Voiko endometrioosi tulla vasta 3-kymppisenä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja *Peloissaan*
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

*Peloissaan*

Vieras
Olen ihan ulalla näistä asioista ja nyt kun olisi viimein perheenlisäyksen aika niin sitä ei kuulu. Ihmettelen kun koskaan ei ole ollut mitään kuukautiskipuja ja nyt niitä on alkanut olla (kovia kramppeja). Voiko tämä munasarjojen "rakkulajuttu" tulla vasta myöhemmällä iällä vaikkei sitä nuorempana olekaan ollut...?

No endossahan on kyse limakalvon liiallisesta kasvamisesta esim vatsaonteloon, munasarjoihin yms, ja pco on se rakkulatauti. Endossa oireita on runsas kuukautisvuoto, tärinä- ja yhdyntäkivut ja kauhean kipeät ne kuukautiset. Kannattaa varmaan varata aika gynelle niin hän osaa kertoa mikä vaiva sinulla on mutta en ihan usko endometrioosiin noiden kramppien perusteella pelkästään.

Vieras: Ok, ehkä kaikilla ei ole kovia kuukautiskipuja mutta en ihan usko että kuukautiskrampit vielä endosta kertoisi vaan ehkä ennemminkin siitä että kroppa vanhetessaan saa erilaisia kuukautisoireita, eli vaikka ennen ei ois kuukautisten aikaan krampannut niin nyt voikin sit krampata joka kuukausi tästä eteenpäin. Ja kyllä mulle gyne sanoi että pitää olla aika selkeet endon oireet (ei tokikaan kaikkia) että edes aletaan miettiä sitä mahdollisuutta, en sit muuta tiedä. Mulla kun oli ne kaikki, jopa isolla hädällä käyminen oli lopussa tuskaa, mutta mulla olikin paha endo.

Vieras: Ok, ehkä kaikilla ei ole kovia kuukautiskipuja mutta en ihan usko että kuukautiskrampit vielä endosta kertoisi vaan ehkä ennemminkin siitä että kroppa vanhetessaan saa erilaisia kuukautisoireita, eli vaikka ennen ei ois kuukautisten aikaan krampannut niin nyt voikin sit krampata joka kuukausi tästä eteenpäin. Ja kyllä mulle gyne sanoi että pitää olla aika selkeet endon oireet (ei tokikaan kaikkia) että edes aletaan miettiä sitä mahdollisuutta, en sit muuta tiedä. Mulla kun oli ne kaikki, jopa isolla hädällä käyminen oli lopussa tuskaa, mutta mulla olikin paha endo.

Mulla myös iso osa endon oireista, mutta nuo kamalat kuukautiskivut puuttuu. Kipuja toki on, mutta ei kovin pahana. Suurinta kipua mulle tuottaa kakalla käyminen kuukautisten aikaan.

Yhteistyössä