Voiko alussa olevan raskauden nähdä ulospäin? Myyttejä, omia kokemuksia?

  • Viestiketjun aloittaja pohdiskelija'
  • Ensimmäinen viesti
pohdiskelija'
Muistatteko mitään myyttejä, joista voisi päätellä, onko nainen raskaana vai ei?

Kirjoista saa joskus lukea, että vanhat ihmiset osaavat sanoa naisen ulkonäöstä sen, että hän on raskaana, vaikkei nainen tätä välttämättä itsekään vielä tiedä. Esim. kehon asento tai silmät voivat asian jotenkin paljastaa. Olen kuullut, että silmiin voisi raskausaikana tulla joku konkreettinen helpostihavaittava ero, esim. harmaa reunus.

Entä onko kellään omakohtaisia kokemuksia asiasta? Onko esim. naapurin yhdeksänkymppinen puolisokea mummo aavistanut raskautesi jo ennen kuin itsekään olit asiasta varma?
 
Kolmen Äippä
Kuulemma näkee siitä, kun naisen katse kääntyy ns.sisäänpäin,
koko olemus keskittyy vastan seudun "kuulosteluun"...tätä ei kyllä itse huomaa, mutta ne muut.
( Entinen työkaverini käveli kadulla vastaan, ja onnitteli..luulin hänen onnitelleen uudesta miehestäni. Noin 2 viikon päästä meille selvisi, että olinkin yllätysraskaana, ja tämä samainen ihminen minulle myöhemmin selvitti, että raskaudestahan hän oli minua onnitellut...)

Jotkut sanoo myös, että huulten amorinkaaren muoto muuttuu ja posket saa ruusunpunan.
Olen myös kuullut, että kynsien puolikuu muuttuisi sinertävämmäksi,
mutta ainakaan itse en moista huomannut raskausaikoinani.
 
c.c.c.
Ex-mies sanoi nähneensä minusta, ei vaan halunnut tajuta - ennen kuin asiasta kerroin. Mutta ei hän sanonut mistä sen näki sen tarkemmin. Vasta kun kerroin olevani raskaana (tai että meni kesken) hän sanoi nähneensä sen kyllä (viikkoja 5+5), mutta ei halunnut ymmärtää.
 
Nessu.
Kaverini oli tullut raskaaksi ja hän ei ollut kertonut sitä vielä kenellekkään koska se oli niin alussa. Huomasin hänestä sen kuitenkin heti, hän vaan jotenkin "hehkui", en osaa sitä sen tarkemmin selittää.
Samaten toinen kaverini jolla jo 4 lasta. Hänestä huomasin kanssa heti, tosin siitä syystä hänen koko persoonallisuus muuttui ja hänestä tuli ihan raivohullu ;)
Äitini huomasi myös minun raskauteni ennen kun kerroin heille, olin kuulemma lihonut (vaikka en kyllä oikeesti ollut)
 
Kaulasta
Entinen työkaverini sanoo, että naisen kaulasta näkee onko raskaana. Tulee sellainen vähän turvonneen näköinen kaula ja melkein sellainen turvotus"rengas" tai -viiva näkyviin. Minulla ainakin tämän huomasi, kun olen normaalisti tosi "hoikkakaulainen".

Muut työkaverit huomasivat siitä, että olin väsyneen ja huonovointisen näköinen. :)
 
Riinuska
Mun raskauden näki kuulemma ylähuulesta! Näin teki työkaverini kun olin ehkä viikolla 8+. Katsoi vaan minua ja onnitteli ja olin aivan ymmälläni, että mistä arvasi.
 
Niimi
Kun kerroin mummalleni raskaudesta niin se paljasti, et on tiennyt jo aikaa. Näkynyt kuulemma mun naamasta. Olen myös itse aina ihaillut, kun raskaana olevan naama oikein hehkuu onnesta=)
 
Tuoksu
Meillä myös mies sanoi jo ennen plussa testiä , että tietää, että olen raskaana. Kuulema just tuoksu oli muuttunut, ja jotenkin muutenkin olin muuttunut, ei vain osannut erotella miten.
 
ap.
Ihania vastauksia :)
Koottuna siis; raskauden voi huomata
- silmistä
- huulista
- poskista
- kynsistä
- siitä, että ihminen "hehkuu"
- painonmuutoksista
- persoonallisuudenmuutoksista
- kaulasta
- tuoksusta

