Voiko äitiysloman aikana olla työnhakijana toiseen työpaikkaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "minttu."
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"minttu."

Vieras
Olen tällä hetkellä vanhempainvapaalla vakituisesta työstäni, tätä vapaata ois jäljellä vielä pari kuukautta. Mua ahdistaa ja ärsyttää jo valmiiksi ajatella tulevaa töihinpaluuta, koska en todellakaan haluaisi palata siihen työhön missä nyt olen. Työ ei oo mulle kovin mieleistä. Suurin syy on se, kun tunteja on tarjolla niin vähän enkä haluaisi tehdä vuorotyötä (mutta se on kumminki pienempi paha) Korkeintaan pariksi kuukaudeksi mulla on vara jäädä siihen lisäksi kotihoidontuelle. Töihin paluu on kumminki tiedossa turhan pian. Voinko nyt äitiysloman aikana marssia työvoimatoimistoon kokopäiväsen työn hakuun? tämän hetkiseen töihin paluu ei edes taloudellisesti kannatta, joudun melkein maksamaan siitä että palaan töihin kun vauva pitää viedä hoitoon ja palkka on niin surkea/tunteja vähän. Melkein seki ois kannattavampaa että irtisanoutuisin nykyisestä työstä ja oisin työttömänä työnhakijana, mutta nykyään ne karenssiajatki on sen verran pitkiä ettei oikeen viittis tehdä. Ja toisaalta tuossa työssä on sellaisia kausia että töitä voi olla todella paljon, mutta enimmäkseen töitä on liian vähä.

Työnhakijaksi et kai voi ilmoittautua, mutta omatoimisesti voit toki etsiä töitä! Ja hakea työpaikkoja.. Ihan niinkuin töissä ollessakin.
Mä vasta jäin äippikselle mutta vähän samat suunnitelmat, eli äippiksen ja mahdollisen hoitovapaan jälkeen haluis palata vanhaan työhön!ainakin tällä hetkellä tuntuu siltä!

Työnhakija voi olla kuka vaan ja milloin vaan. Voit ilmottautua työnhakijaksi esim. töissä/ äitiyslomalla ollessasikin, koska et nosta mitään etuuksia (työttömyyskorvausta yms.) niin se ei vaikuta mihinkään mitenkään

Kuka tahansa voi olla työvoimatoimiston työnhakija eli asiakas vaikka olisikin työpaikka! Jos sanot itsesi irti vanhempainvapaan/äitiysloman aikana, sinun kannattaa selvittää alkaakin karenssi heti vai vasta vapaan päätyttyä. Jos alkaa heti, niin sitten kannattaa heti irtisanoutua ja ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi joko heti tai vapaan jälkeen. Jos kuulut liittoon ja saat liiton ansiosidonnaista tai muutenkin kannattaa selvittää tuo karenssi.

Voit myös työttömänä nostaa kotihoidon tukea!

Yhteistyössä