenkaan ja hän yli vuorokauteen ei sanonut äiti-sanaa. Oli kuulemma poissaollessani pari päivää hokenut äitiä ja kysynyt, missä äiti on ja milloin äiti tulee. Tuosta kokemuksesta oppineena en ole halunnut turhaa rasittaa lapsia turhilla poissaoloilla (sairaalassa olo oli toki pakollinen poissaolo!).

Kukin tekee tyylillään. Toisaalta itse olen rahasyiden takia joutunut menemään töihin, kun lapset ovat olleet pieniä, joten arvostan niin kauheasti sitä vapaa-aikaa lasten kanssa, että en raaskisi yhtään jättää heitä yksin. Se perusturvallisuuden kehittyminen vie kuitenkin aikaa eikä viitsi turhaa riskeerata sitä.
 
Rooma
Olin juuri 4 päivän työreissulla kesken vanhempainvapaan ja hyvin meni. Mies oli anoppilassa ja typyä (8kk) ei tuntunut ikävä vaivaavan. Nukkui hyvin ja oli oma iloinen itsensä. Kun sitten eron jälkeen tavattiin niin typyn alahuuli väpätti hetken, halittiin ja sit taas olikin jo normimeno päällä. Reissun aikana pumppasin aamu- ja iltalypsyt ja imetys sujui matkan jälkeen ihan kuten ennenkin eli 4 kertaa päivässä tahtiin.

Olin luottavaisin mielin matkalla, kun isä on isä eikä vieras ja on osallistunut lapsen hoitoon töiden jälkeen (minä olen meidän perheessä käyttänyt vanhempainvapaan). Typy antaa (ja olen tarkoituksella antanut) muidenkin hoitaa ja korvikemaito kelpaa tuttipullosta, kun on sitä alusta alkaen aina vähän tarjottu ns. iltamaitona vielä rintamaidon jälkeen. Mummolassa ollaan oltu usein viikonloppuja joten mummoltakin hoito sujuu ja yksi harjoitusviikonloppukin oli alla. Olisin kyllä matkan perunut, jos eroahdistusta olisi ilmennyt tai muuten vauvan hyvinvointi olisi huolestuttanut.

Tämmöiset päätökset tehdään lapsen ja kokonaistilanteen mukaan lempeällä äidinvaistolla ilman kankeita sääntöjä.

 
tirppunen
Alkuperäinen kirjoittaja ap:lle:
Ammattilaiset sanovat, että lapsi kestää eroa äidistä yhden yön per ikävuosi. Näinollen alle vuoden ikäisellä ero pitäisi olla alle vuorokauden ja vuoden ikäisellä vasta 1 vrk, 2v ikäisellä 2 yötä jne.
En kyllä usko että se tarkoittaa, että tuon verran voi olla erossa äidistä, vaan ennemminkin niin, että tuon verran voi olla "vieraalla" hoidossa (eli jollain muulla kuin omilla vanhemmilla/huoltajilla). Kyllä isän kanssa voi olla useamman yön! Ja riippuu tosi paljon lapsestakin. Ei se lapsi siitä mene rikki, jos 1-vuotiaana on erossa äidistä esim. 2 vuorokautta, niinkuin tuolla logiikalla tapahtuisi...
Meillä 10 kk ikäinen on ollut 2 kertaa yökylässä mummilla, ja molemmat kerrat menivät tosi hyvin ja ilman itkuja, vaikka kotona ollessa on tosi paljon minun perääni. Jos vauvan isä lähtisi vauvan kanssa pariksikin päiväksi jonnekin ja jättäisi minut yksin kotiin, olisin varmaan aivan onnessani! Ikävä varmasti tulisi, mutta kyllä sen kestäisin... Oma aika ja hyvin nukutut yöt tulisivat tosi tarpeeseen. Eli kehotan lämpimästi ap:ta tarttumaan tilaisuuteen. Tuo pe-aamusta sunnuntaihin kuulostaa oikein hyvältä. Saat rentoutua koko viikonlopun! :)
 
näinon
"Siis häh???? Kuinka voi imettää, jos lapsi ja isä ovat useamman päivän poissa... Mitä tarkoitat? "

Sitä juuri: 9 kk:n ikäinen tarvitsee vielä pitkään äidinmaitoa. Joten siis rautalangasta blondillekin. melko mahdoton yhtälö.

 
voiherranjestassentään
Alkuperäinen kirjoittaja näinon:
"Siis häh???? Kuinka voi imettää, jos lapsi ja isä ovat useamman päivän poissa... Mitä tarkoitat? "

Sitä juuri: 9 kk:n ikäinen tarvitsee vielä pitkään äidinmaitoa. Joten siis rautalangasta blondillekin. melko mahdoton yhtälö.
Ja kukakohan se blondi on...
 
blondi......
Alkuperäinen kirjoittaja voiherranjestassentään:
Alkuperäinen kirjoittaja näinon:
"Siis häh???? Kuinka voi imettää, jos lapsi ja isä ovat useamman päivän poissa... Mitä tarkoitat? "

Sitä juuri: 9 kk:n ikäinen tarvitsee vielä pitkään äidinmaitoa. Joten siis rautalangasta blondillekin. melko mahdoton yhtälö.
Ja kukakohan se blondi on...
Niinpä... Tuskin isä suunnittelisi vauvan kanssa kahdestaan reissua mummolaan, jos äiti vielä imettää. Toiset vain ovat niin paljon viisaampia kuin me blondit.:)))))
 
pallontallaaja
Lapsella on kaksi ikävaihetta jolloin eroa ensisijaista hoitajasta , lapsen kannalta siis hylkäämisen kokemusta, kutsutaan psykologiassa itsetunnon konkurssiksi.