Olispa hienoa, jos tästä tehtäisiin ihan joku tutkimus, jossa vertailtaisiin naisten piirteitä vähän ennen ja jälkeen hedelmöittymisen. Tarvittaisiinko raskaustestejä enää lainkaan :D
 
NopeaaToimintaa
Olen terveydenhoitaja(vastavalmistunut) ja olin työkavereiden kanssa yhteisessä palaverissa. Kokeneet äitiysneuvolan terkkarit sanoivat kuulevansa hengityksestäni että olen raskaan, olin silloin vkolla 8... Odottavan äidin hengitys muuttuu raskaammaksi, nyt sen huomaan jo itsekin kun viikkoja on kasassa 20+1 mutta silloin olin aivan ymmälläni heidän "salapoliisin" taidoistaan :0)
 
zilla
kuulin tänään entiseltä työkaveriltani että nenästäni näkee että oolen raskaana. nenä kuulemma hieman leviää:) Tuli siis onnittelemaan minua vaikken raskaudesta ollut kertonut, itsekkin olin tiennyt vasta 2 päivää. Sanoi myös että odotan tyttöä, syytä tähäh ei osannut sanoa. Kaveri on itse 5kk raskaana että ehkä kyseessä jonkinlainen raskausaisti:)
 
tirstu
Mun esimies (noin 60v nainen) arvasi, että olen raskaana ja viikkoja oli noin 7. Kuulemma kyllä hän sen mummona huomaa... posket punottivat/hehkuivat... olin kyllä ihan ymmälläni kuinka hän sen arvasi. Omilta vanhemmilta ja miehen vanhemmilta pystyttiin kuitenkin pitämään asia salassa melkeen viikoille 20 asti...mutta heille tämä olikin ensimmäinen lapsenlapsi;)
 
Minmie-79
Meillä kanssa mummu ja täti ja äiti sanovat näkevänsä naisen huulista kyseisen seikan. Työpaikalla pari vähän iäkkäämpää naista sanoi kanssa huomanneensa sen kyllä ennen kun kerroin.

Olen aina ihmetellyt noista "näkemistä" ja vieläkin hiukan epäilyttää koko touhu. Etenkin kun on niitäkin sattunut, että esim äitini on pari kertaa kysynyt , että onko mulla jotain kerrottavaa sellaisena ajankohtana, jolloin en ole edes voinut olla raskaana. (Tässä viimeisessä olen ottanut huomioon mahdollisen hedelmöittymisen ja keskenmenon jota olisin luullut menkoiksi tms.)
 
Tuleva pallomaha
Jotkut sanovat että nenä tosiaan levenee, mutta vain poikaa odottaessa, ja tämä liittyisi jotenkin poikavauvan erittämään testosteroniin. Tyttövauvahan ei käsittääkseni tuota sukupuolihormoneja vielä kohdussa, mutta poika tuottaa. Itse poikaani odottaessa yritin tiirailla nenääni "sillä silmällä", mutta en kyllä huomannut siinä muutosta. Tosin muutaman nenäkommentin sain sukulaisilta joita näen hieman harvemmin, tiedä sitten olivatko vain kuulleet kyseisestä myytistä ja siksi muka kommentoivat levenemistä...

Vatsan muoto taas tyypillisesti ennustaa sukupuolta, mutta kyllä minun leveä "tyttömaha" piti sisällään pojan, joten se siitä!
 
Lumea
Meillä mies "tiesi" mun olevan raskaana tällä tokalla kertaa ennen ku itselläni oli aavistustakaan asiasta. Sanoi vaan, että käytös muuttuu jotenki tai jotain. Että siitä oli tiennyt. Ite olen kyllä niin puusilmä, että tuskin kenestäkään muusta ainakaan huomaisin, kun en itsestänikään ennen ku todella on menkat myöhässä ja maha turvoksissa! :eek:))
 
Liila
Minusta ei ainakaan kukaan ole nähnyt mitään merkkejä ennen aikojaan. Ensimmäiset todelliset merkit eli rintojen kasvaminen kyllä huomattiin ja tulkittiin oikein. Siinä vaiheessa kuppikoko oli suurentunut pykälällä.
 
vierailija
Pakko tulla kertoo, että tänään yksi mummo tokaisi että "odotatko sinä vauva, kyllä sinä odotat" mie sanoin että en tietääkseni ja mistä päättelee niin tokaisi että "kyllähän sen näkee" eikä muuta paljastanut. Parin tahi yhen viikon päästä voin vasta testailla saapi nähä oliko oikeessa!
 

Yhteistyössä