Nämä ikävaiheet ovat 9kk ja 15 kk iässä. Tuon ikäistä lasta ei siis kannata jättää lyhyeksikään aikaa.
 
+-0+-0
Pallontallaaja: Huhhuh!! Meidän vauvan itsetunto on nyt sitten ihan konkurssissa ja peruuttamattomasti pilattu, kun oli kaksi yötä 9 kk iässä mummun hoidossa? Just joo...
 
pallontallaaja
Alkuperäinen kirjoittaja +-0+-0:
Pallontallaaja: Huhhuh!! Meidän vauvan itsetunto on nyt sitten ihan konkurssissa ja peruuttamattomasti pilattu, kun oli kaksi yötä 9 kk iässä mummun hoidossa? Just joo...
Niin, tuo asia ei ole minun keksintöni vaan varsin yleisesti tunnettu ja tutkittu asia. Kun luen näitä todennäköisesti nuorten äitien juttuja niin tulee usein mieleeni miksi vanhemmat eivät enemmän tutustu kirjallisuuteen koska tietoa on ja sitä on helposti saatavissa.

Tiedän toki,että lasta kasvateta kirja kädessä mutta on asioita joita on tutkittu paljon ja monessa tapauksessa ne rauhoittaisivat vanhempia tai auttaisivat välttämään jotkit virheet.




 
+-0+-0
Alkuperäinen kirjoittaja pallontallaaja:
Alkuperäinen kirjoittaja +-0+-0:
Pallontallaaja: Huhhuh!! Meidän vauvan itsetunto on nyt sitten ihan konkurssissa ja peruuttamattomasti pilattu, kun oli kaksi yötä 9 kk iässä mummun hoidossa? Just joo...
Niin, tuo asia ei ole minun keksintöni vaan varsin yleisesti tunnettu ja tutkittu asia. Kun luen näitä todennäköisesti nuorten äitien juttuja niin tulee usein mieleeni miksi vanhemmat eivät enemmän tutustu kirjallisuuteen koska tietoa on ja sitä on helposti saatavissa.

Tiedän toki,että lasta kasvateta kirja kädessä mutta on asioita joita on tutkittu paljon ja monessa tapauksessa ne rauhoittaisivat vanhempia tai auttaisivat välttämään jotkit virheet.
No, mulla on ikää 31 vuotta, ja olen ammatiltani lastentarhanopettaja, että kyllä on tullut kirjallisuutta luettua. Mutta en silti usko ihan sumeilematta kaikkea mitä kirjoista luen. Kun lapsiakin on niin paljon erilaisia! Mun mielestä sinä taas kuulostat nuorelta ja naiivilta, jos uskot kaiken lukemasi ja kuvittelet että se on ainoa oikea totuus...
 
ap...
Itse olen myös pian valmis lastentarhanopettaja ja siitä(kin) syystä on tullut luettua teoriaa. Mutta tosiaan itse en lue kirjallisuutta kun se olisi ainoa totuus kaikkeen. kukaan vanhempi ei pysty olemaan sellainen täydellisyys kun pitäisi olla jos kirjoja lukee... Pitäisi varmaan kuitenkin miettiä tuota pallontallaajan mainitsemaan 9kk ja lukea siitä vielä. En kuitenkaan jaksa uskoa, että jos lapsi silloin olisi pari yötä isänsä hoidossa niin itsetunto romuttuisi?

Tämä on hankalaa. Toisaalta järki sanoo, että hyvin voi lähteä. Kuitenkin taas tuntuu että tekee sitten virheen... No, tässä on vielä kk aikaa miettiä. :) Anoppi oli sitä mieltä että voisivat hyvin olla vaikka viikon, mutta sen tyrmäsin heti. Se olisi liikaa lapselle ja myös minulle.
 
hyvä nyrkkisääntö
Alkuperäinen kirjoittaja ap:lle:
Ammattilaiset sanovat, että lapsi kestää eroa äidistä yhden yön per ikävuosi. Näinollen alle vuoden ikäisellä ero pitäisi olla alle vuorokauden ja vuoden ikäisellä vasta 1 vrk, 2v ikäisellä 2 yötä jne.

Tämä on hyvä nyrkkisääntö. Kun lapsi kasvaa ja symbioosivaihe äidin kanssa vähenee ja lakkaa kokonaan, ero tekee vaan hyvää.
 
pallontallaaja
Niin kyllä sinun sitten pitäisi ammattilaisena tietää lapsen kehitysvaiheet ja aivan varmasti myös nuo ikäkaudet on käyty läpi koulutuksessasi.

Jos on jokin asia josta tietää, että se SAATTAA vahingoittaa lapsen optimaalista kehitystä niin kannattaako ottaa riski, minä en ottaisi mutta jokainenhan päättää itse.

 

Yhteistyössä